Vastattu

Tukiaseman eNB ID 702 outo käytös

  • 3 joulukuu 2017
  • 6 kommenttia
  • 651 katselukerrat

Olen huomannut, että Muuramessa tukiaseman eNBID 702 Cell Identifier 179713 (1800MHz) lopettaa toimintansa (ainakin modeemi kadottaa signaalin) loppuyöstä ja modeemi ottaa yhteyden saman tukiaseman vastakkaiseen suuntaan lähettävän Cell Identifier 179715 (800 MHz) puolelle.

Miltä taholta voin kysellä asiasta?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 3 joulukuu 2017, 10:50

Olen huomannut, että Muuramessa tukiaseman eNBID 702 Cell Identifier 179713 (1800MHz) lopettaa toimintansa (ainakin modeemi kadottaa signaalin) loppuyöstä ja modeemi ottaa yhteyden saman tukiaseman vastakkaiseen suuntaan lähettävän Cell Identifier 179715 (800 MHz) puolelle.

Miltä taholta voin kysellä asiasta?


Hmmm....

Elisalla on tapana sammutella yöajaksi osa tukiaseman soluista , kun liikennettä on vähän. Sähkönsäästöstä on kyse.

Otapa yhteyttä aspaan ja pyydä tarkistamaan , mikä on tilanne ko. tukiaseman osalta. Joissakin tapauksissa Elisa on ottanut asiakkaiden pyynnöstä sen sähkönsäästön pois päältä , jolloin liikenne ko. solussa toimii ympäri vuorokauden.
Katso alkuperäinen viesti

6 kommenttia

Käyttäjätaso 2
Elisan vikapuoli on auki 24/7 ja löytyy numerosta 010 190 240. Tietysti kannattaa testata josko reitittimen voisi lukita suoraan 1800MHz taajuudelle, reitittimen hallinnasta, ja katsoa putoaako se silloinkin kyseisestä tukiasemasta.
Käyttäjätaso 7
Olen huomannut, että Muuramessa tukiaseman eNBID 702 Cell Identifier 179713 (1800MHz) lopettaa toimintansa (ainakin modeemi kadottaa signaalin) loppuyöstä ja modeemi ottaa yhteyden saman tukiaseman vastakkaiseen suuntaan lähettävän Cell Identifier 179715 (800 MHz) puolelle.

Miltä taholta voin kysellä asiasta?


Hmmm....

Elisalla on tapana sammutella yöajaksi osa tukiaseman soluista , kun liikennettä on vähän. Sähkönsäästöstä on kyse.

Otapa yhteyttä aspaan ja pyydä tarkistamaan , mikä on tilanne ko. tukiaseman osalta. Joissakin tapauksissa Elisa on ottanut asiakkaiden pyynnöstä sen sähkönsäästön pois päältä , jolloin liikenne ko. solussa toimii ympäri vuorokauden.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kuten jo Sokrates tuossa edellä kirjoitti, niin lienee kyse Elisan harrastamasta optimoinnista. Ehkä tuolla vastakkaisessa suunnassa on enemmän käyttäjiä, niin jättävät sentään sen solun auki, kun muut laittavat lukkoon. Vikailmoitusta riittävän hyvän perustelun kera (asut vakituisesti, menee yhteys poikki, jotain sekoaa tms. mitä ikinä keksitkin ja ajattelet olevan vakuuttavaa) niin saattavat kytkeä optimoinnin pois.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Ei sinne sen kummemin tarvitse syitä keksiä kuin, että olet maksava asiakas ja haluat käyttää maksamaasi palvelua kellonajasta riippumatta parhaalla mahdollisella tavalla. Elisa ajaa itsensä ojasta allikkoon kohta näiden optimointiensa kanssa. Optimointi pitäisi toteuttaa niin, ettei ne solut sulkeudu, mikäli taajuudella on jo yksikin käyttäjä optimointiajankohdan alussa. Elisan tapana on nyt surutta sammuttaa 1800 MHz taajuus öisin kokonaan riippumatta siitä, onko langalla käyttäjiä sulkemisajankohtana vai ei. Tämä on vielä tehty niin, ettei siitä huudella asiakkaille mitään, vaan asia käy selväksi juuri edellämainitulla tavalla, jolloin asiakas ihmettelee häviävää taajuutta.
Virransäästöhän siellä oli päällä. Lupasivat ottaa sen pois, koska tilanne muuten oli kestämätön.
Äkkiseltään näyttäisi siltä, että esim. RSRP olisi parantunut noin 3 dBm entiseen verrattuna. Onko lähetyssignaalia voimistettu entisestään virransäästötilan poistumisen myötä?

Osallistu keskusteluun