Vastattu

Alle euron päivät, niin varmaan... (oli ne sittenkin)

  • 5 maaliskuu 2011
  • 7 kommenttia
  • 4150 katselukerrat

Tuli liikkeessä otettua liittymä, tämä hieno ZTE Blade -sopimus, ja samalla sovittiin, että liitetään siihen tämä alle euron päivät -sopimus kylkeen. Puhe oli vielä, että ko. sopimus ei olisikaan voimassa määräaikaisena vuoden vaan ZTE Blade -sopimuksen voimassaoloajan. Eipä siinä muuta kuin soittelemaan reippaasti kun tekstiviesti tuli, jotta liittymä on vaihdettu. Tuli rupateltua ummet ja lammet pitkin poikin ihmisten kanssa tietäen, että kovin isoa laskua ei voi tipahtaa.

Kunnes tuli lasku, ja jokainen sykäys oli veloitettu tasan tarkkaan ilman mitään hintakattoa. Aloin tutkimaan lappusia ja oma.saunalahden sivuilla ei ole mitään merkintää alle euron päivistä. No vahinkoja sattuu, ehkä joku rasti oli jäänyt liikkeessä asiakaspalvelijalta pois.

Siitäpäs sitten heräsi mielenkiinto tarkistaa miten vaimon laskussa lukee, sillä hän otti saman sopimuksen viikko ennen minua eri liikkeestä. Hänelle kaupattiin alle euron päiviä ja hän otti ne. Tarkistivat vielä moneen otteeseen, että kaikki on kunnossa ja sopimuksessa nämä löytyvät. Laskussa niitä ei vain yllättäen näkynytkään: jokainen sykäys laskutettu välittämättä euron päiväkatosta.

Monta ylimääräistä kymppiä Saunalahdelle kun hyväuskoinen asiakas kuvittelee sopimuksen olevan voimassa. Sopimuksen, joka yllättäen katoaa tuhka tuuleen. Ja yhden vahingon ymmärtää, mutta kaksi!

Monivuotisena Saunalahden asiakkaana olen tottunut ihan toimivaan palveluun SL:n osalta, mutta yllä oleva ja ZTE:n takuukorjaus/vaihtolaite -episodi laittaa vakavasti harkitsemaan kahden kuukauden päästä umpeutuvan laajakaistasopimuksen kilpailuttamista muualle, sillä luottamuksellinen asiakassuhde ei toimi jos asiakas tuntee olonsa linssiin viilatuksi  :-

(Kyseessä on dramaattissävyinen viesti, joka toki saattaa muuttua kunhan otan asiakaspalveluun virallisesti yhteyttä. Pääasiallinen tarkoitus viestillä on, että "tarkistakaa, hyvänen aika, laskunne, että siellä on sitä mitä on luvattu")  8)
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Ohikulkija 15 maaliskuu 2011, 11:08

Asiakaspalvelun kanssa juteltu ja mitäpä tähän sitten kummempia sanomaan, kuin kiitoksia aspalle: asiat hoituivat yhteisymmärryksessä ja itselleni jäi hyvä mieli (toivottavasti myös luurin toiseen päähän jäi).
Seuraavaksi katsellaan nettitarjouksia, mutta enpä usko kilpailuttavani moista, sillä tyytyväinen asiakas pysyy siellä missä tähän asti on hommat hoideltu hyvin.

Eli kun lähes aina annetaan vain negatiivista palautetta, niin välillä pitää myös osata kiittää: kiitos  🙂
Katso alkuperäinen viesti

7 kommenttia

Asiakaspalvelun kanssa juteltu ja mitäpä tähän sitten kummempia sanomaan, kuin kiitoksia aspalle: asiat hoituivat yhteisymmärryksessä ja itselleni jäi hyvä mieli (toivottavasti myös luurin toiseen päähän jäi).
Seuraavaksi katsellaan nettitarjouksia, mutta enpä usko kilpailuttavani moista, sillä tyytyväinen asiakas pysyy siellä missä tähän asti on hommat hoideltu hyvin.

Eli kun lähes aina annetaan vain negatiivista palautetta, niin välillä pitää myös osata kiittää: kiitos  🙂
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Hei,

pahoittelut, ettei sopimus ja sen myötä laskutus ole vastannut myymälässä luvattua. Asian selvittäminen vaatii tosiaan yhteydenottoa asiakaspalveluumme joko oma.saunalahti.fi sivuston Viestit asiakaspalveluun kohdan sähköisellä lomakkeella tai soittamalla puhelinpalveluumme (09) 4243 0456, avoinna ma-pe 8-20 ja la 9-16:30.

Hei,

pahoittelut, ettei sopimus ja sen myötä laskutus ole vastannut myymälässä luvattua. Asian selvittäminen vaatii tosiaan yhteydenottoa asiakaspalveluumme ... ... tai soittamalla puhelinpalveluumme (09) 4243 0456, avoinna ma-pe 8-20 ja la 9-16:30.


Tällaisessa tapauksessa Saunalahti maksaa sitten puhelun - muistakaa tämä kaikki, myös Soile!

Se tapa, miten Saunalahti puhelun maksaa, saattaa olla jonkinverran epäselvä, mutta Soilehan sen pian meille kertoo, vai kuinka? ::)
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Hei,

asian voi selvittää myös sähköisesti lähettämällä viestin hallintapalvelun kautta. Puhelinpalvelumme numero ei ole erityismaksullinen vaan esim. Norppa+ liittymästä soitettaessa menee liittymän minuuttihinnoittelun mukainen veloitus, 0.066 EUR/min. Tämä tekee 20 minuutin puhelulle hinnaksi 1.32 EUR. Puhelun vastaanottava ja asian hoitava asiakaspalvelija tekee päätöksen mahdollisista muista asiakkaalle annettavista korvauksista aiheutuneesta vaivasta ja mielipahasta, ja voi harkintansa mukaan laittaa esimerkiksi puheaikaa liittymälle.

Hei,

asian voi selvittää myös sähköisesti lähettämällä viestin hallintapalvelun kautta. Puhelinpalvelumme numero ei ole erityismaksullinen vaan esim. Norppa+ liittymästä soitettaessa menee liittymän minuuttihinnoittelun mukainen veloitus, 0.066 EUR/min. Tämä tekee 20 minuutin puhelulle hinnaksi 1.32 EUR. Puhelun vastaanottava ja asian hoitava asiakaspalvelija tekee päätöksen mahdollisista muista asiakkaalle annettavista korvauksista aiheutuneesta vaivasta ja mielipahasta, ja voi harkintansa mukaan laittaa esimerkiksi puheaikaa liittymälle.

Mahdollisuus sähköisen viestinnän käyttämiseen on tietysti hyvä asia - jos se toimisi! Mutta kun... Ja silloin kun esitetään yhtenä mahdollisuutena hoitaa asia puhelimella, on sen maksullisuus operaattorin vääryys, siinä kuin alkuperäinenkin virhe; sitäpaitsi kaikkia asioita ei todennäköisesti voi selvittää "viestien" avulla - etenkään juuri niitä, jotka ovat operaattorin tekemiä virheitä! Virheestä ilmoittaminen "viestillä" saattaa antaa tulokseksi vain pastanjauhantajargonia, jolla välttämättä ei ole mitään tekemistä itse asian kanssa ja kaiken lisäksi saapuu järjettömän odotusajan jälkeen - eikä välttämättä saavu ollenkaan, siitä kun ei ole mitään takuita; vastaamattoman kyselyn peräänhuutelu antaa tulokseksi usein vain käsienlevittelyä.

Esimerkkinä erään toisen operaattorin vastaus kyselyyni käytetystä datamäärästä - asia jota en voinut operaattorista johtuvasta syystä voinut selvittää mitenkään muuten - vastaus tuli toista kuukautta kyselyni jälkeen, ja tarkoitus oli saada selville silloin kulumassa olleen kuun tilanne, jotten ylittäisi kk-maksuun kuuluvan datamäärän rajaa. Vastauksessa "asiakaspalvelija" totesi myös että olin näköjään jo irtisanonut palvelun... Itse liittymän suljin seuraavassa kuussa. Tämä on vuosien takaa ja kyse yhdestä tietystä operaattorista, mutta kyllä nykyäänkin osataan jättää asiat hoitamatta, kuten täältä Palstalta saa lukea.

Asian tehokkaan selvittämisen edellytys on usein keskustelu ihmisen kanssa, jolle voi heti oikaista mahdollinen väärinkäsitys ja antaa tarpeellisia lisätietoja, joita ei ehkä viestiä kirjoittaessaan ei voi tietää operaattorin tarvitsevan, vai kuinka?

Asian selvittäminen soittamalla numeroon, johon soittaminen aiheuttaa vääryyttä kärsineelle kuluttajalle kuluja - millaisia kuluja tahansa, olivat ne normaalipuheluhintaisia (n. 7c/min siis) tai yltiöhinnoiteltuja yritysnumeroita, puhumattakaan pornopuhelinhintaisisita ns. "palvelunumeroista" - niiden hyvittäminen pitää olla itsestään selvää, ilman minkäänlaista kuluttajan esittämää kyselyä/pyyntöä/vaatimusta. Noiden kahden viimemainitun käyttäminen asiakaspalvelunumeroina on muuten asiakkaan halveksimista - sillä kerrotaan, ettei asiakkaiden haluta soittavan. Ilmaisnumeroiden käyttämisessä on tietysti ongelmana puhelujen määrä - mutta niinpä tuntuu olevan maksullistenkin numeroiden kohdalla, joten maksullisuuden käyttäminen rajoittavana tekijänä ei taida toimia toivotulla tavalla.

Helpoin tapa vähentää asiakkaiden ikäviä kyselyjä on tietenkin hoitaa asiat kunnolla - miksi niin ei tehdä?
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Tuli liikkeessä otettua liittymä, tämä hieno ZTE Blade -sopimus, ja samalla sovittiin, että liitetään siihen tämä alle euron päivät -sopimus kylkeen. Puhe oli vielä, että ko. sopimus ei olisikaan voimassa määräaikaisena vuoden vaan ZTE Blade -sopimuksen voimassaoloajan. Eipä siinä muuta kuin soittelemaan reippaasti kun tekstiviesti tuli, jotta liittymä on vaihdettu. Tuli rupateltua ummet ja lammet pitkin poikin ihmisten kanssa tietäen, että kovin isoa laskua ei voi tipahtaa.



Kehotan kuluttajia aina olemaan hieman epäileväinen, koska virheitä ja väärinkäsityksiä aina tapahtuu puoleen ja toiseen. Saunalahdella on erinomainen reaaliaikainen puheluerittely, josta asian voi aina tarkastaa. On parempi huomata tällainen yhden päivä kuin yhden kuukauden jälkeen. Aina, jos avaa uuden liittymän tai ottaa käyttöön uuden palvelun (ml. palvelunumerot) kannattaa todellinen laskutus tarkastaa puheluerittelystä ennen kuin käyttää palvelua merkittävässä määrin. Minä esimerkiksi sain tällä tavalla tietää, että Nordean saldotiedustelussa on  33 sentin puhelukohtainen maksu (ainakin Saunalahden liittymästä soitettuna) toisin kuin mitä Nordea sanoo.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


Kehotan kuluttajia aina olemaan hieman epäileväinen, koska virheitä ja väärinkäsityksiä aina tapahtuu puoleen ja toiseen. Saunalahdella on erinomainen reaaliaikainen puheluerittely, josta asian voi aina tarkastaa. On parempi huomata tällainen yhden päivä kuin yhden kuukauden jälkeen. Aina, jos avaa uuden liittymän tai ottaa käyttöön uuden palvelun (ml. palvelunumerot) kannattaa todellinen laskutus tarkastaa puheluerittelystä ennen kuin käyttää palvelua merkittävässä määrin. Minä esimerkiksi sain tällä tavalla tietää, että Nordean saldotiedustelussa on  33 sentin puhelukohtainen maksu (ainakin Saunalahden liittymästä soitettuna) toisin kuin mitä Nordea sanoo.


Tuosta Saunalahden puheluerittelystä vielä semmoinen, että se ei suoraan vastaa laskua ennenkuin lasku on muodostunut. Järjestelmä käy ennen laskun lopullista muodostumista läpi tuon erittelyn. Näin ollen esimerkiksi pakettiin kuuluvat puhelut voivat päivittyä vasta loppukuusta.

Osallistu keskusteluun