Kokemuksia Musti Active käytöstä


Nyt ollut pari kuukautta käytössä Musti ja Mirri paikannin. Hintaansa nähden ihan pätevä peli silloin kun toimii. Helppo käyttää silloin kun sovellus toimii. 

Olisi aivan pätevä systeemi jos joka kerta toimisi mutta kun ikinä et tiedä toimiiko. 

Nytkin lähdettiin lenkille niin varmistin, että paikannin on päällä laittamalla laturin kiinni kaksi kertaa niin kuin ohjeessa neuvotaan. Valojen mukaan laite oli yhteydessä GOS satelliittiin ja matkapuhelinverkkoon. Lenkin jälkeen katsoin niin seuranta alkoi lenkin puolesta välistä ja loppui noin 20min ennen lenkin loppumista. Kun katsoin pantaa huomasin, että akku oli loppu. Aamulla akku oli täynnä ja pantaa käytettiin noin tunti aamulla ja tunti illalla.

Eli koskaan et tiedä onko panta kunnossa vai ei, pitäisi aina puljata sovelluksen kanssa jos nyt toimisi. Akku kestää hädin tuskin päivän. Luvatusta 3-5 päivän kestosta voi vaan unelmoida.

Eli kun panta toimii kuten sen pitaisi ja akku kestäisi edes 2päivää olis tää huippulaite ainakin itselle. Nyt tällä ei tee oikein mitään, kallis lelu.




EDIT 27.2.2023 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

 

Snouppi 1 vuosi sitten

Hei @Ma7ce! Kokema täällä suunnalla näin yleisesti on hyvä ja kyllähän tuo kummalliselle kuulostaa sekä poikkeaa aika paljonkin sivuilla näkyvästä 3-5 päivän akunkestosta. Suosittelen tässä tapauksessa ottamaan yhteyttä meidän asiakaspalveluun https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/. Näin varmistamme että saadaan asia nopsasti eteenpäin mikäli kyseessä olisi viallinen laite. 👍

Katso alkuperäinen viesti

11 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Hei @Ma7ce! Kokema täällä suunnalla näin yleisesti on hyvä ja kyllähän tuo kummalliselle kuulostaa sekä poikkeaa aika paljonkin sivuilla näkyvästä 3-5 päivän akunkestosta. Suosittelen tässä tapauksessa ottamaan yhteyttä meidän asiakaspalveluun https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/. Näin varmistamme että saadaan asia nopsasti eteenpäin mikäli kyseessä olisi viallinen laite. 👍

Moi,

joo olinkin jo yhteydessä asian tiimoilta. Suurin haaste on logistinen kun ollaan lomalla. Hajosi siis pahimpaan mahdolliseen aikaan :(. No katsotaan miten saadaan toimimaan.

Hei, 

täällä myös ihmetelty tuota luvattua akun kestoa.

Kolmas laite reilun kuukauden sisään nyt käyttöön otettu. Kaksi ensimmäistä lasahtelivat vain joitain päiviä/viikkoja käyttöönotosta. Ensimmäinen menetti yhteyden SIM-korttiin, toinen sovellukseen ja GPS-valo pimeni tyystin. Molemmissa kuitenkin alkuun toimiessaan akun kestossa samaa ongelmaa. Tuo laite, josta turkoosi valo pimeni, meni myös GPS:n suhteen holtittomaksi ennen tilttaamistaan. 12 kiloinen koiruus näytti sovelukksen mukaan olleen 8min aktiivisena ja kulkeneen liki 400km! Todellisuudessa vietti ihan normaalin päivän kotialueella, jonka säde on noin 300m suuntaansa. 

Nyt siis kolmas laite käytössä ja toiminut about viikon verran suht hyvin, mutta päivittäin joudun sitä kyllä lataamaan. Koira on keskimääräistä aktiivisempi ja viettää päiväsaikaan paljon aikaa ulkona paimentaen laumaansa, mutta kyllä markkinointipuheissa olisi aiheellista tiedostaa, etteivät kaikki koirat ulkoile pelkästään hihnassa muutamia kertoja päivässä.

Meillä aktiivista-aikaa tulee n. 6h päivässä. Eilen esim. latasin laitteen puoliltapäivin ja hetki sitten (aamulla, koiran nukuttua yönsä sisällä) akkua oli jäljellä n. 50%, eli saan varmaan taas iltapäivästä ladata sitä uudelleen. 

Itsellä on kokemusta myös muista vastaavista laitteista ja sellaisten kehitystyöhön osallistumisesta. Jotenkin olisi helpompi hyväksyä näin toimintavarmuudeltaan epävakaa laite ja käyttöominaisuuksien odotus arvojen nuokkailut jos kyseessä olisi pilottivaiheen kokeilussa oleva laite. Tämä nyt kuitenkin ihan markkinoille jo tuotuna, mutta hintaansa nähden kyllä aika pahasti "lapsenkengissä".

Jos tämä kolmaskaan laite ei meillä kestä tai jaksa toimia, niin luovutan. Itsemaksavana asiakkaana en enää enempää laitekehitykseenne ole osallistumassa. Muutoin olisin saattanut jo luopuakin, mutta tiedän laitteiden myös toimineen, jopa aktiivisella työkoiralla päivittäiskäytössä. Olenkin tässä miettinyt, onko tuotantoketjussanne muuttunut jotain, sitten laitteen markkinoiden käynnistymisen? Todella toivon että meillä nyt kolmas kerta toden sanoo ja laite pysyy vauhdissa mukana. 

Minulle suurin syy tämän laitteen valintaan, oli mahdollisuus itse määriteltäviin aluerajauksiin ja ilmoitukset jos niiltä harhaudutaan. Vielä parempi olisi, jos alueet voisi esim. piirtää kartalle itse vaihtoehtona pelkälle sädemääritykselle. Toinen syy oli juuri markkinoitu suht reaaliaikainen (jatkuva) paikannus yhdistettynä markkinoituun akun kestoon - tämän yhtälön toimivuutta osasin kyllä jo vähän epäilläkin, sillä sen verran näiden gps-paikantimen ja tiheysmäärittelyjen kanssa on tullut värkättyä.

Moi,

joo samaa olen miettinyt et aika raakileelta tuo tuntuu.

Itse kaipaan tietoa akun tilasta paremmin. Se onnistuu nykyisellään vain jos pannalla on GPS-yhteys. Kuitenkin palvelu tietää akun tilan koska tekstiviesti kilahtaa kun akku alle 18% vaikka olisi talon sisällä ja ei GPS-yhteyttä ole. Nyt pitää ladata varmuudeksi jos lähtee johonkin.

Nyt laite vaihdettu ja uusi näyttää toimivan ok ja akku kestää 2-3 päivää riippuen aktiivisuudesta. 

Annoin olla koiran kaulassa 2 päivää putkeen tuon ja ison osan ajasta koira oli ulkona. Akkua oli jäljellä vielä 18% kahden päivän jälkeen.

Nyt myös paikannus ja yhteydet toimii ok.

Laitteen vaihto on vaan aika hankala prosessi kun Elisa ei osaa siirtää puhelinnumeroa pannasta toiseen vaan piti lopettaa aikaisempi liittymä ja tilata uusi. Onneksi sentään avausmaksun sai anteeksi.

Meillä siis ostettu laite Mustista ja Mirristä ei Elisan kautta. 

Vaihto onnistui helposti.

Nyt sitten katsotaan miten toimii. Käytiin Pyhä-Nattasilla tässä taannoin ja panta toimi moitteettomasti.

Syksyllä joutuu oikeaan testiin kun lähdetään metsälle. Laitan tuon testimielessä Ultracom Avius metsästyspannan kaveriksi. Ollaan alueella missä matkapuhelinkenttää ei joka notkossa ole. 

 

Meillä kolmas paikannin samalla koiralla, hankittu Musti & Mirri. Ensimmäinen hukkasi GPS-yhteyden pysyvästi. Ei saatu toimimaan Elisan asiakaspalvelun kautta. Vaihto Elisan kautta takuuna, Samalla tuli yllärinä uusi liittymä, kun SIM kiinteä GPS:n sisällä. Siitä liittymän irtisanominen ja uuden avaus. Hyvittivät kuitenkin avausmaksun, koska en suostunut maksamaan sitä. USB-portin kumiläppä irtoili koiran temmeltäessä, laitoin fillarin kumista lenkin ja läppä pysyy paikallaan, vähän on hepponen,

Toinen paikannin simahti samoin: ei GSM-yhteyttä. Vein palikan M&M liikkeeseen, jossa vaihtoivat takuuna. Totesivat että näitä on ollut. Taas sama rumba liittymien kanssa.

Kolmas paikannin sanoi sopimuksensa irti eilen: ei GPS-yhteyttä. Ei auttanut kytke-irrota-kytke jipot. Nyt siis alkuperäinen 2v takuu mennyt ja mulla toimimaton palikka koiralla. On hapan fiilis.

Paikantimessa kun ei ole resettiä, niin ainoa tapa nollata on käyttää akku tyhjäksi, jos vaikka se auttaisi löytämään satelliitit. 

Taloudessa on toinen koira, mutta sille ei tule tätä paikanninta vaikka appiin voisi lisätä toisenkin lemmikin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Suosittelen tractive nimistä paikanninta tilalle. On meillä toiminut jo toista vuotta kuin junan vessa.

Kävin M&M liikkeessä ja sain neljännen paikantimen takuuna. Taas soitto Elisaan ja sieltä aloitusmaksu ja yksi kk-maksu hyvitetty. Kun tämä hajoaa niin paikantimen merkki vaihtuu. 

Kun poistin kolmannen paikantimen appista softaan tuli outo viive ja näyttöön Tila: ei GPS-yhteyttä. Lisäsin uuden ja silti näytössä edelleen ei GPS-yhteyttä vaikka paikannin pelittää? Näitä bugeja vaan tulee koko ajan lisää.

Lisää kummallisuuksia: Appin akun varaustieto ja Elisalta tuleva tekstari akun varauksesta elävät tunnin aikaerovyöhykkeellä omaa elämää. kumpaan luottaisi? Kysyin aikoinaan Elisan teknisen tuen velhoilta ja heillä ei ollut mitään käryä. Lupasivat selvittää vaan mitään ei ole kuulunut. Itse veikkaan että satelliittitieto on Atton/Ruotsin aikaa. Silloin kun akun tila on heikko (4%, 18%, jne.), appin ja tekstarin varaustieto yhtenevä. M&M:llä ei ole teknistä tukea.

Onko Elisa miettinyt kun luuri menee vaihtoon niin miten käy Tassudatan tietojen? Pitäisi olla pilvivarmennus.

Edelleen sama vika: poistin tämän neljännen paikantimen Tassudatasta, meni ok. Ohjelmoin sen uudestaan, mutta “ei GPS-yhteyttä” punainen viesti paikantimen kuvan alla edelleen. Silti se pelittää. Alkaa olla keinot vähissä. Odotan ohjelmistopäivitystä tai ihmettä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@V8vaari - Hmm, millainen valo tuossa paikantamissa vilkkuu tuon tekstin tullessa sovellukseen? 

Se teksti on koko ajan sovelluksessa kohdassa Asetukset>>Paikannin. Ei ole riippuvainen paikantimen valoista. Ne vilkkuvat normaalisti. Kyseessä sovelluksen bugi, joka jäi sinne kolmannen (viallisen) paikantimen poiston yhteydessä. Samassa yhteydessä jäivät akun heikkoa varaustilaa ilmoittavat tekstarit tulematta, vaikka toiselle yhteyshenkilölle ne tulevat? Lisää kryptisyyttä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Se teksti on koko ajan sovelluksessa kohdassa Asetukset>>Paikannin. Ei ole riippuvainen paikantimen valoista. Ne vilkkuvat normaalisti. Kyseessä sovelluksen bugi, joka jäi sinne kolmannen (viallisen) paikantimen poiston yhteydessä. Samassa yhteydessä jäivät akun heikkoa varaustilaa ilmoittavat tekstarit tulematta, vaikka toiselle yhteyshenkilölle ne tulevat? Lisää kryptisyyttä.

Uudelleen asenna sovellus? Jos ei auta, niin pidä kuvaketta pohjassa ja valitse" sovellustiedot" ja sieltä "tyhjennä tiedot" ja kokeile uudestaan.

 

Tämä poistaa kaikki sovelluksen tiedot, myös vanhat. 

Osallistu keskusteluun