Kysymys

VoIP SIP Server ei yhdistä

  • 6 toukokuu 2015
  • 3 kommenttia
  • 1377 katselukerrat

Hei,

Hankin noin kaksi kuukautta sitten Huawei B593s-22 LTE reitittimen.

Työskenetelen ulkomaalaiselle yritykselle ja osana työstäni käytän VoIP puhelinta (Grandstream GXP2130) joka yhdistetään Huawein reitittimeen lan piuhalla ja jonka pitäisi sitten yhdistää työpaikkani SIP serveriin.

Olen päässyt ongelmassani niinkin pitkälle että puhelin yhdistää serveriin ja antaa antaa minun soitaa mutta ongelma syntyy yhdistättäessä.

En kuule mitään.

Puhelun toinen osapuoli kuulee mitä höpisen mutta minä en kuule mitään kun he yrittävät vastata.

Puhelimen asetukset eivät pitäisi olla ongelma koska sama puhelin samoilla asetuksilla toimii muiden reitittimien kanssa ilman ongelmaa.

Olen aukaissut kaikki portit puhelimen ja SIP serverin välillä ilman onnistumista IP filtteri sivulla.

Olen samoin laittanut päälle ALG asetuksen ja portin osoittamaan puhelimeni oikeaan porttiin.

Olen myös yrittänyt aktivoida DMZ:n puhelimelle ilman onnistumista.

Olen myös yrittänyt minimoida palomuurin ilman onnistumista.

Ja olen myös yrittänyt port forwarding ilman onnistumista.

Olen hiukan hukassa ongelman kanssa ja kaikki apu on arvostettu.

Kiitos.

3 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Onko liittymäsi Saunalahden 4G vai mikä? Jos on, niin et luultavimmin saa Voippia toimimaan liittymäsi NAT muunnoksen takia. Eli sinulla ei ole julkista ip-osoitetta ja operaattorin palomuuri maskaa osoitemuunnoksella liittymäsi privaattiverkkoon. Asian voit kiertää vaihtamalla Elisan yritysliittymään ja ottamalla lisäpalveluna julkisen ip-osoitteen.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Tuo yksisuuntainen ääni on tosiaan osoitteenmuunnoksen aiheuttama efekti. En välttämättä suosittele mitään tekemiäsi porttiohjauksia. Itselläni tuo tuotti ongelmia. Käytännössä tämä tarkittaa pitkissä puheluissa jossain 15 minuutin jakson jälkeen puhelu katkeaa. Ongelma on siinä että voip stream siirretään toiseen porttiin. Reititin tulkitsee tämän porttivaihdon hyökkäykseksi ja täten estää liikenteen. ALG:n käyttö on suotavaa. DMZ ei ole kovinkaan tarkoituksen mukaista. Palomuuri kannattaa jättää mahdollisimman oletuksiin, alg hoitaa tarvittavan. Julkisen ip:n käyttö on suhteelisen riskialtista, siis sillatussa yhteydessä. Tällöin hallintaportti tai portit tulee vaihtaa toiseen, Eli paikallinen www hallinta ja ftp hallinta poikkeaviin portteihin. Salasana ehdottaman vahva. Myös paikallinen voip portti olisi hyvä vaihtaa jo pelkän operaattroin osoitteenmuunnoksen vuoksi.

Tiettävästi miltei ainoa järkevä ratkaisu on tiedustella onko työnantajalla mahdollista tarjota outboud proxya ja/tai stun palvelinta. Näitä käyttämällä ja poikkeavaa paikallista, siis puhelimesi ei työnantajan voip serverin, porttia, niin ongelmien pitäisi poistua jo aika pitkälti.
Pikainen kirjoitus kiittääkseni ehdotuksista.

Yritän näillä eteenpäin ja ilmoittelen miten ja jos asia ratkeaa.

Kiitos.

Osallistu keskusteluun