Kysymys

Päivitin nopeutta ja palvelu huononi, pätkii yhteyttä

  • 15 lokakuu 2013
  • 5 kommenttia
  • 1517 katselukerrat

Minulla on kännykässä Reilu (3G?) a siinä oli pitkään 2Mbit nettinopeus. Käytin kännykän kautta nettiä kahden kannettavan, tabletin ja kahden pöytäkoneen avulla eri paikoissa. Kaikki toimi hyvin kunnes nostin nopeuden Reilu 10Mbit, sitten alkoi ongelmat. Yhteys pätkii, mitään dataa ei liiku ajoittain. Olen huomannut että jos avaa usean youtube-videon tai vastaavan välilehtiin, netti pysähtyy. Vasta usean minuutin odottelun jälkeen lähtee taas uudelleen rullaamaan, tai tethering-on/off jälkeen tai joskus joutuu boottaamaan koko puhelimen. Puhelimeen ei ole tullut mitään muutoksia. Myös isojen tiedostojen, 200 megaa tms lataus pysähtyy ajoittain kokonaan. Mikä tässä nyt meni pieleen? Tämä on nyt todella huono yhteys. Nettiyhteys on päällä, tethering toimii, känny näyttää olevan kiinni mobiilinetissä  utta data ei liiku. Ajoittain tuntuu että mitä enemmän kuormittaa, sitä useammin katkoo yhteyttä. Joskus taas tälläkään et tunnu olevan merkitystä.

5 kommenttia

Nyt on vaan jotain häikkää näissä saunalahden ja elisan verkoissa. Nettiyhteydet ei toimi missään kunnolla. Ongelma on ollut jo monta viikkoa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
slaaksoh kirjoitti:
Nyt on vaan jotain häikkää näissä saunalahden ja elisan verkoissa. Nettiyhteydet ei toimi missään kunnolla. Ongelma on ollut jo monta viikkoa.

Miten niin ei toimi missään?

Täällä tulee Elisan mobiiliverkosta 21 Mbps jopa 21 Mbps -liittymällä.
Käyttäjätaso 2
Tääläkin vuoden 21Mbit,nyt pari kuukautta 2-4Mb DC verkosta...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
pAy kirjoitti:
Tääläkin vuoden 21Mbit,nyt pari kuukautta 2-4Mb DC verkosta...

Hei.

Onpa ikävää kun DC ei toimi entiseen malliin.

Oletko jo kokeillut laittaa vikailmoitusta Elisalle? Sinun ei tarvitse soittaa vaan voit laittaa kuuluvuusilmoituksen heikentyneestä datasta vaikkapa Oma Saunalahden lomakkeella.

Haluaisin muistuttaa, että operaattori ei voi tietää miten yhteys missäkin toimii, joten jos ei tee vikailmoitusta heikosta tai heikentyneestä palvelusta, ei operaattori saa sitä tietää ja näin ongelma jää "elämään".

Nopea vikailmoitus on hyvä juttu molemmille: asiaan saavat korjauksen ja jos korjausta ei ole mahdollista tehdä (esim. noussut käyttäjämäärä alueen verkossa, asiasta tehdään ilmoitus verkonsuunnitteluun). Tämän jälkeen tilanne paranee jos kuuluvuuden parantamiselle löytyy resursseja. Yleensä myös vikailmoitusten määrä vaikuttaa miten nopeasti alueen tilannetta parannetaan esim. uusilla tukiasemilla tai kapasiteetilla.

Hauskaa yön jatkoa!
Pitkäaikaisena Elisan verkon käyttäjänä totesin ongelmia yhteyksissäni vuoden 2012 loppusyksystä: pätkimistä ja hidastelua. Tein häiriöilmoituksen, johon liittyen minulle sitten soitettiin ja todettiin, ettei verkosta ole löytynyt mitään vikaa. Jonkin ajan päästä vastauksena samaan ilmoitukseeni sain sähköpostiviestin, jossa todettiin verkkovikaa ilmenneen laajoilla alueilla mutta ne oltiin korjattu. Minä oli tuolloin jo siirtynyt kilpailijan asiakkaaksi.

Loppukesästä 2013 päätin taas kokeilla Saunalahden data-liittymää. Viikon, ehkä kaksi olin tyytyväinen: nopeudet olivat tälle alueelle hyvinkin kohtuulliset. Iltaisin hidastui mutta hyväksyin sen normaalina käyttäjämäärän hetkellisestä kasvusta johtuvana ilmiönä. Siten alkoi taas pätkiminen ja hidastelu eikä loppunut. Muistaen edellisen syksyn kokemukseni kahdesta täysin päinvastaisesta vastauksesta häiriöilmoitukseeni, en nyt vaivautunut ilmoitusta edes jättämään vaan kävin toisen operaattorin kortin. Taidan siirtää myös puhepalveluni pois Saunalahdelta.

Osallistu keskusteluun