Yhteydet Aasiaan heikot

  • 25 kesäkuu 2019
  • 10 kommenttia
  • 750 katselukerrat

Käyttäjätaso 4
Kun pelaan PS4:sella verkkopelejä niin olen huomannut että yhteydet on tosi hyvät muualle Eurooppaan, Amerikkaan sekä Venäjälle mutta Aasiaan sekä Australiaan on tosi surkea. Mistä tämä johtuu että ei Aasiaan ja Austraaliaan on tosi surkeat yhteydet? Onko tää jotain vihaa niitä vastaan? Ja kenelle pystyis ehdottaa et rakentaisi kaapelin Aasiaan?

Vai onko tämä kaikki sitä että siellä on sensuuri?

10 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Morjes @Team_Finland

Nyt on erittäin hyvä kysymys. Itsellä ei valitettavasti ole kyllä mitään faktatietoa asiaan antaa miksi juuri noihin maanosiin yhteydet tökkii 😮 En kuitenkaan usko, että mistään vihasta tms olisi kysymys.

Toivon mukaan muilta OmaYhteisön jäseniltä löytyisi paremmin tietoa miksi ei tuo pelaaminen tuohon suuntaan toimi niin hyvin 🙂
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Asiaan yhteydet usein menevät kumppaniverkon kautta - Elisalla kun runkoverkko päättyy Eurooppaan esimerkiksi. Asiaan mennään usein Amerikan kautta yli eli vivettä on se reilu 300-400ms tuossa matkassa että alkaa jo tuntumaan viive pelaamisessa etten lähtisi pelamaan. Australiaan taitaa mennä myös Amerikan kautta eli viivettä jopa 500ms alkaen jopa...

Suosittelen pelamaan siis Euroopassa kun parhaat viiveet tarjolla. Joskus sitten kuitu yhdistää meitä: https://yle.fi/uutiset/3-10238460 - mutta tässä menee aikaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
@olkitu On tässä oikeilla jäljillä. Lisäksi kun tuohon ympäri maapalloa matkaavan bitin reitille sattuu yksi(kin) ruuhkaisempi yhteyspiste, alkaa pingit kasvamaan melkoisesti. Lisäksi tähän vaikuttaa myös se, minkälaisen letkun päässä itse pelipalvelin on.

Konsolipeleissä on se ikävä puoli, ettei voi vaikuttaa siihen, minkä palvelimen peli arpoo käyttöön. Välillä saattaa olla käytössä hyvinkin lähellä oleva palvelin, seuraavassa pelissä käytetään toisella puolella maapalloa sijaitsevaa palvelinta.

Olen huomannut itse esim. Warface -pelissä tällaista käytöstä. Tosin konsolina Xbox One, mutta sillä ei ole tässä tapauksessa suurempaa merkitystä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Pikkasen pelissä ongelma jos arpoo toiselle puolelle maapalloa... Kyllä kannattaa aina pelata mahdollisimman lähellä niin toimii parhaiten ja on vähiten ongelmia...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Pikkasen pelissä ongelma jos arpoo toiselle puolelle maapalloa... Kyllä kannattaa aina pelata mahdollisimman lähellä niin toimii parhaiten ja on vähiten ongelmia...

Yleensä nämä vaivaa pienten pelitalojen pelejä sekä ilmaispelejä, joihin ei välttämättä satsata samalla tavalla kuin näihin megahitteihin.

Taustalla taitaa olla se, että jos pelin "hostaaja" on Aasiasta, muut pelaajat liittyvät aasialaiselle serverille riippumatta siitä, mistäpäin itse sattuu olemaan. Ja kuten aiemmin jo mainitsinkin, konsolipelaaja ei yleensä pääse vaikuttamaan siihen, mille serverille joutuu.
Käyttäjätaso 4
Oikeastaan pelikonsoleilla ei taidetaan nykyään käyttää teknikkaa jossa on palvelin ja käyttäjät on siihen yhteydessä. Nykyään taidetaan käyttää enimmäkseen P2P tekniikkaa jossa kaikki pelaajat on yhteydessä toisiinsa. Toimivuus riippuu täysin siitä millanen netti hänellä ja lisäksi sijaintikin ratkaisee. Itse pelaan Tekken 7:aa verkossa niin siinä on palkki joka näyttää kuinka hyvä yhteys kyseiseen pelaajaan on. Aasialsilla ja Austraalialaisil on yleensä yksi palkki.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Aina ei tarvii olla ees konsolipelaaja että ongelmia serverivalintojen kanssa ilmenee. Tossa justiinsa PUBGin parissa uuden päivityksen myötä kävi niin että rupes pakottamaan meitä Pohjois-Amerikan servulle mikä nosti pingiä käytännössä 30ms->130ms... Tokeni onneks pelin buuttaamisella eli rupes taas EU serverit kelpaamaan pelille 🙂 Mutta joo, tota uutta kaapelia ootellessa niin alkaa Aasiaankin yhteydet paranemaan
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Oikeastaan pelikonsoleilla ei taidetaan nykyään käyttää teknikkaa jossa on palvelin ja käyttäjät on siihen yhteydessä. Nykyään taidetaan käyttää enimmäkseen P2P tekniikkaa jossa kaikki pelaajat on yhteydessä toisiinsa. Toimivuus riippuu täysin siitä millanen netti hänellä ja lisäksi sijaintikin ratkaisee. Itse pelaan Tekken 7:aa verkossa niin siinä on palkki joka näyttää kuinka hyvä yhteys kyseiseen pelaajaan on. Aasialsilla ja Austraalialaisil on yleensä yksi palkki.

Tuossa vuosi tai pari sitten oli joku video pätkä, jossa australialainen herra kertoi käytössä olevasta nettiyhteydestä. Kyseessä oli siis Suomessakin hyvin perinteinen ADSL -linja, jossa nopeudet eivät päätä huimanneet, hinta kylläkin. Hinnasta viis, mutta tuo ADSL -linja loppukäyttäjälle voisi selittää heikkolaatuista yhteyttä. Varmasti vastaavaa tilannetta saattaa olla myös Aasiassa, vaikka siellä paikoin onkin tarjolla hyvinkin hurjia nopeuksia tarjoavia kuituja.

Se, että onko kyseessä palvelimella pyörivä peli vai suoraan pelaajien välinen yhteys, ei välttämättä muuta tuota yhteyden laatua suuntaan tai toiseen. Se yksi huono ruuhkainen yhteyspiste matkan varrella riittää droppaamaan yhteyden laatua riittävästi. Tuossa aiemmin mainitsemassani Warfacessa on tullut myös törmättyä tilanteisiin, joissa esim. vastustajan joukkueella on parempi linja kuin omalla tiimillä. Tämä voisi viitata siihen, että toinen joukkueista on lähempänä matsia pyörittävää palvelinta kuin toinen. Tässäkin pelissä näkee pelaajakohtaisesti yhteyden laadun tolppina (vrt. puhelimen / wifin kuuluvuus).
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki
Ei Aasiaan tai Australiaan saa millään "pelikelpoisia" yhteyksiä (0-50ms) Suomesta vaikka kaapeli vedettäisiin suoraan. Valonnopeus on mikä on

Toki nyt mennään usein vielä USA:n tai satelliittien läpi jolloin vasteet nousevat satoja millisekunteja lisää
Käyttäjätaso 7
Ei Aasiaan tai Australiaan saa millään "pelikelpoisia" yhteyksiä (0-50ms) Suomesta vaikka kaapeli vedettäisiin suoraan. Valonnopeus on mikä on

Toki nyt mennään usein vielä USA:n tai satelliittien läpi jolloin vasteet nousevat satoja millisekunteja lisää

Niinpä.

Jos asia riippuisi vain valonnopeudesta , niin silloin yksinkertaisen laskutoimituksen mukaan signaali Suomesta Austaraliaan linnuntietä valokaapelilla veisi keskimäärin 45 ms.

No ne valokaapelit eivät kulje suoraan ja matkalla on tukko aktiivilaitteita. Kun todistettavasti viipeet ovat käytännössä satoja millisekunteja , niin suurimmaksi osaksi ne valokaapeliyhteydelläkin tulevat niistä aktiivilaitteista. Jos signaali kulkee satelliitin kautta , niin silloin viipeet ovat vielä suuremmat.

Mittasin piruuttaan Speedtestillä yhteyden Australian Darviniin ja pingi oli 367 ms.

Osallistu keskusteluun