Kysymys

Prepaid Nettitikun ONGELMA

  • 26 kesäkuu 2012
  • 16 kommenttia
  • 1900 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 5 kommenttia
Hei! Ongelmana tikkuni kanssa on se ettei päästä nettiin. Olen tapellut tämän kanssa jo 3 tuntia.

Valittaa lukittua (sillä ns. sivulla missä pääsee tikun yhdistämään nettiin ja päin vastoin sekä missä on kaikki muu oleellinen), yhdistää mukamas nettiin mutta selaimen avatessa mitään ei tapahdu,  valittaa ettei verkkosivu ole käytettävissä.

Äsken se alkoi pyytämään "kohteen saunalahti tilaustietoja" yms kuten tukiasemannimi, käyttäjänimi ja salasana.

Painoin jatka, jonka jälkee meni hetken eteenpäin.

Tämän jälkeen alkoi kyselemään miten muodostetaan: automaattisesti vai ei, painoin ei.

Alkoi latailemaan ja muodostamaan yhteyttä ja hetkisen kuluttua ilmoitti ettei yhteyttä  voi muodostaa.

Mitä tämä lukittu tarkoittaa ja miksi en nettiin pääse??

Miten tämän saa korjattua ennen kuin heitän koneen seinään, nettitikun lattialle ja alan päällä pomppia????

16 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Lukittu voisi viitata PIN-koodiin? Onko tuon koodin kysely SIM:missä päällä eli kyseleekö missään vaiheessa PIN-koodia? Kyselyn voi laittaa pois päältä esim. laittamalla SIM:min puhelimeen ja sen valinnoilla poistaa kyselyn käytöstä.

Yhteysohjelman valinnoista pitäisi vielä tarkistaa yhteyden asetukset; tärkeimpänä APN eli prepaidilla internet.

Tilaustietojen kysely viittaa W7 + Huawei -yhdistelmään eli ns. wwan-yhteyden avaamiseen. Tukiasemanimi tarkoittaa samaa kuin em. APN ja muut tiedot jätetään tyhjäksi. Automaattiyhdistämisen suhteen kannattaa valita se vaihtoehto, jossa yhdistetään aina automaattisesti (myös vierasverkkoon).

Älä heitä konetta tai mitään muutakaan seinään. Joskus näissä jutuissa saattaa joku pikkuasia hiertää, mutta selvitellään...
Jälleen kerran kysyy normaalisti PIN-koodia, sit menee normaalisti laitteen tarkistukseen ja kakki ok (et yhistäis nettiin).. Ei kuitenkaan päästä nettiin ja aloitus sivulla ilmoittaa että laite lukittu.

PIN-koodin otin pois. Palautin oletusarvot ja käynnistin koneen. Ei hyötyä.

Tilaustietojen kyselykohtaan laitoin kaiken kuten käskit  - valittaa että yhteysyritys epäonnistui, varmista että laite on kytketty tietokoneeseen ja että asetuksesi ovat oikein..

Tarkistin kaiken ja kaikki oli OK.. Ärsyttävän v....mäisiä nämä romut.

Pakko se on Elisalla käyä, tuskimpa nekään osaa auttaa sillä useimmiten olen vaan joutunut pettymään...
Käyttäjätaso 3
Tuohon "laite lukittu" ongelmaan kannattaa ehkä vielä koittaa nettitikun uudelleen asennusta. Tietokoneelta tulee poistaa sekä Mobiililaajakaista -ohjelma sekä tikun ajurit (Huwein tikuilla Huawei Modem, Nokian tikuilla Icera tai jotain Nokia -alkuista, ZTE:n tikuilla ZTE alkuinen). Tämän jälkeen tietokoneen uudelleen käynnistys ja sen jälkeen tikku kiinni koneeseen, jolloin tikun asennus alkaa.

Tietenkin käynti EliasShopitissa voi siinä mielessä olla hyvä, että he ainakin voivat testata tikun toimivuutta toisella koneella. Jos toisella koneella toimii, jää tuo ongelma kyllä tietokoneeseen (tai asennettuu ohjelmistoon) ja silloin etenkin tuosta uudelleen asennuksesta voi olla apua.
Kaikki ohjelmat ja yms. poistettu jo ekana ... Samalla myös käynnistetty kone ja asennettu kaikki uusikis.. Ei mitään apua..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Laitteen tunnistumisen ja asentumisen oikein järjestelmään voit tarkistaa käyttöjärjestelmän laitehallinnasta. Minkään tikkuun liittyvän laitteen (modeemi, com-portit, verkkokortti, mahd. usb-ohjain) kohdalla ei saa näkyä keltaisia kolmioita tai muita varoituksia. Esim. tilanteissa, joissa yhteysohjelma tai yhteyden yrittäminen aiheuttaa virheilmoituksen (laitetta ei löydy tms.), kannattaa laitehallinnasta tarkistaa, ettei vehje ole hävinnyt sieltä.

Yhteysyritys voi myös epäonnistua, jos tikku ei löydä minkäänlaista verkkoa. Tuon voi tarkistaa tikun merkkivalosta. Nopea tupla-vilkku vihreä (ns. boottivalo) vaihtuu harvemmin vilkkuvaksi vihreäksi (2G) tai siniseksi (3G), kun verkko löytyy.

En ole koskaan prepaidia käyttänyt, joten en tiedä, millaisia virheilmoituksia tulee, jos liittymän aktivointi on epäonnistunut tai liittymä vanhentunut tms.

Varsinkin ajureiden epämääräisten poistojen (tyyliin hakemisto tylysti delettiin) kanssa on syytä olla varovainen. Muutenkin esim. yhteysohjelman jatkuva poistaminen ja uudelleenasennus tuo ennen pitkää enempi murheita kuin siitä on hyötyä.
Nyt on Elisa shopitissa käyty. Eivät juurikaan osanneet neuvoa tms. kuten arvasinkin. Antoivat toisen tikun kokeiltavaksi eikä siitäkään ollut mihkään.

Nyt on jälleen kerran AIVAN kaikki tikkuun ja sun muuhun  liittyvät poistettu, päästää nettiin muttei sitten sen enempää.. Esim. facebookkiin ja iltalehen sivuille mentäessä valittaa ettei verkko sivu ole käytettävissä..

Prepaid aikaa on viellä jäljellä (sillä kuukausi ei ole  vielä mennyt sen hankkimisesta) eikä ole siis viellä päättymässä.

KAKKA tikku sanon minä!!!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Saattaa olla k-tikku, mutta saattaa verkossakin eli kuuluvuudessa olla vikaa. Jos "kenttä" on heikko, verkkoyhteys ja jopa internet-yhteys muodostuu, mutta varsinainen datasiirto saattaakin olla niin ja näin tai yhteys pätkii yms. Yhteysohjelman asetuksista voi laittaa päälle Vain 3G -asetuksen, mutta sekään ei yleensä paljoa auta, mutta estää kuitenkin 2G:lle siirtymisen.

Tarkoittaako tuo "päästää nettiin", että jokin sivu kuitenkin aukeaa?

3G-kuuluvuus voi sisätiloissa olla heikko vaikka käyttöpaikka olisi keskellä mitä tahansa kaupunkia, eli mitään ei kannata tuon suhteen pitää itsestäänselvänä. Jo lyhyenkin usb-välijohdon lisääminen ja tikun saaminen paremmin "esille" (esim. ikkunan ääreen) saattaa helposti 100-1000 kertaistaa signaalivoimakkuuden.
Käyttäjätaso 4
Joskus on itselläni käynyt siten että yhteys aukeaa mutta millekään sivulle ei pääse.
Vika on ollut DNS-palvelussa. Tarkistaisitko verkkoasetuksista että DNS on automaatilla?

Kokeile myös pingata jotain tunnettua osoitetta komentotilasta, esim: ping 195.74.0.47
Tuo on Saunalahden DNS-palvelin.
Jos ping toimii mutta sivut eivät aukea niin lienee DNS-ongelma. Jos ei sinulla niin operaattorilla.
Käyttäjätaso 3
Petunet kirjoitti:

Vika on ollut DNS-palvelussa. 
Väärin. Väärin. Tästä on ollut puhetta aiemminkin. DNS-pyyntö on ensimmäinen kutsu,  joka internet-palveluita (posti, nettisivut yms) käytettäessä lähtee liikkeelle. Jos nettiyhteys takkuaa, se myös ensimmäisenä ilmoittaa epäonnistumisestaan. Olen testannut DNS-palvelut lähes kerran kuukaudessa perusteellisesti ja Saunalahden DNS on toiminut poikkeuksetta hyvin, paremmin kuin yksikään vertailupalvelu. Vika on satavarmasti yhteydessä itsessään.

Jos DNS:ssä olisi ongelmia, siitä valittaisivat jatkuvasti myös kiinteiden linjojen käyttäjät.  Jos tätä ei usko ja kokeilunhalua ynnä rohkeutta riittää, voi kirjoittaa jonkin testiosoitteen omaan nimipalveluunsa (c:windowssystem32driversetchosts)  ja lisätä siihen vaikkapa seuraavan rivin:

85.234.149.147  lieksabrass.com

Tuon rivin avulla Vaskiviikon sivuston osoite kääntyy varapalvelimelle, jolla on oma IP-numero. Tuolle varapalvelimelle vaihdetaan jos pääpalvelin nyrjähtää. Nyt siis: jos selaimella pääsee tuolle sivustolle, mutta ei minnekään muualle, nimipalvelu on todellakin rikki. Näin ei ole minun testeissäni koskaan vielä käynyt, vaikka olen sen sata kertaa tuon nimipalveluvirheen kokenut. Viiimeksi juuri äsken koneella, jolla oli varayhteys - ja tästä näkee alla selostettavan helpomman testin tuloksen:



Vielä helpommalla pääsee, kun avaa komentokehotteen ja kirjoittaa siihen

ping 8.8.8.8

Jos vastaus on jotakin tällaista:

Ping-isäntä: 8.8.8.8 32 tavua tietoja:
Vastaus isännältä 8.8.8.8: tavuja=32 aika=295 ms TTL=46
Vastaus isännältä 8.8.8.8: tavuja=32 aika=284 ms TTL=46
Vastaus isännältä 8.8.8.8: tavuja=32 aika=282 ms TTL=46
Vastaus isännältä 8.8.8.8: tavuja=32 aika=280 ms TTL=46

Yhteys on kunnossa ja nimipalvelu saattaa todellakin olla rikki. Jos taas vastaus on tämäntyyppinen:

Ping-isäntä: 8.8.8.8 32 tavua tietoja:
Pyyntö aikakatkaistiin.
Pyyntö aikakatkaistiin.
Vastaus isännältä 192.168.0.200: Kohdeverkkoon ei saada yhteyttä.
Vastaus isännältä 192.168.0.200: Kohdeverkkoon ei saada yhteyttä.

Yhteydessä on muita ongelmia kuin nimipalvelu. Nuo kaksi viimeistä tulivat 3G-reitittimen ilmoituksina, niitä ei tikku-koneessa -tilanteessa pitäisi tulla.

Ja jos ei usko, yhteysasetuksista voi lisätä muita nimipalvelimia, vaikkapa Googlen palvelimen 8.8.8.8. Se on aavistuksen verran hitaampi ja hiukan epäluotettavampi kuin Saunalahden palvelu, mutta voihan sitä kokeilla.

Joka tapauksessa: Nimipalvelusta on turha hakea vikaa, se vika löytyy lähempää eli oman koneen ja 3G-tukiaseman välistä.
Käyttäjätaso 4
Totta kyllä, Saunalahden kanssa minulla ei ole koskaan ollutkaan tätä ongelmaa mutta Soneran ADSL:ssä on ollut muutamaisen kerran ja heidän vikapalvelunsa on itsekin tuon myöntänyt.

Pyysinkin tarkistamaan että DNS on automaatilla ettei joku ole laittanut esim. toisen operaattorin DNS-palvelinta käyttöön jota ei tällä prepaid-yhteydellä hyväksytäkään.

Olen samaa mieltä että tuo on todennäköisesti 3G-verkon singaaliongelma mutta kun tuo DNS-asetus on niin helppo katsoa niin kannattaa varmistaa.
Joskus sitä hakee liian monimutkaista vikaa...
Käyttäjätaso 3
Petunet kirjoitti:
Pyysinkin tarkistamaan että DNS on automaatilla ettei joku ole laittanut esim. toisen operaattorin DNS-palvelinta käyttöön jota ei tällä prepaid-yhteydellä hyväksytäkään.
No niinpähän tuo olikin, minulle hirtti väsyneeseen päähän vain tuo viimeinen rivi :)

Jos noita alkaa ilmetä (Sonaralla tai muilla) niin vaikuttaisi aika hyvältä ratkaisulta pistää ensisijaiseksi nimipalvelimeksi vaikkapa tuo Googlen nimipalvelin 8.8.8.8. Sehän käy kai näin:

Ohjauspaneeli->Verkko- ja jakamiskeskus ->Muuta sovittimen asetuksia.

Valitse 3G-yhteys hiiren oikealla painikkeella -> Ominaisuudet

Klikkaa [x] Käytä seuraavaa DNS-palvelimen osoitetta

Ensisijainen DNS-palvelin: 8.8.8.8

Vaihtoehtoinen DNS-palvelin: 195.197.54.100



Noilla asetuksilla nimipalvelu tarkistuu aina ensin Googlelta, vasta sitten Elisan verkosta. Lisäasetukset-napilla pääsee ikkunaan, jossa nimipalvelimia voi lisäillä ja poistaa ja järjestellä enemmänkin välilehdellä DNS. Alla kuva koko ketjusta. IP-asetukset ovat oman lähiverkkoni ja TP-Linkin reititinosoite on 192.168.1.110, joten niitä ei kannata kopioida omiin asetuksiin, ei myöskään nimipalvelinta 192.168.0.59 joka on unohtunut tuonne  :)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Petunet kirjoitti:
Pyysinkin tarkistamaan että DNS on automaatilla ettei joku ole laittanut esim. toisen operaattorin DNS-palvelinta käyttöön jota ei tällä prepaid-yhteydellä hyväksytäkään.

On kait se ihan mahdollista, että DNS ei olisi automaatilla. Vaatisi tosin pari sattumaa: Paketista otettuun tikkuun olisi joku aiemmin syöttänyt pdp-profiilin, jossa mukana DNS-osoitteet ja lisäksi tikun asennusvaiheessa yhteysohjelma ja/tai Winkun wwan-palvelu EI jostain kumman syystä pystyisi tunkemaan uutta pdp-profiilia tikkuun. 

Oletusarvoisesti sekä yhteysohjelman että wwan:in asetuksissa DNS- ja DCHP-asetukset on aina automaatilla.

Erilaiset lähiverkkosysteemit yms. ovat sitten asia erikseen, mutta tässä tapauksessa kyse oli nimenomaan kone-tikku -yhdistelmästä.
Siis näyttää että yhteys on yhdistetty eikä ongelmia ole. Sitten selaimessa avaa välillä esim. facebookkia ja iltalehden sivuja ja välillä ei. Netti tikku palautettu sinne mistä ostettu, rahat saatu ja käyty elisalta hakemassa uusi tikku, ongelmat jatkuvat. 

Valittaa välillä tuota DNS hässäkkää ja välillä aikakatkaisua. Kaverin toi tänne koneensa eikä se toiminut siinäkään, aluksi kyllä mutta sitten alkoi takkuilemaan. Toinen kaveri kokeili omaa Saunalahden liittymäänsä tikkuun ja sitä koneessa NETTI toimi moitteetta.

Nyt ajatelin käyä toisessa elisa liikkessä pyytämässä neuvoa TÄÄHÄN ON IHA MIELETTÖMÄN HALPA!!!

Käyn myös itse kaverilla kokeilemassa sen kahteen kannettavaan tätä (jos vaikka eri paikka ja eri koneet ) ja jos siellä toimii niin sitten en tiiä enää mikä vika..
Käyttäjätaso 4
No ei tuo sitten ainakaan DNS-ongelma ole, silloinhan ei saisi mitään sivuja auki ollenkaan.
Viittaa riittämättömään signaalitasoon kuten tuossa aiemmin oli joesmith arvellutkin.

Kokeiliko toinen kaveri omaa Saunalahden liittymäänsä samaan tikkuun kuin sinäkin vai eri tikkuun?
Ekana tikkua ja oikeaa simiä kokeiltiin kaverin koneeseen, toimi moitteetta niin kauan kuin yhteys katkaistiin tikku otettiin pois ja kone käynnistettin. Yhdistettiin nettiin ja takkuilu alkoi jälleen.

Toisella kerralla kaveri laittoi oman Saunalahen liittymän tikkunii ja kokeili sitä koneessa (omassani) ja toimi moitteetta.

Tämän Nettisimin laitoin puhelimeeni.. Kentät ja kaikki OK mutta ei päästä sielläkään nettiin..

Nyt yritetään vielä toista Elisa liikettä josko osaisivat neuvoa paremmin kuin edellinen. Sitten menen käymää kaverillani jossa kokeilen sitä tämän kahteen eri koneeseen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Meni vissiin ohi, mutta oletko siis kokeillut sitä omaa korttia jossain toisessa paikassa ja toisessa laitteessa? Jos ei toimi sielläkään, niin vika on kortissa ainakin hyvin todennäköisesti. Korteissa olevat viat voivat aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä ongelmia.

Osallistu keskusteluun