Menin nyt sitten soittamaan sinne asiakaspalveluun ja pyysin "päivittämään" mun 384kbps nettitikun nykyhinnaston mukaiseksi eli 1Megan nopeudelle. Ekan kerran kun kokeilin heti silloin vuorokauden vaihduttua aamuyöllä niin sain ihan huippulukemia, nettinopeusmittari näytti jopa täyttä megabittiä ja tiedonsiirtonopeus oli jotain yli 120kt/s. Nettisivut aukesi parissa sekunnissa olin siis hetken aikaa tyytyäinen..
Seuraavana päivänä netin käyttäminen oli yhtä tuskaa ja on nyt ollut jo pari viikkoa sen jälkeen. Eli nopeudet romahti täysin, ja nyt toimii paljon hitaammin kuin ennenkuin mä soitin sinne asiakaspalveluun ja pyysin nopeudennostoa. Esimerkiksi youtubevideot ei enää lataudu kokonaan vaan noin puoliväliin ja sitten loput tää jättää lataamatta. Samoin nettisivut ei monesti lataudu kokonaan. Tällaisia ongelmia en muista olleen aikaisemmin kun nopeus oli vielä 384kbps vaan dataa tuli jatkuvasti sillä maksiminopeudella, tietysti nykymittapuulla sen verran hitaasti että esim. yle areenan nettiteeveetä ei pystynyt katsomaan ja sen vuoksi pyysin nostamaan sitä nopeutta kun ymmärsin että hinta pysyy samana.
Nyt kun katsoin oma.saunalahdesta niin minulta on laskutettu kaksi kertaa tuo mokkulaliittymän hinta.
Tuote Alkaen Asti kpl ALV% Summa
KAUSIMAKSUT
Puhu hyvää -liittymä 01.09.10 30.09.10 1 23 0.00
Mobiililaajakaistapaketti 384 01.09.10 30.09.10 1 23 9.88
MLKP Perus 03.09.10 30.09.10 1 23 9.24
KÄYTTÖMAKSUT
Palveluun sisältyvä datakäyttö 01.08.10 31.08.10 57 23 0.00
Tekstiviestit kotimaassa 01.08.10 31.08.10 14 23 1.21
Kotimaanpuhelut 01.08.10 31.08.10 2 23 0.04
KERTAMAKSUT
Mobiililaajakaistapaketti 384 02.09.10 02.09.10 1 23 10.00
Saisiko tähän nyt jotain selvyyttä että miksi kävi näin. Ennenkuin soitin asiakaspalveluun ja pyysin nopeudennostoa niin mun nettitikku toimi siis paremmin kuin nyt ja hinnan olisi mun saamien tietojen mukaan pitänyt pysyä samana, en ymmärrä miksi tuossa laskussa on nyt laskutettu ikäänkuin useammasta dataliittymästä vaikka siinä pitäisi nyt edelleen olla tämä mun yksi mokkula ja yksi tavallinen kännykkäliittymä.
Kerroin asiakaspalveluun että olen nopeuteen ollut muuten lähes tyytyväinen, eli se toimi luvatulla nopeudella mutta yhteys katkeaa useamman kerran viikossa. Siellä käskettiin tehdä firmwarepäivitys ja tein sen seuraten puhelimessa saamiani ohjeita elisan sivuilta latasin tiedoston ja asensin koneelle. Ei kai tuo päivitys nyt rikkonut mun mokkulaa, vai voisitteko ottaa selvää onko 3G verkossa vikaa joutsan keskustassa. Kuuluvuus on Mobile Partnerin mittarin mukaan 95% ja viisi palkkia. Nettitikku on mallia Huawei E169. Verkko on 2100MHz verkko joka on toiminut täällä reilut pari vuotta, taajama-alueen ulkopuolelle on nyt tullut myös 900MHz verkkoa johon olen kokeillut yhdistää mutta sen kuuluvuus oli selvästi huonompi kuin tämän 2100MHz verkon joka on toiminut aikaisemmin katkailemista lukuunottamatta luvatulla nopeudella.
Voisi olettaa että kun ollaan keskellä kuuluvuusaluetta niin nopeus nyt olisi ainakin suurimman osan ajasta lähempänä teoreettista maksiminopeutta kun taas katvealueilla se olisi hitaampi. Tarjolla on tuo nopsa eli rajoittamaton liittymä, mulle riittäisi hyvin tuo megabitti joka nyt on määritelty peruspalveluvelvoitteeksi operaattoreille. Olen kokeillut soneran liittymää ja soneralla megabitin liittymä toimi ihan ok silloin kun sitä yhden päivän testasin, olen ymmärtänyt että sonera ja saunalahti käyttäisi samoja tukiasemia, mutta olisiko sittenkin niin että vain sonera toimisi täällä kunnolla. Vai toimiikohan sekään?