Kysymys

Nopeus

  • 7 helmikuu 2010
  • 58 kommenttia
  • 419 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

58 kommenttia


Ymmärrät kai että markkinointimateriaalin mukaiset lupaukset tulee lunastaa. Sitä vartenhan se kuluttajalainsäädäntö on luotu. Markkinointimateriaali ja sen antama tuotekuva sekä sopimusehdot muodostavat kokonaisuuden, jonka mukaan tätä tulee tarkastella. Näin siis ihan kuluttajalainsäädännön valossa...

...ja sopimusehdoissa sanotaan erittäin selkeästi, että nopeutta voidaan tarvittaessa, operaattorin yksipuolisella päätöksellä rajoittaa - jopa 64 kilobittiin sekunnissa asti.


Korjauksena se ettei tuossa ilmoiteta "jopa 64 kilobittiin sekunnissa asti" vaan:

"Saunalahti varaa myös oikeuden rajoittaa liittymäkohtainen datasiirtonopeus 64 kilobittiin sekunnissa."

Mikäli tuo kaistan tiputus tapahtuu siinnä tarkoituksessa kuin se on ilmoitettu sopimuksessa ilman että se rikkoo markkinointimateriaalissa ja sopimuksessa anettua tuotekuvausta on se hyväksyttävää.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Amer olen minäkin nareskellut tuolle Saunalahti sanaseppoilulle. Saunalahti on jo ns. edelläkävijä operaattori asemansakin paljolti hukannut... Panukaan ei paljon kommentoi ja uutuuksia esim. G4 tuloo "joskus" ole hehkutellut.
😉
Asiat pitäisi pystyä selvittämään tässä järjestyksessä:
1. Mikä versio ehdoista ja palvelun kuvauksesta on pätevä.
2. Miten sitä tekstiä tulkitaan, esimerkiksi määritellyn nopeuden osalta.

Kohdan 1 osalta tilanne on se, että
    Saunalahti kertoo asiakkaiden solmineen joulukuussa 2005 sopimuksia sellaisella sisällöllä, joka ei ollut nähtävänä www.saunalahti.fi:ssä sopimuksentekohetkellä. Väitetysti asiakas on joulukuussa 2005 suostunut ehtoihin, jotka on päivätty huhtikuulle 2005, mutta joita ei näkynyt saitilla edes joulukuussa 2006. Niitä ehtoja, jotka olivat nähtävillä sopimuksentekohetkellä joulukuussa 2005, ei Saunalahden mukaan sovelleta.
Tästä on mustaa valkoisella, muutenkin kuin palstaviestien muodossa.

Jokainen meistä ymmärtää, että sähköisten sopimusarkistojen ja yleensäkin netissä tehtävien sopimusten luotettavuudelta putoaa pohja pois, jos palvelun tarjoaja toimii tällä tavalla. Kuvitelkaapa, että tilaisitte nyt uuden liittymän, ja sitoutuisitte siten ehtoihin, jotka Saunalahti määrittelee ja tallentaa oma.saunalahti.fi:n sopimusarkistoon vuotta myöhemmin?

Jos nyt minä asiakkaana haluan, että tekemäni palvelusopimus perustuu sopimushetken tilanteeseen, eikä myöhemmin esiteltyyn erilaiseen sopimustekstiin, niin pitäisikö minun:
a) jatkaa keskustelua Saunalahden asiakaspalvelun kanssa?
b) pyytää kuluttajaviranomaisia ottamaan kantaa?
c) pyytää muita viranomaisia tutkimaan?
Kysymykseen DataEdun sopimusehdoista tuskin saadan mitään järkeenkäypää selitystä tällä foorumilla. Viittaan tässä aikaisempaan asikaspalvelun vastaukseen, joka oli lievästi ilmaistuna virheellinen. En tosin halua syyttää asiakaspalvelua näistä virheistä. Vastuuhenkilö löytyy kyllä jostain muualta.

Kysymykseen DataEdun sopimusehdoista tuskin saadan mitään järkeenkäypää selitystä tällä foorumilla. Viittaan tässä aikaisempaan asikaspalvelun vastaukseen, joka oli lievästi ilmaistuna virheellinen. En tosin halua syyttää asiakaspalvelua näistä virheistä. Vastuuhenkilö löytyy kyllä jostain muualta.


Jatketaan sitten sopimusehtojen puimista muuta kautta.

Kopioin tänne vielä yhden lainauksen Saunalahden sivustolta. Maaliskuussa 2006 siellä oli Dataetu-tuotteen kohdalla seuraava uutinen:

1.4.2006 lähtien Dataetu korvautuu Dataetu 128 -palvelulla, jossa tiedonsiirtonopeus on enintään 128 kbit/s. Muutos ei koske tätä ennen avattuja Dataetu-sopimuksia (puhelimen ja liittymän sisältäviä 3G-palvelupaketteja avataan vasta 1.4. lähtien, joten niihin on saatavilla vain Dataetu 128)

Jostain syystä Saunalahden Palstalta on nyt poistettu ne Saunalahden henkilökunnan (Panu ja Cidu) kirjoittamat viestit, jossa todettiin Dataedun nopeuden olevan rajoittamaton.

Siellä Cidu kirjoitti näin:
"Dataetu 64 -tuotetta ei ole olemassa, se ilmaantui sivuille hetkeksi pienestä väärinymmärryksestä johtuen. Dataetu pysyy siis entisellään, eli siinä on 12 kk sopimusaika, jolloin palvelua ja liittymää ei voi irtisanoa. Tiedonsiirtonopeutta ei ole rajoitettu."


1.11.2006 Panu kirjoitti asiakkailleen näin:

"Olemme lähettäneet ja tulemme lähettämään tiedon tekstiviestillä ja kirjeitse määräaikaisten sopimuksien päättymisestä ja mahdollisuudesta jatkaa sopimusta. Lähes poikkeuksetta asiakkaat ovat olleet halukkaita jatkamaan sopimuksiaan s.e. voivat puhua jatkossakin max 1eur/päivä Elisan, Saunalahden ja Kolumbuksen liittymiin viikonloppuisin ja/tai käyttää kännykällään datapalveluita 10 eur/kk maksulla. Vanhat dataetusopimukset jatkuvat entisillä ehdoillaan.
/ panu."


Eli on monen monta viestiä ja Saunalahden nettisivua, jossa todetaan että alkuperäiset Dataedut ovat nopeudeltaan rajoittamattomia, mutta niin vaan nykyään asiakaspalvelu pontevasti kieltää tämän joka käänteessä.
Voisikohan tähän ketjuun jo joku saunalahden henkilökunnasta kertoa että kuuluuko se nopeus olla rajoittamaton vai rajoitettu tuohon 2 megaan? kun kyseinen tuote on rajoitettu tuohon nopeuteen ainakin minulla?
Lainaus
Voisikohan tähän ketjuun jo joku saunalahden henkilökunnasta kertoa että kuuluuko se nopeus olla rajoittamaton vai rajoitettu tuohon 2 megaan? kun kyseinen tuote on rajoitettu tuohon nopeuteen ainakin minulla?
Lähetetty: Perjantai 19.02.2010 - 18:36:36Kirjoittanut: Streamliner 
______________________________________________________________________________________________________
Dataetu 384 nopeudella/MegaDataetu jonka päivitin Saunalahden sivustolta, luvattu nopeus 2 Megaa, myös  tukiasemat olivat päivitetty
vain 2 Megaisiksi.
Nyt MDMA näyttää 8640 / 8640 sisään ja ulos ja olen saanut nopeudeksi 2-5 Megaa
eli ei ole rajoitettu 2 Megaan
jahas ja saunalahden asiakaspalvelun vastaus oli:

kiitos yhteydenotostasi.

Dataetu on vanha lisäpalvelu jolla on voinut käyttää 3G-, EDGE- ja GPRS-datasiirtoa rajoituksetta 2M nopeudella. Huomioithan että yleisimmät puhelinlaitteet eivät tue datansiirtoa nopeammin kuin 384kb/s.

Aurinkoista kevättä!

Ystävällisin terveisin,

Tomi Niemelä

Saunalahti Asiakaspalvelu

Osallistu keskusteluun