SASTAMALA/HYYNILÄ häiriö

  • 29 kesäkuu 2016
  • 14 kommenttia
  • 1044 katselukerrat

Lupaatte asiakkaille "Pyrimme hoitamaan verkon huoltotyöt tai äkilliset häiriötilanteet mahdollisimman nopeasti. Useimmat häiriötilanteet kestävät vain muutamia tunteja, eivätkä vaadi asiakkailtamme toimenpiteitä." ja silti häiriöt kestää päiviä ettei nettiin pääse ollenkaan. Jo Juhannuksena netti tökki niin hitaana että sivujen selailu oli tuskaa. Tehkää nyt jotain asiakkaidenne eteen. Tää jo vaikeuttaa etätöitä ja päivittäisten asioiden hoitoa. Teille on turha soittaa, netissä jonotusaika oli viimeksi soittaessani koko ajan 1-10 minuttia mutta silti jouduin jonottaan melkein tunnin!
Pitäskö tästä saada jo jotain hyvitystä ?
Koska on asiaan luvassa korjaus?

14 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Laitapa asiakasnumerosi profiilisi tietoihin, jotta palstatiimi voi tarkemmin paikantaa käyttöpaikkasi. Tuo tieto on vain palstatiimiläisten nähtävissä!

Tuollainen tilanne on aivan yleinen nykyisin, myyntipuoli toimii loistavasti, josta seuraa tälläkin Palstalla usein todettu syy, ruuhka. Käyttäjiä on enemmän kuin mitä tukiasema pystyy kunnolla hoitamaan.

Alkoi juhannuksena, jolloin alkaa myös suurella joukolla kesälomat. Onko seudulla runsaasti kesäasutusta, joka saattaisi osaltaan selittää tuon tilanteen?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Vaikka sitä tosiseikkaa jankataan jatkuvasti, että mobiili netti on jaettu yhteys, siltä ei voi odottaa samaa tasoa kun kiinteältä yhteydeltä. Tästä huolimatta palsta on pullollaan viestejä joista huomaa, että asia ei ole kovinkaan monen pelkästään mobiilinettiä käyttävät tiedossa (ymmärretty).

Mobiilinetin nopeuteen voi vaikuttaa:

1) Sääolosuhteet (sade, ukkonen, kovat tuulet)
2) Käyttäjien määrä saman tukiaseman alueella
3 Miten nettiä käytetään. Videoiden katselu kuormittaa eniten mobiilia ja siinä nopeuden vaihtelut näkyvät heti.
4) Lähimmän tukiaseman häiriö / rikkoontuminen
5) Etäisyys tukiasemasta
6) Häiriöt radioitiellä (Näitä voi tulla monesta syystä mm. jokin risa laite kotona)
7) Jokin yleisötapahtuma lähistöllä
😎 Mökkikäyttäjät (jotka rohmuavat kaistaa samalla innolla, kun kiinteän yhteyden takana kaupungissa)


Ainoa konsti miten nopeuteen voi kiinteässä mobiilinetin käytössä vaikuttaa on laittaa kiinteä antenni, joka on suunnatta oikein. Aina voi myös testata muiden operaattorien SIM- kortteja. Kuitenkin se mikä tänään toimii hyvin saattaa olla huomenna hitain.

"Nopeuslupaushan" on 5M ja sen alla pitää nopeuden olla pidempää (jatkuvasti) ennenkuin voi irtisanoa vaikka kytkyn, jos kytkyä ei ole voi äänestää jakoillaan vaikka heti.

Kiinteän yhteyteen (kuituun) ei vaikuta mikään edellämainituista !

T: Tuokki
Tässähän tulee myyntipuolen luvattua enemmän mitä sitten asiakkaalle toteutuu eli tulee pettyneitä asiakkaita. Ja vanhat uskolliset asiakkaat ovat jo kärsineet ennestään hitaasta verkosta niin kärsivät sitten vielä lisää kun uusia käyttäjiä tulee lisää halpoine tarjousliittymineen . Vähän niinko rahastetaan ensin asiakkaalta pitkiä aikoja ja sit tehdään toimivaa verkkoa...joskus. Ja jos myyntipuoli toimii loistavasti niin rahaa tulee yritykseen mutta miksi sitä ei käytetä heikkojen tukiasemien uudistamiseen/tehostamiseen. Tällöin asiakkaat olisi tyytyväisiä ettekä hukkuisi kiukkuisiin reklamaatioihin.
Hyynilässä on pitkään ollut hidas netti ja on oltu yhteydessä asiasta. Mitään ei ole tapahtunut.
On täällä kesäasutusta jonkinverran mutta jos maksan jostain niin oletan että saan rahoilleni luvattua vastinetta. Häiriöt ymmärrän mutta että se kestää monta päivää? Ei se vaan voi toimia näin. Tai näköjään voi.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Vilkaisin tuota tilannetta alueella, ja tosiaan vikatilanne näyttäisi edelleen olevan käynnissä. Pahoittelut siitä, että korjaus on viivästynyt, mutta ne tosiaan pyritään hoitamaan kuntoon aina mahdollisimman nopeasti! Ymmärrän kyllä, että tuo on raastavaa kun netti ei toimi kunnolla.

Tänä vuonna Elisalla on tarkoitus kasvattaa kapasiteettia ja siihen panostetaan eniten, mutta sekin ottaa oman aikansa. Kun suunnitellaan uusia tukiasemia ja parannuksia vanhempiin tukiasemiin, otetaan huomioon asiakkaiden ruuhka- ja katveilmoitukset. Mitä enemmän niitä on tullut, sitä korkeammalla prioriteetillä alue on ja sitä nopeammin saadaan parannuksia tehtyä. Uskon kyllä, että se tuntuu siltä että mitään ei tapahdu, mutta verkkosuunnittelijat tekevät parhaansa, että olisi hyvät yhteydet kaikilla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Taisi tulla pikkuinen valkoinen valhe :)
Verkkosuunnittelijat tekisivät parhaansa jos heillä olisi käytössään enemmän budjettia verkon suunnitteluun ja parantamiseen. Nythän he joutuvat vain taistelemaan niukkuudesta kun rahaa käytetään mahdollisimman vähän parannuksiin.
Siis nettiin ei pääse olleenkaan. Tein myös naapureissa kyselyn netin toimivuudesta. Joka pirtissä sama homma. Ei nyt auta että asiaa vielä pelkästään suunnitellaan vaan vika pitää korjata. Mikä tällänen vika on ? jos se on ruuhka tukiasemalla niin pidän todella huonona/osaamattomana/välinpitämättömänä palveluntarjoana Elisaa. Tälläiset asiat pitäisi osata jos vuosien kokemuksella ennakoida. Maaseudulla kun matkat on pitkät niin muutenkin asioiden hoito on vaikeaa. Ei tarttis tällästä vaivaa enää.
Toivottavasti ees laskussa huomaa että netti on ollut jo 4 päivää mykkänä! Oikeesti vi...taa!
Mikä on instanssi joka valvoo näitä palveluntarjoajia?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Toki näissä asioissa vaikuttaa myös budjetti, mutta kyseessä on ihan Elisan virallinen tavoite tälle vuodelle ja se mainitaan myös esim. osavuosikatsauksissa. Uusi tukiasema vaatii rahaa, mutta se on lähinnä byrokratian ja lupien takia hidas prosessi.

Annukka10, ymmärrän kyllä ärsytyksen. 😞 Voidaan katsoa tuota tilannetta vielä tarkemmin, jos tulet heittämään meille yksäriä tänne: http://elisa.fi/palstatiimi.
Mua ei Elisan budjetit/tavoitteet kiinnosta vaan palvelu jonka ovat mulle myyneet lupauksin että se toimii. Eli koska netti toimii Hyynilässä?
Taas tökkii Sastamalan alueen yhteydet 100mt maksan eikä tule edes 1mt täyteen pakko se kai on vaihtaa operaattoria kun nää ongelmat jatkuvia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ei, vaan maksat 5 Mbit/s nopeudesta. Kaikki tuon päälle on vain extraa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tarkistin tilanteita Sastamalassa ja siellä tosiaan on vaurioita tullut useisiin tukiasemiin ja näissä tapauksissa ei ole mitään ihan pientä ollut valitettavasti vaan aina koko tukiasema on poistunut käytöstä. Sähkövikoja on ja komponentteja jo vaihdettu reippaasti lisäksi. 10 min sitten oli yhtä kuitumuunnintakin lähdetty uusimaan ja sen jälkeen todennäköisesti 4G yhteydet ainakin siinä alueella paranee taas. Valitettavasti hetken joutuu vielä kärvistelemään, mutta toivottavasti tänään/huomenna ollaan jo sitten paremmassa tilassa selvästi.
Huomenta tiimiläiset. Selvitelkääs taas mikä tökkii. Tästä ei tuu mitään, koko ajan netti pätkii. Tehnyt sitä enemmän jo yli viikon! Tämä ei koske ainoastaan meidän taloutta vaan myös naapureita.
Ja selvitelkääs onko mitään tehty että yhteys paranisi.
Selvitin tilanteen 8kuukautta sitten vaihdoin Soneraan toimii erinomaisesti.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Moikka Annukka!

Minkälaista ongelmaa tuolla on ollut? Tarkistelin tuossa asiakkuutesi perusteella toimivuutta, ja noin 13,3M tullut keskinopeudella downloadia nyt kolmen päivän keskiarvona. Myöskään virheilyä ja / tai pätkimistä masto ei ole ilmoittanut. Montako kuuluvuustolppaa modeemi näyttää? Sammuuko netin pätkäistessä modeemin linjavalo / katoavatko kuuluvuustolpat? Alkajaisiksi modeemi kannattaa ainakin resetoida "reset"-painikkeesta 5 sekuntia painamalla. Jos laitteet ovat langattomassa yhteydessä modeemiin, kytke jokin laite verkko / USB-piuhalla suoraan modeemiin ja laita langaton pois päältä, niin voi todeta pätkiikö myös langallisena.

Jos nopeus kyykkää alle 5M tai pätkii, ota kolme esimerkkiaikaa ylös, ja laita ne yksityisviestillä meille (http://elisa.fi/palstatiimi), niin päästään tutkimaan tarkemmin tuota. Kiitos!

Osallistu keskusteluun