Kysymys

Asiakasrekisteritietojen tarkistus

  • 2 maaliskuu 2009
  • 36 kommenttia
  • 4788 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

36 kommenttia


Koitapa Naksuuu taas hillitä omaa luonnettasi... 😎 😎 😎 😉 😉 😉 ;D


Suodaan Naksuuulle palautteen anto. Ymmärrän hyvin Naksuuua.

ps. toivottavasti SL:n antama asiakaslupaus pitää

Tästä henkilötietorekisterin tarkastuksesta vielä. Kyseinen oikeus on siis jokaisella kansalaisella jolla on tieto tai epäilys siitä, että hänestä on talletettu jonkin yrityksen tietojärjestelmään jotain. Tämä jotain voi olla tekstiä jota sen yleensä onkin eli: henkilötietoja,osoitetietoja,puhelinnumero,henkilötunnus jne. Jossain rekistereissä on jopa kuvia.

Suurin syy miksi nämä kestää aina on ja sanon kokemuksesta ja osittain itsekkin näitä joskus luovuttanut: Rekisteritiedoissa saattaa olla sellaista tietoja jota ei haluta asiakkaalle asti joten rekisteri "siivootaan" ennen luovuttamista. Ehkä paras esimerkki löytyy pankkialalta: Siellä henkilön tiedoissa saattaa olla harmaalla alueella kulkevia tietoja ja jopa ns. laiton musta lista. Nämä tiedot kuitenkin pyyhitään ennenkuin kopio lähtee asiakaalle.

Muistan vuosia sitten kun eräästä asiakkaasta tehtiin tämä rekisteriluovutus ja sen teki kesäapulainen.. Hän luovutti henkilölle enemmän tietoa kuin olis tarkoitus eli seloste piti sisällään harmaalla alueella olevaa luottorekisteritietoa jota ei kuitenkaan ollut suomen asiakastiedossa. Voitte arvata mikä soppa asiasta syntyi tuolloin  ;D

Kuitenkin ihmiset pyytävät aniharvoin näitä tietoja ja osa ei edes tiedä siitä. Siksi kun kysely tehdään on asiakaspalvelu yleensä hieman pihalla, valitettavasti.. Enkä nyt pelkästään kohdista Saunalahteen vaan se pätee minne tahansa muuallekkin..


Viittamasi asiakasrekisteritulosteen siivous on mielenkiintoinen. Ottamatta kantaa kuka tätä mahdollisesti tekee uskon siivoustoiminnan olevan kuitenkin käytöntö eräissä yrityksissä. Tosin fiksu asiakas voi pyytää ja tarvittaessa vaatia saada luettavaksi tietokannan logi -tiedostot (asiakasta koskien), jotka kertovat esim. kuka, koska, missä luki tai muutti asiakkaan henkilötietoja tietokantaan/tietojärjestelmiin.

JA tietenkin rekisterin ylläpitäjällä on viimekädessä velvollisuus hyvän tavan mukaisesti kertoa, mihin kaikkiin rekistereihin asiakkaasta tietoja on tallennettu). Etenkin kun asiakas pyytää tätä tietoa.

ps. EN muuten saanut kaikkia pyytämiäni asiakasrekisteriin minusta ylläpidettyjä tietoja. Pyyntöni oli ehdottoman yksiselitteinen (kaikki minusta ylläpidetyt tiedot SL:n tietokannoista ja tietojärjestelmistä). Osa tiedoista oli ylläpidetty puutteellisesti tai jopa virheellisesti.

rr :@|
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Foliohatut vaan päähän meitä kaikkia tarkkaillaan.  😉 ;D


Voi voi kun tietäisit. Mutta ei onneksi tarvitse selittää enempää ja lyödä puuvasaralla naulaa teräkseen. Et ole välttämättä kovinkaan vanha kun et tiedät miten maailma pyörii tosiasiassa. Noh sulla on opittavaa vielä..


Foliohatut vaan päähän meitä kaikkia tarkkaillaan.  😉 ;D


Voi voi kun tietäisit. Mutta ei onneksi tarvitse selittää enempää ja lyödä puuvasaralla naulaa teräkseen. Et ole välttämättä kovinkaan vanha kun et tiedät miten maailma pyörii tosiasiassa. Noh sulla on opittavaa vielä..


Jaa milläköhän perusteella en tiedä? Kyllä mä tiedän et yritykset kerää kaikennäköisiä tietoja. Jotkut ei uskalla edes bonus kortteja ottaa kun pelkää seurantaa.
Ja ikää on 28 jollekin olen vanha jollekin en.


Alkaa saunikselta loppumaan aika.....


Rekisteriseloste on postitettu sinulle tänään,
Pekka  /SL


Hyvä!

Sitä odotellessa... paljonkohan sieltä on karsittu tietoa pois... se jää nähtäväksi....
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
En tarkoittanut ihan tavanomaista tietojen keräämistä vaan mm. sellaisten tietojen ylläpitämistä jonka laki kieltää täysin.
Veikkaampa että nää lain kieltävät asiat on sensuroitu... mutta mitäs pitää tehdä jos epäilet näin käyneen?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Niin no asialle ei oikein mitään sinällään mahda jollei saa vahingossa näitä kopioita kuten eräskin kesäapulainen oli mennyt tekemään. Firmat vaan antaa sen "oikean otteen" ja siinähän sinä tai minäkään en oikein paljoa voi jollei ole konkreettista todistetta tai perusteltua epäilyä asiaan. Näin se homma vaan menee ikävä kyllä  😞


Alkaa saunikselta loppumaan aika.....


Rekisteriseloste on postitettu sinulle tänään,
Pekka  /SL


Hitaasti tuo Itella toimii... ei oo selostetta näkynyt! Liekö juutunut johonkin Saunalahden sisäiseenpostiin pariksi viikoksi?
Tänään olen kuulemma saanut isohkon kirjeen saunalahdelta, selviää myöhemmin mitä se pitää sisällään mutta sain myös puhelun tietosuojavaltuutetun toimistosta kun olin tämän asian tiimoilta sinne yhteydessä.

Laissa puhutaan kohtuullisesta ajasta mutta ei ole määrätty varsinaista takarajaa mutta 3kk katsotaan ajaksi jolloin viranomainen siihen voi puuttua mikäli rekisterinpitäjä ei ole pyynnös huolimatta toimittanut niitä. Tämä virkailija myös sanoin, että ne pitää toimittaa viipymättä pyytäjälle, mutta tässä pitää kuitenkin huomioida se, että montako ihmistä niitä hoitaa, paljonko on pyyntöjä, lomat jne, mutta kuitenkin pysyttävä kohtuullisen ajan rajoissa.

Eli jos alkaa menymään 3kk niin ottakaa yhteys suoraan tietosuojavaltuutetuntoimistoon 🙂

Tänään olen kuulemma saanut isohkon kirjeen saunalahdelta, selviää myöhemmin mitä se pitää sisällään mutta sain myös puhelun tietosuojavaltuutetun toimistosta kun olin tämän asian tiimoilta sinne yhteydessä.

Laissa puhutaan kohtuullisesta ajasta mutta ei ole määrätty varsinaista takarajaa mutta 3kk katsotaan ajaksi jolloin viranomainen siihen voi puuttua mikäli rekisterinpitäjä ei ole pyynnös huolimatta toimittanut niitä. Tämä virkailija myös sanoin, että ne pitää toimittaa viipymättä pyytäjälle, mutta tässä pitää kuitenkin huomioida se, että montako ihmistä niitä hoitaa, paljonko on pyyntöjä, lomat jne, mutta kuitenkin pysyttävä kohtuullisen ajan rajoissa.

Eli jos alkaa menymään 3kk niin ottakaa yhteys suoraan tietosuojavaltuutetuntoimistoon :)


rr kiittää Naksuuua,

Henk.koht. olen tietoinen tietosuojavaltuutetun kannasta.

Harkitsen yhä asian jättämistä tietosojavaltuutetulle, mutta käytännössä asiasta valittaminen on melko turhaa sillä mitään suurta sanktiota ei tule.

Hyvä asia on sensijaan se että epäkohta on esillä ja mahdollisimman monen tiedossa.

Terveisin

rr

Osallistu keskusteluun