Kysymys

TeliaSonera: Rajaton datapaketti kiinteään hintaan on historiaa

  • 27 toukokuu 2010
  • 70 kommenttia
  • 2078 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
  • Entinen elisalainen
  • 306 kommenttia
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/article423658.ece?s=r&wtm=tietoviikko/-27052010

Moikka,

Mitäs olette mieltä datapakettien datasiirron määrän rajoittamisesta? Onko ok, eli ole ok, miksi?
Seuraatteko kulutetun datan määrää omaSL palvelusta tai vaikkapa tekstiviestillä vai tuleeko siihen kiinnitettyä lainkaan huomiota?

t.
Pekka / SL

70 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Eipä tule hirveästi seurailtua paljonko sitä dataa liikkuu.. Tosta mokkulan ohjelmistosta aina välillä väkisin tulee vilkastua mitä on kullakin yhteyskerralla menny läpi.

Tuohon soneran vetoon ei oikein osaa sanoa juuta eikä jaata vielä. pitäisi tietää hinnoittelusta enemmän. Esim ruutu.fi ja ne muut netti teeveethän siirtää dataa ihan hulluna. Ne toimii kuitenki mobiilikaistalla ihan hyvin.

Ihan jees taas siltä kantilta jos jonain kuukautena ei ehdi paljoa surffailla niin ei tarvitse maksaa niin hirveästi kk. Enkä väitä että mobiilikaista olis kallis nytkään.

Käytössäni oli joskus muinoin vanha nokialainen jossa 25mt/kk 4 . ei mennyt raja rikki sitten millään, käytin kaistaa mesettelyyn pääasiassa.
ostin uuden 3g puhelimen ja heti meni raja rikki.. ei paljo ehtiny surffata.
molemmat tapaukset pelkällä puhelimella surffaillessa, ei tietokoneeseen modeemiksi liitettynä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Itselläni on MegaData sekä puhelimessa että tietokoneessa. Eipä tule seurattua datasiirron määrää edes jälkikäteen eli yllätyksiä tulisi.

Uskon, että joillekin tuo vaihtoehto voisi olla hyvinkin sopiva varsinkin puhelimen datasiirrossa.
Itsellä on soneran iPhone ja siinä vielä vanha Data Kuukausi eli 15e/kk puolimegainen rajaton. Jos en käyttäisi puhelinta joskus modeemina niin tuollaisen 1Gt paketin olisin ottanut mutta päätin pysyä vanhassa rajattomassa. Ei tarvitse huolehtia.
Ainiin, olisi mukava nähdä tuolta oma saunalahdesta tuo käytetty data megatavuina ennemmin kuin kilotavuina. Helpompi ajatella 🙂 Että tällainen pieni kehitysehdotus 😉
Itse käytän mobiililaajakaistaa satunnaisesti, mutta kaipaa silloin nopeutta. Myös DSL puolella kaipaan nopeutta, mutta en välttämättä voluumia.

Hinnoittelussa olisin tyytyväinen jos normaali käyttö olisi halvan paketin takana, ja Massiivi käyttäjiä laskutettaisiin , mutta kuitenkin niin että olisi jonkilainen katto.

Esim. Alle 5 GB/kk 5 Eur, Seuraavat 5 G aina 5 Euroa maksimi 30 Euroa. (nopeus rajoittamaton)

DSL-puolella esim. 20 GB/kk 5 Euro, ja seuraavat 20 GB aina 5 euroa, maksimi 30 Euroa (nopeus rajoittamaton).
Ahaa,että samaan linjaan kuin soneran @450 laajakaista jossa 5 gigan siirtoraja joka ei riitä juuri mihinkään,eli en mielestäni tollasta rajoittelua kannattaisi,tai sitten joku muu operaattori keksii olla rajoittamatta ja sinne valuu asiakkaat sitä kautta ..JA olisi kiva jos esim 1mega olisi toiseenkin suuntaan yksi mega..Eikä mitään 1/0.5 megaa tyyliin....
No mitä sitä data siirtoja seuraamaan,kun niin paljon tulee käytettyä nettiä ettei moiseen jaksa vaivautua,ja tunnustaa muutenkin sen seuraaminen olevan enempi ja vähempi haku ammuntaa..Eli nytkö se kaistan tila rupeaa näkymään niin että ruvettaisiin tulppaamaan nopeuksia niiltä joilta menisi tietty kiintiö täyteen...no tuollainen asenne ei ole kiva juttu,tai sitten ne liittymät pitäisi olla edullisempia niihin verrattuna mistä ei ole rajoitettu kaistaa ja ei ole siirto rajaa esim...Vaikka tyyliin meganen 3 /kk 3 gigan siirtorajalla.... ::)
Mobiililaajakaistaan liittyy toivon mukaan tulevaisuudessa useita eri käyttötasoja. Valtion tarkoituksenahan on taata koko Suomeen 100MB yhteydet vuoteen 2015 mennessä, tuskin kaikkiin mökkeihin vedetään kuitua, vaan ehkä niin, että kuidut tukiasemille ja loppukilometrit ilmassa.

Siis olisi erotettava aidosti liikkuvat käyttäjät ja paikallaan pysyvät mökkiläiset, jotka kuitenkin käyttävät samoja tukiasemia. Edustan haja-asutusalueen mökkiläisiä, meille ei kuitua järkevään hintaan tarjota, joten hartaasti toivon, että meikäläisen tyyppiselle käyttäjälle tukiasemien kautta tulevaa dataa ei ruvettaisi rajoittamaan.

Tai sitten luodaan mekanismi, jolla jonkin tukiaseman "kiinteällä" käyttäjällä olisi priorisoitu ja rajoittamaton käyttö ja "vierailijat" olisivat alhaisemmalla prioriteetilla ja vaikka maksaisivat määräperusteista lisää. Tietysti voisin maksaa muutaman euron kuussa lisää näistä etuoikeuspalveluista, jos se takaisi riittävän ja tasaisemman siirtonopeuden, katkeamattomat yhteydet, yms. BTW, @450 toimii erinomaisesti, olen käyttänyt sitä palvelun alusta lähtien, ainoat ongelmat ovat 2MB maksiminopues ja hinta.

Maailmalla on datamäärää rajoittavia operaattoreita, mm. Espanjassa Telefonica, onneksi kilpailija Vodafonelta saa rajoittamattomaan datamäärään perustuvia sopimuksia, ovat kuukausihinnaltaan tosin vähän kalliimpia, kuin rajoitetut.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Usko Pekka hyvikses että tuohon suuntaan on mentävä... 😎 teilläkin. Itseppähän te operaattorit olette markkinoinnilla ja kilpailijalta asiakkaita kalastelemalla tilanteeseen tarkoituksella ajautuneet.

Mikäli nykyinen suuntaus siirtyä kiinteistä verkoista mobiliin jatkuu vain kiihtyvällä tahdilla ja Elisa rajoittaa entisestään kiinteiden liittymien saantialueita kuten on jo tehnyt ja siten osaltaan PAKOTTAA hankkimaan mobiileja yhteyksiä, niin ei mikään verkkojen päivitysnopeus ehdi pysyä mukana. Verkot ruuhkautuu ja tulee vihaisia asiakkaita. Ruuhkiin suurimmat syyt löytyy käyttäjistä jotka lataavat musiikkia ja liikkuvaa kuvamateriaalia päivät pitkät kun aikaa on töiden puuttuessa ja sitten niitä lähetellään sähköpostin välityksellä kavereille jne... jne...

Mobiili alun pitäen kai luotiin liikkuvaan tarvetta varten ja nyt markkinoinnilla siitä on tehty kodin pysyvä/päivittäinen/jatkuvasti toiminnassa oleva yhteys.
Kodin "kiinteänä" yhteytenäkin tuo voisi ollakin vaikkapa 2 megan nopeuteen saakka vaikkapa 10G asti ja sitten stop ja nopeammille yhteyksille nykyistä korkeampi hinta ja sinnekkin sama rajoitus kuukautta kohden tai jokin muu systeemi jolla suuria määriä dataa lataavat/lähettelevät saataisiin kuriin.
Mikä on sitten rooli näillä 24 kk kytkyillä?

Rajoittamaton liikkuva laajakaista maksiminopeudella --> määräaikainen soppari.

Oikeus purkaa kytky, jos esim. 5 gt raja ilmestyy jälkikäteen sopimusehtoihin?

EDIT: Sonera otti tänään turpaan markkina-oikeudelta 🙂 Sonera kostaa asiakkaille :P

http://www.digitoday.fi/bisnes/2010/05/27/soneralle-sapiskaa-kestoetu-sopimuksesta/20107605/66
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Mikä on sitten rooli näillä 24 kk kytkyillä?

Rajoittamaton liikkuva laajakaista maksiminopeudella --> määräaikainen soppari.

Oikeus purkaa kytky, jos esim. 5 gt raja ilmestyy jälkikäteen sopimusehtoihin?


Eipä noita jo tehtyjä sopimuksia niin vain voi yksipuolisesti muutella ellei sitten jollain saamarin "fordsonmajuri" ehdolla  ja siihen ne kyllä keksivät keinon ellei muuten niin lakia muuttamalla ja tällä hallituksella se kyllä onnistuu.... 😎 😉 😉


Mikä on sitten rooli näillä 24 kk kytkyillä?

Rajoittamaton liikkuva laajakaista maksiminopeudella --> määräaikainen soppari.

Oikeus purkaa kytky, jos esim. 5 gt raja ilmestyy jälkikäteen sopimusehtoihin?


Eipä noita jo tehtyjä sopimuksia niin vain voi yksipuolisesti muutella ellei sitten jollain saamarin "fordsonmajuri" ehdolla  ja siihen ne kyllä keksivät keinon ellei muuten niin lakia muuttamalla ja tällä hallituksella se kyllä onnistuu.... 😎 😉 ;D


Johan toi alvi on hyvä esimerkki niin eiköhän sitä jatkoa ole tulossa  😛
Älkää nyt ihmeessä lähtekö taas apinoimaan TeliaSoneraa! Tämä rajoittamaton eli normaali datayhteys on selkeä kilpailuetu firmalle. Ja tyytyväiset asiakkaat 8)  NO LIMITS PLEASE!
Käyttäjätaso 5
Jos siirtorajoituksia tulee, tällöin ei voitaisi enää puhua mobiililaajakaistasta vaan pelkästään datapalvelusta. Olen pitänyt Saunalahtea parempana vaihtoehtona mobiililaajakaistan rajoittamattomuuden vuoksi. 10-15 gigaa minulla yleensä on siirtynyt kuukausittain, eikä tästä ole tullut valituksia. Jos maksan 19,80 euroa kuukaudessa, pitäisi sillä hinnalla dataa saada myös siirtää kohtuullisesti ja jos tuotetta kutsutaan mobiililaajakaistaksi, sen tulee olla myös laajakaistaan verrattavissa oleva palvelu. Toki vertaisverkko/ tiedostonjaosta saa olla edelleen kielto. Jos siirtorajaksi tulisi esim. 5 gigaa, olisin heti entinen asiakas. Sen takia pysyn myös Sonerasta erossa. Toivon todella, että Saunalahti ja Elisa uisivat vastavirtaan ja tarjoaisivat edelleen mobiililaajakaistoja, joilla saa kohtuulliset nopeudet ilman kiinteää siirtorajaa.

Olen jo yli 2 vuoden ajan menestyksekkäästi korvannut mobiilikaistalla kiinteän adsl /kaapeli yhteyden ja tekniikka tulee varmasti kehittymään paremmaksi ja yhä useampi asiakas varmasti käyttäisi mobiililaajakaistaa, kunhan vaan kentät ja kapasiteetti ovat kunnossa. Niiden suhteen minulla ei ole ollut suurempaa kitisemistä ja olen tyytyväinen. (Sonera varmasti mielellään rajoittaa siirtomääriä, jos monista tukiasemista lähtee vain parin megan kuitu.  :o)

Älkää nyt ihmeessä lähtekö taas apinoimaan TeliaSoneraa! Tämä rajoittamaton eli normaali datayhteys on selkeä kilpailuetu firmalle. Ja tyytyväiset asiakkaat 8)  NO LIMITS PLEASE!


Samaa mieltä rajoittamattomuus on kilpailuetu.

Täällä meikäläisen kotikunnalla kun adsl tarjontaa ei ole kuin yhdeltä operaattorilta (Hinnat sen mukaiset), niin mobiililaajakaistat ovat avartaneet valinnan varaa netti yhteyksiin. Jos jollain lisäsiirron maksuilla ruvetaan laskuttamaan, niin pitäisi minunkin ruveta euroni kantamaan Saunalahden sijaan sille yhdelle adsl operaattorille.

Jos pitää rajoittaa, niin rajoitetaan nopeutta jonkun 15gigatavun jälkeen puoleen ostetusta nopeudesta. Mutta ei lähdetä asiakkaalle lähettämään laskua datasiirron ylityksen takia.

ps. DNA:llakin on merkitty sopimuksiin kohtuukäytön raja 10 gigatavuun ja sitten voidaan rajoittaa nopeutta.


Älkää nyt ihmeessä lähtekö taas apinoimaan TeliaSoneraa! Tämä rajoittamaton eli normaali datayhteys on selkeä kilpailuetu firmalle. Ja tyytyväiset asiakkaat 8)  NO LIMITS PLEASE!


Samaa mieltä rajoittamattomuus on kilpailuetu.

Täällä meikäläisen kotikunnalla kun adsl tarjontaa ei ole kuin yhdeltä operaattorilta (Hinnat sen mukaiset), niin mobiililaajakaistat ovat avartaneet valinnan varaa netti yhteyksiin. Jos jollain lisäsiirron maksuilla ruvetaan laskuttamaan, niin pitäisi minunkin ruveta euroni kantamaan Saunalahden sijaan sille yhdelle adsl operaattorille.



Näin se muuten menee!
Seuraava vaihe on muuten pula-ajan kupongit joilla saa tietyn määrän tuotteita/tavaraa hinnaston mukaisilla hinnoilla, huh. Ja kun kupongit loppuu niin tavarankin saanti on seis. Jatketaan sentään hieman paremmissa merkeissä, ollaan vaikka Premium-palveluntarjoaja jolla tarjolla  -FULLRATE. NO LIMITS-
Itse arvostan paljon sujuvaa vauhdikasta surffailua kiinteään hintaan. Tulee paljon töissä ja reissuissa videoita katsottua ja sähköpostilla pelailtuu. Myös kaikenlainen surffailu on aika kovassa huudossa ja yhtään en kyl tiedä miten tota dataa menee. Paras on kyl kun ei tarvii huolehtii et meneeks rajat rikki. 🙂
Käytössä Nokia N900 + MegaDataEtu, ja kiinteänä yhteydenä wimax 1Mbit/s.

Nettiradiota kuuntelen ehkä 150 tuntia kuukaudessa mobiililaajakaistan kautta, FM kuuluvuus kun on liian huono peltorien kautta..
Yleensä käytän wimax yhteyttä kotisurffailuun, latenssi on paljon parempi. 480p youtubet ovat juuri ja juuri toimivia 1mbit nopeudella. 720p and 1080p tarvitsevat sitten HSPA nopeuksia, silloin kytken puhelimen tietokoneeseen kiinni.
Puhelimen gpodder ohjelmakin on kovassa käytössa. 500Mt ääni-podcasteja viikossa. Sillä voi seurata kanavia youtubessakin ja se ottaa uudet videot talteen 480p muodossa.
Lisäksi paljon surffailua puhelimella...

oma.saunalahti väittää että tällä menolla menee 20-25 gigatavua kuukaudessa.
Ei kiitos rajoituksia. Itse asun melkolailla syrjässä, piuhoja pitkin tänne ei laajakaistaa saa, sonera on oletettavasti jo katkonut keskuksesta kaikki yhteydet poikki 😃 . Huonolaatuisen wimax yhteyden saisi, mutta hinnat täyttä utopiaa kun yhdistetään mukaan yhteyden laatu + nopeus (40 1/0,5M). Mobiililaajakaista toimii hyvin, uudehko 900 tukiasemakin melkolailla vieressä.

Rajoituksiin kommentoin oman.saunalahden verran:

Dataetu
Alkaen: 1.2.2010
Saakka: 28.2.2010
Käytetty: 12441.52 Mt

Dataetu
Alkaen: 1.3.2010
Saakka: 1.4.2010
Käytetty: 13913.58 Mt

Dataetu
Alkaen: 1.4.2010
Saakka: 1.5.2010
Käytetty: 21149.82 Mt

Dataetu
Alkaen: 1.5.2010
Saakka: 1.6.2010
Käytetty: 18674.14 Mt

Eikä ole tasan yhtään harrastettu näitä "laittomia" latauksia. Jonkin verran netti-tv:tä, radiota, yms yms. Tämänkin aamun aikana jo 145MiB linuxin laskurin mukaan. Forskit katsomosta auki nääs. Todella jyrkkä ei rajoituksille. 
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Taidan itsekin olla hieman noita rajoituksia vastaan, mutta ymmärrä operattorin halun hieman rajoittaa netinkäyttöä. Tämä vain siksi että koko homma ei menisi hevosteluksi. Mielestäni tuo Raichardin käyttö on normaalia. Entä onko se enään normaalia, jos kuukaudessa siirtää 2 TB:n edestä tavaraa? Mielestäni ei tai silloin on, jos liittymän kuukausimaksu on jotain 75 - 150 euron luokkaa. Nykyinen nopeuteen rajoitettu käyttö lienee aikas hyvä. Toisaalta mikäli tuohon rajoitettuun määrään mennään, niin sen on oltava tarpeeksi korkealla rajat, jotta normaali tavis voi vielä käyttää. Tällöin nopeuden on oltava se mitä verkko ja päätelaite mahdollistavat.

Mikäli datamäärärajoituksiin mennään ja vastapainoksi saadaan rajoittamaton nopeus, niin listaan alle hieman rajoja siihen missä ne mielestäni pitäisi mennä.

Hinta kuukaudessaEhdoton alarajaToivottava alaraja
9,8035 GB75 GB
14,8050 GB100 GB
19,80100 GB200 GB
29,80200 GB500 GB
34,80500 GB1024 GB

Mikäli rajat asettuvat tuohon alarajaan, niin silloin operaattori ilmoittaisi mahdollisuuden periä toinen vastaava kuukausimaksu rajan ylittyessä. Tässäkin operaattori voisi käyttää harkintaa, jos rajanylitys tapahtuisi poikkeuksellisesti esim. kerran tai kaksi vuodessa. Tällöin voisi käyttää myös apuna vuoden aikana toteutunutta keskiarvoa.  Mikäli se olisi rajanylistys on säännöllistä, niin maksun todennäköisyys olisi myös suurempi. Ylemmässä rajassa harkintaa voisi käyttää tiukemmin. Nykyiset 1 GB ja 5 GB rajoitukset ovat käyttännössä asiakkaille vain pelkkää päänaukomista. Voi toimia ainoastaan silloin jos kuukausimaksu on jossain 5 euron kieppeillä.

Valitettava fakta on se, että nämä muutama verkontukkijat johtava tilanteen tähän. Toisaalta miten jatkossa menetellään, jos operaattori väkisin haluaa ajaa ip-tv;n näihin verkkoihin? Nimittäin rajat paukkuu helposti hd-materiaalin yleistyessä.
Käyttäjätaso 5

Taidan itsekin olla hieman noita rajoituksia vastaan, mutta ymmärrä operattorin halun hieman rajoittaa netinkäyttöä. Tämä vain siksi että koko homma ei menisi hevosteluksi. Mielestäni tuo Raichardin käyttö on normaalia. Entä onko se enään normaalia, jos kuukaudessa siirtää 2 TB:n edestä tavaraa?

Valitettava fakta on se, että nämä muutama verkontukkijat johtava tilanteen tähän. Toisaalta miten jatkossa menetellään, jos operaattori väkisin haluaa ajaa ip-tv;n näihin verkkoihin? Nimittäin rajat paukkuu helposti hd-materiaalin yleistyessä.


Joo ei 2 teratavun siirto mobiilikaistalla enää mene kohtuu käyttöön. Tosin Saunalahdella taitaa olla jo nyt käytössä jarru, joka hidastaa latauksia.  ::) Voisihan se olla hyvä määritellä kohtuullinen käyttö ennenkuin iptv ja hd materiaali yleistyy ja lemonin esittämät pehmeät rajat kuulostavat järkeviltä.  Tosin voisihan siellä olla päiväkohtainen latausraja, jos yhden päivän aikana siirtyy hurja määrä gigatavuja, voisi nopeusluokka muuttua hitaimpaan joksikin aikaa, ettei sillä viitsisi enää hd-materiaalia ladata kovin pitkään. Nykyistenkin ehtojen mukaan Saunalahdella on oikeus priorisoida verkon liikennettä palveluun nähden.  En kuitenkaan kannata kovia rajoja vaan pehmeitä rajoituskeinoja, joita taitaa jo nyt olla osa käytössä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tässä muuten siirtomääräni Matkapuhelimella:

Dataetu
Alkaen: 1.1.2010
Saakka: 31.1.2010
Käytetty: 35.21 Mt

Dataetu
Alkaen: 1.2.2010
Saakka: 28.2.2010
Käytetty: 15.94 Mt

Dataetu
Alkaen: 1.3.2010
Saakka: 31.3.2010
Käytetty: 33.47 Mt

Dataetu
Alkaen: 1.4.2010
Saakka: 30.4.2010
Käytetty: 166.71 Mt

Dataetu
Alkaen: 1.5.2010
Saakka: 28.5.2010
Käytetty: 745.5 Mt

Minun olisi ainakin hankala valita puhelimeen ennalta tietyn kokoinen paketti.
Eiköhän suurin ongelma ole se että näitä mobiililiittymiä käytetään myös kiinteinä yhteyksinä. Eli jos laskettaisiin vain todellinen mobiilidata, niin siirto ei olisi niin suurta, mutta koska todelliset kiinteät nettiyhteydet ovat hinnoiteltu kohtuuttoman kalliiksi, tai vaihtoehtoisesti niitä ei ole edes saatavilla ihmiset hommaavat sitten mobiiliyhteyden.

Eli jos tarjolla on kiinteä yhteys 50e/kk tai mobiiliyhteys 5e/kk tarjoushinnalla, niin onko tuo nyt mikään todellinen valinta tilanne.
Käyttäjätaso 1
Ei rajoituksia kiitos, itellä ainoa netti mahdollisuus kotona on saunalahti. . . Hintoja voisi korottaa jotta verkon suoritus kyky saataisiin pidettyä kunnossa
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Selkeä EI datarajoituksille, en kehtais enään kutsua liittymän nimeä LAAJAkaistana, jos liittymä suljetaan/hidastetaan etanavauhtiin kun 100 Gb / kk täyttyy. Kutsuisin kyseistä liittymää vain datapalveluna yms. Datarajoitukset myös aiheuttaisivat suuria paineita rakentaa isompia/nopeampia cache/proxy palveluja asiakkaille.

Hinnat ylös jos kapasiteetti on "jo" loppumassa - saadaan samalla investointirahaa. Ruotsalaisella Teliasonerallahan kapasiteetti jo loppui (vain Suomessa) - ei tehdä samaa virhettä uudelleen. MLK Nopsan myyntiä on siis rajoitettava.

Oma mikätahansakaista dataliikenteeni on noin muutama terabyte vuodessa (olen vähentänyt), keskimäärin 6,5 Gb / vrk
Liian tiukat rajoitukset kyllä karsisivat pois nettitv- ja -radiokäyttöä (YLE Areena, Youtube, Spotify jne), mikä olisi ikävää, koska se tuntuu nykyaikana perusasialta. (FullHD-tasoisen videon striimaaminen on minusta kyllä aika epärealistinen toive mutta vähempikin riittää.) Tetysti jos verkossa ei riitä kapasiteetti niin eipä niitä muutenkaan voisi käyttää.

Tuossa edellä oli mainittu 100 Gb/kk. Tämä olisi 3,33 gigabittiä päivässä ja jos teholliseksi nopeudeksi oletetaan 2 megabittiä sekunnissa, yhteys saisi olla tällä teholla päällä vain puoli tuntia päivässä. Jos tarkoitettiin sataa gigatavua kuukaudessa, silloin päiväannos olisi 3,33 gigatavua ja täyden nopeuden latausaikaa olisi jo 4,6 tuntia. DNA:n ehdoissa mainitulla 10 Gt:n kuukausiannoksella ei välttämättä kovin paljon juutuubia katseltaisi: päivässä saisi ladata vain 333 megaa, mikä täyttyy yllättävän nopeasti jos sisältöä striimataan netistä.

Jos tällaista sisältöä ei saisi käyttää mokkulayhteyksillä, miksi markkinoille tulee koko ajan nopeampia yhteyksiä ja mokkuloita?
Käyttäjätaso 3
Britanniassa valtaosa ADSL-liittymistä myydään siirtomäärältään rajoitettuina paketteina, joskin rajoittamattomiakin siellä saa. Myös 3G-yhteyksissä käytännössä kaikki ovat rajoitettuja, kts. vaikka  http://tinyurl.com/39fazje - maksimimäärä tuolla listalla on 20GB/kk.

ADSL-puolella pystyy ostamaan 'businessluokan' liittymän, jossa oman liittymän nokkimisjärjestys oli korkeampi ja samoin tietenkin hinta. Hauskinta hommassa kuitenkin on, että ADSL-liittymää ei voi yleensä ostaa ilman puhelinliittymää, vaikka sitä ei tarvitsisikaan. Ainakin näin oli pari vuotta sitten.

Siirtomäärärajoitukset ovat täyttä totta monessa maassa ja nyt siis Sonera nosti kissan pöydälle täälläkin.

Osallistu keskusteluun