Kysymys

"Poikkeuksellisen kertymän vuoksi"

  • 24 toukokuu 2011
  • 10 kommenttia
  • 770 katselukerrat

  • Satunnainen osallistuja
  • 10 kommenttia
Hei, elikkäs sain tämmöisen viestin puhelimeeni: "Hei, poikkeuksellisen kertymän vuoksi internetin käyttö on estetty liittymästänne. Terveisin Saunalahden luotonhallinta"

Elikkäs mitä tämä nyt tarkoittaa? Vasta eilen sain tuon tikun kytkettyä läppäriin jonka juuri ostin, se tuntuu kulkevan myös etanan vauhtia ja yritin sillä nyt asentaa World of Warcraftia joka onkin sellaisen 9GB kokoinen... että vähän aikaa menee sillä 300 kbp/s MAX vauhdilla, tippuu aina sillointällöin 0 ja 50 välille.

Olen omistanut nettitikun tosiaan nyt jonkin aikaa, en kyllä mielestäni mitään kuukautta, mutta onko tuo joku lasku juttu, koska en mielestäni ole saanut ilmoitusta vielä?

10 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
2 vaihtoehtoa:

a) Mobiililaajakaista ei ole aktivoitunut liittymälle oikein Saunalahden päässä ja data veloittuu samaan tapaan kuin jos Mobiililaajakaistaa ei olisi.
b) Käytät tikussa sellaisen liittymän sim-korttia, jossa ei ole Mobiililaajakaistaa.
Joo, itseasiassa käytin oman puhelimeni SIM korttia tuossa nettitikussa, koska en ensiksi löytänyt sitä SIM korttia joka tuli tuon koko hösselin mukana, mutta vaihdoin sen sitten tuohon SIM korttiin joka tuli mukana. Sen tapahtuman ja tämän viestin välillä oli reilusti yli 10 tuntia, että en ymmärrä miksi ne eivät sitä tehneet välittömästi tai jotakin? Lisäksi, en ymmärrä koko jutun tarkoitusta.

Niin, lisäksi pistin nyt kannettavaani kiinni laajakaistani, käytän sitä nyt molemmissa koneissa ja nopeus tuon latauksen kanssa on 900 KB/s, eli.... Onko tuon nopsan nettitikun tarkoitus olla max 300 KB/s vai onko tässä nyt jotain vikana?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Joo, itseasiassa käytin oman puhelimeni SIM korttia tuossa nettitikussa, koska en ensiksi löytänyt sitä SIM korttia joka tuli tuon koko hösselin mukana


Pahimmassa tapauksessa tuolle liittymälle on sitten kertynyt laskua useita satoja euroja koska ei noita yleensä vielä muutaman kympin datasiirtoveloitusten takia suljeta.

E: koko jutun tarkoitus on siis estää järjettömät veloitukset koska usein ne tehdään vahingossa/tietämättömyyttään.

Luotonvalvonta seuraa liittymiä ja mikäli esim. liittymä, jonka normaalit kuukausittaiset laskut ovat viidenkymmenen euron luokkaa paukuttaakin muutaman tunnin sisään tuhannen euron datasiirtoveloitukset, se laitetaan kiinni (/datasiirto estetään) ja ilmoitetaan asiasta tekstiviestillä. Eston saa kyllä pois mutta se vaatii yhteydenoton asiakaspalveluun, jonka yhteydessä pitää kai selvittää olevansa tietoinen veloituksista.
Täh? Siis, koska pistin oman SIM korttini tietämättömänä nettitikkuun 2-3 tunniksi, on minulle kertynyt satojen eurojen lasku? Ja miten siitä voi kertyä satojen eurojen lasku vaikka sen paketin hinta on jotain 10-20 euroa kuukaudessa, vai veloittavatko he sen lisäksi myös kuinka kauan netti pyörii? Enkä muuten saanut sillä netillä mitään aikaiseksi, kokoajan cräshäsi vaikka olin pistänyt oikean SIM kortin sisään: jos ei ollut 3G vaan 2G niin koko netti ei toiminut, koska se oli niin järkyttömän hidas.

En kyllä ymmärrä miten jonkin SIM kortin takia voi kertyä kuitenkaan satojen eurojen lasku, ja odottavatko he minun maksavan jos näin on näreet, vaikka selvästi on tapahtunut virhe?
Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, jotta saat tietää mistä on kysymys ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Voit jättää viestin Oma Saunalahdessa tai soittaa numeroon (09) 4243 0456 (pvm/mpm).
Käyttäjätaso 3

Täh? Siis, koska pistin oman SIM korttini tietämättömänä nettitikkuun 2-3 tunniksi, on minulle kertynyt satojen eurojen lasku? Ja miten siitä voi kertyä satojen eurojen lasku vaikka sen paketin hinta on jotain 10-20 euroa kuukaudessa,


Jos sinulla ei ole datapakettia datan siirto maksaa 1,5 eur megatavulta. 300 kB nopeudella laskua kertyy noin 30 senttiä sekunnissa.
Eikö se tule tuossa "MobiililaajakaistaPaketti Nopsa 12kk" mukana? Mitä järkeä on yrittää edes surffailla jollain 50 kbps netillä? 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
On, mutta jos käytit muuta SIM-korttia, jossa ei ole datapakettia mukana, veloitetaan siitä erikseen.

Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä asiakaspalveluun, jotta saat tietää mistä on kysymys ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Voit jättää viestin Oma Saunalahdessa tai soittaa numeroon (09) 4243 0456 (pvm/mpm).



Täh? Siis, koska pistin oman SIM korttini tietämättömänä nettitikkuun 2-3 tunniksi, on minulle kertynyt satojen eurojen lasku? Ja miten siitä voi kertyä satojen eurojen lasku vaikka sen paketin hinta on jotain 10-20 euroa kuukaudessa, vai veloittavatko he sen lisäksi myös kuinka kauan netti pyörii? Enkä muuten saanut sillä netillä mitään aikaiseksi, kokoajan cräshäsi vaikka olin pistänyt oikean SIM kortin sisään: jos ei ollut 3G vaan 2G niin koko netti ei toiminut, koska se oli niin järkyttömän hidas.

En kyllä ymmärrä miten jonkin SIM kortin takia voi kertyä kuitenkaan satojen eurojen lasku, ja odottavatko he minun maksavan jos näin on näreet, vaikka selvästi on tapahtunut virhe?


Hyvä Reaper, kuten Katariina S. / SL Bastulta kirjoittaa niin NYT sinun kannattaa ihan heti soittaa sinne Bastulle ja kestää se jonotus. Oma aktiivinen ja asiallinen lähestyminen Bastuun auttaa yleensä hirmu paljon, ja varsinkin, jos itse on mokannut.

Jos asioita pitkittää ja pistää päänsä pensaaseen, niin Bastunn laskutukseen syntyy ikävä kuva siitä, että mokaa ei halua myöntää ja /tai haluaa luikerrella tekojensa vastuusta. Ei hyvä, silloin Bastun neuvotteluhalukkuus on paljon nihkeämpää.

Nopealla ystävällisellä ja asiallisella tapahtuneen pikaisella selvittämisellä voi saada yllättävänkin paljon anteeksi, ei kutenkaan varmastikkaan koko summaa(, vaikka eihän sitä tiedä). Minulla on kokemusta tämän tyyppsestä tapauksesta, joka syntyi  tekstiviestien kanssa muutama vuosi sitten.  :)  Silloin asia selvisi onnellisesti, kiitos Bastun vastantulon. 😎
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Elikkäs mitä tämä nyt tarkoittaa? Vasta eilen sain tuon tikun kytkettyä läppäriin jonka juuri ostin, se tuntuu kulkevan myös etanan vauhtia ja yritin sillä nyt asentaa World of Warcraftia joka onkin sellaisen 9GB kokoinen... että vähän aikaa menee sillä 300 kbp/s MAX vauhdilla, tippuu aina sillointällöin 0 ja 50 välille.

Tietääkseni tuo World of Warcraft päivitetään/asennetaan bittorrent-tekniikan avulla ja kun sattuneesta syystä elisalahden käyttäjäehdoissa mainitaan että se voi olla paheksuttavaa käyttää P2P-ohjelmia niin operaattori saattaa rajoittaa automaattisella QoS-palvelulla liittymäsi nopeutta tilapäisesti - Tuosta saattaa johtua hidastuminen (syitä toki voi alla muitakin). Tosin on operaattori itsekin viime vuonna mainostanut P2P-palveluja mm. Voddler video"vuokraus"palvelua, joka myös on P2P-ohjelma.

Selvitähän laskusi ... mistä se tulee ja miksi.

Osallistu keskusteluun