Kysymys

Yhteysongelmat mobiiliverkon varassa olevaan valvontakameraan

  • 14 lokakuu 2012
  • 21 kommenttia
  • 3639 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Moro,

mulla on käytössä 3g modeemin perässä oleva nettikamera johon tuntuu yhteydet pelaavaan jatkuvasti huonommin. Alunperin ongelmana oli, että noin pari kertaa viikossa yhteyttä ei saanut ulkopuolelta muodostettua. Tilanne korjaantui yleensä vuorokauden odottelulla. Silloin yhteyttä ei saanut 3g modeemin hallintaliittymään, eikä suoraan kameraan, eli yhteys oli ilmeisesti kokonaan poikki. Tilanne korjaantui myös modeemin boottauksella, mutta paikan päällä on harvoin sitä ketään tekemässä.

Nyt tilanne on muuttunut niin, että bootin jälkeen yhteydet pelaa ehkä pari päivää, mutta sitten alkaa taas ongelmat. Nyt tosin sekä modeemin hallintaliittymä, että kamera kysyvät tunnuksia selaimen popupissa, eli jonkinlainen yhteys muodostuu, mutta bitit ei sen enempää kuitenkaan kulje. VLC:llä kuvastreamiin yhdistäminen käyttäytyy samalla tavalla.

Voiko liittymässä olla jotain upstream -rajoituksia paukkunut kun videovirta tietysti vie paljon kaistaa, vai olisikohan modeemissa tai sim kortissa jotain häikkää? Laite on alle vuoden vanha Bandrich Bandluxe R300.

21 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Sulla siis varmaan on käytössä ihan julkiset ip-osoitteet. Ekana pitää varmistaa, onko ip ehtinyt jo muuttua. Lopulta yhteys kuolee vähitellen pois, jos siinä ei ole datasiirtoa. Saako modeemin soittamaan automaattisesti uudelleen, kun yhteys katkea jne..

Se riippuu millasella alueella se on ja millaset yhteydet siellä ylipäätänsä on saavutettavissa.
Yhä hämärämmäksi tuntuu menevän. Kyseinen 3g yhteys on osa saunalahden tuplalaajakaistaa, eli siihen kuuluu myös kiinteä yhteys joka on aivan eri sijainnissa. Yhteydet tuntuvat pelaavan tästä saman liittymän kiinteästä yhteydestä, mutta eivät muista liittymistä. Muualta kun yrittää, niin tunnukset tosiaan kysytään, mutta sen jälkeen selain jää vain jauhamaan, eikä videostreamikaan lähde toimimaan vlc:llä.

Yhden kerran sain reitittemeltä erroria "hspa connection failed", mutta en ehtinyt siitä saamaan kuvaruutukaappausta. Ja tämä error tuli siis ulkopuolelta kun yritti yhteyttä reitittimen hallintapaneeliin. Voiko tällainen herja tulla jostain tukiasemalta, eikä reitittimeltä? Ruudulla ei näkynyt mitään sellaisia tietoja, mitkä olisivat paljastaneet miltä laitteelta ne tulevat.
Käyttäjätaso 5
Oletko testannut millainen upload- nopeus on saavutettavissa kyseisessä sijainnissa? Jos kaista on minimaalinen, tällöin tuo striimaus on mahdotonta. Jos asetuksissa voi heikentää kuvanlaatua, niin sekin varmaan kannattaa kokeilla. Myös kannattaa harkita voiko mokkulan sijoittaa paikkaan, josta saa paremman signaalin tai selvittää lisäantennin käyttöä.

Ja käytössä pitää olla internet4 apn ja koska IP on dynaaminen pitäisi käyttää myös esim. dyndns- (kaltaista) palvelua, jotta sen verkkotunnus osoittaisi aina oikeaan ip osoitteeseen. Laitteessa pitäisi myös olla tuo ip-osoitteen päivitys verkkotunnukseen, jotta dns tiedot olisi aina ajan tasalla. Vai saatko ip-osoitetiedot aina tiedoksesi jollain muulla tavalla, kun ip vaihtuu?
Testailin nopeuksia kevätpuolella kun laitteistoa asennettiin ja muistaakseni down nopeudet oli jossain 6megan tietämissä ja uppina 3 megaa. Rakennuksen ulkopuolelta on suora näköyhteys mastoon, mutta täyttä varmuutta ei tietysti ole onko kyseessä juuri elisan masto. Reititin näyttää kuitenkin signaalin voimakkuudeksi täysiä palkkeja.

Streamauksen olen asettanut käyttämään kiinteästi 2 megan bitratea ja tosiaan silloin kun yhteys on kunnossa, niin toimii ihan hyvin.

Käytössä on internet4 apn. IP osoitteen vaihtumisten tapauksessa itse kamera päivittää ulospäin näkyvän osoitteen dhs.org -palveluun ja reititin puolestaan dyndns.org -palveluun. Kumpaakin kautta yritettäessä yhteys on aina yhtäaikaa joko toiminnassa tai poikki.
Käyttäjätaso 5
Kahden megan bitrate on ihan liikaa mobiiliverkolle upload kaistalla. Suosittelen pistämään yhdeksi megaksi.

Yhteyksiä tosiaan pätkitään nykyisin aika paljon vaikka yhteys olisikin päällä. Nyt iltaisin joutuu luomaan parikertaa yhteyden uudelleen kun ei data siirry mihinkään. Alueella voi olla ruuhkaisuutta. Pystyykö sinne asettamaan pientä dataliikennettä, niin yhteys pysyisi myös aktiivisena, vaikka pingiä.
Meillä on ollut tarkalleen sama ongema lokakuusta lähtien . Siirrytty tele finlandin tikkuun ei enään ongelmia.Kehotan vielä kymmenen kaveria siirtymään tele finlandiin kun saunalahti vaan vaikenee
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Siirrytty tele finlandin tikkuun ei enään ongelmia.Kehotan vielä kymmenen kaveria siirtymään tele finlandiin kun saunalahti vaan vaikenee
Niinpä niin. No, minun verorahojani Sånera on käyttänyt aivan riittävästi Saksan UMTS-lupatörttöilyssään. Kehotan kaikkia TSF / TF asiakkaita tutustumaan aiheeseen, ja miettimään mille operaattorille rahansa laittaa. Minulla on pitkä muisti, harmi vaan että ei kaikilla. http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=57556&nodeid=15154&contentlan=1&culture=fi-FI
Käyttäjätaso 5
Voihan olla kanssa, että SL filtteroi nykyisin paljon liikennettä pois. Siltä se välillä vaikuttaa.

Nyt on kyse siitä mikä operaattori on toimivin. Jos TF toimii paremmin, niin mikäs siinä. Soneralta liittymät suoraan ovat paljon kalliimpia.
Käyttäjätaso 1
Oliko nyt siis niin, että kiinteästä laajakaistaliittymästä yhteys kameraan toimii, mutta ei välttämättä toisesta 3G-liittymästä?

3G-liittymien välillä, vaikka olisi julkiset ip:t, on blokattu portteja riippuen ip-avaruudesta, jonka laite saa. Tästä on omakohtaista kokemusta...
Käyttäjätaso 5
Enpä olisi paremmin voinut asiaa ratkaista. Kellokytkin on mainio keksintö!
jarski_tre kirjoitti:
Oliko nyt siis niin, että kiinteästä laajakaistaliittymästä yhteys kameraan toimii, mutta ei välttämättä toisesta 3G-liittymästä?

3G-liittymien välillä, vaikka olisi julkiset ip:t, on blokattu portteja riippuen ip-avaruudesta, jonka laite saa. Tästä on omakohtaista kokemusta...

Juurikin näin. Kerrotko lisää mitä kokemuksia tästä on ollut? Tuplalaajakaistapaketista, johon tuo 3g yhteys kuuluu, niin siitä kiinteästä yhteydestä tuntuu yhteydet pelaavan silloinkin kun muualta, esim toisen operaattorin liittymästä ei saa yhteyttä. Tai "ei yhteyttä" on sikäli väärin sanottu, koska jonkinlainen yhteys muodostuu, koska selaimessa tulee reitittimeltä salasanadialogi kun sen hallintapaneeliin yrittää, mutta tunnusten syöttämisen selain jää vain jauhamaan. En sitten tiedä käyttääkö tuo salasanadialogi, jotain eri reittejä, vai miksi se pääsee läpi.

Tuo dhs.org on käytössä siksi, kun tätä ongelmaa selvitellessä heräsi epäilys päivittääkö reititin sen muuttuneen ip:n oikein sinne dyndns.org:iin, niin laitoin varmuuden vuoksi kameran päivittämään itse sitten eri palveluun.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Kamerassa tuskin on eri tcp-porttia tunnuksen ja salasanan kyselyyn, mutta manuaaleistahan tuo selvinnee? Yhteyttä kannattaa kokeilla myös komentoriviltä telnet-komennolla suoraan kameran tcp-portteihin. Jos yhteys muodostuu, niin ruuutu menee mustaksi ja komentokehoite vilkkuu ja reagoi enterin painamiseen, samalla saattaa tulla sitten siansaksaa (erilaisia merkkijonoja). Jos taas ko. tcp-portti ei vastaa lainkaan eli esim. palomuuri blokkaa yhteyden niin yhteyden avaus jää vain "junnaamaan" paikoilleen tai sitten tulee suoraan esim. connection refused ilmoitus. Esim. siis näin:

telnet kamera.dyndns.org 80  missä 80= tcp portti http-palveluun. Vaihda tilalle portti josta kameran pitäisi vastata.
Käyttäjätaso 1
Sama vika havaittu täällä. Ongelmat alkoivat reilu kuukausi sitten...

Olen kokoeillut nettitikkua eri käyttöjärjestelmillä (Windows, Linux) ja reitittimellä kahdessa eri kaupungissakin.

Testailun tulos on seuraava:

Kun APN = internet4:

  - Yhteyden muodostuksen jälkeen data ei liiku 1-3 kerralla viidestä. Kone tai reititin saa kyllä IP-osoitteen ja luulee yhteyden muodostuneen oikein, mutta siitä huolimatta yhteys ei toimi. Joskus download onnistuu, mutta upload ei. Näin käy esim. GMailissa, jonne pääsee lukemaan posteja, mutta mitään ei pysty lähettämään.

Kun APN = internet.saunalahti:

 - Yhteys muodostuu joka kerta ongelmitta ja data liikkuu joka suuntaan. Ongelmaksi muodostuu ainostaan se, ettei valvontakameraan saa yhteyttä "maailmalta".  Ja kun juuri tätä tarkoitusta varten tuli koko liittymä hommattua, prkl!!!
Piti minunkin ihan rekisteröityä ja kommentoida tätä vitjaa kun aivan samojen ongelmien kanssa pitää painia. Aloitetaan asiakaspalvelusta tai paremminkin sen puutteesta. Siis mielenkiinto loppuu siellä tasan siihen kohtaan kun saavat selville että internetsivuille on pääsy. Seuraavaksi tarjotaa tuota yli 100e/h olevaa palvelua sen sijaan että aidosti pureuduttaisiin asiakkaan ongelmaan. Tai paremminkin verkon ongelmaan mistä aiheutuu kiusaa asiakkaalle. Ajoittainen toimivuus tai paremminkin toimimattomuus oman valvontajärjestelmän suhteen taitaa pakottaa etsimään apua toiselta operaattorilta. Ja jos tähän ratkaisuun joudun niin edustamani yritys ei yksinkertaisesti voi suositella Elisakonsernin yhteyksiä vastaaviin valvontajärjestelmiin... Eli kertauksen vuoksi käytössäni on X määrä kameroita jotka käyttävät TCP portteja väliltä 8000-9000. Huawein 1820 tikku on A-Link Wnap purkin kupeessa ja ko.purkki hoitaa ip. selvityshässäkän NO-IP palven kautta. Purkissa on luonnollisesti natti käytössä. Silloin kun KAMERAAN EI SAA yhteyttä ulkoverkosta kuitenkin portti :80 vastaa kutsuun (Wnap hallinta ulkoa päin). Luonnollisesti sisäverkosta testattuna kamerat toimivat aina eli niissä ei ole vikaa. Myös netti toimii kameroitten häiriön aikana... Ja KYLLÄ olen kokeillut eri laitteilla ja KYLLÄ asetukset on oikein, purkki pingaa 2 sec. välein etc., olen jopa kokeillut samaan purkkiin kytkettyä ylimääräistä tietokonetta joka soittaa nettiradiota eli dataliikennettä on koko ajan. Nyt arvon operaattorin nörtit tarkkana, tässä muutama kysymys Teille: Onko minulla "oikeat portit" käytössä? Jos ei niin mitä portteja on käytettävissä kameroitten dataliikenteelle? Jos laitteet (tikku/laite mihin tikku on kytketty) on väärä millä yhdistelmällä saan dataliikenteen toimimaan?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Jos haluat, voit soittaa vikapalveluun vaikka nyt, öisin vähemmän ruuhkaa.

Numero on 050 950 500 (mpm, auki 24/7 joka päivä).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Sen mitä täällä palstalla on tästä asiasta juttua ollut, niin Elisan 3G-verkossa on jotakin ongelmia sisäänpäin tulevan liikenteen kanssa. Joskus kaikki (muut kuin tarkoituksella blokatut tcp-portit, joita ovat ainakin smb-protokollan portit) portit toimivat hienosti, mutta toisaalla tai eri aikoina taas eivät toimi. Erityisesti ongelma tuntuu vaivaavan, kun yritetään yhteyttä 3G liittymistä 3G liittymiin. Kiinteän verkon liittymistä liikenne 3G liittymiin pelaa ilmeisesti paremmin?
Aivan päinvastoin ongelma on ulospäin suuntaavan liikenteen kanssa . kaistaa ei käytännössä ole.Ja tämä ongelma ettei pääse toisesta 3gliittymästä toiseen koskee vain jos on kyseessä saman operaattorin verkko. Saunalahdesta pääsee Soneraan ja päinvastoin. tämä upload-ongelma alkoi mulla lokakuun alussa saunalahden liittymällä.kameroihin ei päässyt millään joskus vahingossa ehkä .Kokeilin muitten  operaattorien liittymiä ja kas kummaa ei ollut mitään ongelmia. Eli Saunalahti/Elisa on päivittänyt tukiasemiaan niin ettei kaukovalvonta ei enään toimi. kaikki temput on kokeiltu kellokytkin jatkuva pingaus ja ulkoantennikin on ei sitten mikään auta. Tai sittenkin  mulla nyt TF:n liittymä ja kaikki toimii taas niinkuin Saunalahdella aikaisemmin liki vuodenElikä Saunalahden liittymä on sanoisinko per***stä
En oikeen lämpee sinne vikanumeroon soitteluun kun jäi viimekerrasta semmoinen maku että tuhlaamme toisiemme aikaa. Taisi tulla yhteydenoton jälkeen ihan txt viesti joka kuuluu seuraavasti: 12.11.2012 klo: 13.17 "Hei, portit pitäisi olla normaalisti auki, eikä muutoksia ole näihin saantöihin tehty. Mikäli ongelmaa ei saaratkaistua, kannattaa vielä kysyä valvontakameran valmistajalta, josheillä olisi ongelmaan ratkaisua. Terveisin Toni/SL" Eikö tuo tarkoita just sitä että operaattori pesee kätensä jutusta? Onkohan joku waretuksen tunnistus/esto ohjelma tuo "sääntöihin" viittaus? Kuitenkin kaikesta huolimatta homma toimii tällä kellon lyömällä eli toivottavasti häiriö(t) on ohi. Kylläkin netti oli jotenkin jumissa, mutta uudelleenkäynnistys auttoi. Kenties niitä ohjelmapäivityksiä...?
Käyttäjätaso 5
Onko minulla "oikeat portit" käytössä? Jos ei niin mitä portteja on käytettävissä kameroitten dataliikenteelle?

Hyvä kuulla, että sait laitteesi ilmeisesti toimimaan! Tuohon kysymykseesi porteista, niin 8000-9000 portteja ei ole suljettu. Verkossa on suljettuna portit: 135, 137-139, 445 ja 25. Muut portit ovat ihan vapaasti käytettävissä, mutta yleisesti suositellaan käytettäväksi portteja 49152 - 65535, koska ne ovat varattu yksityiseen käyttöön. Tietysti jos kameroittesi ohjelma itse suosittelee portteja 8000-9000 niin kannattaa niitä silloin käyttää. Lisää tietoa Elisan ja Saunalahden suljetuista porteista ja osoitteenmuutoksesta löydät osoitteesta: http://www.elisa.fi/saunalahti/asiakaspalvelu/570/osoitteenmuunnos-nat/
Joo melkein jo toimi koko päivän... Vaihteen vuoksi tikku pätkii yhteyttä jos APN on internet4 asennossa. Taasen internet.saunalahti asetuksella netti toimii oikein mutta eipä se paljoo lohduta kun se kamera on mykkänä ulkoverkkoon kun sitä suoraa ip:tä ei ole tarjolla... Mielenkiinnolla odotan huomista että miten se yhteys sitten käyttäytyy...
Käyttäjätaso 1
Raiveri kirjoitti:
Tuohon kysymykseesi porteista, niin 8000-9000 portteja ei ole suljettu.
Faktaa vai fiktiota?

Koetin saada eilen datan kulkemaan kahden mobiililaajakaistaliittymän (apn=internet4) varassa olevan PC:n välillä. Yritin yhteyttä etäkoneen porttiin 8014. Etäkoneen ip pysyi samana, mutta toisen koneen ip:n vaihdoin katkaisemalla ja avaamalla yhteyden uudelleen. Puolentoistatunnin yrittämisen ja noin kolmenkymmenen eri ip:n jälkeen luovutin. Vähintään saman verran oli epäonnistuneita verkkoonkirjautumisyrityksiä. Surkeaksi mennyt sekin.

Yhteyttä porttiin 8014 ei siis saanut auki, mutta samaan aikaan Teamviewerillä sai kyllä etäkoneeseen yhteyden, joten kyllä se verkossa oli. Sehän käyttää porttia 80. Kiinteästä liittymästä data kulki koko ajan ongelmitta myös etäkoneen porttiin 8014.

Lainaus on siis fiktiota, jos siinä tarkoitetaan kahden 3G-liittymän välisiä yhteyksiä...

Osallistu keskusteluun