Anna palautetta uudesta Elisa Kirja -sovelluksesta!


Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki



Elisa Kirjan uudistunut sovellus on nyt julkaistu sekä App Storessa että Google Playssa. 🎉 Iso kiitos vielä kerran kaikille teille kuluneen kesän ja syksyn aikana sovelluksen beta-testaukseen osallistuneille ja palautetta antaneille. 😊

Uuden ilmeen lisäksi toimme sovellukseen mukaan asiakkaidemme eniten toivomia uusia ominaisuuksia:
  • Tee palvelusta mieleisesi järjestelemällä tai rajaamalla kirjahyllyäsi.
  • Äänikirjojen kuuntelu sujuu nopeammin kuin koskaan tai sitten niin hitaasti kuin haluat. Säädä äänen nopeus mieleiseksesi.
  • Uudistetulla uniajastimella varmistat, ettei seuraava luku mene ohi korvien, jos satut nukahtamaan.
  • Löydät nyt mm. kesken olevat kirjat aikaisempaa helpommin, yhden painalluksen takaa koti-näkymästä.
  • Muokkaa lukunäkymästä sinun silmillesi sopiva säätämällä fonttia ja fonttikokoa.
  • Uusi sovellus tukee myös aivan uudenlaisia lukuelämyksiä mahdollistavia kuvaa ja ääntä hyödyntäviä e-kirjoja.
Mikäli olet jo asentanut vanhan Elisa Kirja -sovelluksen laitteellesi, löydät uuden sovelluksen sovelluskauppasi päivityksistä, kun se on saatavilla puhelimellesi tai tabletillesi. Huom! Jos olet osallistunut sovelluksen beta-testaukseen, hae sovelluspäivitys erikseen Google Playsta tai App Storesta.

Tulemme julkaisemaan sovellukseen myös useampia pieniä parannuspäivityksiä lähiaikoina. Erityisesti jos sinulla on ollut käyttöongelmia uuden sovelluksen kanssa, niin suosittelemmekin pitämään tarkasti silmällä sovelluspäivityksiä ja varmistamaan, että laitteellesi on asennettu uusin sovellusversio. Yleisimpiin käyttöongelmiin auttaa sovelluksen poistaminen laitteelta ja uudelleenasentaminen. Lue käyttövinkit uuteen Elisa Kirja -sovellukseen.

Päivityksissä tullaan tekemään parannuksia mm. seuraaviin tiedossamme oleviin pieniin käytettävyysongelmiin, joihin osa asiakkaista voi sovelluksessa törmätä, sekä lisäämään muutamia vielä puuttuvia toiminnallisuuksia:

  • E-kirja voi joissakin tapauksissa jumiutua yksittäiselle sivulle niin, ettei sivun kääntäminen eteenpäin onnistu. Kirjan sulkeminen ja uudelleenavaus yleensä tepsii tilapäisenä apuna.
  • Joillakin asiakkailla voi ilmetä hitautta kirjojen lataamisen ja synkronoinnin aikana Android-laitteilla. Mikäli lataus etenee todella hitaasti, odota noin 5 min ja kokeile tämän jälkeen käynnistää sovellus uudestaan.
  • Vanhimmilla laitteilla sivujen kääntäminen voi olla hidastunut. Kokeile sivunkääntöä ilman animaatiota.
  • E-kirjojen kuvia ei voi tällä hetkellä zoomata. Tämä toiminnallisuus tuodaan myöhemmin takaisin.
Toivomme myös, että jaatte meille ruusut ja risut uudesta sovelluksesta ja autatte meitä kehittämään Elisa Kirjasta entistäkin timanttisemman 💎 palvelun! Palautetta voit lähettää meille kommentoimalla tätä keskustelua tai sovelluksesta löytyvän palautelomakkeen kautta. ☺

128 kommenttia

Käyttäjätaso 1

Olen aiemminkin jo antanut palautetta tästä, mutta virhe löytyy edelleen: 

 

kun ostan äänikirjan, ja haluan maksaa sen laskulla/verkkopankilla jne. valitsen OSTA ÄÄNIKIRJA. Seuraavalla sivulla ostos vahvistetaan, niin eikös se oletus ole muuttunut ihan itsekseen ”LUNASTAN KREDIITILLÄ”.

(tämä siis jos minulla on krediittejä ja kirja on ostettavissa krediiteillä)

 

Tämä ei saisi toimia näin. Jos valitsen kertaalleen OSTA toiminnon, niin se pitäisi muistaa seuraavalla sivulla.

Arvaa harmittaako, kun olen pari kertaa vahingossa ostanutkrediiteillä jotain ale kirjoja ja maksanut tsitten ylihintaa. Pöh.

OnePlus seiskalla ja JBL:n langattomilla kuulokkeilla äänenvoimakkuus vaihtelee myös. Ei tosin noin usein, mutta pitempiaikaisesti. Ehkä kerran tunnissa kahdeksi minuutiksi, tai jotain sinne päin. Eikä kyse nyt ole Androidin kuulonsuojausominaisuudesta.

Onko muilla kokemusta äänenvoimakkuuden vaihtelusta ? Kuunnellessani IPhone xsMaxilla kokoja, äänenvoimakkuus laskee n kerran kahdessa minuutissa muutamaksi sekunniksi. Ärsyttää, kun hiljaisella kuuntelee, niin menee osa välillä ohi.

Vieläkään ei voi poistaa kokonaan kirjoja kirjahyllystä\sovelluksesta ... :sleepy:

Olisi kiva jos nuo 30s eteen ja taakse nappulat toimisivat. Nyt nuo saattavat heitää äänikirjan kohdan ties kuinka monen luvun päähän.

OnePlus 6T

Liitynpä minäkin tuon online-vaatimuksen kritisoijiin. Onhan se täydellisen ääliömäistä, että kun e-kirjan olemassaolon tärkein peruste on, että voit lukea kirjoja offlinena milloin haluat, niin nyt se ei onnistukaan. Sovellus vaatii netin että siihen voi kirjautua. Juuri silloin kun netti ei toimi etkä voi katsoa Netflixiä, olisi oikea aika tarttua kirjaan, mutta ei.

Huonosti ne muutkin hommansa hoitaa - esim Suomalaisen webbisivulta ei löydy mitään ohjeita siihen millä sovelluksella heidän e-kirjojaan luetaan. Mutta tällainen käyttökokemus saa silti ihmisen tutustumaan kilpaileviin tuotteisiin.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tämä päivitys oli kyllä todella surkeasti hoidettu 😡. No, joo sain toimimaan sillä että poistin sovelluksen ja latasin uudestaan. Nyt sitten kaikki kirjat hävisi kirjahyllystä ja ne pitää lataa uudestaan . Lisäksi pitää etsiä kirjoista se kohta jossa on ollut.
Boottasin iPhonen pari kertaa. Ei auttanut. Elisa Kirja -sovellus kyllä avautui, muttei reagoinut painalluksiin, mutta sitten yhtäkkiä reagoikin ja avasi valkoisen sivun, jossa ei ollut mitään ja josta ei päässyt eteen- eikä taaksepäin. Tämän jälkeen poistin sovelluksen kokonaan puhelimesta ja asensin sen uudestaan ja otin käyttöön, minkä jälkeen sovellus on toiminut ja olen päässyt lukemaan keskenjäänyttä kirjaa. Toki jouduin syöttämään kaikki omat tietoni uudestaan sovellukseen. Toivottavasti näitä kevätjuhlaliikkeitä ei tarvitse tehdä jokaisen päivityksen jälkeen.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Uuden päivityksen jälkeen kirjat eivät enää avaudu iPadissä?
Uusin päivitys rikkoi sovelluksen aika totaalisesti. iPhone X:llä sovellus aukeaa, mutta ei tosiaan reagoi yhtään mihinkään. Xr:llä vaikuttaa toimivan. Odotellaan pikaista korjausta.
Uusin päivitys iPhonelle tapahtui näköjään eilen. Sen jälkeen sovellus on ollut jumissa. Se ei ota vastaan mitään painalluksia enkä pysty jatkamaan lukemista tai valitsemaan muitakaan kirjoja. Puhelimen buuttaus ei auttanut. Harmittaa, kun viikonloppuna olisi aikaa lukea, niin sovellus ei sitten toimikaan.
Ajatuksia ja ideoita
- kaupassa kännykän ruudulle mahtuu max 6 kirjaa kerrallaan. Joskus kaikki ovat tuplana (ääni ja e-kirja) ja todellisuudessa näytöllä on siis vain 3 kirjaa. Kansikuvan yläreunan ikonihan kertoo jo onko kyse ääni- vai e-kirjasta. Tarvitaanko siis kahta erillistä kansikuvaa? -> enemmän kirjoja kerralla näkyvissä -> parempi käytettävyys -> lisää myyntiä
- Kirjahyllyssä olevia kirjoja ei voi arvostella.
Käyttäjätaso 4
Jos kirjahyllyn suodatukseen ei saa takaisin useamman suotimen yhtäaikaista käyttöä, voisiko kirjahyllyyn edes lisätä mahdollisuuden valita poistoa varten useampi kirja kerrallaan? Olisi helpompi poistella noita kymmeniä sovelluksen pakkolataamia e-kirjoja, jotta löytäisin hyllystä valmiiksi lataamiani äänikirjoja myös kesken muiden toimien.

Veimme toiveesi eteenpäin, ja toivotaan että jossain vaiheessa saataisiin tämä 🙂
Käyttäjätaso 2
Mikähän tämä ylläpitopäivitys oikein on kun yksi päivitys ei riitä ?
Jää ikäänkuin looppiin, ja ilmoittaa päivityksestä jatkuvasti.
Uudelleen asennus ei auta. Laitteena samsung galaxy tab s3 ( android 8 ).
Jämähtääkö päivitys siis paikalleen, eli ei tee sitä loppuun? 🤔Tuleeko kesken päivityksen jotain ilmoitusta?
google play tarjoaa samaa päivitystä aina uudelleen ja uudelleen, eli ei merkitse päivitetyksi.


hmm, ei kyllä ole tullut vastaavaa ongelmaa eteen. Itselläni juuri tarjosi päivitystä ja normaalisti meni lävitse. Esiintyykö ongelmaa muiden sovelluksien kanssa? Kun Play kaupasta päivityksen tekee, lataa se päivityksen ja sen jälkeen muuttuu vihreäksi "avaa". Alkaako se edes tekemään päivitystä kun tuosta klikkailee?
Pahoittelen, että tämä keskustelu on jäänyt meiltä sivuun! 😮 Enää ei voida varsinaisesti puhua uudesta sovelluksesta kun päivityksiäkin on tullut jo välissä. Sovelluksesta löytyvän palautelomakkeen kautta jätetyt ilmoitukset toki ohjautuvat edelleen Elisa Kirjasta vastaavalle tiimille.


Jos kirjahyllyn suodatukseen ei saa takaisin useamman suotimen yhtäaikaista käyttöä, voisiko kirjahyllyyn edes lisätä mahdollisuuden valita poistoa varten useampi kirja kerrallaan? Olisi helpompi poistella noita kymmeniä sovelluksen pakkolataamia e-kirjoja, jotta löytäisin hyllystä valmiiksi lataamiani äänikirjoja myös kesken muiden toimien.
Onkohan tuolle kirjahyllyn suodattimelle tarkoitus tehdä jotain? Tuollaisenaan se on mulle täysin käyttökelvoton.

Toinen vaihtoehto tietenkin olisi, etteivät e-kirjat latautuisi automaattisesti puhelimeen.

Lukeeko tätä ketjua enää kukaan?
Laittelin näistä kysymystä eteenpäin, onko tulossa muutoksia.


Mikähän tämä ylläpitopäivitys oikein on kun yksi päivitys ei riitä ?
Jää ikäänkuin looppiin, ja ilmoittaa päivityksestä jatkuvasti.
Uudelleen asennus ei auta. Laitteena samsung galaxy tab s3 ( android 8 ).
Jämähtääkö päivitys siis paikalleen, eli ei tee sitä loppuun? 🤔Tuleeko kesken päivityksen jotain ilmoitusta?

google play tarjoaa samaa päivitystä aina uudelleen ja uudelleen, eli ei merkitse päivitetyksi.
Käyttäjätaso 2
Pahoittelen, että tämä keskustelu on jäänyt meiltä sivuun! 😮 Enää ei voida varsinaisesti puhua uudesta sovelluksesta kun päivityksiäkin on tullut jo välissä. Sovelluksesta löytyvän palautelomakkeen kautta jätetyt ilmoitukset toki ohjautuvat edelleen Elisa Kirjasta vastaavalle tiimille.

Jos kirjahyllyn suodatukseen ei saa takaisin useamman suotimen yhtäaikaista käyttöä, voisiko kirjahyllyyn edes lisätä mahdollisuuden valita poistoa varten useampi kirja kerrallaan? Olisi helpompi poistella noita kymmeniä sovelluksen pakkolataamia e-kirjoja, jotta löytäisin hyllystä valmiiksi lataamiani äänikirjoja myös kesken muiden toimien.

Onkohan tuolle kirjahyllyn suodattimelle tarkoitus tehdä jotain? Tuollaisenaan se on mulle täysin käyttökelvoton.

Toinen vaihtoehto tietenkin olisi, etteivät e-kirjat latautuisi automaattisesti puhelimeen.

Lukeeko tätä ketjua enää kukaan?


Laittelin näistä kysymystä eteenpäin, onko tulossa muutoksia.

Mikähän tämä ylläpitopäivitys oikein on kun yksi päivitys ei riitä ?
Jää ikäänkuin looppiin, ja ilmoittaa päivityksestä jatkuvasti.
Uudelleen asennus ei auta. Laitteena samsung galaxy tab s3 ( android 8 ).


Jämähtääkö päivitys siis paikalleen, eli ei tee sitä loppuun? 🤔Tuleeko kesken päivityksen jotain ilmoitusta?
Mikähän tämä ylläpitopäivitys oikein on kun yksi päivitys ei riitä ?
Jää ikäänkuin looppiin, ja ilmoittaa päivityksestä jatkuvasti.
Uudelleen asennus ei auta. Laitteena samsung galaxy tab s3 ( android 8 ).
Jos kirjahyllyn suodatukseen ei saa takaisin useamman suotimen yhtäaikaista käyttöä, voisiko kirjahyllyyn edes lisätä mahdollisuuden valita poistoa varten useampi kirja kerrallaan? Olisi helpompi poistella noita kymmeniä sovelluksen pakkolataamia e-kirjoja, jotta löytäisin hyllystä valmiiksi lataamiani äänikirjoja myös kesken muiden toimien.
Onkohan tuolle kirjahyllyn suodattimelle tarkoitus tehdä jotain? Tuollaisenaan se on mulle täysin käyttökelvoton.

Toinen vaihtoehto tietenkin olisi, etteivät e-kirjat latautuisi automaattisesti puhelimeen.

Lukeeko tätä ketjua enää kukaan?
Uusin softa on surkee kyhäelmä, hukkaa kirjan ja varsinkin paikan jossa olet kesken. Todella lapsellinen virhe, eikö näitä testata ihmiskokeilla , vai isketäänkö ne vaan heti ihmisten riesaksi ;)
Loppuu äänikirjojen kuuntelu jos homma on tälläistä sontaa
Mitä ihmettä kirjahyllyn suodattimille tapahtui päivityksessä? Nytkö ei enää saa useampaa suodatusehtoa?

Olen yleensä kotona ladannut äänikirjoista aina sarjojen seuraavat puhelimeen ja asentanut suodattimet näyttämään kirjahyllystä kuuntelemattomat, mutta ladatut äänikirjat, jotta voin ajaessa tai töissä valita seuraavan kuunneltavan juuri puhelinta räpeltämättä.

Nyt, jos valitsee ladatut, pitää selata pitkiä listoja, kun yhteen aikaan sovellus latasi kaikki ostetut e-kirjat lupaa kysymättä. Jos valitsee äänikirjat, sovellus näyttää kaikki äänikirjat, ja taas pitää kuunneltavaa etsiä pitkästä listasta tihrustamalla.
Nyt sovellus ilmoittaa evästeistä joka kerta kun sovelluksessa menee kauppaan. Tämä tapahtuu aina kun sovellus on hävinnyt muistista. Eikö tuota voisi tallentaa käyttäjätunnukselle ettei aina tarvitsisi katsoa tuota ilmoitusta..
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Elisa Kirjan uusi sovellus on nyt jo vakiintunut käyttöön ja sen myötä siirrämme tämän keskustelun tältä "beta"-alueelta, "Uusi Elisa Kirja -sovellus", osaksi "Muut Elisan Palvelut" -aluetta. Keskustelu jatkukoon siellä 🙂
Päivityksen tiedot väittivät, että ongelmat kuuntelun jatkamisessa puhelun jälkeen on korjattu. No, mulla ne vasta alkoivat: nyt kirja ei mene pauselle vaan jatkaa iloisesti rullaustaan, vaikka äänen tulo kuulokkeista loppuukin.
Käyttäjätaso 1
Elisan tiedotteissa kirjoitetaan että osalla Elisa kirjan käyttäjistä on ongelmia, mikä kuulostaa siltä että osalla ei ole. Haluaisinkin tietää minkälaisella laitteella äänlkirjoja voi ongelmitta käyttää? Olen hiukan turhautunut tihrustaessani suurennuslasilla äänikirjojen nimiä pienistä kansikuvista, yrittäessäni selvittää, olenkohan ehkä jo lukenut ko. kirjan. Kun ne lukemisen tilatiedot kuten myös kirjan sisältötiedot katosivat taivaan tuuliin 😩

Osallistu keskusteluun