Kysymys

Viaplay ja mobiilikaistat

  • 14 tammikuu 2013
  • 22 kommenttia
  • 2906 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 12901 kommenttia
Moromoro,

Nyt kun kokeilin Viaplay-nimistä palvelua, siis tuota 7,95 euron Leffat+Sarjat, niin mitenkä on porukalla toiminut mobiiliyhteyksien kautta? Menevätkö mobiiliverkot polvilleen Viaplayn edessä?

Niille, jotka eivät Viaplaytä tunne, niin käykääpä osoitteessa www.viaplay.fi ja tutustukaa video-on-demand-palveluun. Ainakin on selvää, että muiden operaattorien kuin SL:n datamäärien rajoitukset alkavat paukkumaan aika nopsaan :p

Mutta varmasti videoidentoistopalvelut tulevat aiheuttamaan suuria haasteita kaikille mobiilioperaattoreille. Tai sitten ei, ehkäpä mobiiliyhteydet tämänkin kuorman selvittävät, aika näyttää!

Itse olen eilen rekisteröitynyt palveluun ja valikoima & laatu parempi kuin Netflixissä. Omalla Nopsalla jopa 21 Mbit puhelimen kautta jaettuna HD toimi silloin tällöin, mutta jouduin katsomaan silti 3 Mbit tai 4,2 Mbit laaduilla. Viaplayn mukaan palvelu vaatii HD-toistoon 8 Mbit, mutta suositus sujuvampaan käyttöön on 10 Mbit. Palvelun mukaan 3 Mbit on minimi peruskuvanlaatuun. Mutta toimii myös 1 Mbit -yhteydellä jotenkin. mutta videon laatu on silloin heikoin mahdollinen. Tyytyväinen olen erityisesti mobiilisovelluksen laatuun Androidissa, se voittaa Netflixin sovelluksen tuossa tuokiossa.

Sinänsä tuo ei edes haittaa minua, että HD 720P -videolaatua en voi aina käyttää, koska käytän kuitenkin kannettavaa 15-tuumaisella näytöllä, joten eroa kuvassa ei paljon huomaa normaalin tai HD:n välillä.

Miten Viaplay on muilla pelannut mobiiliverkoissa?

22 kommenttia

Käyttäjätaso 3
hpguru kirjoitti:

Itse olen eilen rekisteröitynyt palveluun ja valikoima & laatu parempi kuin Netflixissä.

Valikoima ei varmaan ainakaan huonompi voi olla, mutta vähäisen Netflix-käyttöni perusteella kuvanlaatu on ollut yllättävän hyvä 3G:n yli.  Sen verran hyvä, ettei tullut kiinnitettyä asiaan huomiota 100" koossa (joskus satunnaisesti laatu saattoi heiketä yhteyden hidastuessa, mutta muuten se oli ok).  Toistolaitteena oli PS3, joka oli kytketty projektoriin HDMI:llä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
biterror kirjoitti:
hpguru kirjoitti:

Itse olen eilen rekisteröitynyt palveluun ja valikoima & laatu parempi kuin Netflixissä.

Valikoima ei varmaan ainakaan huonompi voi olla, mutta vähäisen Netflix-käyttöni perusteella kuvanlaatu on ollut yllättävän hyvä 3G:n yli.  Sen verran hyvä, ettei tullut kiinnitettyä asiaan huomiota 100" koossa (joskus satunnaisesti laatu saattoi heiketä yhteyden hidastuessa, mutta muuten se oli ok).  Toistolaitteena oli PS3, joka oli kytketty projektoriin HDMI:llä.

Edelleen vähän aiheen ohi, Netflixiä myös kokeillut ja toimi joulunpyhinä mökillä Nopsalla moitteetta. Ainoa kerta, kun takkuillut oli kaapelilaajakaistalla ja silloinkin vika oli yhteydessä eikä palvelussa. Netflixin HD-kuvanlaatu on yllättävän hyvä, elokuvatarjonta voisi olla parempikin. Läppäri, HDMI-johdolla TV:ssä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Katsoin Bad Teacher -leffan.

Elisan verkosta tuli vaihtelevasti 2 Mbit - 10 Mbit -vauhdilla ja useimmiten se ei riittänyt aivan HD-kuvalle, koska Nopsa ei ehtinyt bufferoida tarpeeksi varastoon vaikka silloin tällöin latasi hetkittäin jopa 10 Mbit -nopeudella. Ratkaisu oli kuitenkin helppo: aina kun vähän rupesi pätkimään video, niin katkolle ja puolen minuutin odotus, jonka aikana Nopsa ehti bufferoida varastoon. Sitten sai elokuvaa katsella joitakin vartteja ehkäpä, kunnes taas pauselle.

Lopulta leffan loppuessa tietoa siirtyikin neljä gigatavua tunti+vartti-kokoiselle leffalle. 3 Mbit -laadulla tuo toistaa pätkimättä, 4,2 Mbit vähän pätkien ja 5,2 Mbit-asetuksella joutuu useammin laittamaan pauselle. Leffan katselu kuitenkin onnistui parhaalla laadulla, kunhan piti välissä "hengähdystaukoja". Viaplayssä on myös suosikkilista tai jonkinlainen katso myöhemmin -tyyppinen listaus, josta voi olla hyötyä. Netflixissä ei ollut.

Voisin kuvitella, että mahdollisesti LTE-verkossa Viaplayn käyttäminen olisi täysin ongelmatonta, mutta 3G-verkossa joutuu Viaplay bufferoimaan vähän väliä ainakin parhaimmilla kuva-asetuksilla. Sen muuten huomasin, että automaattista kuvanlaatua ei kannata valita, koska tuntuu laittavan alakanttiin laadun. Esim. automaattisesti toistaa 2M, mutta manuaalisesti valittu 4,2M saattaa pelata ihan hyvin samaan aikaan.

Hyviä kokemuksia palvelusta jo nyt.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
hpguru kirjoitti:
Voisin kuvitella, että mahdollisesti LTE-verkossa Viaplayn käyttäminen olisi täysin ongelmatonta

   Jep, no problems 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Täällä kanssa yksi kiinnostunut LTE-verkosta, lähin Elisan kuuluvuuskartan mukaan alle sata metriä rajalle. Toimisiko?

Kiitos Elisan tänään käyttöön otetun kapasiteettihallinnan yhteys toimii todella hitaasti esim. Viaplayssä eli Viaplaystä ei saa katsotuksi edes 3 Mbit katkotta aina... Voi syynä olla sekin, ettei Elisa tykkää palvelusta ja kuristaa sitä, jotta saisi Elisa Viihde -asiakkaita. Soneran LTE on lähistöllä kans. :D

Pitää jossain vaiheessa laahata kaikki operaattorit läpi nettitikku asioissa. Jos ei tämä tuosta parane. Olisi kivaa katsoa edes 3 Mbit -laatuista videota tuolta, enempiä en vaadi kannettavan näytölleni edes.

Onko jollakin tietoa, rajoittaako Sonera LTE-verkossa kilpailevia palveluita kuten Netflix tai Viaplay? Ja miten saisin Elisalta LTE-verkon testiin ilman, että joudun nettitikusta maksamaan? Voisinko aspan kanssa sopia asian että voin halutessani 14 vuorokaudessa palauttaa? Sikaa säkissä en halua ostaa vaan LTE-kuuluvuus / DC-toimivuus pitää varmistaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Soneran sivulta:

Laitteen palautus

Yritys- tai kuluttaja-asiakkaanamme sinulla on 14 päivän palautusoikeus uusissa nettitikkuliittymissä vastaanottopäivästä lukien, jos jostain syystä et ole tyytyväinen tuotteeseen.

Muilla laitteilla palautusoikeus koskee ainoastaan kuluttaja-asiakastamme, joka on ostanut tuotteen puhelin- tai
nettitilauksella.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Jos olet LTE verkon kuuluvuusalueen ulkopuolella niin tuskin saat yhteyttä verkkoon. Minäkin olen reilusti kuuluvuusalueen sisällä ja vain yhden palkin saan signaalimittariin. Kovimmilla pakkasilla ilmaantui toinen palkki. Mutta jos saat sovittua sauniksen aspan kanssa että voit palauttaa tikun niin kannattaahan sitä kokeilla. Eipä siinä menetäkään mitään.

Jos et saa sovittua sauniksen kanssa asiaa niin voit tehdä kuten minä, otat soneralta tikun kokeiluun 14vrk ajaksi niin pääset testailemaan sillä sekä soneran että elisan verkkoa. Otat saunikselta 4g liittymän lisäpalveluna, maksat vain käytetyistä päivistä 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
kekra kirjoitti:
Jos olet LTE verkon kuuluvuusalueen ulkopuolella niin tuskin saat yhteyttä verkkoon. Minäkin olen reilusti kuuluvuusalueen sisällä ja vain yhden palkin saan signaalimittariin. ...

Tuskin ainakaan kovin kaukana ulkopuolella onnistuu, mutta noin periaatteessa ei kannata vetää kovin suoria yleistyksiä yhden käyttöpaikan perusteella. Kuuluvuuskartat ovat aina tietynlaisia laskennallisia näkemyksiä asiasta ja todellisuus selviää vain ja ainoastaan kokeilemalla. Nyt kun nuo LTE-verkot ovat vielä alkutekijöissään ja kokonaisia kaupunkeja palvelee kenties vain yksi tukari, katveita etenkin sisätilakuuluvuudessa on, vaikka kartalla näyttäisi kuinka hyvältä. Jo asuminen "väärällä" puolella taloa, voi estää LTE-yhteyden saannin, kun "oikealla" puolella saa täydet nopeudet.

OnT: Ei ole kuulunut Viaplayn katselijalta valituksia ongelmista sen paremmin mökillä (Elisan ja DNA:n 3G-900; molemmat 12-19M haarukassa) kuin kaupungissakaan (aiemmin DNA:n DC, nyt Ellun LTE). 
hpguru kirjoitti:? Ja miten saisin Elisalta LTE-verkon testiin ilman, että joudun nettitikusta maksamaan? Voisinko aspan kanssa sopia asian että voin halutessani 14 vuorokaudessa palauttaa? Sikaa säkissä en halua ostaa vaan LTE-kuuluvuus / DC-toimivuus pitää varmistaa.
MLKP Nopsan päivityksessä vielä saa MLKP 4G:n 14 vrk:n tyytyväisyystakuulla.:)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Kiitos Elisan tänään käyttöön otetun kapasiteettihallinnan yhteys toimii todella hitaasti esim. Viaplayssä eli Viaplaystä ei saa katsotuksi edes 3 Mbit katkotta aina... Voi syynä olla sekin, ettei Elisa tykkää palvelusta ja kuristaa sitä, jotta saisi Elisa Viihde -asiakkaita. Soneran LTE on lähistöllä kans. :D

Pitää jossain vaiheessa laahata kaikki operaattorit läpi nettitikku asioissa. Jos ei tämä tuosta parane. Olisi kivaa katsoa edes 3 Mbit -laatuista videota tuolta, enempiä en vaadi kannettavan näytölleni edes.

Olisi varmaankin pelannut hienosti kaapelimodeemillasi, sillähän tuli tasaista 10 Mbit/s nopeutta! Kyllä minua ainakin harmittaisi kuin pientä oravaa, jos vartin välein pitäisi leffa keskeyttää ja odotella puskuroimista.
Käyttäjätaso 5
Eikös gurulla ole enää kaapelimodeemia, eihän se ehtinyt olla kuin kuukauden, on jäänyt ilmeisesti muutama viesti lukematta kun en ole tuota huomannut:smileycheesy:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Ei enää, oli kuulemma sitten kuitenkin tarpeeton ja kallis. Mutta jos nyt innostuu Viaplaysta niin ehkä hän sitten ottaakin sen taas takaisin :smileycheesy:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Viaplay on testissä. Kaapelimodeemi irtisanottu, koska nettitikku ei toiminut siellä missä sitä piti käyttää ja itselleni ei tikulle olisi käyttöä.

Vikapalvelu ei löytänyt verkosta ongelmaa, mutta piti selitystäni mahdollisena että ajoittain suuren käyttäjämäärän aikana kantavuus olisi suppeampaa ja siitä johtuvat ajoittaiset hitaudet verkossa juuri siinä osoitteessa. Kaapelimodeemi taas ei ole minulle niin oleellinen, että siitä kannattaisi maksaa ja tikku pölyyntymään. Paketti oli päivitetty "kimppaan" eli tikku olisi tullut yhdelle ja kamo minulle, mutta tikku ei nyt siellä toiminut 80 % ajasta.

Soneran ADSL vielä kokeilematta, mutta sitä en edes kokeile, koska liian hitaahko - Sauniksen liittymällä tulee silloin tällöin tuo 8M helposti. Ja kun kannettavan vaan omistan niin on aika turha hankkia mitään nopeita nettejä. Kyllähän 3 mbit -leffat tällä toistuu ja se riittääkin minulle (15-tuumainen kannettava).

Kyllähän kaikki kapasiteetinhallinnat ovat tehty vain ärsykkeeksi vaikka todellisuudessa minulla ainakin siirtyy yhtä paljon dataa oli yhteys kuristettu tai ei. :D

Kyllähän kamolla toistuisi leffa kuin leffa "HD":nä, mutta näin pienellä näytöllä tuskin käytännön hyötyä eli toistan 3 Mbit -laadulla Elisan mobiiliverkosta.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Kannattaa muuten olla varovainen tuon Viaplayn kanssa, laskuttavat näemmä palveluista joita käyttäjä ei ole edes tilannut. Ostin yhden elokuvan hintaan 2,90 niin veloittivat sen lisäksi 7,95 eli koko kuukausipaketin? Nyt olen "onnellinen" Viaplayn käyttäjä seuraavan kuukauden ajan. Ja lisäksi veloittivat 1e maksun? Mikähän sekin lienee? Eli yhteensä tämän yhden elokuvan tilaaminen tuli maksamaan 11,80.

En jaksa alkaa tappelemaan asiasta vaan irtisanoin samantien tuon leffa+tv palvelun ja käyttelen sitä suosiolla seuraavan kuukauden ajan. Onhan siellä nyt jotain katsottavaa. Harmittaa vain kun TV sarjoissa ei ole tekstitystä :smileyundecided:

Mitä äkikseltään googletin muiden kokemuksia niin eräältä käyttäjältä on peritty kaksinkertaisia kuukausimaksuja. Huomautuksesta huolimatta tämä on jatkunut. Kannattaa miettiä kahdesti ennenkuin kyseisestä puljusta mitään ostaa..
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Kannattaa varmaan ylimääräisistä veloituksista olla yhteydessä heidän asiakaspalveluunsa.

Itsellä oli tilaus mennyt virheeseen sunnuntaina eivätkä leffat toistuneet, soitto aspaan ja viidessä minuutissa homma kunnossa. Virheellisten veloitusten hyvitys harvoin vaatii suurempaa "tappelua", tosin Viaplayn kanssa ei veloituksissa ole ongelmia ole ollut niin ei ole omakohtaisia kokemuksia...

Palvelu auki 7 päivänä viikossa, 0800-numero ja sähköpostiosoite.

Asiakaspalvelu
0800-112 787

Asiakaspalvelumme palvelee
Arkisin: 13.00 – 22.00
La & Su: 12.00 – 19.00

Tavoitat meidät myös sähköpostitse osoitteesta support@viaplay.fi. Asiakaspalvelumme palvelee sinua suomeksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Täytyy sanoa, että Viaplay on huono. Olen kokeillut mobiiliverkossa streamauspalveluita. Netflix 720P toimii mukisematta, silloin kun viimeksi kokeilin, mutta myös YouTube Full HD lataa jopa 10 Mbps. Niin miksi ihmeessä samaan aikaan ei Viaplay toimi?

Päätin, että jää kuukauden kokeiluksi tuo, kun ei maksanutkaan mitään, mutta tuo on outoa! Tosiaan netin nopeus on hyvä, siellä vain voivotellaan sivuilla, että pitäisi olla mobiililaajakaistan tilalla kiinteä vaikka mobiili lataa tauokoamatta 4 Mbit - 10 Mbit eli kiihdyttää aina jopa 10 Mbitiin, kun tarvetta on. Koskaan ei lataa jatkuvasti vaan sen verran mitä tarvetta on ainakin YouTubessa. Vika ei myöskään kapasiteetinhallinnassa, koska olen kokeillut myös Trial-versiolla VPN-palvelusta ja ongelma jatkui.

Vian pakko olla palvelussa tai servereissä, mutta minun netissä vikaa ei ole.





Esim. video toistuu täysin pätkimättä http://www.youtube.com/watch?v=gxb3O7Z5oe8 ja on muuten hyvä kipale :)

En maksa Viaplaystä penniäkään, jos ei palvelu osaa käyttää Elisan huippunopeaa mobiiliverkkoa! :smileyangry:
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Vaihdoin Netflixiin, nyt Elisan mobiiliverkosta irtoaa HD-laadulla leffoja PÄTKIMÄTTÄ.

Miten se niin voi olla, ettei Viaplay onnistu samassa? Veikkaan syyksi, että Netflixillä on operaattoreiden päässä jotain välimuistipalvelimia, joita Viaplayllä ei ole. Viaplayssä leffoissa paljon uudempaa kamaa ja semmosta muuta tosi hyvää, mutta ei auta yhtään jos ei itse palvelu toimi kunnolla...

Netflix 7,99 euron tilaus on edullinen, koska maksaa käytänössä leffalipun verran eli jos kuussa katsoo muutamankin leffan, niin palvelu ei todellakaan ole huono investointi Spotify Premiumin rinnalle.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Minäkin sain rahani takaisin Viaplaysta kun kytkivät minulle leffa + tv paketin vaikken sitä edes tilannut. Kovasti pahoittelivat jotain järjestelmävirhettä tilauksen yhteydessä. Melkoisen bugisen tuntuinen pulju. Enpä jää kaipaamaan..
Käyttäjätaso 5
hpguru kirjoitti:

Vaihdoin Netflixiin, nyt Elisan mobiiliverkosta irtoaa HD-laadulla leffoja PÄTKIMÄTTÄ.

Miten se niin voi olla, ettei Viaplay onnistu samassa?


Netflixistä tiedän ainakin sen, että se vaihtelee laatua sen mukaan, kuinka hyvä yhteys on. Eli hitaalla yhteydellä kuva saattaa pomppia hd:n ja sd:n välillä monestikkin, kun se bufferoi parempaa laatua, mutta pätkimistä ei pitäisi tapahtua. 
Käyttäjätaso 3
Raiveri kirjoitti:

Netflixistä tiedän ainakin sen, että se vaihtelee laatua sen mukaan, kuinka hyvä yhteys on. Eli hitaalla yhteydellä kuva saattaa pomppia hd:n ja sd:n välillä monestikkin, kun se bufferoi parempaa laatua, mutta pätkimistä ei pitäisi tapahtua. 

Ja muutenkin softan tekijät ovat olleet päteviä, mikä on nykyään todella harvinaista.  Esim. kun tuo Elisan verkko vielä pätki 2 tunnin välein, Netflix tietysti jämähti katkon ajaksi, mutta osasi jatkaa automaattisesti elokuvan esitystä välittömästi yhteyden noustua taas ylös.  Lisäksi dataa osataan selvästi puskuroida järkevästi asiakaslaitteessa, koska ajoittainen siirtonopeuden vaihtelu ei ole aiheuttanut mitään ongelmia.  Harvoin jos koskaan näkee tällaista osaamista. :-)

[Puhun edellä PS3-softasta, muista minulla ei ole juurikaan kokemusta.]
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
hpguru kirjoitti:
Sinänsä tuo ei edes haittaa minua, että HD 720P -videolaatua en voi aina käyttää, koska käytän kuitenkin kannettavaa 15-tuumaisella näytöllä, joten eroa kuvassa ei paljon huomaa normaalin tai HD:n välillä.
Millainen resoluutio hpgurun näytössä on?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
mrl586 kirjoitti:
hpguru kirjoitti:
Sinänsä tuo ei edes haittaa minua, että HD 720P -videolaatua en voi aina käyttää, koska käytän kuitenkin kannettavaa 15-tuumaisella näytöllä, joten eroa kuvassa ei paljon huomaa normaalin tai HD:n välillä.
Millainen resoluutio hpgurun näytössä on?

Riittävä omaan käyttööni.

Raiveri, olet oikeassa. Mutta kuten edellä jo sanottiinkin Netflix toimii vaikka mobiiliverkko kävisi välillä lataamaan hetken aikaa 1 Mbit, softa osaa siis puskuroida varastoon riittävästi ja näin vaihteluita eri laatujen välillä ei ole juuri. Paitsi oikein ruuhkaisilla alueilla on. Itse en asu sellaisessa.

Viaplayssä muuten jäi loru lyhyeen, en nyt voi toistaa sieltä mitään. Väittää, että käytin jo kaikki sallitut neljä laitetta vaikka asensin sen tasan älypuhelimeen ja katson tietokoneella. Aspasivujen mukaan he voivat poistaa yhden laitteen 180 päivän aikana... Huono palvelu kyllä, jos tulkitsee samoja laitteita silloin tällöin uusiksi...

No en olisi tuosta mitään maksanutkaan, buginen Viaplay.

Osallistu keskusteluun