Vastattu

Saunalahti Mobiililaajakaista 4G Super, nopeuden lasku

  • 2 huhtikuu 2017
  • 9 kommenttia
  • 4209 katselukerrat

Tervehdys asiantuntijat ja hyvää sunnuntaita Turusta!

Minulla on kotikäytössä Saunalahti Mobiililaajakaista 4G Super.
Olen ollut todella tyytyväinen sen nopeuteen vielä alkuvuoteen asti.
Vaikka signaalitiedot käyttöpaikassani eivät olekaan parhaimpia mahdollisia (SINR yms), olen silti saavuttanut 35-45 megan dl-nopeuksia. Ainoastaan iltaisin nopeudet ovat verkon kuorman vuoksi tippuneet 20 megan molemmin puolin.

Viime kuusta (maaliskuu 2017) alkaen nopeudet ovat olleet vaatimattomia. Aamuisin olen saanut välillä speedtestin kanssa mitattua 30 megan nopeuksia. Päivällä ja iltaisin nopeus on reilusti alle 10 megaa. Välillä ainoastaan 3-5 megaa.

Ymmärrän että mobiililaajakaistan nopeus voi kyykätä rajustikin, kun kaistaa jakaa useita käyttäjiä. Olisiko alueelle tullut rajusti lisää käyttäjiä, koska kaistaa ei jää käytettäväksi vuoden 2016 tapaan?
Asun Kupittaan alueella Turussa. Lähin tukiasema taitaa olla Kupittaan Citymarketin katolla.

Olisiko palstalla joku asiantuntija, joka voisi auttaa minua tässä "nopeuden lasku" -asiassa? Asiakasnumeroni löytyy tiedoista.

Kiitos paljon kaikille jo etukäteen, mukavaa kevättä!
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Emppppu 3 huhtikuu 2017, 12:15

mikodemus, katsoin että tuolta alueelta on jouduttu ottaan yksi tukiasema pois käytöstä kattoremontin takia. Tuo aiheuttaa alueella ruuhkaa, kun asiakkaat ovat siirtyneet kaikki käyttämään muita tukiasema. Remontti on viivästynyt aika reilusti, mutta kun se on valmis niin tukiasema kyllä palautetaan takaisin samaan paikkaan.
Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tässä taas korostunee se, ettei myyntihetkellä selkeästi kerrota vaihteluväliä, vaan puhutaan 50-100-300Mbps liittymistä. Vastuullisuutta myyntiin! Jo vuonna 2014 on Kuluttaja-asiamies peräänkuulluttanut vastuullisuutta ja nopeuksien realistista esittämistä, mutta ilmeisesti se ei vielä ole kaikkialla hallussa:

Muistaakseni pelkät sopimusehdot eivät riitä ilmoituspaikkana nopeuden vaihteluvälille, vaan tämä on tuotava aktiviisesti myyntitilanteessa esille. Dokumenttia en siitä äkkiä löytänyt.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2014/kuluttaja-asiamiehen-ratkaisut/internet-yhteyden-nopeudesta-ja-kayttorajoista-kertominen-liittymien-markkinoinnissa/
Käyttäjätaso 7
Mutta kun sinulle ei ole luvattu mitään 100 Mbit/s nopeuksia. Sopimusehdoissa on määritelty ja luvattu 5 Mbit/s nopeus. Eli kaikki tuon ylittävä on vain extraa. Mainospuheet ovat sitten asia erikseen.

Juurikin näin.

Ja täältä sen voi ihan itse tarkistaa.

http://saunalahti.fi/attachment/content/Palvelukuvaus-Saunalahti-Mobiililaajakaista.pdf?_ga=1.111664452.1734158474.1493534493
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Mutta kun sinulle ei ole luvattu mitään 100 Mbit/s nopeuksia. Sopimusehdoissa on määritelty ja luvattu 5 Mbit/s nopeus. Eli kaikki tuon ylittävä on vain extraa. Mainospuheet ovat sitten asia erikseen.
Vaihdoin Huoleton 50 Mb/s liittymän Huoleton 4G EU -liittymään. Nopeudet eivät ole olleet luvatulla 100 Mb/s -tasolla kuin yhtenä päivänä viimeisen kahden viikon aikana, jona liitymä on ollut minulla.

Tukiasema on noin kilometrin päässä (Paavalinvuorentie, Muurame) melkein näköyhteydellä. Mistähän ongelmaa voisi lähteä ratkomaan?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
mikodemus, katsoin että tuolta alueelta on jouduttu ottaan yksi tukiasema pois käytöstä kattoremontin takia. Tuo aiheuttaa alueella ruuhkaa, kun asiakkaat ovat siirtyneet kaikki käyttämään muita tukiasema. Remontti on viivästynyt aika reilusti, mutta kun se on valmis niin tukiasema kyllä palautetaan takaisin samaan paikkaan.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +4
Minulla oli 4G super liittymät lasteni puhelimissa mutta nyt helmikuun alussa piti uusia liittymät niin superia ei edes ollut elisan sivuilla tarjolla vaan jouduin ottamaan 4G liittymät ja hintakin nousi samalla 2e kuukaudessa.
Tuo vanha Huoleton 4G Super on nykyään 4G EU
Minulla oli 4G super liittymät lasteni puhelimissa mutta nyt helmikuun alussa piti uusia liittymät niin superia ei edes ollut elisan sivuilla tarjolla vaan jouduin ottamaan 4G liittymät ja hintakin nousi samalla 2e kuukaudessa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Myös tukiasemassa oleva vika- / häiriötilanne voi aiheuttaa tuommoista tilannetta.

Tilannetta voi myös selittää käyttäjämäärän kasku tai käyttäjien tapa käyttää yhteyttä. Jos aiemmin on tyydytty nettisurffaukseen, mutta vuoden vaihteen jälkeen osa käyttäjistä on alkanut katselemaan Netflixiä tms. voivat yhteysnopeudet tippua, vaikkei käyttäjämäärät olisi muuttuneet miksikään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Suosittelen soittamaan 010 190 262 (Elisan aspa) , josta tällä hetkellä vastaa vikapäivystys. Kun kerrot, että nopeus on nyt hidastunut, voivat katsoa onko ruuhkaa yms.

Osallistu keskusteluun