Kysymys

Yhteys pätkii

  • 17 kesäkuu 2014
  • 14 kommenttia
  • 1493 katselukerrat

Mobiililaajakaistani on pätkinyt kohta 10 kk ajan - kymmeniä kertoja päivässä. Asun melkolailla keskellä 3G-aluetta ja matkaa lähimpään mastoon on muutama sata metriä. Vika on samanlainen kuin muillakin, yhteys on päällä mutta liikenne ei kulje. Pingplotterilla saa jonkinlaista osviittaa, että liikenne katkeaa "seuraavassa portaassa". En tiedä onko se "mastossa" vai vasta siitä seuraava - SAUNALAHDEN hallinnoima -serveri.

Uudella soitolla yhteys palaa aina ja ilmiö toistuu eri koneissa ja eri asetuksilla kellonajasta riippumatta, ehkä taajempaan ruuhka-aikaan tiheämpään. Sattumalta firman kännykässä on myös Elisan 3G, joka ei ole pätkinyt koskaan - ei koskaan.

Ainoa vaihtoehto on siis, että SAUNALAHTI katkaisee tietoisesti yhteyteni tehdäkseen tilaa joko yritysten liittymille tai sitten kalliimmille 4G tai nopeille 3G yhteyksille. Hupaisaa onkin, että pitkätkään sessiot eivät katkaise verkkopankkiyhteyttä, pankithan vaativat operaattoreita pitämään sessiot yhtenäisenä.

Entä mitä mieltä SAUNALAHTI on asiasta. "Alueella ei ole ollut vikailmoituksia", "Oletteko tarkistaaneet asetukset" ja "voitte soittaa omaguruun* (2,19 €/min + pvm/mpm) ". Pelkkää kukkua ja kiertelyä.

Näin halpa asiakkuuteni arvo siis on SAUNALAHDESSA.

😉 Oli hupaisa keskustelu asiakaspalvelun kanssa. AP oli innoissaan jo tiedustelemassa välisoitolla tekniikasta mitä kannattaisi tehdä kun muisti uudet ohjeet:: -"(takeltelua) Ai niin joo, öh - tarkemmin ajatellen teidän kannattaakin soittaa Omaguru-palveluun niin sieltä osaavat auttaa".

14 kommenttia

Käyttäjätaso 7
ht_surffaa kirjoitti:
Mobiililaajakaistani on pätkinyt kohta 10 kk ajan - kymmeniä kertoja päivässä. Asun melkolailla keskellä 3G-aluetta ja matkaa lähimpään mastoon on muutama sata metriä. Vika on samanlainen kuin muillakin, yhteys on päällä mutta liikenne ei kulje. Pingplotterilla saa jonkinlaista osviittaa, että liikenne katkeaa "seuraavassa portaassa". En tiedä onko se "mastossa" vai vasta siitä seuraava - SAUNALAHDEN hallinnoima -serveri.

Uudella soitolla yhteys palaa aina ja ilmiö toistuu eri koneissa ja eri asetuksilla kellonajasta riippumatta, ehkä taajempaan ruuhka-aikaan tiheämpään. Sattumalta firman kännykässä on myös Elisan 3G, joka ei ole pätkinyt koskaan - ei koskaan.

Elämä on. Saunalahti on. Mobiililaajakaista on.

Oletko pystynyt seuraamaan, onko yhteys koko ajan samaan mastoon ja soluun (näkee ehkä yhteysohjelmasta, riippuen mikä systeemi sinulla on käytössä)? Keskellä 3g-aluetta on paljon mahdollista, että "kuuluvuusalueella" on monta tolppaa, joiden välillä yhteys hyppii - ja pätkii. Oletko pakottanut yhteyden 3g:lle?

Itsekin olen kyllä huomannut tuon, että mokkulanetti pätkii, kännykkä ei (muuta kuin joskus). Eri laitteet käyttäytyy näissä asioissa eri tavoin. Vahinko vaan, että omassa kännykässä on vain 2M netti, joten Elisan verkon nopeutta tuollaisessa pätkimistilanteessa ei sillä pysty kovin hyvin seuraamaan. Nykyään hankalimpina aikoina siirrynkin käyttämään DNA:n verkkoa firman kännykästä.

Pätkimisongelma minun kohdallani väheni kyllä huomattavasti, kun siirsin mokkulan huoneiston perimmäiseen nurkkaan, johon ilmeisesti ulottuu vai osa lähialueen mastojen signaaleista... Eri puolilta asuntoa taisi löytyä noin kymmenkunta eri 3g-verkon solutunnusta. Tuolla nurkassa vain 4-5 kpl...
Käyttäjätaso 4
Helpottaisi asian selvittelyä, jos vastailet muutamiin kysymyksiin
Minkäläisia signaali voimakkuuksia tulee?
Toimiiko ulkona yhtään paremmin?
Mistä olet saanut tukiasema tiedot?
Millä laiteella testailet?
Oletko kokeillut esim luurilla?
Mikä paikkakunta ja sijainti, noin suunnilleen?
onko yhteys koko ajan samaan mastoon

Solusta ei tiedä, mutta masto on 300m päässä, ei kai niitä ihan joka kulmaalla ole? Signaalitaso ei ole täydet vaan 2/4 tai 3/4 palkkia. Samaa verkkoa käyttävä työkännykkä ei ole temppuillut laisinkaan. Myöskään nopeuksissa ei ole mitään vikaa - täydet tulee mikäli yhteys vaan on olemassa. Olen pakottanut 3G:lle ja pätkii silti (pätkimistaajuudesta en osaa sanoa (miten tuon saa pakotettua E367:ssa oletusarvoksi). Uudella soitolla yhteys palautuu saman tien.


Millä olet tutkaillut noita solutunnisteita?

Sinänsä ongelma on poistuvaa laatua sillä kuparipiuha on asennettu, maksettu ja kiinteä liittymä tilattu. Jos se ei pätkisi kuin kerran päivässä...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
ht_surffaa kirjoitti:
onko yhteys koko ajan samaan mastoon

Solusta ei tiedä, mutta masto on 300m päässä, ei kai niitä ihan joka kulmaalla ole? Signaalitaso ei ole täydet vaan 2/4 tai 3/4 palkkia. Samaa verkkoa käyttävä työkännykkä ei ole temppuillut laisinkaan. Myöskään nopeuksissa ei ole mitään vikaa - täydet tulee mikäli yhteys vaan on olemassa. Olen pakottanut 3G:lle ja pätkii silti (pätkimistaajuudesta en osaa sanoa (miten tuon saa pakotettua E367:ssa oletusarvoksi). Uudella soitolla yhteys palautuu saman tien.


Millä olet tutkaillut noita solutunnisteita?

Sinänsä ongelma on poistuvaa laatua sillä kuparipiuha on asennettu, maksettu ja kiinteä liittymä tilattu. Jos se ei pätkisi kuin kerran päivässä...

Hei.

Kiinteä laajakaista ei käytännöllisesti katsoen pätki yhtään päivän aikana. Poikkeustapauksia toki on ja niitä tutkitaan sitten vikapalveluissa operaattoreilla. Uskon, että olet tehnyt hyvän laajakaistavalinnan ja tulet huomaamaan sen, että ei mokkulaan paluuta kiinteän jälkeen.

Mobiililaajakaista on luonteeltaan "pätkivää", koska esimerkiksi ruuhka-aikaan puhe on dataa edellä, jolloin mokkula saattaa olla verkossa, muttei siirrä dataa ruuhkapiikkien aikaan tai siirto on erityisen hidasta. Mobiilitukiasemissa on myös rajallinen kapasiteetti eli kaikille ei riitä mainoksissa isolla mainostettua 21 Mbps:ää. Liittymille on siis luotu vaihteluväli, jotta ihmiset eivät valittaisi niin paljon.

Minkälainen nopeudeltaan on tuleva kiinteä laajakaistasi? Oletko muuten huomannut, että mobiiliin nähden kiinteässä laajakaistassa on suuremmat nopeuslupaukset. Esimerkiksi Sonera tarjoaa 21 Mbps -mokkulassa 0.4 Mbps - 10 Mbps -vaihteluväliä, mutta 24 Mbps ADSL-laajakaistassa vaihtelu onkin 8 Mbps - 20 Mbps. Käytännöllisesti katsoen kiinteä on aina varma valinta, koska kuten vaihteluväleistä näet mobiilin vaihteluvälin alaosasto on niin alhaista, että sillä ei tee mitään verkossa. Sen sijaan kiinteässä alavaihteluväli on niin suuri, että sillä tulee kyllä nörttikin toimeen.

Mukavaa kesäpäivän jatkoa!
Käyttäjätaso 4
Vaikuttaisi siltä, että se 300m päässä oleva masto ei ole se, josta sinun signaali tulee.
Lisäksi, tikku taitaa olla ehtoo puolella.

Kun et vastannut ihan kaikkiin kysymyksiin, en valitettavasti osaa auttaa enempää.
Käyttäjätaso 4
Kyseistä Huawei E367 nettitikkua en sanois mitenkään ehtoopuoleiseksi, se vähintäänkin melkein yhtä hyvä kuin sierra wireless AirCard 309 - eli ihan huipputasoa single carrier 3G-verkoissa. Itsekin vielä pari kuukautta sitten palasin tämän nettitikun käyttäjäksi koska elisan dual carrier 3G-verkko (DC-HSPA+) oli vaihteeksi tämän kevään verkkopäivitysten jälkeen täyttä kuraa (ruuhka-aikoina klo 19-23).

Samaa mieltä että signaali ei mahdollisestikaan tule siitä 300 metrin päässä olevasta tukiasemasta, ellei nyt ihan istu kyseisen nettitikun päällä tai pidä sitä jossain laatikossa/lattialla betonirakennuksen sisällä.
Käyttäjätaso 2
Jos simmit käy laitteesta toiseen niin kokeile vaihtamalla siirtyykö "vika" Naapurin yrittäjä testasi vähän aikaa sitten ja illalla kun saunaläpyskä hyyty jatkoi elisan yritysliittymä toimintaa katkomatta. Varmisti vielä vaihtelemalla simmejä ja tikkuja koneesta toiseen. Simmit ja tikut uusia suoraan operaattorilta.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tervetuloa Palstan käyttäjäksi ht_surffaa!

Kuten tuossa on tullutkin esiin keskustelussa, mobiililaajakaistan toimintaan vaikuttaa huomattavan moni tekijä aina laitteesta ja verkon kuormituksesta alkaen. Vilkaisen ilomielin mikä aiheuttaa liittymäsi pätkimisen, jos lisäät asiakasnumeron profiiliisi tai laitat esimerkiksi liittymänumeron meikäläiselle yksityisviestinä 🙂
Käyttäjätaso 4
anonymous kommentiin:

Tarkoitin, että nimenomaan tämä yksilö (siis vain tämä ht_surffaa omistama tikku, en tarkoita kaikkia tikkuja) saattaa olla rikki. Ht_surffaa mainitsee, että kännykkä samassa ihan paikassa, samalla operaattorilla, toimii ok.
Onko sinulla jokin muu ajatus vian syystä?
Käyttäjätaso 4
timtomin kommenttiin:

Jep, kyseinen nettitikku saattaa olla jonkinasteinen maanantaikappale, mutta eipä ole itsellä koskaan tullut vastaan rikkinäistä huawei:n valmistamaa nettitikkua vaikka muutama kymmen on tullut asennettua  (käyttäjässä vika, huono muu laitteisto tai vain huono radiosignaali). Huaweilla laatu on parempaa tasoa kuin Nokialla - poislukien Huawein itse valmistamat ns. beta-testaus laitteet (omat piirisarjat jne.)

Bittihän tässä tosiaan kulkee kyseisellä nettitikulla ja erillisellä puhelimella testattuna (sma liittymä), joten on syytä epäillä soluhyppelyä tai sitten vieläkin pahampaa hyppiminen 2100 Mhz ja 900 Mhz 3G-verkkojen välillä (jos molemmat alueella )

Ehdotankin oletettavasti ehjänä olevan nettitikun käyttöpaikan uudelleensijoittelua (eri huone tai nosto ikkunan lähelle) Koska 3G-verkko menee niin nopeasti virransäästötilaan ( alle kolmessa sekunnissa) ,niin kehotankin käyttäjää pitämään 3G-yhteyden jatkuvasti päällä vaikkapa nettiradion soittamisella taustalla ennenkuin keksii mitään kansantaloudellisesti järkevämpää. Odotellaan miten vaikuttaa tämä perus niksipirkka - autttoiko ?
Kymmeniä kertoja päivässä pätkii prepaid mobiililaajakaista.Olen kurkkuani myöten täynnä ja vaihdan dna:han kunhan tämä tilaus loppuu.:smileyangry:
Käyttäjätaso 4
somppu kommenttiin:

Vedä nyt henkeä. Viitsitkö lukea tämän ketjun ihan ekalta sivulta alkaen. Sitten vastaa mielessäsi, oliko hl_surffaan ongelma oikeasti "p****ssa saunalahdessa", vai ehkä kuitenkin jossakin muualla?

Jos haluat , ihan mielenkiinnosta, selvittää, missä on vika, sinun pitäisi avata hiukan sinun tilannetta.
Tämä menee kymmeniä kertoja päivässä tilaan "ei yhteyttä verkkoon" ja sitten pitää mennä mobiililaajakaista-ohjelmaan jossa lukee "katkaise yhteys"- siis vaikka yhteyttä ei ole, ohjelmanmukaan se on päällä.Sitten se pitää katkaista ja yhdistää uudelleen.Huawei netti tikku,prepaid.
Minulla laite pätkii yhä enemmän ja enemmän... ja useammin. Olen palautellut tehdasasetuksia ja vaikka mitä ohjeita noudatellut.

Näiden sivustojen avulla ei kykene sitten millään lähettämään viestiä minnekään (jos yrittää päästä sivulle, jolla voisi ilmaiseksi viestin lähettää - se ilmoittaa ettei kirjautuminen onnistu?).

Periaatteessakaan en soita maksullisiin palveluihin - en varmasti - koska käsitykseni mukaan maksan jo siitä joka kuukausi, että palvelu toimisi. Perun tilauksen mieluummin.

Osallistu keskusteluun