Vastattu

Palautusoikeus?

  • 29 marraskuu 2012
  • 17 kommenttia
  • 5095 katselukerrat

Osaisiko joku auttaa?

Miten on tuon 14 vrk palautusoikeus? 

Voinko palauttaa 4g mobiililaajakaistan jos se ei pelitä sen paremmin kuin mokkulakaan? 

Kokeilin  ko.tuotetta mutta omasta mielestä se ei toimi sen kummosemmin kuin aikaisempi nettiyhteys, eli voinkohan palauttaa tuon 4g:? Asiakaspalvelussa ruuhkaa ja kohta paukkuu tuo 14 vrk umpeen...

Kiitos jos joku osaisi auttaa...
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Hyvis 9 joulukuu 2012, 20:46

Ensimmäiseksi, onko kyse määräaikaisesta vai toistaiseksi voimassa olevasta mobiililaajakaistasopimuksesta? Jos sopimus on voimassa toistaiseksi, voit irtisanoa sen 14 vuorokauden irtisanomisajalla. Määräaikaisen mobiililaajakaistan voi irtisanoa ennen määräajan päättymistä vain, jos nopeus ei täytä nopeuslupauksia ja Saunalahti ei pysty asiaa korjaamaan:

Nopeuden tyypillinen vaihteluväli 3G-verkossa:
Mobiililaajakaista Mini: 0,2 - 0,5 Mbit/s

Mobiililaajakaista Perus 1M: 0,4 - 1 Mbit/s
Mobiililaajakaista Perus 2M: 0,4 - 2 Mbit/s

Mobiililaajakaista Nopsa: 0,4 - 10 Mbit/s
Mobiililaajakaista 4G: 3G-verkossa 0,4 - 15 Mbit/s, 4G Dual Carrier -verkossa 0,4 - 25 Mbit/s.

Mobiililaajakaista 4G Super:  3G-verkossa 0,4-15 Mbit/s, Dual Carrier -verkossa 0,4-25 Mbit/s, 4G LTE -verkossa 5-80 Mbit/s.

Tilapäisesti nopeus saa käydä alempana. Käytettyä päätelaitetta eli Nettitikkua ei voi palauttaa.
Katso alkuperäinen viesti

17 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Nykyisissä mobiililaajakaistoissa ei ole kaiketi palautusoikeutta enää eli tyytyväisyystakuuta.

Toki asiakaspalvelu varmasti osaa tehdä poikkeuksiakin, varsinkin jos jatkat edelleen 3G-liittymän käyttöä mokkulassa.

Kannattaa soitella.
Tottakai markkinaoikeuden määräämä palautusoikeus koskee kyseistä tuotetta, kopioi posti noutokuitti ja pyydä asiakaspalautuksesta kuitti, jos noiden välinen aika ei ylitä 14 vrk. asiassa ei ole mitään epäselvää.

Tällöin joudut maksamaan vain tuon käyttämäsi ajan datasiirtomaksuja, jotka pakettiin yhden kahden viikon osalta kuuluu, normaali käytäntö on, että he lähettävät sinulle kuukauden laskun, mutta siitäkään sinun ei tarvitse maksaa kuin tuo 14 vrk.n osuus, jos siis todella haluat asiasta niuhottaa.

Huomaa myös, että asiakaspalautuksen kuitti määrää sen viimeisen käyttöpäiväsi, ei se milloin posti on kyseisen tuotteen toimittanut perille, tai milloinka paketti on avattu.
Tottakai sinulla on q14 vuorokauden palautusoikeus.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Palaurtusoikeus raukeaa, jos menee käyttämään tuotetta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ensimmäiseksi, onko kyse määräaikaisesta vai toistaiseksi voimassa olevasta mobiililaajakaistasopimuksesta? Jos sopimus on voimassa toistaiseksi, voit irtisanoa sen 14 vuorokauden irtisanomisajalla. Määräaikaisen mobiililaajakaistan voi irtisanoa ennen määräajan päättymistä vain, jos nopeus ei täytä nopeuslupauksia ja Saunalahti ei pysty asiaa korjaamaan:

Nopeuden tyypillinen vaihteluväli 3G-verkossa:
Mobiililaajakaista Mini: 0,2 - 0,5 Mbit/s

Mobiililaajakaista Perus 1M: 0,4 - 1 Mbit/s
Mobiililaajakaista Perus 2M: 0,4 - 2 Mbit/s

Mobiililaajakaista Nopsa: 0,4 - 10 Mbit/s
Mobiililaajakaista 4G: 3G-verkossa 0,4 - 15 Mbit/s, 4G Dual Carrier -verkossa 0,4 - 25 Mbit/s.

Mobiililaajakaista 4G Super:  3G-verkossa 0,4-15 Mbit/s, Dual Carrier -verkossa 0,4-25 Mbit/s, 4G LTE -verkossa 5-80 Mbit/s.

Tilapäisesti nopeus saa käydä alempana. Käytettyä päätelaitetta eli Nettitikkua ei voi palauttaa.
Puhelinmyyjä kertoi pitkään ehdoista ja toisti, että voin kokeilla laitetta rauhassa ja mikäli päädyn palauttamaan tuotteen (Huawei 3G-laite) ja perumaan nettipalvelun (3G), se sopii 14 vuorokauden sisällä ja myöhemminkin, jos tuote yksinkertaisesti ei täytä toivomuksiani. Ja että palveluntarjoaja haluaa tässä olla reilu eikä saa etua siitä, että asiakas on tyytymätön jne.

Nyt olen testannut Huaweita ja 3G:n nopeutta, mikä on kerrassaan surkea verrattuna nykyiseen palveluun, joten haluan palauttaa tuotteen ja perua tilaukseni.

Noista viitenopeuksista ei todellakaan ollut puhetta siinä mielessä, että niihin 3G-modeemin osuessa palvelua ei voisi perua, päinvastoin muodostettiin luottamus siihen, että asiakkaan tyytyväisyys palveluun on tärkein asia ja peruste palautukselle. Nuo nopeuksille säädetyt arvothan ovat käytännössä mitättömästä mahdottomaan. No, aion siis käyttää minulle myyntitilanteessa annettua vaihtoehtoa ja perua tilauksen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Anniiiina kirjoitti:
Osaisiko joku auttaa?

Miten on tuon 14 vrk palautusoikeus? 

Voinko palauttaa 4g mobiililaajakaistan jos se ei pelitä sen paremmin kuin mokkulakaan? 

Kokeilin  ko.tuotetta mutta omasta mielestä se ei toimi sen kummosemmin kuin aikaisempi nettiyhteys, eli voinkohan palauttaa tuon 4g:? Asiakaspalvelussa ruuhkaa ja kohta paukkuu tuo 14 vrk umpeen...

Kiitos jos joku osaisi auttaa...

Periaatteessa sinulla ei ole palautusoikeutta jos et ole siitä erikseen sopinut operaattorin kanssa. Etämyynnissä on kyllä 14vrk "katumusaika" mutta laki sanoo että tuotetta saa kyllä kokeilla mutta ei ottaa käyttöön. Jos olet jo käytellyt sitä mokkulaa lähes 14vrk niin mielestäni palautusoikeutta ei enää ole.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/etamyynti/peruutusoikeus/

Kannattaa toki olla yhteydessä operaattoriin ja kertoa että et ole tyytyväinen siihen liittymääsi ja haluat palauttaa sen. Todennäköisesti purkavat sopimuksesi ihan kiltisti.
Iltaa!

Tänään tuli sauniksen 4G liittymä ja modeemi. Puhelinmyynnissä sovimme että voin kokeilla ja käyttää laitetta 14vrk ajan ennen kuin tuo soppari astuu voimaan. No paketin mukana tulleissa papereissa ei ollut mitään mainintaa tästä vaan ne normaalit klausuurit että palautusoikeus loppuu kun laitteen käynnistää. Miten on, luottaako saunalahden myynnin sanaan vai palauttaako paketti liittymineen koskemattomana.

Harmi kun ei tullut nauhoitettua tuota puhelua.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Yksi syy tallentaa omat puhelunsa... Ja ilmeisesti myös puhelinmyynti firmat tallentavat puhelut joten pitäisi löytyä tallenne riitatapuksissa myös sieltä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
eikös puhelimen kautta tapahtuvassa myynnissä ja sopimuksissa ole aina 14vrk palautusoikeus,eikä tarvi mitään selitellä.
Soittaja ainakin esitteli olevansa saunalahden myynnistä, mutta mistäs noista sankareista tietää.

No, soitan huomenna aspaan ja kysyn asiasta mitä heillä näkyy tiedoissa. Jos ei mitään ja palautusoikeus päättyy kuten yllä kuvattu niin paketti lähti maanantaina takaisin.
Pakko tarkentaa sen verran että homma lähti käyntiin siitä kun otin oma.saunalahti.fi kautta yhteyttä aspaan ja kysyin tätä palautusoikeutta jonka jälkeen seuraavana päivänä sain puhelinsoiton.

ediiittiä: aspalta ei ole siis tullut kirjallista vastausta, mutta kysymykseni tila viestilootassa on "vastattu".
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ehdottomasti soittaisin heti huomenna aspaan ennen paketin avaamista. Puhelinmyynti tallentaa soittonsa, joten teidän keskustelunnekin pitäisi olla tallessa.

OT: En edelleenkään ymmärrä, miksi Elisa (Saunalahti) poisti tuon 14 vuorokauden kokeiluoikeuden. Olisihan siitä datasta voinut kuitenkin laskuttaa sen käyttöjakson ajan tai vaikka ensimmäisen kuukauden.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Veccu kirjoitti:
eikös puhelimen kautta tapahtuvassa myynnissä ja sopimuksissa ole aina 14vrk palautusoikeus,eikä tarvi mitään selitellä.

Etämyynti - Palautusoikeus

Kokeillulla ja käyttämättömällä tuotteella kyllä. Sen sijaan jos tuotteen ottaa käyttöön, palautusoikeutta ei ole.
Juuri soitettu sauniksen aspaan. Heidän tiedoissaan näkyi että on puhelinmyynnin kanssa sovittu kokeilu käytöstä, siten että laitteen ja liittymän voi palauttaa 14vkr sisällä.

Täytyypä testata iltasella miten huawei toimii.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
jela10 kirjoitti:

Juuri soitettu sauniksen aspaan. Heidän tiedoissaan näkyi että on puhelinmyynnin kanssa sovittu kokeilu käytöstä, siten että laitteen ja liittymän voi palauttaa 14vkr sisällä.

Täytyypä testata iltasella miten huawei toimii.


Tähän täytyy tarkennuksena vielä todeta, että kyseessä on kyllä erittäin poikkeuksellinen tilanne. Mutta mikäli asiakaspalvelustakin on tämä varmistettu, niin sitten asia on niin.

Normaalisti toimintamalli on tosiaan se mitä tilausvahvistuksessakin lukee, eli laitteen käyttöönotolla 14 vrk:n peruutusoikeus raukeaa.

Ja muistutetaan samaan hengenvetoon että Kuluttajansuojan mukainen peruutusoikeushan on sitten voimassa VAIN etämyynnissä, eli netin ja puhelimen kautta siis. Eli "kivijalasta" haetuilla sopimuksilla ei tuota sitten ole.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Scarpia kirjoitti:
Tähän täytyy tarkennuksena vielä todeta, että kyseessä on kyllä erittäin poikkeuksellinen tilanne. Mutta mikäli asiakaspalvelustakin on tämä varmistettu, niin sitten asia on niin.

Normaalisti toimintamalli on tosiaan se mitä tilausvahvistuksessakin lukee, eli laitteen käyttöönotolla 14 vrk:n peruutusoikeus raukeaa.

Ja muistutetaan samaan hengenvetoon että Kuluttajansuojan mukainen peruutusoikeushan on sitten voimassa VAIN etämyynnissä, eli netin ja puhelimen kautta siis. Eli "kivijalasta" haetuilla sopimuksilla ei tuota sitten ole.

Ja muistutetaan tähän vielä että jos asiasta erikseen sovitaan joko suullisesti taikka sitten paperilla, niin tällainen  kokeilukäyttö palautusoikeudella ihan mahdollista vaikka ostaisikin normaalisti myymälästä.

Tällöinkin jos suullisesti tehty niin kannattaisi tallentaa keskustelu, koska sattuu näitäkin "lupauksia" unohtumaan.

Osallistu keskusteluun