Kysymys

Eliitti3G:n hinnaston tulkinta

  • 8 joulukuu 2008
  • 54 kommenttia
  • 1048 katselukerrat

Mietin tässä (juu juu tiedetään, miettiminen ei kuulemma sovi minulle), miten tulkitaan hinnaston kahta riviä:
- Puhelut Elisan, Kolumbuksen ja Saunalahden liittymiin  0 /min 3000 min/kk normaalihintaisia kotimaan puheluita, yli menevät 0,069 /min
- Puhelut muihin kotimaan GSM- ja lankaliittymiin 0,069 /min

Vaimoni sukulaiset asustavat Jyväskylässä ja heillä on Elisan lankaliittymä (on heillä Elisan kännyliittymäkin). Nähdäkseni tuo hinnaston ensimmäinen rivi kattaa myös puhelut Elisan lankaverkkoon, kun niitä ei ole rajattu erikseen. Päinvastoin seuraava rivi oikein korostaa muihin kotimaan GSM- ja lankaliittymiin soitettavien puheluiden maksullisuutta.

Voisiko Panu tai joku muu Saunikselta vahvistaa, että olen ymmärtänyt oikein, ettei tule jälkikäteen yllätyksiä  😉

54 kommenttia

Hyvin kirjoitettu salmaster! Minun  taivuttelema rautalanka ei oikein mennyt jakeluun. Toivotaan nyt että muutkin ymmärtävät asian, ettei Saunalahti harrasta "hyväntekeväisyyttä" vaan bisnestä!
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
voin yhtyä edelliseen. Fiksu3g on yksi parhaita liittymiä niille jotka puhuu paljon puheluita mutta kappalemääräisesti vähän. Löytyy tuo sopimuksista enkä pois vaihda. Myös omaverkko on ollut loistava ja sekin pysyy.

Kokonaisuudessaan Saunalahden palvelut on kiitettävää luokkaa vaikka aina joskus sattuu ja tapahtuu kaikille virheitä.

Omalta osalta tämän topicin aihe on loppuunkäsitelty ja keskityn käyttämään Saunalahden minulle halvimpia hyviä palveluita.
Käyttäjätaso 1

En voi luvata asian käsittelyä nopealla aikataululla sillä näissä kuluttaja-asioissa on jonot joista Plehti mainitsikin jo aiemmin ja kehoitti olemaan Saunalahteen yhteydessä ja olinkin mutta tuloksetta.

Asian käsittely vienee aikaa arviolta 3-6kk mutta minulla on aikaa kyllä odotella. Katsellaan sitten aikanaan miten minun käy..



Omalta osalta tämän topicin aihe on loppuunkäsitelty ja keskityn käyttämään Saunalahden minulle halvimpia hyviä palveluita.


No, miten kävi? Saunalahti maksoi/uhkaili sinut hiljaiseksi vai huomasit itse olleesi väärässä? Vai kuluttajaneuvoja palautti sinut maanpinnalle?
Käyttäjätaso 2
Maaliskuussa sain Saunalahdelta tiedon, jonka mukaan Eliitti 3G kampanjatuote muuttuisi varmasti kk-maksulliseksi määräaikaisuuden loputtua.

Nyt on käynyt lisätiedusteluissa ilmi, ettei asia olekaan näin. Ainakin toistaiseksi Eliitti 3G kampanjatuotteen hinta on 0 eur/kk myös määräaikaisuuden jälkeen. Joiltakin liittymätyypin vaihtajilta on määräaikaisuus jo ehtinyt loppuakin, mutta hinta pysyy samana eli 0 eur/kk, ja hinta on voimassa toistaiseksi.

Sanon toistaiseksi, koska Saunalahdella ei toki ole velvollisuutta tarjota liittymää 0 eur/kk hintaan (tai oikeastaan yhtään mihinkään hintaan), sen jälkeen kun määräaikaisuus on loppunut. Niin voidaan kuitenkin tehdä ja tällä hetkellä niin tehdään.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kun tuosta kirjaimellisesti tulkitaan niin puhelut Elisan liittymiin ovat ilmaisia joten myös lankaliittymiin soitetut puhelut (Elisan) ovat ilmaisia 3000min asti kuukaudessa.

Mutta koska näin on kirjoitettu on puhelut oltava Elisan liittymiin ilmaisia, myös lankaliittymiin jotka ovat Elisan. Mikäli hinnastoa muutetaan esim. muuttamalla siten, että puhelut Elisan gsm liittymiin ovat ilmaisia ei Elisan lankaliittymiin niin silloin sopimusehtoja on muutettu olennaisesti jolloin määräaikaisuuden voi purkaa sillä perusteella.

Mutta eiköhän asia ole nyt kuitenkin niin, että puhelut Elisan lankaverkkoon ovat ilmaisia niinkuin ehdoissa lukee.

Mietin tässä (juu juu tiedetään, miettiminen ei kuulemma sovi minulle), miten tulkitaan hinnaston kahta riviä:


Jos mielestäsi hinnoittelu on selvä, silloin voisit soittaa maksutta Saunalahden asiakaspalveluun saaden virallisen vastauksen sen sijaan että toivot saavasi vastauksen täältä, eikö? 🙂 Ehkä en osaa olla tarpeeksi vaativa kuluttaja, mutta jos rivillä mainitaan pelkkiä matkapuhelinliittymiä tarjoava operaattori ja koska perinteisesti lankanumerot on eritelty omalla rivillään hinnastoissa joka operaattorilla, ei mulle tule mieleenkään ymmärtää lankanumeroita hintaan mukaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Siirtytäänpä sitten asianmukaiseen ryhmään, kun paljastui että vika ei olekaan puheluerittelyssä vaan aivan jossakin muualla.


Alkuperäisen hinnaston mukaan lankapuhelut maksavat 0,069 euro/min. Pahoittelemme, jos hinnaston on voinut tulkita virheellisesti muuten.


Alkuperäisen hinnaston mukaan kaikki puhelut Elisan, Kolumbuksen ja Saunalahden liittymiin kuuluivat 3000 min/kk pakettiin. Lauseen Puhelut Elisan, Kolumbuksen ja Saunalahden liittymiin 0 €/min (3000 min/kk normaalihintaisia kotimaan puheluita, yli menevät 0,069 €/min) ei luulisi olevan ymmärrettävissä mahdottoman moniulotteisesti.

Mikäli ette tätä todellakaan tarkoittaneet, alkuperäinen hinnasto oli pahasti virheellinen. Virhe ei kuitenkaan ole niin ilmeinen että kuluttajan olisi täytynyt se tajuta. Teillähän on myynnissä muita liittymiä joilla tuon 3000 min/kk voi soittaa Elisan ja Saunalahden lankapuhelimiinkin.


Tammikuusta -09 lankanumeroihin veloitetaan hinnaston mukaisesti 0,069euro/min.


Miksi hinnastossa olleen virheen myöntäminen tuntuu olevan Saunalahdelle mahdotonta?


Kuluttajaviranomaisten kautta asioiden hoitaminen vie poikkeuksetta kuukausia.


Tämä on valitettavan totta. Siksi kannattaakin tarkkaan harkita onko liittymä kaiken vaivannäön arvoinen. Perusmaksuhan on 0 €/kk, joten ehdottomasti helpoin (joskaan ei oikeudenmukaisin) ratkaisu on pistää sim-kortti pöytälaatikkoon ja ottaa seuraavat 23 kk rennosti. Toivottavasti päätelaitteelle löytyy jotakin käyttöä tai sen saa myytyä pois.

Myönnetään, laiskottaa enkä haluaisi alkaa vääntämään reklamaatiorumbaa tästäkin liittymästä, kun näyttää siltä että Nettipuhelin ja GSM vaativat nyt ihan riittävästi ylimääräistä huomiota.


Huomattavasti helpompi ja nopeampi tapa asioiden hoitamiseen on olla yhteydessä asiakaspalveluumme esim. kirjallisen reklamaation muodossa.


Korjaako Saunalahti liittymästäni hinnoittelun myös tammikuu 2009 - joulukuu 2010 väliselle ajalle mikäli teen reklamaation?
Käyttäjätaso 2
Miksi hinnastossa olleen virheen myöntäminen tuntuu olevan Saunalahdelle mahdotonta?


Siksi, koska siitä seuraisi lisääntyvää rahanmenoa. Toivottavasti kuitenkin Saunalahti tajuaisi jatkossa olla tarkempi hinnastojen raapustamisessa ja muutenkin hutiloida sivustollaan vähemmän. Ehkäpä myös Palstalla esim. tähän viestiketjuun olisi voinut Saunalahdelta joku vastata jo lähes kuukausi sitten, jolloin olisi säästytty isommalta sotkulta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Miksi hinnastossa olleen virheen myöntäminen tuntuu olevan Saunalahdelle mahdotonta?


Siksi, koska siitä seuraisi lisääntyvää rahanmenoa. Toivottavasti kuitenkin Saunalahti tajuaisi jatkossa olla tarkempi hinnastojen raapustamisessa ja muutenkin hutiloida sivustollaan vähemmän. Ehkäpä myös Palstalla esim. tähän viestiketjuun olisi voinut Saunalahdelta joku vastata jo lähes kuukausi sitten, jolloin olisi säästytty isommalta sotkulta.


Tuolla on jonkinlainen perustelu, miksi tyhjentävää vastausta ei annettu jo aikaisemmin:

http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10839.msg91082.html#msg91082

edit:
Tuossa tarkemmin tuo tarkoittamani kohta.

Lainaus käyttäjältä: -asiakas- - Maanantai 05.01.2009, 11:24
-------
Saisi vähitellen loppua tyylisi "vaieta tai kysymyksiin kokonaan vastaamatta jättäminen", kun kyseessä on hiemankin hankalampi aihe. Se ei ole asiakaspalvelua.
-------
Lainaus käyttäjältä plehti
Joihinkin kysymyksiin ei ole mahdollista vastata heti ilman taustaselvityksiä. Pitäisi varmaan opetella kirjoittamaan paremmin tai palkata parempia kirjoittajia/vastaajia.
---------
--------
Saunalahti Eliitti -liittymät ovat markkinoiden edullisimpia liittymiä tarjoten puhelut yli 2,3 miljoonaan GSM-liittymään kotimaassa veloituksetta ja muihinkin normaalihintaisiin kotimaisiin liittymiin 0,069euro/min sekuntiveloitteisesti ilman aloitusmaksua. Lisäksi kannattaa huomata, että Eliitti 3G:n kk-maksu on 0 euroa.

Emme ole muuttaneet Eliitti 3G:n hinnastoa missään vaiheessa. Alkuperäisen hinnaston mukaan lankapuhelut maksavat 0,069 euro/min. Pahoittelemme, jos hinnaston on voinut tulkita virheellisesti muuten. Virheellisten tulkintojen välttämiseksi olemme erottaneet lankapuheluiden osalta hinnastorivin nyt (5.1) omaksi rivikseen. Jo aikaisemmin korostimme (29.12.), että puhelut Elisan, Saunalahden ja Kolumbuksen GSM-liittymiin kotimaasta soitettuina ovat veloituksettomia.

Asiakkaat ovat meille tärkeitä ja pyrimme kaikin keinoin varmistamaan asiakastyytyväisyyden. Näin toimimme tälläkin kerralla:

    * Asiakkaillamme on mahdollisuus vaihtaa 3 kertaa vuodessa liittymätyyppiään, mikäli käytössä oleva liittymätyyppi ei vastaa nykyistä tarvetta.
    * Olemme valmiita myöskin hyvittämään joulukuun osalta ennen 29.12. Eliitti 3G-liittymistä soitetut lankapuhelut, jos se vain osoittautuu mahdolliseksi. Tammikuusta -09 lankanumeroihin veloitetaan hinnaston mukaisesti 0,069euro/min.
    * Ja jos tästäkin huolimatta sinä tai joku muu ennen 29.12. Eliitti 3G-liittymän hankkinut kokee kokeeneensa niin suurta vääryyttä, ettei pysty sen kanssa elämään, niin olemme valmiita purkamaan Eliitti 3G-sopimuksesi. Tällöin voit palauttaa saamasi puhelimen meille veloituksetta olettaen, että se palautat sen täysin uutta vastaavassa myyntipakkauksessa ja puhelin myytävissä uutena puhelimena. Helpoiten asian hoitaminen onnistuu Saunalahden asiakaspalvelun yhteysisvuston kautta osoitteessa http://saunalahti.fi/asiakaspalvelu/.
    * Mikäli haluaa purkaa sopimuksen, vaikka on jo ottanut puhelimen käyttöönsä, on sekin mahdollista maksamalla puhelimen jäännöshinnan. Tässäkin tapauksessa asia kannattaa hoitaa asiakaspalvelun yhteyssivuston kautta

Saunalahti toimii lain ja sopimuksiensa mukaisesti noudattaen tekemiään sopimuksia. Saunalahti on myöskin ainoa operaattori, joka tarjoaa asiakkaille keskustelufoorumin ja vieläpä kaikille avoimessa muodossa. Olemme poikkeuksetta korvanneet virheet, jotka ovat johtuneet meistä erittäin reilusti - korvauksemme ovat poikkeuksetta ylittäneet sen mitä lait olisivat meiltä edellyttäneet.  Kaikilla asiakkailla on oikeus halutessaan luonnollisesti valittaa toiminnastamme kuluttajavalituslautakunnalle taikka kuluttaja-asiamiehelle.

Kuluttajaviranomaisten kautta asioiden hoitaminen vie poikkeuksetta kuukausia. Huomattavasti helpompi ja nopeampi tapa asioiden hoitamiseen on olla yhteydessä asiakaspalveluumme esim. kirjallisen reklamaation muodossa. Kirjallisen reklamaation voi toimittaa asiakaspalvelun yhteyssivuston kautta, sähköpostilla tai kirjeitse. Kaikista hitain ja poikkeuksetta kallein tapa on sopimusoikeus, jossa asia käsitellään käräjäoikeudessa sopimusehtojemme mukaisesti. Sopimusehtojemme mukaisesti riitatapauksessa vääryyttä kohdannut osapuoli voi viedä jutun käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Näin on joitakin kertoja ikävä kyllä käynytkin ja jokaisella kerralla Saunalahti on voittanut jutun. Asian vieminen käräjäoikeuden ratkaistavaksi on kaikkein hitain ja kallein tapa asioiden ratkomiseen. Sopimusoikeudessa jutun hävinnyt osapuoli maksaa oikeudenkäyntikulut, jotka nousevat poikkeuksetta kymmeniin tuhansiin euroihin.

/ Panu.
Hyvä Panu ja Saunalahti! Toivottavasti asia on nyt kaikille selvennyt edes hieman ja jokainen hoitaa asian suoraan Saunalahden kanssa. Voidaanko nyt katsoa keskustelu asian osalta jo päättyneeksi? Panun ohjeen mukaisesti tyytymättömät voivat purkaa sopimuksensa. Kiitos!

Minä ainakin olen tyytyväinen Eliitti 3G:hen.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Saunalahti Eliitti -liittymät ovat markkinoiden edullisimpia liittymiä tarjoten puhelut yli 2,3 miljoonaan GSM-liittymään kotimaassa veloituksetta ja muihinkin normaalihintaisiin kotimaisiin liittymiin 0,069euro/min sekuntiveloitteisesti ilman aloitusmaksua. Lisäksi kannattaa huomata, että Eliitti 3G:n kk-maksu on 0 euroa.

Emme ole muuttaneet Eliitti 3G:n hinnastoa missään vaiheessa. Alkuperäisen hinnaston mukaan lankapuhelut maksavat 0,069 euro/min. Pahoittelemme, jos hinnaston on voinut tulkita virheellisesti muuten. Virheellisten tulkintojen välttämiseksi olemme erottaneet lankapuheluiden osalta hinnastorivin nyt (5.1) omaksi rivikseen. Jo aikaisemmin korostimme (29.12.), että puhelut Elisan, Saunalahden ja Kolumbuksen GSM-liittymiin kotimaasta soitettuina ovat veloituksettomia.

Asiakkaat ovat meille tärkeitä ja pyrimme kaikin keinoin varmistamaan asiakastyytyväisyyden. Näin toimimme tälläkin kerralla:

    * Asiakkaillamme on mahdollisuus vaihtaa 3 kertaa vuodessa liittymätyyppiään, mikäli käytössä oleva liittymätyyppi ei vastaa nykyistä tarvetta.
    * Olemme valmiita myöskin hyvittämään joulukuun osalta ennen 29.12. Eliitti 3G-liittymistä soitetut lankapuhelut, jos se vain osoittautuu mahdolliseksi. Tammikuusta -09 lankanumeroihin veloitetaan hinnaston mukaisesti 0,069euro/min.
    * Ja jos tästäkin huolimatta sinä tai joku muu ennen 29.12. Eliitti 3G-liittymän hankkinut kokee kokeeneensa niin suurta vääryyttä, ettei pysty sen kanssa elämään, niin olemme valmiita purkamaan Eliitti 3G-sopimuksesi. Tällöin voit palauttaa saamasi puhelimen meille veloituksetta olettaen, että se palautat sen täysin uutta vastaavassa myyntipakkauksessa ja puhelin myytävissä uutena puhelimena. Helpoiten asian hoitaminen onnistuu Saunalahden asiakaspalvelun yhteysisvuston kautta osoitteessa http://saunalahti.fi/asiakaspalvelu/.
    * Mikäli haluaa purkaa sopimuksen, vaikka on jo ottanut puhelimen käyttöönsä, on sekin mahdollista maksamalla puhelimen jäännöshinnan. Tässäkin tapauksessa asia kannattaa hoitaa asiakaspalvelun yhteyssivuston kautta

Saunalahti toimii lain ja sopimuksiensa mukaisesti noudattaen tekemiään sopimuksia. Saunalahti on myöskin ainoa operaattori, joka tarjoaa asiakkaille keskustelufoorumin ja vieläpä kaikille avoimessa muodossa. Olemme poikkeuksetta korvanneet virheet, jotka ovat johtuneet meistä erittäin reilusti - korvauksemme ovat poikkeuksetta ylittäneet sen mitä lait olisivat meiltä edellyttäneet.  Kaikilla asiakkailla on oikeus halutessaan luonnollisesti valittaa toiminnastamme kuluttajavalituslautakunnalle taikka kuluttaja-asiamiehelle.

Kuluttajaviranomaisten kautta asioiden hoitaminen vie poikkeuksetta kuukausia. Huomattavasti helpompi ja nopeampi tapa asioiden hoitamiseen on olla yhteydessä asiakaspalveluumme esim. kirjallisen reklamaation muodossa. Kirjallisen reklamaation voi toimittaa asiakaspalvelun yhteyssivuston kautta, sähköpostilla tai kirjeitse. Kaikista hitain ja poikkeuksetta kallein tapa on sopimusoikeus, jossa asia käsitellään käräjäoikeudessa sopimusehtojemme mukaisesti. Sopimusehtojemme mukaisesti riitatapauksessa vääryyttä kohdannut osapuoli voi viedä jutun käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Näin on joitakin kertoja ikävä kyllä käynytkin ja jokaisella kerralla Saunalahti on voittanut jutun. Asian vieminen käräjäoikeuden ratkaistavaksi on kaikkein hitain ja kallein tapa asioiden ratkomiseen. Sopimusoikeudessa jutun hävinnyt osapuoli maksaa oikeudenkäyntikulut, jotka nousevat poikkeuksetta kymmeniin tuhansiin euroihin.

/ Panu.


Panu Lehden kirjoitus on suurimmalta osalta asiaa ja totta. Eliitti3G on markkinoiden edullisin liittymä jossa ei ole kuukausimaksua ja puhelut yli kahteen miljoonaan liittymään ovat ilmaisia. Saunalahdella on lisäksi monenlaisia palveluita joita ei muilla ole ja hintakin on suuressa osassa markkinoiden edullisin. Tällä ajan takaa sitä ettei tarkoitukseni ole ollut pelkästään moittia sillä hyvääkin löytyy ja paljon.
Ikävä kyllä edellisen operaattorin jälkeen olen ollut valveutuneempi ja seurannut tarkasti tällaisia asioita. Olen edelleen sitä mieltä, että hinnoittelu on ollut suurissa määrin epäselkeää ja virheellistä. Sen Saunalahti on jo myöntänyt ja en halua käyttää sitä jatkuvasti "aseena" Olen myöskin sitä mieltä, että Saunalahti on muilta osin melkein aina täyttänyt tarpeeni niin palveluissa kuin hinnassa. Ja kun jotain on ollut pielessä on asia korjattu myös josta hatunnosto omalta osaltani.

Mihinkään markkinaoikeuteen en ole lähdössä ja tiedän sen käsittelyprosessin ilman, että siitä erikseen mainitaan. Tiedän myös sen, että mikäli tarvitsen aiempia oikeuspäätöksiä liittyen tiettyyn tahoon saan ne hankittua mikäli tarpeen on. Mikäli kuluttajavirasto on Saunalahden kannalla omalta osalta tapauksen käsittely päättyy siihen. Niin isoa intressiä minulla ei ole, että kielteisen päätöksen kuluttajavirastolta saadessani lähtisin oikeustoimiin.
Mikäli kuitenkin päätös on positiivinen tulee asiaa harkita uudelleen. Ja vielä.. Saunalahti tai kukaan muukaan ei ole ollut minuun yhteydessä eikä mikään taho ole vaikuttanut tähän kirjoitukseen. Halusin tässä tuoda rehellisen avoimen mielipiteeni niin negatiivisessa kuin positiivisessa mielessä. Hyvää alkavaa vuotta niin kaikille asiakkaille kuin Saunalahden Panu Lehdelle.

Lisätäkseni vielä: Saunalahden antama mahdollisuus lakkauttaa sopimus määräajasta huolimatta on hyvää suuntaan. Mutta kuinka moni pitää puhelinta avaamattomassa myyntipakkauksessa sen saatuaan? Myös hyvitys joulukuun lankapuheluista menee hyvään suuntaan mikäli näin myös tapahtuu. Omalta osaltani en asiaa vatvo enää ennenkuin saan vastauksen kuluttajavirastolta.
Käyttäjätaso 2
Itsekin äidilleni tuon liittymän kauppasin ja kerroin ilmaisista lankapuheluista. Ehkäpä se markkinointi oppii tästä mokasta ja miettii pari kertaa ennen kuin julkistaa virityksensä. En usko, että 70v-mummeli jaksaa alkaa kohkaamaan liittymän vaihtojen kanssa. Tärkeämpää olisi saada se paperilasku ilmaiseksi, tuo maksullisuus on lähinnä naurettavaa. Vai onko Saunalahti suuntautunut "nuorille/nuorekkaille", eli pistetään äitini kaltaiset ihmiset maksamaan laskustaan vanha 6 markkaa, hinta on AIVAN mieletön.
Voithan sinä hoitaa äitisi asioita, pistä tekstiviesti itsellesi ja opetat pikkuhiljaa äitisi hoitamaan laskut SINUN nettiyhteyden avulla. tuo on asennekysymys. Minä hoidan yli 70 v äitini laskut, hänen hyväksynnällään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Kuluttaja-asiamies soitti tänään ja keskustelimme tästä edellä mainitusta asiasta. Hän kävi puhelun aikana näillä sivuilla ja eritoten katsomassa kuvakaappaukset ja on todennut, että minun kantani on oikea. Puhelut lankaliittymiin pitää kuulua Eliitti3G liittymään koska hinnastosta on sen kuvan voinut saada vilpittömästi. Hän kertoi, että vanha hinnasto koskee niitä asiakkaita ketkä hankkivat Eliitti3G silloin kun uutta korvaavaa hinnastoa ei ollut tullut.


Kiitoksia paljon kaikille vaivannäöstänne. Hamilin, Kaakkurin, norri64:n ja salmasterin esitöiden ansiosta olen itse välttynyt soittamasta omasta Eliitti 3G-liittymästäni riidanalaisia puheluita. (Itseasiassa nakkasin sim-kortin pöytälaatikkoon kun Saunalahden sopimusrikkomukset tulivat ilmi.)

Nyt täytyy sitten aktivoitua itsekin ja alkaa vaatimaan Saunalahdelta sopimuksen mukaista liittymää.

Ihmettelen kyllä http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,11102.msg91226.html#msg91226 ' TARGET='_blank. Kun kyse on kuitenkin Elisa-konsernin sisäisistä puheluista, tulisi Saunalahdelle halvemmaksi noudattaa Eliitti 3G:n 28.11.2008 - 28.12.2008 hinnastoa kuin lähteä riitelemään asiakkaiden kanssa sopimusrikkomuksesta.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tässä hieman lisää tietoa käytännössä miten juttu tulee hoitaa mikäli haluaa asiasta tehdä reklamaation ja vaatia alkuperäisen hinnaston noudattamista.

Jotta oikeutus ilmaisiin (3000min/kk) Elisan lankapuhelimiin syntyy on liittymä ollut tilattu ennen kuin hinnastonmuutos tehtiin. Tilausvahvistuksen päivämäärä on se jolloin sopimus on syntynyt ei se milloin liittymä ollut avoinna tai asiakkaan käytössä. Koska itselläni ei ole antaa vielä tarkkaa päivämäärää milloin hinnastonmuutos on tehty niin se joka pystyy sen todentamaan luotettavasti voisi laittaa minulle yksityisviestiä tai laittaa tänne keskustelun jatkoksi tiedot siitä. Kuluttaja-asiamies sanoi, että asia saadaan kyllä selvitettyä teknisesti ja siten luotettavasti mutta itse en ole tekniikka-alan ihminen joten sen hoitaminen jää muille.

Kun liittymäsi sopimusvahvistus on tehty ennen hinnastonmuutosta olet oikeutettu alkuperäiseen hinnastoon eli: puhelut Saunalahden, Elisan ja Kolumbuksen liittymiin 0e/min max. 3000min kuukaudessa. Tämä siis käsittää myös Elisan lankapuhelut.

Tee kirjallinen reklamaatio Saunalahdelle jossa esität asian lyhyesti ja perustele asia. Perusteluna riittää se, että alkuperäinen hinnasto on ollut puhelut Saunalahden, Elisan ja Kolumbuksen liittymiin 0e/min

Mikäli olet käyttänyt Eliitti3G Elisan lankaverkon puheluihin ja niistä on sinua laskutettu ja olet laskun maksanut on Saunalahdella velvollisuus korvata puhelut joko hyvittämällä seuraavalla puhelin laskulla tai mikäli haluat on hyvitys suoritettava rahallisesti pankkitilillesi. Koska Saunalahti on omalla toiminnalla aiheuttanut tapahtuman ei Saunalahti voi veloittaa mahdollisista pankkisiirroista asiakasta sopimusehdoista huolimatta.

Mikäli reklamaatio ei auta tai et saa vastausta käänny kuluttajariitalautakunnan puoleen. He hoitavat yksittäisen kuluttajan valituksia ja antavat päätöksiä sekä ohjeen Saunalahdelle miten asiassa tulee heidän mukaan toimia. Kyseisen lautakunnan antama suositus ei ole lainsäädännöllisesti pakottava mutta n. 80% yrityksistä noudattaa lautakunnan päätöksiä, varsinkin isot konsernit. Mikäli Saunalahti ei tästäkään huolimatta toteuta sopimusehtoja on viimeinen tapa viedä asia oikeuteen. Tässä vaiheessa kuluttaja ei kuitenkaan tule olemaan yksin asian kanssa.

Korostan, että kuluttajariitalautakunta hoitaa ainoastaan yksittäisen kuluttajan valituksia ei joukkokanteita. Joten kaikkien tulee olla itse yhteydessä sinne mikäli haluaa tehdä kantelun ja reklamaatio ei tuota toivottua tulosta. Eli pointti on se, että jos minä saan 2 viikon päästä päätöksen jolla saan puhua Elisan liittymiin ilmaiseksi se ei koske automaattisesti kaikkia muita Eliitti3G asiakkaita.

Mikäli joku haluaa lisätietoja laittakaa yv:tä en viitsi enempää asiasta tänne enää postata koska tämä lienee riittävä tältä osin.


Mihin lainattu alkuperäinen viesti on kadonnut?


Olisiko sensuuri iskenyt?  😎 😎
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Mihin lainattu alkuperäinen viesti on kadonnut?


Se on toisessa viestiketjussa. Löydät alkuperäisen viestin seuraamalla viestin yläreunan linkkiä, http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10839.msg92930.html#msg92930 ' TARGET='_blank.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Itse ainakin ymmärsin hinnaston alun alkain niin, että se koskee gsm-liittymiä. Ja siis alkuperäisen sanamuodon kanssa.


Jokainen ymmärtää tavallaan, mutta minusta hinnasto oli harvinaisen selvä. Ensimmäisellä rivillä mainittiin Elisan, Saunalahden ja Kolumbuksen liittymät (ilman muita rajoituksia kuin normaalihintaisiin), seuraavalla rivillä "muihin". Mitä muuta seuraava rivi voi tarkoittaa kuin esim. Soneran, dna:n, Cubion, Globetelin jne. liittymiä? Kun ensimmäisellä rivillä lukee E, S ja K, "muihin" ei voi tarkoittaa E, S ja K liittymiä.


Kannattaisi varmaan irrutuksen tarkastella omia tekstejä, kyllä niistäkin löytyy tulkinnanvaraisia juttuja.


Varmasti. Mutta kuinka moni teistä on solminut kanssani 24 kk määräaikaisen sopimuksen nettikirjoitteluni perusteella? Omat kirjoitukseni ovat hieman eri asia kuin operaattorin virallinen hinnasto.

Turhaa viilata pilkkua noin pitkälle. Pitää muistaa sekin seikka, mikä mainitaan mainoksissakin nykyisin ettei hinta sido myyjää mikäli asiakkaan PITÄISI TAI OLISI PITÄNYT YMMÄRTÄÄ ettei ko. hinta ole millään tavoin mahdollinen.


Kyse ei ole pelkästään hinnaston sisällöstä, vaan myös siitä että hinnastoa on muutettu sopimusehtojen vastaisesti. Hinnasto ei enää ole sama hinnasto jos johonkin väliin lisätään jälkikäteen "GSM", vaan kyse on oleellisesti eri hinnastosta.

On totta että kuluttajaviranomaiset antavat yritykselle mahdollisuuden jättää tarjous toteuttamatta mikäli tarjouksessa on ollut oleellinen virhe.

Mutta, onko virhe niin ilmeinen? Saunalahdella on muita liittymätyyppejä, joissa puhelut muihinkin kuin Elisan, Saunalahden ja Kolumbuksen lankanumeroihin kuuluvat pakettiin. Tässä suhteessa Eliitti 3G:n 28.11.2008 - 28.12.2008 hinnasto tuntuu minusta täysin mahdolliselle.

Väitän että esimerkiksi Kotitotaali-paketin ja Reviiri-palvelun hinnastot kuulostavat huomattavasti "mahdottommimmilta" kuin Eliitti 3G 28.11.2008 - 28.12.2008 hinnasto. Kotitotaalissa ja Reviirissä annetaan erittäin edullisesti puheluita myös muihin kuin Elisa-konsernin suuntiin. Operaattorin kannalta huonolla profiililla soitteleva pystyy tekemään Saunalahdelle etenkin Reviiri-palvelussa jopa silkkaa tappiota. Eliitti 3G 28.11.2008 - 28.12.2008 kate jää toki hyvin ohueksi, mutta suoranaista tappiota sillä ei pysty Saunalahdelle tahkoamaan.

Lisäksi täytyy muistaa että tässä tapauksessa Saunalahti ei ole ilmoittanut hinnastossa olleesta virheestä eikä kieltäytynyt Eliitti 3G-sopimuksista, vaan on päästänyt asiat siihen pisteeseen että Saunahdella on jo asiakkaiden kanssa virheellisen hinnaston perusteella solmittuja määräaikaisia sopimuksia, joita Saunalahti ei myöskään ole suostunut kokonaisuudessaan purkamaan. (Saunalahden näkemyksen mukaan asiakkaan pitäisi maksaa kytkyyn kuuluva päätelaite. Kuluttajaviranomaisten käsityksen mukaan kytkykauppa on kokonaisuus, jossa koko sopimus on purettavissa mikäli joko liittymässä tai päätelaitteessa on virhe, joka ei ole korjattavissa.)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Epäselvyyksien välttämiseksi mainittakoon vielä että tavoitteeni ei suinkaan ole irtisanoa Eliitti 3G-sopimustani, vaan saada Saunalahti noudattamaan sitä. Mikäli Saunalahti ei noudata sopimusta, ei pelkkä irtisanominen riitä vaan silloin sopimusrikkomuksesta on saatava jo hyvitys.

Salmaster on kiteyttänyt asian hyvin http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10839.msg91018.html#msg91018 ' TARGET='_blank.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
irrituksen pointti oli täysin oikea. Eliitti3G liittymää ei pidä irtisanoa tai edes suostua siihen sillä Saunalahdella on sopimuksen perusteella velvollisuus noudattaa alkuperäistä hinnastoaan. Mikäli Saunalahti sanoisi kuitenkin asiakkaan Eliitti3G sopimuksen irti yksipuolisesti on Saunalahti velvollinen korvaamaan asiakkaalle sopimusrikosta johtuva hyöty joka vastaisi 2v soitettujen Elisan lankapuheluiden hintaa. Eri asia on miten sen arvioisi mutta summa on vähintäänkin kohtuullinen asiakkaalle.

Minua ei haittaa PLehden mainitsemat sopimusoikeuden isot kulut sillä asian selvyys on melko selvä. Ja vaikka joutuisin omalla riskillä lähtemään sopimusoikeuteen niin lähtisin jokatapauksessa. Kuitenkin tässä tapauksessa on tahoja jotka ensin antavat asiasta lausunnon ja jollei sitä noudateta niin eiköhän kuluttajariitalautakunta/kuluttajavirasto lähde avustamaan oikeuteen asiakasta.

Tämä ei ole tuulen höpinää vaan aion asiassa todellakin mennä sopimusoikeuteen asti jos ilmenee tarvetta. Lähetän kirjallisen reklamaation joka ehtii perjantaille tai ensi maanantaina PLehden työpöydälle ja toivon, että hän myös sen lukee.
Hyvät on pointit salmasterilla ja irrituksella. Selvittäkää kuitenkin ensin kuluttaja-asiamiehen/kuluttajaneuvojan mielipide ja neuvotelkaa saunalahden kanssa. Sopimusoikeus ja oikeusasteet ovat se viimeinen keino.

Kertokaa tulokset sitten kun asia on päätöksessä.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Lähetin reklamaation ja se on maanantaina Panu Lehden pöydällä. Ilmoittelen kun asia etenee ja oikeus voittaa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kirjoitan vielä tähän Eliitti3G liityen ja haluan täsmentää eräitä asioita.

Kuten moni tietääkin olen tehnyt valituksen kuluttajaneuvontaan liityen Eliitti3G hinnastoon liityen. Saunalahti on muuttanut hinnastoa jälkikäteen siten, että sanamerkitys "puhelut Saunalahden,Elisan ja kolumbuksen liittymiin 0e/min (3000min/kk) on muuttanut muotoaan oleellisesti sillä siihen on lisätty sana "gsm-". Nyt hinnastolause on "puhelut Saunalahden,Elisan ja kolumbuksen gsm-liittymiin 0e/min (3000min/kk)

Miksi olen ollut yhteydessä kuluttajaneuvojaan ja miksi valitan?

Jotkut henkilöt ovat maininneet, etä kyseessä on pilkun viilaaminen ja asioiden suurenteleminen. Olen pahoillani jos joku kokee näin mutta omasta mielestäni markkinointi on suoritettu siten, että asiakas on luullut Elisan lankaliittymien kuuluvan ilmaisiin puheluihin. Tässä vaiheessa haluan sanoa, että tämä on oma mielipiteeni ja jos joku on sitten samaa mieltä tai erimieltä hän saa itse kertoa asian vaikka täällä.

On totta, että mikäli markkinoinnissa on selvä virhe jonka kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää ei virheestä voida rankaista palveluntarjoajaa/yritystä sillä se olisi kohtuutonta. Mutta minun mielipide on, ettei kyseessä ole edellä mainittu tilanne. Alkuperäisen hinnaston muoto ei ole ollut sellainen, että asiakkaan olisi pitänyt käsittää ettei ilmaiset puhelut Elisan lankaliittymiin kuulukkaan sopimukseen. Saunalahdella on ollut jo jonkin aikaa liittymiä joista voi puhua Elisaverkon liitymiin ilmaiseksi ja näinollen ei ole ihmeellistä, että Elisan lankaliittymiin voi myös soittaa ilmaiseksi.

Panu Lehti on maininnut, että jos jonkun elämä kaatuu tähän niin palvelupaketin voi irtisanoa. Kyse ei ole elämästä vaan sopimusoikeuden pitävyydestä ei niinkään huomattavasta taloudellisesta menetyksestä. Sillä jos sopimusoikeutta voitaisiin alkaa soveltamaan asteikolla vähäinen taloudellinen menetys- huomattava taloudellinen menetys niin se olisi mielenkiintoista. Voiko asiakas jättää maksamatta vaikkapa 0,95e paperilaskun koska kyseessä on operaattorille vähäinen menetys? Voi vaikka asiasta on tehty sopimus jonka perusteella paperilasku maksaa 0,95e, vai olisiko Saunalahdella sittenkin oikeus periä tämä 0,95e..?

Asiakkaan ei myöskään kannata irtisanoa Eliitti3G pakettia vaikka hänelle olisi sellaista vaihtoehtoa tarjottu. Asiakas nimittäin menettää oikeuden saada ilmaiset puhelut lankaliittymiin tai rahallisen korvauksen mikäli Saunalahti velvoitetaan sopimusta noudattamaan.

Siis mikäli Saunalahti velvoitetaan? Kyllä. Mikään asia ei voi olla 100% ja siksi en annakkaan tälle asialle 100% varmuutta, että Saunalahti joutuu noudattamaan sopimusta. Mikään oikeusjuttu ei ole 100% vaan aina on olemassa häviämisen mahdollisuus. Siksi pyydänkin kaikkia tutustumaan aiheeseen tarkemmin ja miettimään haluaako lähteä valittamaan vai ei. En väitä, että se on helppo tie ja asia hoituu kuin amerikkalaisissa oikeusdraamoissa- voittaja saa 100 miljoonaa.

Onneksi kenenkään tuskin tarvii tässä asiassa yksin lähteä oikeustoimiin mikäli sinne asti pitää mennä. Kun asiasta valittamisen hoitaa oikeita reittejä ja jos ne eivät tuota tulosta, saa tuekseen kuluttajaviraston/kuluttajariitalautakunnan.

Korostan vielä, että kyse on nimenomaan periaatteesta enemmän kuin taloudellisesta menetyksestä. Mikäli annat sen ison pojan aina viedä sinulta koulussa taskurahasi olet kouluaikanasi luovuttanut hänelle arviolta 3000 euroa. Ja kun et ole ainoa vaan myös muut saavat kokea ison pojan mahdin niin summat ovat jo hieman suurempia.

Loppuyhteenvetona..

Maanantaina reklamaatio on Panu Lehden pöydällä ja jään odottamaan vastausta. Vastauksen jälkeen katsotaan miten menettelen asiassa. Tästä aiheesta en kirjoita enää ennenkuin saan vastineen Saunalahdelta asiaan.
Käyttäjätaso 2
Olen aikalailla samaa mieltä. itse "myin" liittymätyypin äidilleni ja sanoin, että pitää sisällä myös lankapuhelut Elisan liittymiin. Ensinmäisessä laskussa äidiltä oli veloitettu useampi kymmenen euroa (en muista tarkasti) lankapuhelimiin. Lisäksi pidän törkeänä sitä, että laskusta veloitetaan melkein kuusi markkaa. Äidilläni ei ole tietokonetta, verkkopankkia tai muuta tapaa maksaa laskuja kuin paperilaskulla. Pidän Saunalahden tapaa syrjivänä ja ainakaan laskujen maksullisuus ei ole yhdenvertaista kaikkien kanssa. Panu voisi ostaa pari fillaria vähemmän vuodessa ja lopettaa tämmöiset hölmöläisten hommat, jos niihin fillareihin todella täytyy kerätä raha niiltä jotka uskovat Saunalahden mainoksia ja jotka eivät ihan oikeasti voi ottaa vastaan verkkolaskuja. Herätkää siellä Saunalahdella.

Osallistu keskusteluun