Oletko asentanut Elisa Laatumittarin? Auta parantamaan Elisan mobiiliverkon laatua


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
  • OmaYhteisön yhteisömanageri
  • 493 kommenttia
Takkuileeko verkko tai oletko muuten kiinnostunut mobiiliverkon laadun parantamisesta? Nyt olisi hyvä tilaisuus auttaa meitä parantamaan mobiiliverkkoamme ja ymmärtämään, mitkä laitteet toimivat hyvin ja missä meillä on vielä parantamista. Voit osallistua verkon laadun parantamiseen asentamalla Elisa Laatumittari -sovelluksen laitteeseesi.

Käytännössä Laatumittari seuraa mm. mobiiliyhteytesi laatua, verkon signaalin vahvuutta ja kerää tietoa mahdollisista ongelmista verkossa. Sovelluksen keräämät tiedot ja asiakkaiden lähettämät palautteet toimitetaan meillä suoraan verkkoa kehittäville asiantuntijoillemme.

Elisa Laatumittari on sovellus, jonka voit asentaa Windows ja Mac -tietokoneelle. Android- ja iOS-mobiililaitteisiin Laatumittari löytyy OmaElisa-mobiilisovelluksesta. Sovelluksen lataaminen ja sen käyttö on maksutonta. Lisätietoa Elisa Laatumittarista ja ohjeet Laatumittarin asentamiseen löydät täältä: elisa.fi/laatumittari.

Muokattu 28.4.2016: Laatumittari löytyy nyt myös OmaElisa-iOS-sovelluksesta. Tarkennettu myös, ettei mobiililaitteille ole erikseen tarjolla omaa Laatumittari-sovellusta. -Rinsku

Oletko jo asentanut Elisa Laatumittarin?

17 kommenttia

Siellä luki ettei kohdetta löydy, Siis GooglePlay sivulla.

Täytynee avata se sovellus ja hakea se mittari.

Edit: Ei GooglePlay sovelluksella löytynyt sitä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Piparkakku kirjoitti:

Siellä luki ettei kohdetta löydy, Siis GooglePlay sivulla.

Täytynee avata se sovellus ja hakea se mittari.

Edit: Ei GooglePlay sovelluksella löytynyt sitä.


http://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/laatumittari

Asennus Android-laitteelle (puhelin tai tablet)

Elisa Laatumittari Android-käyttöjärjestelmän laitteille löytyy Mobiili OmaElisa -sovelluksesta Nopeusmittari-osiosta. Mobiili OmaElisan voit ladata Google Play -kaupasta.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.saunalahti.oma&hl=fi

Onhan tuo silti hieman "hämäävää", kun puhutaan Laatumittarista, josta taas ei ole mitään mainintaa tuolla MobiiliOmaElisassa/Nopeusmittari-osiossa... :?
Kiitos jortsu67

Kävin katsomassa Google linkissäsi ja taidan ohittaa.
Eipäs tietenkään saa Linuxille????
Minä olen Tele Finlandin asiakas. Siksipä OmaElisa sivulla ei näy.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Mitä ihmeen hyötyä palautteesta on, jos ELISAn asiakaspalvelun ilmoitus reklamaatioon huonosta yhteydestä on, ettei parannusta ole tulossa, ja ainoa neuvo on vaihtaa operaattoria ELISAsta johonkin toiseen? Ei nimittäin ole kerta eikä kaksi, kun olen valittanut huonosta 3G ja 2G yhteydestä alle 6km etäisyydellä Tampereen keskustasta. Mielestäni yhteyttä voi sanoa huonoksi, ilman mitään laatumittariakin, jos puhelin ei pysy aina edes 2G verkossa...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Olen tuota kokeillut, mutta en saanut suoraa vastausta, mitä tietoa ja mitä hyötyä sovelluksesta on, niin lopetin sen käytön. Kolme vuotta oli säännöllisessä käytössä, eikä toistuvasti tehdyistä katveraporteista huolimatta ole tehty parannuksia, niin lopetin sovelluksen käytön. Mitä ilmeisemmin palaute menee Ö-mappiin tai muuten vain kerätään keskimääräisiä statistiikkoja tms.
Käyttäjätaso 7
Mittareiden tarkoitus on luoda tilastollista tietoa.
Onko joku oikeasti kuvitellut, että Elisa rakentaisi verkkoaan yksittäisen kuluttajan mielipiteiden mukaan?
Joskus voisi tuijottaa sitä omaa napaa itsensä ulkopuolelta... 😛
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tänä vuonna etenkin Elisan on tarkoitus parantaa verkkojen kapasiteettia ongelmaisilla alueilla. Ja kyllä, noita ihan oikeasti seuraillaan. 🙂 Suosittelen!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
toke kirjoitti:

Mittareiden tarkoitus on luoda tilastollista tietoa.
Onko joku oikeasti kuvitellut, että Elisa rakentaisi verkkoaan yksittäisen kuluttajan mielipiteiden mukaan?
Joskus voisi tuijottaa sitä omaa napaa itsensä ulkopuolelta... :P

Ehh, en todellakaan odota, että Elisa tuo peittoa esim. mun autotalliin, jossa sattumoisin ei Elisan liittymät pelitä. Noi paikat, joista olen raportoinut ovat esim. kaupoissa, keskustoissa, kaduilla, kantateillä yms. ympäri Etelä-Suomea. Eikä noihin paikkoihin ole pahemmin mitään parannusta tullut, vaikka satoja ja jopa tuhansia ihmisiä kulkee niiden kautta päivittäin.

Kyllä mulla on suhteellisuudentajua olemassa ton suhteen ja katselen maailmaa laajasti. 🙂

Jokin konkreettinen esimerkki tämän mittarin hyödyistä olisi paikallaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Joo, sisätiloihin ei paljoa vaikuttamaan päästä, mutta tarkoitus tosiaan olisi ongelmallisia alueita tämän laatumittarin avulla selvittää.
Kuinkahan moni mahtaa noista sadoista tai tuhansista käyttää laatumittaria? Ikäväkseni täytyy todeta ettei prosentti varmaan mikään päätä huimaava ole. 😛 Senpä takia juuri nostellaan tätä tietoisuuteen. Mitä enemmän laatumittaria käytetään>enemmän tilastoja kuuluvuuksista>luultavin parannus. En usko muutaman huonon mittaustuloksen itsessään riittävän siihen, että alueelle tehtäisiin uusi tukiasema tai lisättäisiin kapasiteettia. 🙂
Ja mitä noihin teihin tulee, jos ajatellaan että ajaa vaikka moottoritietä niin puhelinhan yhdistää luultavasti jatkuvasti eri tukiasemaan jolloin yhteys voi välillä toimia heikommin ja välillä paremmin. Luonnollisesti. 🙂
Käyttäjätaso 2
Täällä on taloyhtiön kaapeli? tv- ja nettiyhteydet, ei taida mittaria voida asentaa...? :8
-Ja käytössä Microsoftin Lumia puhelin. 🆒
Olenko siis mittausten ulkopuolella? 😛
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Rinsku kirjoitti:

Elisa Laatumittari on sovellus, jonka voit asentaa Windows ja Mac -tietokoneelle tai Android-mobiililaitteeseen. Sovelluksen lataaminen ja sen käyttö on maksutonta.



purnipsi kirjoitti:

Mitä ilmeisemmin palaute menee Ö-mappiin tai muuten vain kerätään keskimääräisiä statistiikkoja tms.



Huomasin ihan sattumalta juuri, että iPhoneni asetuksissa on OmaElisa-sovellukselle päällä luvat sekä "Verkon laadun seurannalle että "Tilastotietojen keräykselle (Google analytics)". Nämä kummatkin kohdat ovat siis puhelimen asetuksista, ei OmaElisa-sovelluksen kautta, asetettavia. Mitä nämä on? Mitä tietoja ne käytännössä kerää, ja miksi?

OmaElisa-sovelluksen olen ladannut joskus yli 6kk sitten kin aiempaan puhelimeeni. Silloin avasin sovelluksen pari kertaa, mutta sen jälkeen se on unohtunut käyttämättömänä(?!) puhelimeen, ja siirtynyt vielä uuteenkin puhelimeeni, jossa en sitä ole kuitenkan avannut vielä edes kertaakaan. Onko jotain tietoja puhelimeni kautta jo kuitenkin kerätty? Ja jos on, niin mitä? Liittyykö tämä tuohon tässäkin ketjussa keskusteltuun Laatumittariin?"
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Mits kirjoitti:

Joo, sisätiloihin ei paljoa vaikuttamaan päästä, mutta tarkoitus tosiaan olisi ongelmallisia alueita tämän laatumittarin avulla selvittää.



Tämäkin on kohta johon Elisalta ei saa vastausta vaikka rautakangella yrittäisi vääntää. Kenen vastuulla on sisäkuuluvuus (Elisan vain talonyhtiön). Kävin hiljattain Saksassa, jossa kännykän käyttäminnen puhumiseenkin on välillä hyvin epäluotettavaa, mutta Saksassa onkin lähes 70-80% kotitalouksita vielä langallisen puhelimen käyttäjiä ja firmoista yli 90% (osa VOIPia). VOIP- liittymiä ei Suomessa edes saa (kuluttaja) ainakaan kolmelta isolta operaattorilta. Sillä saisi ainakin puhelimin toimimaan näissä uusissa "Pullotalossa.

Sisäkuuluvuutta voisi ratkaista Pico- tukiasemmilla joita tuodaan kiinteistöjen sisälle (jonka voisi talonyhtiö tai jopa asukas itse asennuttaa). Tällaista mallia ei vain Suomessa ole millään operaattorilla. UK;ssä ja Saksalla yleisempää (mikä mobiilin kehityksen kärkimää me muka ollaan > itsepetosta).

Tulevaisuudessa tilannetta voi auttaa Voice over LTE (4g) eli VoLTE, jonka yksi tekniikka on, että puhelu voi mennä WLAn- tukiaseman (ihan perus netin kautta). Tekniikka on käyttäjälle saumatonta. Eli käyttä ei tiedä / valitse meneekö puhelu mobiiliverkon vai kodin vakio Wlan- tukiaseman kautta. Uusimmat puhelimet mm. Samsung 6 ja 7, iPhone 6 tukevat tätä. Tätä on ymmärtääkseni kokeilleet jo DNA ja Sonera, mutta Elisalta ei ole kuulunut mitään !?

https://en.wikipedia.org/wiki/Voice_over_LTE

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Piampi kirjoitti:



Huomasin ihan sattumalta juuri, että iPhoneni asetuksissa on OmaElisa-sovellukselle päällä luvat sekä "Verkon laadun seurannalle että "Tilastotietojen keräykselle (Google analytics)". Nämä kummatkin kohdat ovat siis puhelimen asetuksista, ei OmaElisa-sovelluksen kautta, asetettavia. Mitä nämä on? Mitä tietoja ne käytännössä kerää, ja miksi?

OmaElisa-sovelluksen olen ladannut joskus yli 6kk sitten kin aiempaan puhelimeeni. Silloin avasin sovelluksen pari kertaa, mutta sen jälkeen se on unohtunut käyttämättömänä(?!) puhelimeen, ja siirtynyt vielä uuteenkin puhelimeeni, jossa en sitä ole kuitenkan avannut vielä edes kertaakaan. Onko jotain tietoja puhelimeni kautta jo kuitenkin kerätty? Ja jos on, niin mitä? Liittyykö tämä tuohon tässäkin ketjussa keskusteltuun Laatumittariin?"



Jep, juurikin näin. Voit asetusten kautta hallinnoida antamaasi lupaa tietojen keräämiseen ja tuo ensimmäinen asetuksista on nimenomaan Laatumittarin keräämät tiedot.

Laatumittari löytyy Android ja nykyisin(!) myös iOS -laitteista osana OmaElisa-sovellusta. Lupa tietojen keräämisen kysytään sovelluksen ensimmäisen käyttökerran yhteydessä.

Menemällä iPhonen Asetukset > OmaElisa > OmaElisa-asetukset: Verkon laadun seuranta päällä voit halutessasi ottaa laadun seurannan pois käytöstä, jos et halua enää jakaa Laatumittarin kerääämiä tietoja.
Rinsku kirjoitti:

Piampi kirjoitti:



Huomasin ihan sattumalta juuri, että iPhoneni asetuksissa on OmaElisa-sovellukselle päällä luvat sekä "Verkon laadun seurannalle että "Tilastotietojen keräykselle (Google analytics)". Nämä kummatkin kohdat ovat siis puhelimen asetuksista, ei OmaElisa-sovelluksen kautta, asetettavia. Mitä nämä on? Mitä tietoja ne käytännössä kerää, ja miksi?

OmaElisa-sovelluksen olen ladannut joskus yli 6kk sitten kin aiempaan puhelimeeni. Silloin avasin sovelluksen pari kertaa, mutta sen jälkeen se on unohtunut käyttämättömänä(?!) puhelimeen, ja siirtynyt vielä uuteenkin puhelimeeni, jossa en sitä ole kuitenkan avannut vielä edes kertaakaan. Onko jotain tietoja puhelimeni kautta jo kuitenkin kerätty? Ja jos on, niin mitä? Liittyykö tämä tuohon tässäkin ketjussa keskusteltuun Laatumittariin?"



Jep, juurikin näin. Voit asetusten kautta hallinnoida antamaasi lupaa tietojen keräämiseen ja tuo ensimmäinen asetuksista on nimenomaan Laatumittarin keräämät tiedot.

Laatumittari löytyy Android ja nykyisin(!) myös iOS -laitteista osana OmaElisa-sovellusta. Lupa tietojen keräämisen kysytään sovelluksen ensimmäisen käyttökerran yhteydessä.

Menemällä iPhonen Asetukset > OmaElisa > OmaElisa-asetukset: Verkon laadun seuranta päällä voit halutessasi ottaa laadun seurannan pois käytöstä, jos et halua enää jakaa Laatumittarin kerääämiä tietoja.



Asensin kyseisen mittarin ainakin kuukausi sitten ja mitään kyselyitä ei ole tullut?
Mittarin "tila" tiedoissa lukee, CPMMGR käynnissä ja CATMGR ei ole käynnissä, viimeisin testi ei koskaan:?
Eipä taida palautteen antaminen toimia tuon sovelluksen kautta.
En pitäisi kovin luotettavana sovelluksen nopeusmittariakaan, palaute jota yritin antaa, oli:
"Mistä johtuu, että Elisan oma nopeusmittari antaa huomattavasti parempia tuloksia, kuin ulkopuoliset, riippumattomat mittarit, kuten esim. VTT:n Mobiilimittari??"

Ja huomattavasti paremmalla tarkoitan saman minuutin sisällä mitattuja nopeuksia
Elisan mittarilla:
Lataus 50,36 Mbs, lähetys 39,61 Mbs, viive 44 ms. Tämä 5Ghz yhteydellä
Mobiilimittari:
Lataus 40,9 Mbs, lähetys 23,2 Mbs, viive 103 ms.

2.4Ghz yhteydellä Elisan mittari antaa lukemat
Lataus 47,11 Mbs, lähetys 40,35 Mbs, viive 45 ms
Mobiilimittari:
Lataus 28,11 Mbs, lähetys 29,11 Mbs, viive 86 ms

:?:?

Osallistu keskusteluun