Vastattu

Yhteysongelma kotona

  • 14 lokakuu 2017
  • 10 kommenttia
  • 506 katselukerrat

Asun Joensuussa, Rantakylässä, ja uusi 4G-liittymäni toimii todella huonosti kotonani. Aiempi liittymä oli DNA:lla ja luulin sen toimivan huonosti, joten arvelin vaihtaa operaattoria. Noh, Elisa toimii näköjään vielä huonommin. Yhteys kyllä on olevinaan hyvä koko ajan, H+ tai 4G+ useammalla tai täysillä palkeilla, mutta minkäänlaista datansiirtoa ei vain tapahdu. Olen kokeillut kaikki asetuksista löytyvät metodit, mutta mikään ei auta. Kuuluisa dBm -arvo huitelee jossain -95- 110 välillä, eli aika heikoissa lukemissa. Sen kymmenesosan ajasta kun netti suostuu toimimaan niin kuin pitää 4G+ yhteydellä, jää nopeus viidesosaan luvatusta eli 10mbit/s. Eräs sovellus näyttää lähimmän tukiaseman sijaitsevan noin sadan metrin päässä, joten ei luulisi siitäkään johtuvan. Kysyisinkin, että mikä ihme tämän aiheuttaa? Satunko asumaan jollain katveläntillä, johon yhteys on vain tuomittu surkeaksi ja ongelma ratkeaa parhaiten muuttamalla pois? Vai olisiko ongelmaan mahdollisesti olemassa inhimillinenkin ratkaisu ja jos on, niin mikä? Apua arvostettaisiin, sillä en jaksaisi viikon sisään olla taas operaattoria vaihtamassa...
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 15 lokakuu 2017, 18:35

Toimiiko puhelimen liittymä ulkona, talosi välittömässä läheisyydessä yhtään sen paremmin? Jos toimii, voi ongelman aiheuttaja olla talon rakenteissa. Tässä tilanteessa operaattorit ovat täysin voimattomia. Jos data ei kulje myöskään ulkona, on kyseessä todennäköisesti katvealue, jolloin vikailmoitus on paikallaan.

Itselläni puhelin käyttää kotona kiinteän laajakaistan langatonta verkkoa.
Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jotta ei tarvitse aina olla operaattoria vaihtamassa, kannattaa käyttää prepaid -liittymiä ja testata niillä. Valitse sitten se operaattori, jolla yhteys toimii parhaiten.

Lähin tukiasema ei aina ole se paras vaihtoehto, se voi olla suunnattu siten, että olet katveessa. Hiukan kauempana oleva tukiasema voi kuitenkin olla jopa huomattavasti parempi.

Kannattaa muistaa, että kaikki nopeudet, jotka ylittävät 5Mbit/s -nopeudet, ovat sopimuksen mukaisia. Operaattorista riippumatta. Mobiililaajakaistassa yhteyden toimivuuteen ja laatuun vaikuttavat mm. maaston muodot, talon rakenteet (ikkunoista lähtien), käyttäjämäärät tukiasemalla/solussa, sekä oma sijainti tukiasemaan nähden.

Mitä modeemia/reititintä käytät? Oletko kokeillut vaihtaa sen sijaintia? Jos yhteysnopeudet jäävät toistuvasti alle 5Mbit/s nopeuden, vikailmoitusta kannattaa tuosta jättää, jotta operaattori pystyy selvittämään, mikä vian aiheuttaa ja voiko sille tehdä jotain.
Tarkennellaas sen verran, että puhelinliittymästä on siis kyse. Kaikkialla muualla toimii niinkuin pitääkin. Ja ongelma tosiaan ei ole netin hitaus, vaan se että yhtään mitään ei tapahdu. Mitään ei saa ladattua, mikään ei lähde puhelimesta eteenpäin. Netinkään nopeutta ei voi testata, kun valittaa yhteysongelmaa. Samaan aikaan puhelin näyttää olevansa H+ tai 4G+ verkossa kiinni, ja ne pikkunuoletkin syttyvät, eli puhelin kuvittelee jotain tekevänsä. Mutta ei, rinkeli vain pyörii ja jotkin fiksuimmat sovellukset sanovat ettei mitään yhteyttä ole. Ja tämä on se kaikkein eniten rasautteleva ongelma, kun kaiken pitäisi olla kohdillaan mutta mitään ei vain tapahdu.

Voiko tukiaseman asettaa joksikin muuksi manuaalisesti, jos ongelma onkin siinä? Lähellä on muutama muukin, mutta lähimpäänhän se yhdistää. Voisiko ongelma ollakkin siinä, että puhelin kaivaa suoraan vain lähimmän tukiaseman, eikä sitä millä olisi paras yhteys?

Prepaidi ei ole tullut mieleenkään, pitää muistaa ensikerralla kokeilla sillä ensin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Oletko kokeillut toisella puhelimella? Jos vika on siinä omassa kapulassasi, vai toimiiko muualla kuitenkin ihan hyvin?
Muilla alueilla toimii hyvin, ja samaa ongelmaa oli DNA:n liittymällä edelliselläkin puhelimella. Nykyinen luuri on OnePlus 3T, eli ei mikään kovin huono tämäkään oletusarvoisesti.

Nyt vielä lisätietona, 4G+ yhteyttä näyttää ja latausnopeus 1mb/s. Ei tule yhtään mitään tästä hommasta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Toimiiko puhelimen liittymä ulkona, talosi välittömässä läheisyydessä yhtään sen paremmin? Jos toimii, voi ongelman aiheuttaja olla talon rakenteissa. Tässä tilanteessa operaattorit ovat täysin voimattomia. Jos data ei kulje myöskään ulkona, on kyseessä todennäköisesti katvealue, jolloin vikailmoitus on paikallaan.

Itselläni puhelin käyttää kotona kiinteän laajakaistan langatonta verkkoa.
Ei tuo ulkonakaan oikein rullaa, joten kaipa sitä vikailmoitus on paikallaan. Kiitoksia asiallisista ja hyvistä vastauksista!
Käyttäjätaso 3
Jotta ei tarvitse aina olla operaattoria vaihtamassa, kannattaa käyttää prepaid -liittymiä ja testata niillä. Valitse sitten se operaattori, jolla yhteys toimii parhaiten.
.


Telian chatin kanssa oli tästä vänkäyttä, kun sanoin testaavani prepaidilla ennen liittymän hankinta. Sanoi, että telian kotiin tarkoitetuissa 4G-liittymissä on optimoitu ohituskaista vs. liikkuva laajakaista.
siksi siis korkeampi hinta ainakin

Sen tiedän, että dna tarjosi ainakin yritysliittymiin prio-ominaisutta. Käsittääkseni niitä ei enää saa
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +4
Jotta ei tarvitse aina olla operaattoria vaihtamassa, kannattaa käyttää prepaid -liittymiä ja testata niillä. Valitse sitten se operaattori, jolla yhteys toimii parhaiten.
.


Telian chatin kanssa oli tästä vänkäyttä, kun sanoin testaavani prepaidilla ennen liittymän hankinta. Sanoi, että telian kotiin tarkoitetuissa 4G-liittymissä on optimoitu ohituskaista vs. liikkuva laajakaista.
siksi siis korkeampi hinta ainakin

Sen tiedän, että dna tarjosi ainakin yritysliittymiin prio-ominaisutta. Käsittääkseni niitä ei enää saa
Itsekkin kysyin tuota (T)elialta, että mikä maksaa, kun 200mbps mobiililaajakaista maksaa 69.90€/kk ja 300mbps puhelinliittymä on alle 30€/kk. Eli olisi ollut pakko ottaa 24kk sopimus testiin, jotta olisi nähnyt kuinka hyvä tuo priorisointi olisi ollut.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2

Telian chatin kanssa oli tästä vänkäyttä, kun sanoin testaavani prepaidilla ennen liittymän hankinta. Sanoi, että telian kotiin tarkoitetuissa 4G-liittymissä on optimoitu ohituskaista vs. liikkuva laajakaista.
siksi siis korkeampi hinta ainakin


Tuo on Telian sisälläkin ihan yleinen harhaluulo. Kyse on siitä, että kotiliittymiksi tarkoitetut mobiililiittymät sisältävät 10 Mbit/s lupauksen ja tätä liittymää myydään vain kohteisiin joissa verkon toimivuus on varmistettu (jollakin tavalla, en tiedä millä). Tätä ainakin joskus myytiin termillä "taattu nopeus" tms. mikä sotkettiin verkossa tehtävään priorisointiin.
Asiasta on Telian asiakaspalvelun virallinenkin vastaus tuolla:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Kodin-Netti-L-tekniikka/td-p/121049
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Telian chatin kanssa oli tästä vänkäyttä, kun sanoin testaavani prepaidilla ennen liittymän hankinta. Sanoi, että telian kotiin tarkoitetuissa 4G-liittymissä on optimoitu ohituskaista vs. liikkuva laajakaista.
siksi siis korkeampi hinta ainakin


Tuo on Telian sisälläkin ihan yleinen harhaluulo. Kyse on siitä, että kotiliittymiksi tarkoitetut mobiililiittymät sisältävät 10 Mbit/s lupauksen ja tätä liittymää myydään vain kohteisiin joissa verkon toimivuus on varmistettu (jollakin tavalla, en tiedä millä). Tätä ainakin joskus myytiin termillä "taattu nopeus" tms. mikä sotkettiin verkossa tehtävään priorisointiin.
Asiasta on Telian asiakaspalvelun virallinenkin vastaus tuolla:
https://yhteiso.telia.fi/t5/Puhelinliittymat-ja-mobiilinetti/Kodin-Netti-L-tekniikka/td-p/121049
Tuo on yhtä alkemiaan verrattavaa mystiikkaa, kuin mikä. Ei ole varmaa, onko tuosssa jotain vai ei. Edelleen myydään ja kerrotaan tuon olevan "optimoitu", tiedä mitä se sitten tarkoittaa.

Osallistu keskusteluun