Kysymys

Elisa ei kunnioita takuuta

  • 18 heinäkuu 2012
  • 9 kommenttia
  • 3489 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 4 kommenttia
Viime kesänä Elisalta ostamassani puhelimessa on vika jonka vuoksi puhelin on käynyt takuuhuollossa kolme kertaa, tuloksetta - täsmälleen sama vika on puhelimessa edelleen. Hain tänään puhelimeni kolmatta kertaa Lasipalatsin Elisa Studiosta jossa olen asioiden tiimoilta asioinut. Todettuani ettei puhelimesta ollut tälläkään kertaa saatu vikaa korjattua ja asiakaspalvelija totesi myös vian olevan edelleen puhelimessa. Laki ja kuluttajaviraston suositus on tällaisessa tapauksessa selkeän yksiselitteinen: viallinen tuote pitää ensisijaisesti yrittää huoltaa, mutta ellei sitä kohtuullisessa ajassa saada korjattua, tulee tuote ensisijaisesti vaihtaa uuteen vastaavaan.

Kolme huoltokeikkaa ja puhelin pois käytöstä puolitoista kuukautta selvästi ylittää kohtuullisen ajan määritelmän, ja on aika selvää ettei huollossa neljännelläkään kerralla osattaisi tehdä mitään mitä siellä ei olisi jo kolmella aikaisemmalla kerralla yritetty. Niinpä ilmoitin liikkeessä että nähdäkseni puhelimen korjaamista on jo yritetty riittävän monta kertaa tuloksetta, joten mielestäni kyseeseen tässä tilanteessa tulee puhelimen vaihto uuteen. Tästä asiakaspalvelija, konsultoituaan pariin otteeseen myymäläpäällikköä (jota en saanut itse puheilleni) yksiselitteisesti kieltäytyi ilmoittaen ettei se ole "heidän tapansa". Sen sijaan minulle esitettiin että voisin ostaa uuden puhelimen jonka hinnasta saisin hyvitettyä osan puhelimeni alkuperäisestä ostohinnasta. Käsittämätöntä!

Tällaisella palvelulla ei ole mitään tekemistä takuun kanssa. Takuun tarkoitus on että myyjä takaa että ostaja saa ehjän tuotteen joka vian ilmetessä takuuaikana joko korjataan tai vaihdetaan uuteen toiminallisuudeltaan vastaavaan, ei että myyjä voisi myydä asiakkaalle uuden tuotteen takuunalaisen tuotteen hajotessa.

Mainittakoon tähän väliin että kautta koko prosessin Elisa Studiolla saamani palvelu on ollut ystävällistä eikä minulla ole pahaa sanottavaa asiakaspalvelijoiden toiminnasta. Myös minulle koituneet matkakustannukset hyvitettiin asianmukaisesti ja mukisematta, mutta tämä lopuksi tapahtunut käsittämätön yritys venkoilla takuun vaatimuksista jätti asiasta todella pahan maun suuhun. Tässä vaiheessa oltuani puolitoista kuukautta ilman puhelinta ja maksettuani koko ajalta käytännössä tyhjänpanttina seisseestä nettiliittymästä alkaa tuntua että Elisa alkaa olla minulle velkaa muutakin kuin uuden, toimivan puhelimen.

Huomenna lähtee aiheesta yhteydenotto Kuluttajavirastoon. 

9 kommenttia

 joo sama homma kävi mul! tajusin kuitenki et huolto oli halvempi ku puhelimen takuu nii kävin tuol huollattaa

// Muokattu, linkki poistettu
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Taalen, nöyrimmät pahoittelut Elisan puolesta. Tässä ei auta selittelyt vaan tapauksesi hoitamisessa on mennyt todella monta asiaa todella pieleen, joista meidän pitää Elisassa ottaa opiksemme.

Pyrimme aina palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla eikä missään asiassa ole tarkoitus tehdä asioiden hoitamista hankalaksi vaan pyrkimys on hoitaa asiakkaan asia kuin asia niin, että se on asiakkaalle mahdollisimman nopeaa ja vaivatonta.
Tapaus on nyt saatettu jotakuinkin tyydyttävästi päätökseen. En missään tapauksessa ole tyytyväinen asioiden kulkuun enkä aio enää Elisa Studioon jalallani astua, mutta toistaiseksi pysyn Elisan asiakkaana.
Sitä jotenkin kuvitteli että asiat voitaisin hoitaa sivistyneesti kun liikkeeseen toimitetun, toisen kirjallisen valituksen jälkeen sain yhteydenoton myymäläpäälliköltä. Parin puhelun aikana selvitimme asiaa ja minulle luvattiin myymälässä odottavan minua samanlaisen vaihtopuhelimen kun tulen sitä noutamaan - puhelin kävisi vain huollossa ohjelmistopäivityksessä. Myymäläpäällikkö itse lähtee lomille joten asiaa hoitaa hänen tuuraajansa.

Kun reilua viikkoa myöhemmin tulen puhelinta noutamaan on ystävällinen tuuraaja minua vastassa odottamassa, mutta luvattua puhelinta ei löydy mistään. On maannut koko tämän ajan huollossa odottamassa joitain paperitöitä. No, selvitykset tehdään ja puhelin luvataan heti seuraavan viikon alkuun. Samalla SIM-korttini vaihdetaan uuteen, koska yksi vioista ilmeisesti johtui vanhasta SIM-kortista eikä puhelimesta. Uusi SIM-kortti muuttaa puhelimeni paperipainoksi, puhelin ei toimi sen kanssa lainkaan, ilman korttia kyllä.

Kuluu kaksi viikkoa, tietoa vaihdokista ei kuulu. Ilmoitan tuuraajalle tekstiviestitse tulevani liikkeeseen jotta asia saadaan lopultakin selvitettyä. Saan vastauksen jossa ilmoitetaan tuuraajaan olevan lomalla, mutta hänen tuuraajansa voi hoitaa asian. Asian luvataan järjestyvän.

Liikkeessä en näe tuuraajan tuuraajasta vilaustakaan vaan minua "palvelee" asiasta mitään tietämätön asiakaspalvelija joka ensiksi väitää luvatun vaihdokin odottavan huollossa osia (ohjelmistopäivitystä varten?), mutta myöhemmin sentään vaivautuu jotain asiasta selvittämäänkin. Vaihdokkia jonka luvattiin neljättä viikkoa sitten olevan minua liikkeessä odottamassa ei edelleenkään näy tai kuulu. Vaihtoehtona minulle tyrkytetään korvikkeeksi ikivanhoja, ominaisuuksiltaan täysin ala-arvoisia ja puhelimelleni joka osa-alueella kirkkaasti häviäviä puhelimia joiden samainen asiakaspalvelija kehtaa kirkkain silmin valehdella olevan selvästi omaa puhelintani parempia. En luonnollisesti suostu ilmiselvään *****usyritykseen, ja hyvityksestä Elisan vengoittelun aiheuttamasta ajasta ja vaivasta ei suostuta edes ottamaan puheeksi.

Sinä aikana jolloin vielä kuvittelin että asia voitaisiin hoitaa liikkeen kanssa sain lopultakin vastauksen ensimmäiseen tekemääni valitukseen ja huomasin myös minua yritetyn lähestyä tämän foorumin kautta, joten yritän nyt vielä kerran asioimalla suoraan asiakaspalvelun kanssa, mutta kohtaamani pompottelun, vetkuttelun ja suoranaisen häpeämättömän valehtelun vuoksi en aio enää jalallanikaan astua Lasipalatsin Elisa Studioon, ja pienen ihmeen tulee tapahtua jotta voisin enää jatkossa kuvitella olevani Elisan asiakas.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Taalen kirjoitti:
Elisan palveluasenteesta kertookin aika paljon että kirjallisesti toimitettuun viralliseen valitukseen ei vastattu kahden viikon vastausajan puitteissa. Niinpä nyt sitten viimein siirtyy asia eteenpäin kun Elisa on päättänyt jättää käyttämättä viimeisenkin mahdollisuutensa hoitaa asiat kuntoon suosiolla.

Jospa ne kokeilee kepillä jäätä TAI ei ole tarpeeksi suuri "herra", että uskaltaisi uuden luurin antaa.

Pitää mainita, että useampi vuosi sitten, itsellä oli samsungin simpukkaluuri, jonka ostin muistaakseni city-käytävän dna liikkeestä(en nyt ihan varma), no ko luuri toimi aikansa ja jouduin viemään huoltoon. Sieltä se tuli ja vika oli edelleen olemassa. Taisi käydä vielä toisenkin kerran ja sitten puhalsin pelin poikki. Soitin ja käytiin kiivaskeskustelu, jossa vaadin uuden luurin, enkä ala juoksuttaa luuria huollossa,jossa sitä ei osata tms. saada kuntoon. Ko luuria ei ollu enää uutena myynnissä, mutta sitten sain puhelun,jossa vähän isompi herra oli löytänyt minulle saman luurin uutena. Vaadin siihen myös päivityksen, ennen kun edes suostuin hakemaan sitä uutta. No näin tehtiin ja huollon lappuseen tuli erikseen merkintä: asiakas on vaatinut päivityksen uuteen luuriin 🙂 Ikävä sanoa, mutta nykypäivänä taitaa olla niin, että asioita ei voida hoitaa asiallisesti, vaan asiakas joutuu kunnon "taisteluun", ennen kun mitään tapahtuu. Jotkut asias johtuu varmaan siitäkin, ettei myyjäliikkeillä aina ole tietoa asioista ja asiakkaan oikeuksista. Älä anna periksi ! 
Käyttäjätaso 2
Itselläni on aivan sama tilanne, vaikkakin syytän ennemmin Nokiaa kuin Elisaa, mutta Elisahan se myyjänä on vastuussa. Puhelin kävi pari kk - puolen vuoden välein samasta viasta huollossa, kunnes takuu loppui.. Sentään netistä löysin ohjeet miten korjaan ongelman itse kun se taas ilmaantuu, mutta samalla täytyy puhelin aina varmuuskopioida mikä tuskin lienee tarkoituksenmukaista. Elisan linja asioissa lienee päästä mahdollisemman vähällä, asiakkaasta piittaamatta..
Elisan palveluasenteesta kertookin aika paljon että kirjallisesti toimitettuun viralliseen valitukseen ei vastattu kahden viikon vastausajan puitteissa. Niinpä nyt sitten viimein siirtyy asia eteenpäin kun Elisa on päättänyt jättää käyttämättä viimeisenkin mahdollisuutensa hoitaa asiat kuntoon suosiolla.
Hei

Sama juttu kävi minulle Nokian puhelimen kanssa. Kolmannella kerralla samaa vikaa korjattaessa huolto halusi jo rahaa. En tiedää onko vika Elisassa vai Nokia sarvikuonotko noudattavat Elopin tuhon tietä. Näille huijareille ei asiakas merkitse mitään - kunhan rahaa tulee. Politiikot eivät kiinnostu näistä pienen ihmisen asioista. Audissa on kiva räplätä työsuhde kännyä, joka pannann kuntoon tarvittaessa.

Sanoo Durak
Onko Elisan käytäntö virallisesti sama kuin liikkeessä nähty törkeä piittaamattomuus myönnetystä takuusta?

Osallistu keskusteluun