#1 syy olla tilaamatta puhelimia maksuajalla - maksuerä nro 29 vainajalle

  • 4 January 2020
  • 8 kommenttia
  • 808 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 13756 kommenttia

Moni tilaa puhelimia, laitteita, tietokoneita, pesukoneita ja mitä vielä korottomalla jopa 36 kk maksuajalla. Sukulaisillesi tämä voi tulla kuitenkin ikävänä asiana. Eräs DNA-asiakas sai juuri nyt laskun maksuerästä numero 29 puhelimesta, minkä hän vainajana ei enää pysty käyttämään.

Maksuerä voi tulla vainajalle vaikkapa erän 29 kohdalla tai aiemmin, kuten tässä tapauksessa, jossa erään DNA-asiakkaan sukulainen voi joutua maksamaan kalliista puhelimesta loput 30 erää. Se voi olla isokin työ, etenkin surun keskellä, ja erityisesti kalliin iPhonen kohdalla...

Omaiset ovat hyvin harmissaan laskusta kriisin keskellä.

Siskoni kuoli ja lopetimme liittymän. Meille sanottiin että ok. Nyt tulee laskua, koska hänellä oli sopimus uudesta puhelimesta. Siskoni kuoltua hän ei luonnollisesti voi enää käyttää puhelinta.

DNA kertoi lopettavansa laskutuksen myös puhelimen osalta, mutta on epäselvää kuka maksaa viulut. Kun sinä, tai kaverisi, tai joku tilaa laitteen 36 kk maksusopimuksella, älä tee sitä. Maksa vuodessa, tai säästä ensin, näin et joudu työllistämään tuttujasi surun keskellä.

Luottoa eivät tarvitse yleensä sellaiset ihmiset, jotka sitä eniten tarvitsevat.


Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

8 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Moni myös ostaa auton ja talon velaaksi ja voi kuolla. Siinäkin jää maksut juoksemaan kuolinpesälle. Yleensä kuolinpesä realisoi omaisuuden. 

Kyllä velaaksi ostaminen on paikallaan kun raha-asiat ovat oikeasti hallinnassa. Itse ostin puhelimen 36kk maksuajalla ilman korkoa ja kuluja. Eli käytännössä tuo operaattori antoi minulle ilman kuluja puhelimen hinnan verran pääomaa. Minulle hyvä diili, koska puhelimen hinta olisi ollut sama jos olisi maksanut kerralla. Ei meidän kulurakenteella liikoja pääse säästöön jäämään, etenkin kun pitää huomioida nykyään myös työelämän jälkeinen toimeentulo. Joten velka auttaa tarpeellisissa hankinnoissa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Mutta oletteko huomioineet, mitä se aiheuttaa sukulaisille, jotka joutuvat hoitamaan vainajan velkoja ja soittelemaan kun pitäisi surra. Jonkunlaista ryhtiä nuo operaattoritkin tarvitsevat, että vainajalle ei tulisi laskuja → ei liittymistä eikä etenkään iPhoneista. Elisa, Telia, DNA…

Kaikki ovat lähetelleet laskuja vainajille jonkun aikaa.

Monella asiakkaalla on vielä useita sopimuksia, niin niitä laskuja tulee eri paikoista pitkän aikaa, ennen kuin kaikkia ehtii viemään läpi ja hoitaa kuntoon. Vainajahan ei tunnetusti pysty mitään mukaansa ottamaan ja koska elämä on näinkin lyhyt, niin varsinkin 36 kk maksuaika.

Sitä maksuaikaa suosittelen varomaan kaikille, liian pitkä aika toivoa, että maksan loppuun.

Omaa kokemusta ei ole, mutta olisi se varmaan ikävää avata vainajan laskuja puhelimista, pesukoneista, telkkareista, imureista ja mitä operaattorit myyvätkään 36 kk ajalle kaikille.

Eikö operaattoreita hävetä 36 kk maksuaikasopimuksia tehdä 85-vuotiaille vanhuksille tai sellaisille sairaille ihmisille, joiden elinaika ei ole kovin pitkää, vaikka ikää on 45.

Myös Elisa Viihteen 24 kk määräaika on aivan liian pitkä ja tarpeeton.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Kuolinpesälle surun keskellä juoksee myös sähkölaskut, vesilaskut, vakuutukset, kiinteistöverot yms. Hautajaisiin liittyy kuluja ja nekin on hoidettava. Yhden edesmenneen sukulaisen hautajaiset yms järjestin ja kyllä lipuketta ja lapuketta tuli. Onneksi vainaja vähä tuloksena oli ollut viisas - hän oli laittanut joka kuukausi 50 euroa rahastoon. Näillä rahoilla saimme hoidettua kaikki kulut. 

Ja miten operaattori voisi varmistua ihmisen terveydentilasta? Olisi jopa syrjintää jos operaattori ei myisi 85 vuotiaalle esim Elisa viihdettä siinä pelossa että asiakas voi kupsahtaa tuosta vain, nuoremmatkin voi menehtyä vaikka kolarissa.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Mutta oletteko huomioineet, mitä se aiheuttaa sukulaisille, jotka joutuvat hoitamaan vainajan velkoja ja soittelemaan kun pitäisi surra. Jonkunlaista ryhtiä nuo operaattoritkin tarvitsevat, että vainajalle ei tulisi laskuja → ei liittymistä eikä etenkään iPhoneista. Elisa, Telia, DNA…

Kaikki ovat lähetelleet laskuja vainajille jonkun aikaa.

Kyllä operaattori lopettaa laskuttamisen kun saa tiedon, että maksaja on menehtynyt.

Se olisi mielestäni aika karmiva ajatus, että operaattori saisi tiedon asiakkaansa menehtymisestä, ennen kuin omaiset siitä ilmoittaisivat.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Mutta oletteko huomioineet, mitä se aiheuttaa sukulaisille, jotka joutuvat hoitamaan vainajan velkoja ja soittelemaan kun pitäisi surra. Jonkunlaista ryhtiä nuo operaattoritkin tarvitsevat, että vainajalle ei tulisi laskuja → ei liittymistä eikä etenkään iPhoneista. Elisa, Telia, DNA…

Kaikki ovat lähetelleet laskuja vainajille jonkun aikaa.

Kyllä operaattori lopettaa laskuttamisen kun saa tiedon, että maksaja on menehtynyt.

Se olisi mielestäni aika karmiva ajatus, että operaattori saisi tiedon asiakkaansa menehtymisestä, ennen kuin omaiset siitä ilmoittaisivat.

 

 

No Elisalla kesti meidän tapauksessa reilusti pari vuotta ennenkuin ilmoittivat liittymän lopettamisesta. Jätettiin liittymä henkiin

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Operaattoreille pitäisi tulla tieto, että asiakas on menehtynyt. Ei siihen pitäisi yhteydenottoa tarvita, se on operaattorista kiinni tarvitaanko sitä puhelua omaisilta, joiden aika on surra.

Näin ainakin tilanne oli ennen, kunhan viranomaiset ilmoittavat laskuttajille.

Ei omaisten pitäisi hoitaa näitä asioita, vaan operaattorin on tehtävä toimia, kun tulee muualta tieto asiakkaan menehtymisestä. Ja noissa maksuajoissa 24 kk olisi enemmän kuin tarpeeksi.

Koko idea on se, että 36 kk maksuajoilla tiputetaan kk-hinta minimiin, ja asiakkaat ostavat useita tuotteita… Kun normaalisti ostaisivat vain yhden tai korkeintaan kaksi, eli tähän muutosta.

Kuten Wellu_76 totesi, niin kuoleman kohdatessa kaikki vainajan asioiden hoito siirtyy kuolinpesän vastuulle. Lain mukaanhan täytyy tehdä perunkirja, johon omaisuus kirjataan mm perintöveron suorittamista sekä pesänjakoa varten. Ei voimassa olevien sopimuksen automaattista katkaisemista voi sälyttää jollekin muulle, koska ne ovat kuolinpesän varallisuutta.

Perunkirjoituksessahan voidaan sopia, että joku perillisistä tai leski haluaa esim puhelimen sekä liittymän, asunnon sähkösopimuksineen, auton jne. Nämä perijä sitten siirtää omiin nimiinsä ja vastaa niiden kustannuksista. Kun omaisuus on realisoitu ja jaettu, niin lopuksi perikunta sitten irtisanoo sopimukset, joille ei enää ole käyttöä. Siihen saakka niiden veloitukset hoidetaan kuolinpesän varoista ja jos varoja ei ole, niin niistä vastaavat kuolinpesän/perikunnan jäsenet.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Perilliset vastaavat kuolinpesän veloista ainostaan siinä tapauksessa, että he ovat ryhtyneet pesään ottamalla sieltä perintöä.