Kysymys

Pätkii kuin synti

  • 16 toukokuu 2012
  • 51 kommenttia
  • 1518 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 15 kommenttia
Joo eli muutaman kuukauden ollu nyt tuo Huikea 4g toki eise täällä keski suomessa taida täydellä teholla vielä pyöriä , mutta kuitenkin. Eli alussa ei mitään ongelmia , mutta nyt viimeiset kaksi / kolmeviikkoa yhtä tuskaa. Pätkii vähän väliä, netti ei katkea , mutta nopeus tippuu nollaan. Mitä äskenkin seurasin tuota mobile partner ohjelmaa jossa näkyy nuo "nopeudet" tippuu jokatoinen sekuntti nollaan ja sen jälkeen yrittää nopeus nousta mutta ei, taas nollaan. tätä pätkimistä on esiintynyt nyt jokunen viikko ja varsin v-mäinen. Parhaimmillaan googleen pääsykin kestää sen 10min kun tämä arpoo mennäkkö vaiko eikömennä.  Muuten toimii pirun hyvin, tämä pätkiminen vain ottaa kuuppaan. Nettiradiokaan soi taustalla kun tämä aloittaa oman esityksensä.  Mikähän lie , onko käyttäjässä vai vehkeissä vika? 

51 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Onko mahdollista kokeilla yhteyttä toisessa paikassa tai sitten samassa paikassa eri tikulla? Selviäisi ainakin, onko vika omissa laitteissa.
Käyttäjätaso 2
Hyvis kirjoitti:
Onko mahdollista kokeilla yhteyttä toisessa paikassa tai sitten samassa paikassa eri tikulla? Selviäisi ainakin, onko vika omissa laitteissa.


Antaisin  käyttäjälle vapautuksen ainakin tästä synnistä. Osin armahtaisin Elisankin. Eli tikku tai kone. Itsellä oli kokeiltavana halppistikku mutta sen katkeilu oli tuollaista 10-15 jaksotusta,sitten uusi yritys sinnikkäästi, hetki hienosti ja pois uralta.

Teknistä syytä en osaa määritellä,mutta tikunvaihto korjasi.
Kokeilin huvikseen tuota vanhaa tikkua ja ei mitään. Toimii täydellisesti , eli tikussa vika. Saanko uuden tikun jos menen huomenna tuon tikun kanssa elisan liikkeeseen , meneekö se takuuseen?? onko näissä takuuta. Otin tämän tikun muutama kuukausi takaperin. 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Moi, saat toki uuden tikun. :)

Tikuissa on 24 kuukauden takuu. Kerrot vain, että olet jo testannut toisella tikulla, jolla toimi - niin saat uuden.

Muista, etten ole asiakaspalvelu, joten en voi taata mitään. Varmin tapa on olla ensinn yhteydessä vikapalveluun, jossa rikkoutunut tikku pyydetään tuomaan Shopitiin vaihdettavaksi.
Käyttäjätaso 2
Onhan tikuissa takuu. Ostokuitin hyö kysyyvät..Eiköhän siinä tavanomainen 12 kk ole. Itse ylen arkana otin lisävakuuden

joka oli euroissa 14 per vuosi.  Myyjä sanoi että uusi tulee tilalle jos alkuperäinen temppuilee. Saapi nyt katsoa miten tuon kanssa käy.

Takuu edellyttää ettei pintavaurioita ole. Esimerkiksi koiran hampaanjälkiä.
Kuittia ei taida olla mutta eikös se koneelta näy milloinka tuo uusi sopimus on tehty. Pitää huomenissa käydä liikkeessä kyselemässä. 🙂
Käyttäjätaso 2
Kyllähän tuo koneella on. Nyt vainen on paljon tilanteita että tikku  on hankittu muuta kautta niin silloin pitäisi kassakuittia olla.

Jos kyseessä on paketti niin asia on ok. ei muutakuin torumaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Saunalahdelta hankittu tikku kytkynä jos on, niin takuutotdistus on myös Oma Saunalahdessa. Myyjä näkee sen myös sieltä, joten erikseen ei välttämättä tarvitse tulostaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Missä muuten nuo Nettitikkujen kuitit/takuutodistukset ovat? Siis ovatko ne samalla tavalla kuin puhelintenkin takuutodistukset liittymän tiedoissa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Peju kirjoitti:
Onhan tikuissa takuu. Ostokuitin hyö kysyyvät..Eiköhän siinä tavanomainen 12 kk ole. Itse ylen arkana otin lisävakuuden

joka oli euroissa 14 per vuosi.  Myyjä sanoi että uusi tulee tilalle jos alkuperäinen temppuilee. Saapi nyt katsoa miten tuon kanssa käy.

Takuu edellyttää ettei pintavaurioita ole. Esimerkiksi koiran hampaanjälkiä.

Hmmm.  Siis suosittiko myyjä tuota lisävakuutta? Ainakin minun mielestä siinä on kyllä pissitty ostajaa silmään ja tarkoituksella. Kyllä näissä Suomessa myytävissä Nettitikuissa on ihan kaikissa 24 kuukauden takuu ja jollei ole, niin aina voi vedota virhevastuuseen, koska tikun kyllä pitää kestää normaalikäytössä se pari vuotta.

Takuun suhteen ulkonäöllä ei saa olla merkitystä vaan sillä, että laitetta on käytetty "normaalisti".Pintavaurio on vaikka sellainen, että SIM-korttipaikan suojaluukusta on katkennut kiinnikeosa ja eihän se vaikuta tikun toimivuuteen.

Asiasta lisää tuolla: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajalle/takuu/
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Hyvis kirjoitti:
Missä muuten nuo Nettitikkujen kuitit/takuutodistukset ovat? Siis ovatko ne samalla tavalla kuin puhelintenkin takuutodistukset liittymän tiedoissa?

Samassa paikassa ne ovat, tosin takuuajan kohdalla ainakin on lukenut: "katso myyyntipakkauksesta", josta sitä ei ainakaan merkeillä löydy. Esim. edesmenneen Nokia CS-17 takuuaika 12 vai 24 kk ei selvinnyt takuutodistuksesta eikä myyntipakkauksesta.
Käyttäjätaso 2
Tuohon ylimääräiseen takuujuttuun vähän täsmennysta.  Käyttävät nimeä "Tuotevakuutus"  Olen ottanut lähes kaikkiin elekroniikkaleluihin.  Kattaa toimintahäiriöt takuuajan jälkeen, kattaa tuotteen rikkoutumisen (eli tohelo käyttäjä)

kattaa varkaudet, ellei voi korjata,uusi vastaava tilalle (tikussa lähes aina), ei ikävähennystä, kattaa vauriot reissuillakin eli ympäri maapalon , ei omavastuuta  halvoissa. (800 e tv on 29 e)tikku nolla e.

Kotivakuutus on minusta isonpaa ku...ta.   Omavastuu yleensä satasia. Ikäalennus tiputtaa korvaussummaa nopsasti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tuota juuri ajattelin. Asiakkaalla testissä käyneen nettitikun 24 kuukauden takuulla saa Elisa Shopitista muutamalla kympillä eli siinä tapauksessa ehkä tuotevakuutus ei ole kannattavaa. Jos siis Shopitista saa vaikka 30 eurolla uuden mallisen tikun ja se tuotevakuutus maksaa jo puolet siitä ja siihen korvataan sama semmoinen vanhan mallinen tikku..... Mutta toisaalta, riskejä pitää ottaa. Esimerkiksi minulla on nykyisessä puhelimessa Saunalahden Kännykkävakuutus ja ne rahat on kyllä menneet aivan hukkaan.

Itsekin olen äärettömän tumpelo ja varmasti vakuutusyhtiölle sekä painajainen että hukkainvestointi. Jos kotivakuutus olisi suhteessa vahinkoalttiuteen, minulta perittäisiin varmasti tuplamaksu. :)

Otin muuten omasta vakuutusyhtiöstä sellaisen tumpelon kotivakuutuksen, jossa omavastuu on 150 euroa ja ikävähennykset alkavat vasta viidennen vuoden jälkeen. Eli myöskään matkapuhelimessa ja tietokoneessa ei tule viiteen vuoteen ikävähennystä. Yleensä niiden arvo on jo kolmannen käyttövuoden jälkeen nollassa. Sain tuossa talvella uudet lasit, kun vahingossa tallasin entisten päälle ja pari vuotta sitten uuden puhelimen, kun entinen tippui lattialle ja vielä tallasin sen päälle. Eihän siihen enää mitään eloa tullut. Olin saanut puhelimen parilla sadalla ja vakuutusyhtiö korvasi sitten listahinnan eli neljän ja puolen sadan euron mukaan.

Autossa minulla on vakuutus, joka korvaa ilman bonusmenetystä ja omavastuuta hinauksen korjaamolle myös teknisen vian sattuessa. Pysäköintiturva taas korvaa, jos joku tuntematon kolhii autoa parkkipaikalla. Ja vaikka kyseessä oleva auto on vanha *****, vakuutuksesta korvataan alkuperäiset osat.
Nojoo käytin liikkeessä ja pari tuntia he testailivat ja ei kuulemma pätkinyt lainkaan . Mjahas tikku kouraa ja kotia. Kuulemma pari viikkoa pitää kokeilla taas ja sitten saan uuden jos haluan. Mitähän tämä heidän "kokeilunsa" piti sisällä. Muutama minuutti googlen avaamista? tiedä sitten. Nooh kituutellaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Toivottavasti nämä "liikkeen" testaajat ovat ottaneet huomioon sen perustotuuden, että päätelaitteen toiminnan kannalta on hiukkasen eroa, onko signaalivoimakkuus -50 dBm tai 1000-10000 kertaa heikompi (-80 - -90 dBm). Tuollaisella "mitättömällä" signaalierolla on iso merkitys esim. päätelaitteen virrankulutukseen, lämpenemiseen ja "radion" toimintaan, ja sitä kautta myös mahdollisten vikojen ilmenemiseen.

Tarina ei kerro, missä verkossa laitetta on testattu/käytetty liikkeessä/käyttöpaikassa. Tikun käyttö jossakin taajamakeskuksessa puhtaassa LTE- tai 2100-verkossa poikkeaa täysin verrattuna paikkaan, jossa kaikki taajuudet/verkkotyypit sulassa sovussa sekaisin.  

Myöskään käyttöpaikassa kokeileminen jollakin toisella tikulla ei välttämättä kerro, onko tikussa vikaa vai ei. Esim. em. virrankulutus voi toisessa tikussa olla juuri sen verran pienempi, että koneen usb-portti jaksaa vielä "potkia" ja samassa portissa enemmän virtasta vievä menee polvilleen. Lähes lopullisen varmuuden saa vasta, kun pääsee kokeilemaan toista samanlaista tikkua, jolloin mahdolliseksi eroksi jää enää yksilöerot komponenteissa tai fyysinen vika. Tuossakin testauksessa pitäisi olla molemmat tikut vuorotellen "samassa reiässä", jotta verkosta johtuvat erot saadaan eliminoitua.

Tikussa voi siis olla vikaa - tai sitten ei. Tosiasia, että toiminta on muuttunut esim. viimeisen kuukauden aikana, ei sekään todista vikaantumista. Ainakin täälläpäin ko. aikana on hävinnyt n. 80 senttiä lunta ja maanpinta sulanut eli myös mobiiliyhteyksiin vaikuttavat ympäristötekijät ovat muuttuneet lähes maksimin, mitä ne voivat vuoden aikana muuttua. Eikä täällä pohjoisessa ole vielä edes lehtiä puissa...
Käyttäjätaso 2
Kyllä lähtökohtaisesti pitäisi mennä,jos asiakas sanoo että ei toimi,niin ei toimi.  Asiakas ei hyöty mitään,saa tikun tilalle toisen  saman merkkisen. Eli ei mitään syytä epäillä vilppiä.

Tuo testaminen on pelleilyä.  Eli kenttäolot  vastaan operaattorin hulppeat vahvistimet. Aivan naurettavaa söhläämistä.

Tikku maksaa operaattorille  kympin tai kaksi.  Henkilökunnan palkka vie tunnissa  kolmisen kymppiä per ihminen.

Eli uusi tikku käteen ilman turinoita. Jos sekään ei toimi,niin sitten tarkempi vianhaku.

Joten, älkää pompotelko asiakkaita,ellei niitä ole liikaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Ei taida 4G-tikku irrota operaattorillekkaan kympillä-kahdella; todennäköisempi FOB on 3-5 kympin luokkaa tilauserän suuruudesta riippuen. 

Asiantunteva testaaja kyllä saa 10 minuutissa selville, onko tikussa vikaa vai ei. Paino on sanalla asiantunteva, koska tikku on vietävä äärirajoille, jotta piilevät viat "ilmiintyvät". Ja äärirajoilla tikku EI ole, jos sitä testataan jossakin Shopitin pöydällä -45 dBm:n signaalilla.

N'less: asiakkaan ja kansantalouden kannalta olisi parempi antaa vaihdokki suoraan käteen. Kääntöpuolena tuossa tietysti se, että käytäntöä voi sitten hyödyntää ne, jotka omalla huolimattomuudellaan rikkovat laitteen. Koska joka tapauksessa asiakkaat maksavat tavalla tai toisella kaiken, en minä ainakaan ole valmis maksamaan muiden "synneistä". Ja mihin se raja vedetään: riittääkö yksi vaihto siihen varmistukseen, että vika tai ongelma on jossakin muussa kuin tikussa? 
Käyttäjätaso 2
Tuota tikun hintaa en tiedä kuin päättelemällä.  Kännyköistä oli hesarissa iso artikkeli ja siellä oli peruskapulan lähtöhinta

5-8 e.  Tikussa ei näppämiä eikä näyttöä. Eli halvempi.  Tuo artikkeli on muutaman vuoden vanha joten lisäsin normaalia iflaatiota  hintaan.  Lisäksi tikkuja myydään ulos liki 50e pintaan   siitä alv  jotain 8 e ja kauppiaan kate, mikä suomessa on kova.  Meillä hämää vielä tuplatukkurit. Isoilla ketjuilla on oma maahantuonti. Siellä hinta nousee. Sitten tuote jaetaan johonkin ketjun päävarastoon ja pohditaan uusi hinta + katteet+verot + hukka
Mites tuotanoinnii kun ohjeissa sanotaan että tuo apn pitäisi olla internet.saunalahti mutta tämä ei anna connectaa sillä. yhdistää kyllä mutta samantien katkaisee? Eikös sen kuulu tosiaan olla tuo internet.saunalahti eikä pelkkä saunalahti?
Käyttäjätaso 1
internet.saunalahti  

jos on laitettu natiton ruksi liittymän asetuksissa sitten

internet4
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kaikissa 4G- ja Prepaid-tuotteissa APN: internet.
4g on mutta ei tuo LTE alue ole vielä tällä paikkakunnalla. 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mutta käyttipä mitä tahansa verkkoa, jos tuote on jokin mainituista, ei se toimi asetuksella APN: internet.saunalahti
Käyttäjätaso 2
Kyllähän  ohjelapussa on  internet.saunalahti     Eli sitä myöten oikein. Koska yhteys löytyy  ainakin hetkeksi.niin vika piilee ehkä toisaalla eli tikussa.(tai jossain ohjelmoitiristiriidassa)
Niin tiedä sitten, viimeset 3 päivää ollu niin tuskien taivallusta taas tämä käyttö. Soittivat yksi päivä dna:lta ja kaupittelivat heidät pakettejaan ,olisi tehnyt mieli ottaa . Harmi vaan kun tämä on vuoden vai kahden sopimuksella.

Osallistu keskusteluun