Vastattu

Todella hidas 4G yhteys.

  • 3 huhtikuu 2018
  • 12 kommenttia
  • 4295 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 0 kommenttia
Hei.

Lankaliittymä saneerattiin ja sain ilokseni nyt Elisan mobiililaajakaistan. Ongelmana nyt että 4G yhteys on todella hidas, vain 1-3 Mbps. Kun yhteyden pakottaa 3G tilaan saa ulos noin 7Mbps.

Nykyinen DNA:n liittymä puhelimessa antaa kuitenkin +20Mbps, eikä vanha saunalahden liittymäkään kyllä hidastellut. Onko ongelma nyt käyttäjässä vai operaattorissa?

Reitittimenä Huawein B525s-65a, kaapelilla yhdistetty tietokoneeseen.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 5 huhtikuu 2018, 13:34

JMa_: Lisäätkö profiiliisi sille varattuun kenttään asiakasnumerosi niin tarkistetaan tuo alueen verkko vielä? 🙂
Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Mobiilinetin palveluntarjoaja kannattaa valita ensisijassa toimivuuden perusteella. Verkon toimivuuteen vaikuttaa lukuisat eri tekijät, joten sama vaihtoehto ei ole paras joka paikassa, ja lisäksi tämän hetken paras ei välttämättä ole sitä enää puolen vuoden päästä...

Vielä voit kokeilla Telian tarjonnan, mutta ainakin noilla tiedoilla voi todeta, että tällä hetkellä siellä käyttöpaikassa Elisan mobiilinetti ei näyttäisi olevan kovin kilpailukykyinen vaihtoehto.

Tietysti Elisan yhteyden (kuten myös muiden) osalta kannattaa testata myös se, vaikuttaako reitittimen paikka saataviin nopeuksiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

Tietysti Elisan yhteyden (kuten myös muiden) osalta kannattaa testata myös se, vaikuttaako reitittimen paikka saataviin nopeuksiin.


Lisä (ulko) antennit voivat tuoda myös tuoda ratkaisun. Siis varsinkin oma,- rivititaloissa. Kerrostalossa kannattaakin käyttää kiinteää yhteyttä, jonka useimpaan kerrostaloon saa. Kerrostalon massiiviset seinä (ja viereiset talot) usein blokkaavat mobiilin verkon niin tehokkaasti, että kunnollista yhteyttä ei saa. Myöskään ulkoantennin virittäminen kerrostaloon voi olla mahdotonta (jopa talonyhtiön sääntöjen mukaan). Kerrostalossa ei myöskään kannata käyttää mobiilia sen takia, että talossa voi olla helposti 100+ asukasta. Niistä kun 70-80% pistää Yuotubet ja Neflixit laulamaan HD:nä, niin siinä on mobiili hetkessä tukossa ruuhkan takia. Vaikka kuuluvuus olisikin ihan hyvä.

T: Tuokki
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
JMa_: Lisäätkö profiiliisi sille varattuun kenttään asiakasnumerosi niin tarkistetaan tuo alueen verkko vielä? 🙂
Vantaan Hämevaarassa oli häiriökartan mukaan eilen vikatilanne. Nyt kartasta ei tätä enää löydy, mutta nopeudet ovat luokkaa

Käyttäjätaso 3
Hämevaarassa ei omankaan tarkistuksen mukaan ole enää isompaa häiriötä tai vikaa päällä, verkon osalta kaikki näyttää olevan ok. Mutta eipä nuo nopeudet kyllä kovia ole 😞 Onko yön aikana tilanne ehtinyt parantua ja onhan laitteet käynnistelty uudelleen? Ilmeisesti puhelimen omalla netillä saatuja tuloksia, onko siellä muita meidän liittymiä käytössä joilla vastaavaa hidastelua?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hämevaarassa ei omankaan tarkistuksen mukaan ole enää isompaa häiriötä tai vikaa päällä, verkon osalta kaikki näyttää olevan ok. Mutta eipä nuo nopeudet kyllä kovia ole 😞 Onko yön aikana tilanne ehtinyt parantua ja onhan laitteet käynnistelty uudelleen? Ilmeisesti puhelimen omalla netillä saatuja tuloksia, onko siellä muita meidän liittymiä käytössä joilla vastaavaa hidastelua?

Kannattaa myös huomioida se, että itse puhelin voi vaikuttaa tuohon netin nopeuteen. Vika ei välttämättä ole operaattorin päässä.

Jos satut olemaan muutenkin sopivasti katveen tuntumassa ja signaalin taso on muutenkin alhainen, voi puhelin vaikuttaa tuohon netin todelliseen toimivuuteen sekä nopeuksiin melko paljon.

Jos liittymä on toiminut aiemmin moitteetta ja kiitettävillä nopeuksilla, kannattaa tosiaan käynnistellä puhelin uudelleen. Mikäli tämäkään ei auta, kannattaa tuosta tehdä uusi vikailmoitus operaattorille.

Puhelinten kuuluvuuteen liittyvää testiä:
https://palsta.elisa.fi/muu-keskustelu-29/aelypuhelinten-kuuluvuus-heikon-signaalin-alueella-testattu-502178
Puhelin on sekä OnePlus 3 että Samsung A3 2016. Kummassakin putoaa 4G pois päältä uudelleenkäynnistyksen jälkeen ja kun käynnistää Speedtestin.

Eikä enää sitä löydä laisinkaan. Väittäisin, että tukiasemassa on edelleen vikaa, koska ennen tätä vikatilannetta, kentät olivat täydet 4G+

Cellmapperin mukaan OnePlus 3 on kiinni Vannepuiston suunnassa olevassa tukiasemassa. Joka lähin onkin ja aina siihen kytkeytyneenä.
Linkkimasto 100 metrin päässä, uusi laite, tehty kaikki Elisa tuen neuvomat toimet, netti välillä ok ja välillä jopa katkeaa tai on hyvin hidas. Ipadin ja Iphonen netit toimivat nopeammin. Reititin Huawei B715s. Voiko ongelma olla katve liian lähellä linkkimastoa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Linkkimasto 100 metrin päässä, uusi laite, tehty kaikki Elisa tuen neuvomat toimet, netti välillä ok ja välillä jopa katkeaa tai on hyvin hidas. Ipadin ja Iphonen netit toimivat nopeammin. Reititin Huawei B715s. Voiko ongelma olla katve liian lähellä linkkimastoa?
Moro @JTK10 ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Valitettavasti joo, etenkin jos toi on ihan masto eli korkeampi niin voi tulla katve siihen allekin, jolloin pitäisi joku antenni saada nostettua vain korkeammalle asunnosta että saa siitä ne ylihuitelevat signaalit kiinni. Toki noita voidaan myös katsoa onko jotain muuta tehtävissä, eli lisääkkö profiiliisi asiakasnumeron sille varattuun kenttään niin nähdään tilannetta paremmin täältä käsin? 🙂
Hei. Laitoin ko. tilauksen asiakasnumeron ja reititin sekä liittymä tilattu 2019 alussa. Nyt reititin edelleen minulla ja liittymä siirtyi firmalle, mutta näkyy tiedot. Kyseessä on tosiaan mäenrinteeseen rakennettu hyvinkin korkea masto ja olemme siinä +- 100 metrin päässä. Omakotitalomme on korkea, joten apuantennin, jos siitä varmasti on hyötyä, niin saisi harjaan 9 metrin korkeuteen.
Käyttäjätaso 3

@JTK10  Olikos nuo iPhonen ja iPadin liittymät Elisa / Saunalahden liittymiä? 
Ja kuinka monta kuuluvuustolppaa laitteissa näkyy? :)


Ja toki jos mahdollisuus on lisäantennia laittaa niin ehdottomasti kannattaa ainakin testata :)

Osallistu keskusteluun