Kysymys

24kk sopimus

  • 6 marraskuu 2008
  • 6 kommenttia
  • 1734 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Hei,

Jos hankin puhelinliittymän jossa on 24kk sopimus, onko siinä olemassa joku purkumahdollisuus?

6 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Määräaikaiset sopimukset perustuvat juuri siihen ettei niitä ole mahdollista purkaa kesken sopimuskauden. Näin palveluntarjoaja pystyy antamaan alennusta kun tietää, että tietty maksu maksetaan sopimuskauden aikana. Täytyy aina muistaa ettei määräaikaisia sopimuksia ole pakko tehdä ja niiden sopimusehdot tulee lukea. Jos allekirjoittaa tällaisen sopimuksen niin jos myöhemmin selviää, että sopimuksessa onkin ehto josta ei pidä voi syyttää itseään asiasta. Joten lukekaa ehdot ennekuin hyäksytte ne.

En tässä puolustele näitä määräaikaisia sopimuksia ja mitään syytä ei siihen edes ole. Jokainen tekee sellaisen sopimuksen kuin haluaa.

Määräaikaisen sopimuksen purkaminen kesken sopimuskauden esimerkiksi kuoleman tapauksessa: mikäli liittymän omistaja menehtyy kesken sopimuskauden on varmaan se riittävä peruste sopimuksen purkuun. Ja vaikkei sitä jostain käsittämättömästä syystä purettaisi operaattorin puolelta niin laskuja voi aina lähettää henkilölle joka on kuollut mutta eivät ne laskut periydy niinkuin ei velatkaan pääsääntöisesti. Toinen asia on se kuinka epäasiallista on lähettää laskuja ja perintäkirjeitä kuolleen nimellä jotka lähiomaiset avaa.

Toinen on se kun alaikäiselle on otettu määräaikainen sopimus huoltajien toimesta ja lapsi menehtyy. Tästä oli juttua ajankohtaisohjelmassa jossa äidille lähetettiin edelleen laskuja kuolleen pojan liittymästä. Tässäkin voi miettiä kuinka moraalista se on. Mutta lakiteknisesti asiaan tarvittaneen ennakkotapaus oikeudelta jossa otetaan kantaa asiaan. Sinällään jos huoltaja on liittymän omistaja ja lapsi käyttäjä joka voi olla jopa merkitty laskun maksajaksi niin liittymän omistaja vastaa viimekädessä laskuista. Laskunhan voi laittaa periaatteessa kenen nimellä ja minne tahansa mutta omistaja vastaa laskuista jos laskun maksaja ei niitä syystä tai toisesta maksa. Olem ehdottomasti sillä kannalla, että tällaisissa tapauksissa on korrektia purkaa sopimus.

Hei,

Jos hankin puhelinliittymän jossa on 24kk sopimus, onko siinä olemassa joku purkumahdollisuus?
Kuolema on melkein se ainut 100% joka riittää sopimuksen purkuun. omalla isäpapalla oli aikoinaan jatkuva vuosietu sopimus sonerassa. hän kuitenkin kuoli noin 3-kuukautta sen jälkeen kuin oli uusi kausi alkanut. onneksi soneralta riitti ymmärystä ja sain isäni sopimuksen purettua puhelimetse kahdessa päivässä. ei edes pyytäneet kopiota kuolintodistuksesta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Purkamisesta huolimatta asiakkaan puhelinnumero jää Saunalahdelle sopimusajan loppuun saakka.


Sopimus ei siis purkaannu sopimuksen purkamisesta huolimatta. Suorastaan mahtavaa! Kuka näitä sopimusehtoja oikein keksii? Mahtaakohan tuo ehto olla edes lainmukainen?



Ymmärrän kyllä pointtisi: tarkoitat sitä, ettei voi ottaa numeroa käyttöön toiselle operaattorille.  Mielestäni kyllä sopimuksen purkaantuminen on sitä, että maksamista ei tarvitse jatkaa. Asiakkaalla on mahdollisuus ottaa käyttöön toistaiseksi voimassaoleva liittymä. Jos asiakkaalla ei ole mahdollista ottaa vaikka Edukasta, ei kai hänellä ole mahkuja maksaa kilpailevalle operaattorille 69 senttiä kuukaudessa.

Tämä on siis minun näkemys asiasta, Saunalahdella voi tietty olla jokin kolmas näkemys/peruste.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Purkamisesta huolimatta asiakkaan puhelinnumero jää Saunalahdelle sopimusajan loppuun saakka.


Sopimus ei siis purkaannu sopimuksen purkamisesta huolimatta. Suorastaan mahtavaa! Kuka näitä sopimusehtoja oikein keksii? Mahtaakohan tuo ehto olla edes lainmukainen?

Ja jotta asia ei alkaisi näyttämään liian ruusuiselta, lainataan vielä toista kohtaa toimitusehdoista:

10. Sopimuksen irtisanominen

Sopimusta ei voi purkaa tai irtisanoa päättymään ennen sopimusajan päättymistä.
Käyttäjätaso 2
SAUNALAHDEN PALVELUPAKETIN TOIMITUSEHDOT

11. Sopimuksen purkaminen

Jos asiakkaalle tulee sopimuksen syntymisen jälkeen Kuluttajasuojalain
määrittelemä nk. sosiaalinen suorituseste täyttää sopimuksen
velvoitteita, sovitaan sopimuksen purkamisesta
tapauskohtaisesti. Sopimuksen purkamisesta sovittaessa otetaan
huomioon asiakkaan laitteesta maksama käteismaksu, laitteesta ja
Palvelupaketin liittymäosuudesta maksamat kuukausimaksut, jäljellä
oleva sopimusaika, luottokustannukset, laitteen käypä arvo ja
Saunalahden rahoittama laitteen subventio.

Asiakkaan on tehtävä Saunalahdelle kirjallinen pyyntö sopimuksen
purkamisesta suoritusesteen takia sekä esitettävä todisteet esteestä.

Purkamisesta huolimatta asiakkaan puhelinnumero jää Saunalahdelle
sopimusajan loppuun saakka.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ei ole.

Lisäksi operaattorit ovat hyvin nuivia myös silloin kun lain mukaiset irtisanomisperusteet (esim. kuolema) täyttyvät. Eli toisin sanoen - mikäli et jaksa tapella kuukausitolkulla liittymästä, älä ota mitään määräaikaista sopimusta teleoperaattorilta (ei kytkypäätelaitetta eikä määräaikaista lisäpalvelua).

Poikkeuksena voisi tietysti sanoa ne operaattorit joiden sopimusehdoissa on selkeästi määritelty millä ehdoilla sopimus on irtisanottavissa ennen aikojaan. Puhelinpuolella en kuitenkaan tiedä ensimmäistäkään tällaista operaattoria.

Osallistu keskusteluun