Kysymys

TAKUU HUOLLON TYHMYYS VAI MIKÄ?

  • 8 syyskuu 2011
  • 5 kommenttia
  • 2220 katselukerrat

KANSALAISET... Naapurin poika teki pienen kokeen jolla testasi takuu huollon tarkuutta ja välinpitämyyttä. Kaveri otti nettitikun irti koneesta ja otti SIM kortin pois ja kaatoi tikun sisään pienestä lääkepullosta yhden pienen tipan akkuhappoa. Antoi hapon tehota yön yli ja seuraavana päivänä Elisa shoppiin ja tikku takuu huoltoon. Noin kahden viikon kuluttua tuli uusi tikku huollosta. Sama temppu kolmen viikon kuluttua ja taas tuli huollosta uusi tikku. Tämä todistaa mielestäni sen että huolto ei todella tarkista mitään muuta kuin vain sen että toimiiko tikku vai ei? Jos ei toimii niin uusi tikku hyllystä ja postiin. Mitään tarkkaa tarkistusta ei sis tehdä. Mielestäni niin jos huolto olisi edes vähänkin vaivauntunut tarkistamaan rikkinäisen tikun SIM lukijaa niin ne olisivat kyllä heti huomanneet että vahinko oli itse aiheutettu. Niin selvät polttomerkit olivat. Näin nimittäin tikun itse ennenkuin kaveri vei sen Elisa shoppiin. Ulkopuolelta ei nähnyt mitään poikkeavaa mutta SIM lukija oli pahasti ärjyyntynyt ja palannut. Huollon pojat ovat kyllä aika sokeata porukkaa. Varsinkin kuin sama temppu onnistuu kahdesti kolmessa viikossa siitä laskettuna kuin ensinmäinen poltettu tikku oli vaihdettu uuteen...

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Mikä on tyhmää ja mikä ei...

Millaiset tarkistus- tai huoltotoimenpiteet ovat sitten "viisaita" näiden tikkujen suhteen? Tikun hankintahinta operaattorille Suomeen tuotuna "riittävän" suurissa erissä lienee jossain 10 euron tietämillä tai luultavasti alle. Mikäli tikulle tehtäisiin jotain muuta kuin siirto valmistajalle tai operaattorille palautettaviin, ollaan heti tappiolla, koska huollon kokonaiskustannukset menevät yli tikun hankintahinnasta luultavasti muutaman minuutin työllä. Ja tappiollisen työn tekeminen ei liiketoiminnassa ole ainakaan pitemmän päälle suotavaa  😉.

Mikä on tyhmää ja mikä ei...

Millaiset tarkistus- tai huoltotoimenpiteet ovat sitten "viisaita" näiden tikkujen suhteen? Tikun hankintahinta operaattorille Suomeen tuotuna "riittävän" suurissa erissä lienee jossain 10 euron tietämillä tai luultavasti alle. Mikäli tikulle tehtäisiin jotain muuta kuin siirto valmistajalle tai operaattorille palautettaviin, ollaan heti tappiolla, koska huollon kokonaiskustannukset menevät yli tikun hankintahinnasta luultavasti muutaman minuutin työllä. Ja tappiollisen työn tekeminen ei liiketoiminnassa ole ainakaan pitemmän päälle suotavaa  😉.
  Niin mutta kuitenkin. Kyllä edes 10 sekunttia olisi mielestäni voinnut uhrata tikun lähempään tarkistukseen. SIM lukija oli kuitenkin niin pahasti palannut että kyllä sen kuka tahansa olisi huomannut jos vain olisi sen viitsinyt tehdä. Kuitenkin uhrataan reilusti yli kymmenen sekunttia kuin tehdään paperityöt uudelle tikulle. Mutta kuin ei niin ei. Huollon oma häpeä. Taidanpa tehdä saman tempun omalle Nokia cs-17 tikulle. Juuri ennenkuin takuu aika umpeutuu niin happoa tikkuun ja huoltoon. Saan uuden tikun ennenkuin takuu umpeutuu...
Käyttäjätaso 3

Niin mutta kuitenkin. Kyllä edes 10 sekunttia olisi mielestäni voinnut uhrata tikun lähempään tarkistukseen.


Jos toimisit yrityselämässä, ymmärtäisit syyn varsin helposti. Huoltoon tulee tikkujen ohella kaikkea
muutakin tavaraa varmasti tuhansin kappalein. Näille kaikille on oletettavasti luotu standardimenettely,
jolle on laskettu hinta etukäteen. Tahallaan tuhottuja on oletettavasti niin vähän, että niiden vuoksi on turha
lähteä haaskaamaan työaikaa.

Itse jonkin aikaa suuren firman tukipuolella(kin) toimineena voin kertoa, että ns bulkkitapaukset siirrettiin
aina perusmenettelyllä omaan kanavaansa, jolloin ratkaistavissa oleville ongelmille jäi aikaa. Tämä koski
käyttötukea, johon liittyivät joskus myös laiteviat. Ne lykättiin aina eteenpäin, koska niille ei kuitenkaan
voitu yhtään mitään.

Kiinasta tavaraa tuova tukkuri kertoi, että kun he tilaavat tuotetta XXX vaikkapa 1000 kpl, Kiinan pojat
lähettävät 'varmuuden vuoksi' 50-100 ylimääräistä takuukappaletta. Kun ostohinta on reilun euron verran
ja tuotetta myydään marketissä  kolmellakympillä, takuuasiat hoidetaan heittämällä euron tuote roskiin ja
annetaan korvaava tuote siitä ylimääräisestä erästä tai jos se on loppu, myyntierästä.

Se, että erinäiset räkänokat touhuavat laitteiden kanssa tahallaan miten touhuavatkin, on niin harvinaista,
että sitä ei kannata murehtia.


Niin mutta kuitenkin. Kyllä edes 10 sekunttia olisi mielestäni voinnut uhrata tikun lähempään tarkistukseen.


Jos toimisit yrityselämässä, ymmärtäisit syyn varsin helposti. Huoltoon tulee tikkujen ohella kaikkea
muutakin tavaraa varmasti tuhansin kappalein. Näille kaikille on oletettavasti luotu standardimenettely,
jolle on laskettu hinta etukäteen. Tahallaan tuhottuja on oletettavasti niin vähän, että niiden vuoksi on turha
lähteä haaskaamaan työaikaa.

Itse jonkin aikaa suuren firman tukipuolella(kin) toimineena voin kertoa, että ns bulkkitapaukset siirrettiin
aina perusmenettelyllä omaan kanavaansa, jolloin ratkaistavissa oleville ongelmille jäi aikaa. Tämä koski
käyttötukea, johon liittyivät joskus myös laiteviat. Ne lykättiin aina eteenpäin, koska niille ei kuitenkaan
voitu yhtään mitään.

Kiinasta tavaraa tuova tukkuri kertoi, että kun he tilaavat tuotetta XXX vaikkapa 1000 kpl, Kiinan pojat
lähettävät 'varmuuden vuoksi' 50-100 ylimääräistä takuukappaletta. Kun ostohinta on reilun euron verran
ja tuotetta myydään marketissä  kolmellakympillä, takuuasiat hoidetaan heittämällä euron tuote roskiin ja
annetaan korvaava tuote siitä ylimääräisestä erästä tai jos se on loppu, myyntierästä.

Se, että erinäiset räkänokat touhuavat laitteiden kanssa tahallaan miten touhuavatkin, on niin harvinaista,
että sitä ei kannata murehtia.

  Kuka sitten maksaa sen työajan joka menee takuu vaihdetun tuoteen paperihommiin? Kiinalaisetko?
Käyttäjätaso 3

Kuka sitten maksaa sen työajan joka menee takuu vaihdetun tuoteen paperihommiin? Kiinalaisetko?


Kaikki takuuasiat maksaa poikkeuksetta tuotteen ostanut. Oikein hoidetussa yrityksessä
kulut maksatetaan asiakkaalla tavalla tai toisella, normaalisti hinnassa. Valmistaja maksattaa
sen tukkureilla tai jälleenmyyjillä ja jälleenmyyjät maksattavat sen asiakkailla. Tämä on varsin
yksinkertaista ja on toiminut aina näin. Lopulta ketjun ainoa maksava lenkki on asiakas.

Suosittelen tutustumaan yrityselämään, siitä oppii paljon.

Osallistu keskusteluun