Vastattu

Saunalahden mokkulan kautta vain osa nettisivuista aukeaa?

  • 18 kesäkuu 2013
  • 66 kommenttia
  • 10827 katselukerrat

Käyttäjätaso 3
  • Tietolähde
  • 652 kommenttia
Mikähän nyt mättää, on mättänyt jo pari päivää. Eilen vielä huomattava osa sivuista aukesi kun jumin kohdalla laittoi uudestaan sivupyynnän päälle, mutta nyt ei enää sekään auta.

Esimerkiksi Tele Finlandin nettikauppa ei aukea, ja useita ulkomaisia ja kotimaisia sivuja jää täysin aukeamatta.

Ja kuitenkin moni sivusto aukeaa kuten tämä palsta ja speedtest joka näyttää liittymälle varsin hyvää nopeutta.

Näistä aukeamattomista sivuista Treceroute kertoo että "unknown host" mutta ne aukeavat sujuvasti TF:n mokkulaliittymällä.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi -VJ- 18 kesäkuu 2013, 12:50

Löytyihän se syy, minulla olikin mokkulalla käytössä internet4 APN.

Vaihdoin sen internet.saunalahti -muotoon ja jo alkoivat sivut aueta.

Oikeastaan tässä on vasta puoli ratkaisua, pitäisihän myös internet4 apn:llä sivujen aueta?
Katso alkuperäinen viesti

66 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
1440 on osoittautunut ilmeisesti riittävän pieneksi.
Ja paljonkohan tämä pienempi MTU arvo saattaisi olla? Olisivat edes sen voineet kertoa.
Käyttäjätaso 1
Viikko sitten tiistaina muutaman iterointikierroksen jälkeen tämä ongelma (eli se että isot paketit hukkuivat Elisan verkossa) saatiin korjattua. Vanhan tiketin tiedot löytyivät ja homma korjaantui tällä kertaa selvästi nopeammin. Kiitokset siitä.
Käyttäjätaso 4
koupo1 kommenttiin:

Wlan tukiasema hakee periaatteessa automaattisesti vapaan kanavan. Se automatiikka ei aina toimi kunnolla. Yleisemmät "naapurien" käyttämät kanavat on 6 ja 11. Eli manuaallisesti voisi kokeilla esim 3 kanavaa. Scannaamalla näkee, mitkä on varattuna, niin sen perusteella olisi helpoin valita vapaa.
Jos siis on samalla kanavalla, pätkii ja oikuttelee varmasti.
Mutta voihan olla, että oli jotain muutakin.
Mutta hienoa, että taas toimii. 🙂
Okei. Nyt sain toimimaan kaiken. Vähän sörkin asetuksia yhteys asetus manulle ei auttanut eikä mitkään muutkaan mutta heti kun siirsi autolle niin johan alko toimimaan. Jotain se kai resetoi vaikken olekkaan säätänyt mitää muuta kuin salasanan ja se on vieläkin sama. Internet4 asetus toimii myös.
Käyttäjätaso 1
Tiketti avattu.

Pitäisi jo olla varsin hyvin tiedossa mistä kenkä puristaa, joten uskotaan ja toivotaan että ongelma korjaantuu tällä kertaa nopeasti...
Käyttäjätaso 4
koupo1 ongelmiin:

Voisikos vika olla WiFi yhteydessä?
Oletko kokeillut tämmöisiä:
Pystytkö käyttämään nettiä usb-kaapelilla?
Wlan kanavaa voisi kokeilla vaihtaa?
Wlan asetuksia voisi kokeilla vaihtaa? (esim vain N , ei automaattinen)
Joo ei itselläkään toimi kyseiset sivut mitä ollaan esitetty. Lisäks facebook ei toimi kunnolla eikä edes elisan häiriökartta avaudu. Ainoastaan kännykän nettiä jakamalla toimii normaalisti. Vikaa kestänyt nyt noin viikon verran. Ei viruksia yms. Käytän tuota internet4 asetusta E589:ssä
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Otsikon mukainen ongelma ilmestyi tännekin päivittäessäni Firefoxin uuteen versioon, joka on 30.0. Pelkkä selaimen automaattinen uudelleenkäynnistys ei auttanut. Kirjauduttuani ulos ja uudelleen sisään käyttöjärjestelmällä Windows 7 Pro ongelma poistui.
Käyttäjätaso 3
Viikolla oli jokin verkon remontti kun puolenyön aikaan verkko oli pois vajaan puoli tuntia. Olisiko palautettu vanhat asetukset?
Kyllä vikapalvelu päivystää samassa puhelinnumerossa kellon ympäri.

Soita asiakaspalveluumme

Puh. 01019 0230 (mpm/pvm)

Häiriöilmoitukset, PUK-kyselyt ja ilmoitukset kadonneista laitteista Ma-Su 24 h.
Käyttäjätaso 1
Palataanpa taas vanhaan aiheeseen...

Tiedoksi, että tämä sama ongelma ilmestyi taas. Oireet samat kuin ennenkin eli pingi toimii, mutta sivut eivät lataudu tai latautuvat hyvin huonosti. Tsekkasin Wiresharkilla ja kyllä, paketteja häviää, mutta jos vaihtaa MTU:n pienemmäksi (vaikka 1400) niin taas toimii hyvin.

Ongelmat korjaantuivat viimeksi elokuun lopulla 2013. En itse käytä 3G-liittymää koko aikaa joten en heti huomaa jos ongelmia syntyy, mutta vielä 1.6.2014 homma toimi ok, eli joskus kesäkuun aikana on tapahtunut jotain mikä rikkoi verkon.

Asiakaspalvelu on kiinni tänään ja huomenna, joten avaan tiketin vasta maanantaina.

Aiemmista viesteistäni löytyy tarkempaa tietoa aiheesta. En nyt näin juhannuksena jaksanut vielä viimeisen päälle selvitellä asiaa, eli onko esim. ongelma vain "internet4" APN:ssä vai muuallakin, mutta se on selvää että isot paketit häviävät jälleen jossain Elisan verkossa.

Mukavaa juhannusta kuitenkin, palaillaan ensi viikolla aiheeseen kun saan tiketin auki.
Käyttäjätaso 4
Ei toimi data kunnolla taas. Yhteydet menee poikki vähän väliä, tai sitten data ei liiku mihinkään vaikka yhteys on päällä. Vika ja ongelmat ovat samanlaiset kuin aiemmin. Mikä ihme siinä on, ettei Saunalahti saa näitä asioita kuntoon? 
Käyttäjätaso 3
Oletko päivittänyt telakan ohjelmistoa?

http://support.netgear.com/product/aircard%2bhub" rel="nofollow" title="

Firmware Version 1.0.95.1 
vanha oli 1.0.95.0
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Sydeemi kirjoitti:
MTU nyt Dovadossa 1500 ja näkyy toimivan. Aamupäivällä oli muutaman hidastelun ja pätkimisen jälkeen pari tuntia yhteys täysin poikki. Mahtoiko johtua verkon säätämisestä?



En tiedä mistähän tämäkin johtuu? Minulla 4G yhteys Sierra mokkula + telakka ja eternet kaapelilla yhteys siihen, aikas usein, kun kommentoin esim. Facebook niin pätkäisee yhteyden ja käynnistyy uudelleen. Toistuu muuten joskus täällä Saunis sivuillakin kommentoidessa.
Käyttäjätaso 4
kimppikoo kirjoitti:
Eikä vienyt kuin 2 kuukautta :smileyshocked:

Kyllä meni vuoden verran ainakin. Laitteet jatkuvasti jumissa ja yhteydet poikki, nyt on laite pysynyt päällä ilman katkoja.
Käyttäjätaso 3
kimppikoo kirjoitti:
Eikä vienyt kuin 2 kuukautta :smileyshocked:

Kyllä siinä meni kauemmin kuin 2 kuukautta.

https:///t5/Tiedotteet/Mobiililaajakaistan-4G-k%C3%A4ytt%C3%A4j%C3%A4-lataa-laatumittari-ja-osallistut/td-p/268488/page/9

Varsinainen ongelmatilanne alkoi minulla jo viime vuoden puolella.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Eikä vienyt kuin 2 kuukautta :smileyshocked:
Käyttäjätaso 1
Sain tänään iltapäivällä tekstarin missä kerrottiin jo täälläkin kerrotut asiat eli että vika on korjattu ja että yhteys pitää muodostaa uudestaan jotta homma alkaa toimia varmasti.

Testasin nyt illalla asiaa ja hyvin tuntuvat yhteydet toimivan vaikka PC:n MTU on 1500. Samoin yhteydet toimivat Android tabletilla millä aiemmin ei pystynyt yhteyttä käyttämään ollenkaan.

Tsekkasin myös Wiresharkilla miltä liikenne näyttää ja ei näkynyt fragmentoituneita paketteja eikä siis myöskään kadonnoita fragmentteja. Ei nyt ihan maksimi kokoisia paketteja sattunut näkymään mutta eipä paljoa puuttunutkaan ja toisaalta ei ole mikään pakko mennäkään aivan maksimi kokoisia paketteja - sovellukset/käyttis käyttävät arvoja mitä niihin on oletuksiksi laitettu. Tärkeintä on etteivät paketit fragmentoidu ja jumiudu sitten vaikka muuriin kun fragmentoidusta paketista ei löydykään  tarvittavia (otsikko)tietoja. Ja nyt ei siis fragmentoitumista tapahdu.

Homma siis vaikuttaa tulleen kuntoon. Kiitokset vian korjaajille!
Käyttäjätaso 3
Kiitos. 

ftp://ftp.funet.fi/dev toimii nyt myös minulla vaikka käytössä on APN internet4.

🙂
Käyttäjätaso 5
Noniin, näihin internet4 apn -haasteisiin on nyt saatu korjausta meidän puolelta. Mikäli ongelmat eivät ole vielä korjautuneet, yhteyden katkaisemisen ja uudelleenluonnin pitäisi auttaa. Kannattaa tarvittaessa sammuttaa mobiililaajakaista-laitteet kokonaan ja yrittää toimivuutta uudemman kerran tämän jälkeen.
Käyttäjätaso 3
Hyvä että asia etenee .
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
PulinatBoys kirjoitti:

Sain myös kuulla että jossain, oli ko se nyt radioverkon puolella tms. asiasta ollaan tietoisia ja asiaa tutkitaan ja selvitellään. Kuulemma muitakin tikettejä oli aiheesta auki.

Vianselvitys on nyt siis lopulta saatu hyvin käyntiin ja käsittääkseni oikeille urille. Se on jo toinen juttu kauanko korjaus vie, varsinkin jos korjaus vaatii päivitettyä ohjelmistoa johonkin verkon komponenttiin. Uusi ohjelmisto, sitten kun se on saatavilla, kun tuskin korjaa vain tätä vikaa, vaan sillä voi olla vaikutuksia muihinkin asioihin ja niinpä sitä pitää testata ja kokeilla ennenkuin se uskalletaan ottaa käyttöön laajemmin. Voi tietty olla että löytyy joku vipu mitä säätämällä homma korjaantuu nopeamminkin.

Toivotaan, että saan jotain väliaikatietoja tilanteen kehittymisestä, varsinkin jos homma ei tule kuntoon nopealla aikataululla.


PulinatBoys asiasta jo kattavasti kertoikin. Tällä hetkellä tilanne on se, että mobiiliviankorjauksessa ollaan tietoisia tilanteesta ja tikettejä on asiaan liittyen tullut. Muutamaa asiakasta on asian tiimoilta kontaktoitu myös. Valitettavasti korjauksen aikataulusta emme kuitenkaan vielä pysty tarkemmin kertomaan. 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Mielestäni tuo 1452 on oikea koko MTU:lle. Tähän lukuunhan päästään kun oletetaan, että "normaali" MTU olisi 1500. Tuosta pitää vähentää PPPoE:n tarvitsemat 8 tavua ja IP:n tarvitsemat 40 tavua (eli headerit). 

Sitten jos (kun) jossakin päin siirtoverkkoa on vielä ATM-laitteita, niin ne pilkkovat PPPoE paketit 53 tavun paketteihin (53 tavua - 5 tavua atm headerit, 48 tavun payload) eli lopputuoksena 30,25 ATM "solua" tai pakettia miten sen nyt haluaa kertoa. 0,25 ylimääräinen osuus on 12 tavua "jakojäännöstä" joka täytyy pistää lopuksi omaan ATM-soluunsa (joka siis on tuon 53 tavua aina). Tuohon pitää siis ATM-verkkolaitteen vielä pistää 36 tavua täytettä. Nämä kaikki kun vähennetään / summataan pyöritetään niin lopputuloksena olisi MTU 1440 lähtöpäässä, tällöin ATM:n kannalta kaikki olisi tehokkainta. Vaikka verkossa nyt onkin jossakin päin väärin konfiguroitu verkkolaite, niin jokatapauksessa mielestäni 1440 on kaikkein optimaalisin arvo =)

Huh, tulipas nyt analyysiä kerrakseen?
Käyttäjätaso 1
Lisää väliaikatietoja...

Viime viikon keskiviikkona tuli tekstari missä kerrottiin, että häiriöilmoitus on käsitelty ja että liittymästä ei löydetty vikaa.

Soitin tietysti asiakaspalveluun ja varmistin mitä on tehty jos on tehty ja selvisi, että ongelmaa ei oltu onnistuttu toistamaan ja niinpä mitään korjaustakaan ei oltu tehty.

Avasin luonnollisesti uuden tiketin samasta ongelmasta. Selvittelin miten oli testattu ja testaus oli ilmeisesti tehty läppärillä missä on tikku kiinni. Kerroin, että ainakin itselläni on käytössä 3G-reititin missä tikku on kiinni ja en tiedä miten ongelma näkyy, jos testaus tehdään niin, että tikku on suoraan kiinni läppärissä. Testaukseen kun vaikuttaa käyttis ja sen asetukset ja mobiililaajakaista-ohjelmiston toiminta jne.

En nyt tarkkaan muista missä järjestyksessä asia aina vähitellen eteni, mutta testit aioittiin tehdä Saunalahdella nyt myös 3G-reitittimellä. Sain myös yhteydenottoja normaalia useammin ja tavoite oli siis ensivaiheessa se, että toistetaan ongelma myös Saunalahdella.

Viikonlopuna aikana testasin itsekin vielä asiaa todetakseni samat asiat vielä tarkemmin:

- n. 1440 tavun MTU-asetuksessa homma toimii ja n. 1450 tavun MTU-asetuksella homma ei toimi

- Analysoin Wiresharkilla liikennettä ja näin selkeästi, että IP-paketit fragmentoituvat jos MTU on isompi ja näistä fragmentoituneista paketeista osa ei tule serveriltä omalle läppärilleni asti ja lopulta läppäri lähettää ICMP:llä viestin palvelimelle, missä se kertoo, että aika, minkä kuluessa kaikkien fragmenttien pitäisi tulla läppärilleni, meni umpeen, joten siirto pitää tehdä uudestaan (mikä ei tietysti sekään auta asiaa). Siis täysin selvää pakettihävikkiä operaattorin verkossa.

- Ja jos joku ihmettelee, miksi MTU-arvon laskeminen omassa läppärissä voi vaikuttaa toimivuuteen, niin se johtuu siitä, että TCP-yhteyden avauksen yhteydessä käytetään MSS-optiota, millä kerrotaan oman pään MTU-arvo toiseen päähän ja näin palvelin pystyy laskemaan ko. TCP-yhteydelle käytettävää pakettikokoa normaalisti käyttämästään pakettikoosta. Tämäkin asia näkyi Wiresharkilla.

Eilen maanantaina sain soiton missä kerrottiin, että 3G-reititin oltiin saatu jumiin, mutta kun kyselin tarkemmin testauksesta niin kyseessä oli satunnainen laitteen kaatuminen kuormitustilanteessa. Ongelma pitää saada esille aivan tavallisessa www-sivun avauksessa ilman sen suurempaa kuormitusta.

Tänään sain soiton ja nyt oltiin vika onnistuttu toistamaan käsittääkseni juuri niin kuin se itsellänikin näkyy eli aivan "tavallisella surffauksella" ja asiaan pystyttiin vaikuttamaan vaihtamalla APN:ää tai säätämällä MTU-arvoa. Hienoa!

Sain myös kuulla että jossain, oli ko se nyt radioverkon puolella tms. asiasta ollaan tietoisia ja asiaa tutkitaan ja selvitellään. Kuulemma muitakin tikettejä oli aiheesta auki.

Vianselvitys on nyt siis lopulta saatu hyvin käyntiin ja käsittääkseni oikeille urille. Se on jo toinen juttu kauanko korjaus vie, varsinkin jos korjaus vaatii päivitettyä ohjelmistoa johonkin verkon komponenttiin. Uusi ohjelmisto, sitten kun se on saatavilla, kun tuskin korjaa vain tätä vikaa, vaan sillä voi olla vaikutuksia muihinkin asioihin ja niinpä sitä pitää testata ja kokeilla ennenkuin se uskalletaan ottaa käyttöön laajemmin. Voi tietty olla että löytyy joku vipu mitä säätämällä homma korjaantuu nopeamminkin.

Toivotaan, että saan jotain väliaikatietoja tilanteen kehittymisestä, varsinkin jos homma ei tule kuntoon nopealla aikataululla.

Osallistu keskusteluun