Kysymys

10€ toimenpidemaksut

  • 24 huhtikuu 2012
  • 18 kommenttia
  • 4760 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Näitähän menee silloin tällöin eri muutoksista, mutta paras tuli äsken. Kun haluan maksaa nykyisen puhelimeni kertaveloituksena, niin kehtaavat pyytää 10€ muutostyöstä.

Ymmärtäisin jos kyseessä olisi joku eräpäivänsiirto ym. Silloin tuo 10€ ei kuulosta edes pahalta.

18 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Näistähän niitä $enttejä tulee.

Mielestäni myös ihan parhautta on sim-kortin vaihtomaksu tavallisesta microsimmiin että saat käytettyä mobiilikaistaasi ipadissä...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Niinhän se on, että käsityö maksaa aina enemmän.

Tässä on oma mielipide asiaan: Jos ihan yleisesti ajattelen, ainakaan minä en halua korkeampina käyttömaksuina maksaa yksittäisistä toisten käyttäjien aiheuttamista kuluista. Jos siis vaikka vain neljäsosa liittymistä aiheuttaa vuositasolla jokainen kymmenen euron lisämenon, keskimäärin vaikutus tulisi kaikille. Lisäksi näitä käsityöpalveluja varmasti käytettäisiin enemmän, jos ne eivät näkyisi eriteltynä laskun loppusummassaa.

Kysyin muuten jossain yhteydessä Kuluttajaneuvonnasta oikeutta tuohon muutosmaksuun. Kyseisestä sopimusmuutoksesta saa periä kohtuullisen maksun ja kymmenen euroa on tästä toimenpiteestä kohtuullinen maksu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Olen hyviksen kanssa samaa mieltä. Neuvottelemalla tai ostamalla puhelimen Elisalta, saa varmasti haluamansa SIM-kortin, jos tarve vaatii. Minusta ei ole oikein, että "rikotaan, hukataan jne." kortteja ja sitten tilataan ilmaiseksi uusi. Kohtuullinen maksu uudesta kortista on varoittava esimerkki, että ei kannata käsitellä korttia kuin roskapussia. Vaihtamalla korttia harvemmin, kyllä, korttia ei tarvitse vaihtaa joka kuukauden välein - säästät luontoa, asiakaspalvelun työaikaa ja omaakin aikaasi, kun ei tarvitse ylimääräistä elämään.

En kannata tuon toimenpiteen laittamista maksuttomaksi, koska se heijastuisi hinnassa. Se, miksi jotkut operaattorit tarjoavat tuon ilmaiseksi, on aina johonkin muuhun pultattu - ilmaista SIMiä kun ei ole. Viimeistään sitten operaattori ottaa vaihdokset tappiona.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Kysyin muuten jossain yhteydessä Kuluttajaneuvonnasta oikeutta tuohon muutosmaksuun. Kyseisestä sopimusmuutoksesta saa periä kohtuullisen maksun ja kymmenen euroa on tästä toimenpiteestä kohtuullinen maksu.
Vastaako 10 € todellisia kuluja?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
mrl586 kirjoitti:

Kysyin muuten jossain yhteydessä Kuluttajaneuvonnasta oikeutta tuohon muutosmaksuun. Kyseisestä sopimusmuutoksesta saa periä kohtuullisen maksun ja kymmenen euroa on tästä toimenpiteestä kohtuullinen maksu.
Vastaako 10 € todellisia kuluja?

En tiedä. Hinnastossa se summa on ja jokainen voi valita, muuttaako maksusuunnitelmaa. Loppujen lopuksi tuo summa on todella pieni verrattuna vaikka kodinkoneiden maksusuunnitelman muutoksiin. Niitä kun myydään nykyään käytännössä enää korttiluotolla tai käteisellä.
Käyttäjätaso 6
Majakka74 kirjoitti:

Näitähän menee silloin tällöin eri muutoksista, mutta paras tuli äsken. Kun haluan maksaa nykyisen puhelimeni kertaveloituksena, niin kehtaavat pyytää 10€ muutostyöstä.

Ymmärtäisin jos kyseessä olisi joku eräpäivänsiirto ym. Silloin tuo 10€ ei kuulosta edes pahalta.


Kaikki asiakaspalvelun toimenpidemaksut pääsee näkemään osoitteesta http://saunalahti.fi/gsm/hinnastomuut.php

Laitteen laskutusvälin muutos tehdään asiakaspalvelussa käsin ja puhelimesta lähetetään loppulasku paperilla asiakkaalle, joten tuo 10 euron toimenpidemaksu on ihan kohtuullinen tuohon nähden. Toki kaikki ylimääräiset kustannukset varmasti harmittavat.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Korjataan että paperilaskua ei lähetetä loppulaskusta jos käytössä paperiton laskutus. Näin ainakin minulla ollut aina, eikä paperilaskua tullut tälläkään kertaa. Eli siihen nähden kyseessä kohtuuton summa 😉
Käyttäjätaso 6
Majakka74 kirjoitti:

Korjataan että paperilaskua ei lähetetä loppulaskusta jos käytössä paperiton laskutus. Näin ainakin minulla ollut aina, eikä paperilaskua tullut tälläkään kertaa. Eli siihen nähden kyseessä kohtuuton summa ;)


Hyvä huomio! Eli loppulasku toimitetaan sillä laskun toimitustavalla, joka asiakkaalla on valittuna. Koska kyseiselle toimenpiteelle on hinnastoon merkitty tuo 10 euron hinta, niin se vain on maksettava, jos tuota laitteen laskutusväliä haluaa muuttaa.:)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Luulisi että teille kelpaa kun asiakas maksaisi velkapuhelimen kertamaksulla pois. Tässä kohtaa mielestäni kuuluisi ilman toimenpidemaksua, vaikka laskutustavan muutos onkin. Paperiversion kohdalla asian hyväksyn, koska tulee kuluja.
hpguru kirjoitti:
Olen hyviksen kanssa samaa mieltä. Neuvottelemalla tai ostamalla puhelimen Elisalta, saa varmasti haluamansa SIM-kortin, jos tarve vaatii. Minusta ei ole oikein, että "rikotaan, hukataan jne." kortteja ja sitten tilataan ilmaiseksi uusi. Kohtuullinen maksu uudesta kortista on varoittava esimerkki, että ei kannata käsitellä korttia kuin roskapussia. Vaihtamalla korttia harvemmin, kyllä, korttia ei tarvitse vaihtaa joka kuukauden välein - säästät luontoa, asiakaspalvelun työaikaa ja omaakin aikaasi, kun ei tarvitse ylimääräistä elämään.

En kannata tuon toimenpiteen laittamista maksuttomaksi, koska se heijastuisi hinnassa. Se, miksi jotkut operaattorit tarjoavat tuon ilmaiseksi, on aina johonkin muuhun pultattu - ilmaista SIMiä kun ei ole. Viimeistään sitten operaattori ottaa vaihdokset tappiona.

Eli teikäläisen mielestä puhelin tulisi ostaa vain ja ainoastaan suoraan Elisalta, ja muualta puhelimen ostaneita on ihan tasavertaista laskuttaa kympillä? Tällä hetkellä tämä toiminta ei edes ole johdonmukaista, vaan osa asiakkaista saa vaatiessaan uuteen puhelimeen sopivan sim-kortin ilmaiseksi ja toiset maksavat siitä toimenpiteestä kiltisti 10 euroa. Siitä olen samaa mieltä, että korttia huvikseen vaihtavia tulisi laskuttaa, mutta esimerkiksi muutama vaihto vuodessa voisi ihan hyvin olla ilmaisia.

Toimenpide liikkeessä koostuu suurinpiirtein seuraavista askelista: asiakaspalvelija ottaa uuden sim-kortin hyllystä, lukee viivakoodin, rekisteröi sim-kortin asiakkaan liittymään ja antaa sim-kortin asiakkaalle. Netistä tilatessa taasen: asiakaspalvelija ottaa uuden sim-kortin hyllystä ja lähettää sen asiakkaalle kirjekuoressa, jonka jälkeen asiakas itse rekisteröi kyseisen kortin liittymäänsä. Mikä näin yksinkertaisessa toimenpiteessä mielestäsi maksaa 10 euroa? Itse sim-kortin hintakin on nykypäivänä naurettavan alhainen.

Edelleen uudet asiakkaat saavat haluamansa sim-kortin ilmaiseksi ja aiheuttavat muutenkin paljon enemmän työtä asiakaspalvelulle. Eikö tämä mielestäsi heijastu hinnoissa lainkaan? Mielestäni tämäkin kokonaisuus kuvastaa hyvin nykytilannetta, jossa teleoperaattorit sotivat tarjouspaketeilla toisiaan vastaan ja asiakkaalle on paljon kannattavampaa vaihtaa teleoperaattoria tarjousajan päätyttyä kuin pysyä uskollisena asiakkaana maksaen uusien asiakkaiden osuuksia.
Mä otin kylmästi sakset ja leikkasin vanhan sim kortin mikro kokoiseksi, eikä tarvinnut maksaa mitään.

Toisaalta mulla on multisim, joten sen simkortin hajoaminenkaan ei olisi ollut niin vaarallista. 
Olipa yllätys ettei Simmiä saa vaihdettua ilmaiseksi. Jopa rautakangen-kankea Sonerakin vaihtoi mukisematta yli 2 vuotta vanhat Simmit jos asiakas niin halusi. Vanhentuessaan ne aiheuttavat kapulaan häiriöitä (sammuttaa puhelimen, katkaisee puheluita tms.), jotka helposti laitetaan operaattorin / verkon syyksi.

Ilmeisesti asikkaat vaihtavat operaattoria nykyisin niin tiuhaan ettei kukaan käyttä samaa Simmiä yli kahta vuotta...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Mä taidan olla se poikkeus tossakin. En ole omistanu mielestäni kun tasan kaks korttia. Aikanaan soneralla1 ja sieltä kun lähdin niin saunalta kortti ja tossa se potkii sama kortti edelleen. Alkaiskohan johtuu välilä tulevat pikku pätkimiset sitten kortista, tiedä häntä. Tännehän vois laittaa ilmotuksen,,,,KORTTIA POSTIIN, Manipenni kyllä testailee,juhuu!!!! (maksutta tietty, kun pitää lomarahaa säästellä).:)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kyllä saunis semmosen laittaa. Laittoivat ne minullekin ilmaisen Micro-SIMin tavallisen tilalle. :)

Tosi siistiä palvelua asiakkaille, ainakin minulle ja varmasti muillekin.

Tuntee olevansa tärkeä asiakas, kun on keskittänyt kaikki Saunalahdelle, sekä puheliittymän hitaalla netillä että nettitikulla maksiminopeudella. Ja asiakaspalvelu on ollut nopeaa sekä ystävällistä aina, kun olen yhteyttä ottanut esim. Oma Saunalahdesta. Varmasti jatkan tässä leirissä. :)

Oikeastaan 10 € toimenpidemaksut ovat niille, jotka eivät osaa vaatia niitä ystävällisesti. Jos on ollut hyvä asiakas, maksanut ajallaan, ollut jo kauan asiakkaana, luottaa verkkoon, niin kyllä varmasti saa asian jos toisenkin ilmaiseksi joka normaalisti maksaisi. Kiukuttelulla ei saa mitään muuta kuin huonoa mainetta ja ei varmasti heru... ei heru!

Minä olen voinut luottaa liittymäni toimivuuteen siitä asti kun Sonerasta tänne siirryin ja palvelukatkot olivat minimaalisia ja niistä on tiedotettu hyvin. Suosittelen kaikille, olkaa vakioasiakkaita, luottakaa palveluun ja olkaa ystävällisiä. Sitten ollaan teillekin. Tärkeintä lienee nykyään että vaihdoksen jälkeen ei ole enää Spotify Mobile pätkinyt useita kertoja minuutissa. Soneralla se pätki vaikka oli datasiirtoa jäljellä. :)

Ja ennen kuin joku kysyy eikö se muka Elisan verkossa pätki? Pätkiihän se aina tietyissä ruuhkaisissa paikoissa tai pikkukatveissa, mutta minä pystyn elämään asian kanssa, koska ne paikat missä tuo mokoma streamauspalvelu pätkii ovat Pirkkalassakin niin harvassa, ettei tule mietittyä edes. Enkä äkkiseltään osaa edes sanoa missä olisi pätkinyt viimeksi. Pirkkalan keittiön kohdalla missä on päiväkotikin samalla ainakin pätkii hieman.

Joten lyhyesti: kysykää rohkeasti ja huomatkaa miten tekin saatte Micro-SIMin tai SIMin täysin veloituksetta!

Mitään en voi luvata, mutta ainahan sitä kokeilla täytyy. Onnea matkaan!

Terveisin, Saunalahden asiakas 2.2.2011 alkaen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
olisin luultavasti edelleen jatkanut soneralla, jos ei olisi tarvinnu puhuessa vaeltaa ympäri kämppää,ettei puhelut katkeis tms. Lopulta sanoivat ettei heidän korttinsa sovi sampan luurien kanssa. No niin tai näin, nyt oltu saunalla jo joitain vuosia. Suhteemme on kärsinyt karikoita, mutta luovittu on. Toivotaan vaan ettei "kumppani" ala pettäjäks,kun vuosia yhdessä pyörii 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Pettäminen ei ole kivaa.

Täällä sentään vielä DNA kokematta, mutta sen puoleen ei ole vielä tarvinnut kääntyä, toivottavasti ei koskaan myöhemminkään. Sen verran hyvä toimivuus on ollut täällä Elisalla, että ei ole tarvinnut vaihtoehtoja katsella.

Mutta laitapa ihan vaikka meidän omalle aktiivipalstalaisten Palstalle viestiä siitä SIMistä, niin eiköhän sen joku sieltä bongaa!

Kaikkea hyvää kesänodotukseen sinulle Manipenni!

Tai laitat Norrikselle kirjettä YV:n kautta. Annukalta minä sain sen kortin, tosin Annukka ei taida täällä enää roikkua säännöllisesti. 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
No jos DNA:lle pitää siirtyy,ni alan enemin kirjeitä kirjottelee. Jos poistun,niin sitten varmaan soneralle, voihan se jo vaikka toimiakkin, muualla kun kodin vaellusreissulla:) No kerjäämäänhän mä en ala, jos ei mun hienovaraisesti vihjeestä ymmärrä 😉 SAmin kesän odotusta sulle. Minä odottelen että pääsen varpaat upottamaan kreikan kuumaan santaan:)

ps. on sitä jo "himpun" yli 25 v. Alkaa olla sama ikä äiteelläkin. Niin sitä rupee muistuttaa vanhempiaan vuosi vuodelta ja ikäkin kurotaan kiinni.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kirjeitä... joo, niitä nyt ainakin. Siksi olenkin yrittänyt välttää DNA:n palveluita kaikin mahdollisin keinoin. ;D

Minulla Soneran kanssa ei niinkään ongelmana ollut katkeilu, mutta kuuluvuus oli luokaton ja Spotifyn suoratoisto pätki jatkuvasti ja datakatot noin yleensä oli riesana. Nyt ei ole aikoihin ollut ongelmaa, kop kop.

Älkääkä siellä Elisalla tehkö vain mitään minun toimivalle systeemille! :smileycheesy:

Osallistu keskusteluun