Kysymys

Elisa joutuu estämään pääsyn Pirate Bayn:n sivustoille 18.11 mennessä

  • 26 lokakuu 2011
  • 79 kommenttia
  • 6602 katselukerrat

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
http://www.elisa.fi/ir/pressi/index.cfm?t=100&o=5120&did=17563

79 kommenttia


http://www.elisa.fi/ir/pressi/index.cfm?t=100&o=5120&did=17563


Joo ..... voi harmi  😠 😠
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3


http://www.elisa.fi/ir/pressi/index.cfm?t=100&o=5120&did=17563


Joo ..... voi harmi  😠 >:(


Miten niin "harmi"? Onko mielestäsi laittoman toiminnan estäminen "harmi"?  😮
Tuollaiset kiellot on joka tapauksessa vaan naurettavaa pelleilyä.

Aktiiviset käyttäjät ketkä haluaa niin kiertää noi estot proxien avulla alta minuutin.

Muutenkin jos käy lukemassa tuon Elisan tiedotteen. Elisa ei tule hyväksymään päätöstä ja tulee valittamaan siitä jo silläkin perusteella, että päätös on annettu yksin Elisalle, ei muilla operaattoreille. Saattaa tulla asiakaskatoa ihan vaan periaatteesta vaikka ei piratebayta käyttäisikään.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Miten niin "harmi"? Onko mielestäsi laittoman toiminnan estäminen "harmi"?  :o
Eikö piraattipoukama olekaan laillinen sivusto?
Kaikki piraatit pitäisi vetää kölin alta...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Spotify forever.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki


Miten niin "harmi"? Onko mielestäsi laittoman toiminnan estäminen "harmi"?  :o
Eikö piraattipoukama olekaan laillinen sivusto?

Se oli, vuosien 2003 - 2009 välisen ajan Ruotsissa ( laillisuuden takasi Ruotsin korkein oikeus, sen mielestä .torrent metatiedostot eivät olleet laittomia, eivätkä ole niitä nytkään paitsi Suomessa ).
Lisätietoja: http://is.gd/JiPRDE ' TARGET='_blank

Sivusto on kokenut pari kertaa palvelimien ryöstön (vain yksi on museoitu), mutta on noussut sananvapausaktivistien avulla uudelleen linjoille. Se miksi puhun tästä enään sivustona, enkä
bittorrent trackerinä, on se että piraattipoukaman oma public tracker suljettiin jo vuosia sitten. Nykyisin sivusto toimii Ruotsin ulkopuolella, mutta Ruotsin
piraattipuolue käyttää vain diplomaattista koskemattomuutta hyväkseen reitittämällä liikennettä piraattipoukamaan Ruotsin "eduskunnan" koneilla, tämä oli järkytys monelle.
Suomessahan ei piraattipuolue vielä ole saanut eduskuntapaikkoja, suurin syy kai on että heitä vielä luokitellaan yhden asian puolueeksi (tämä voi muuttua).

Pitää kuitenkin aina muistaa että on suuri ero onko jokin toiminta laitonta vai onko se oikeasti rangaistavaa (vrt. suojatien yli polkupyörällä ajo on laitonta, ilman katkoviiva merkintää ).
Tekijänoikeusasiat ovat siviilioikeutta ja puhutaan rikkomuksista, ei rikoksista. Näistä voidaan myös määrätä vahingonkorvaus jos pystytään näyttämään toteen sellaisen tapahtuneen ( yleensä arvotaan ).
Omasta mielestäni lääketeollisuuden tekijänoikeudet on rikos ihmiskuntaa vastaan, eikä toisinpäin. Saat toki olla eri mieltä kanssani.

Mutta asiaan, olen monen muunkin kanssa samaa mieltä että että maksullinen piratismi on perseestä ja on todellakin väärin että toisten tuotoksilla rahastetaan.
Emme kuitenkaan nykyaikana enään tarvitse ainoastaan rahastavia välikäsiä, vaan kyllä maksut tai lahjoitukset pitää mennä suoraan tekijälle.
Meneillään on suurten välikäsien kuolikamppailu, jossa surutta käytetään valtaa ja rahaa tiukemman valvonnan aikaansaamiseksi.
Lopputulos on jo selvä, välikädet kuolevat, mutta tiedonvaihto jää - sitä on aina ollut ja tulee olemaan, ilman internettiäkin ( vrt. adidas-verkko, lainaus )

Jotta tekisitte tuosta välikäsien kuolinkamppailusta nopeampaa, niin että vähemmän siviilioikeuksia Teiltä otetaan pois. Boikotoikaa ulkomaisia tuottajia ja antakaa
rahanne paikallisille tekijöille tai niille parille suomalaiselle yhtiölle joita ulkomaalaiset eivät vielä ole ostaneet. Turha alkaa vinkumaan että menee työpaikkoja Suomesta, ne on jo menneet.
Etujärjestöt tässä on laitettu vallan ajokoiriksi, bubu vaan on niitä aina ollut ovelampi ja nopeampi. Aina sodissa on käynnistynyt kilpavarustelu ja minulla on sellainen kutina että
jotain mullistavaa on tulossa: anonyymi tiedostonvaihto - nythän koko homma on ollut häpeilemättömän julkista ja taustalla on pyörinyt enemmän tai vähemmän osaava privaattipuoli.

Jännityksellä odotan miten tuo esto tulee toimimaan, nyt kun se pakolla ensin päälle laitetaan - onnistuuko sen kiertäminen lapselta joka osaa mesettää, vai tarvitaanko siihen muutama vuosi
peruskoulua ja internetin alkeet kursseja.

Älä wareta jos et osaa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Jättämällä pari kaljareissua tai tupakka-askia väliin saat Spotifyn, niin ei tarvitse warettaa.

Suojatien yli pyörällä ajaminen, saattaa olla laitonta, mutta niin monta kertaa itsekin ajanut pyörällä poliisin edessä eikä ne ollut siitä moksiskaan.

Jättämällä pari kaljareissua tai tupakka-askia väliin saat Spotifyn, niin ei tarvitse warettaa.

Suojatien yli pyörällä ajaminen, saattaa olla laitonta, mutta niin monta kertaa itsekin ajanut pyörällä poliisin edessä eikä ne ollut siitä moksiskaan.


Spotifystä ei saa kaikkea, pelit ja elokuvat jäävät saamatta.

Etkä varmaan käyttänyt kypärääkään 😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kuka nyt elokuvia katselee? Siihen on Voddler, tosin aika harvoin tulee käytettyä. Musiikki on parasta!

Pelit ovat turhia.

Ja kyllä, en käytä kypärää, osaan polkea pyörällä. Jo kymmenen vuotta.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki

Jättämällä pari kaljareissua tai tupakka-askia väliin saat Spotifyn, niin ei tarvitse warettaa.

Suojatien yli pyörällä ajaminen, saattaa olla laitonta, mutta niin monta kertaa itsekin ajanut pyörällä poliisin edessä eikä ne ollut siitä moksiskaan.

Eiköhän tuo warettamisen jatkaminen ole ihan elämäntapa, kun sen kerran oppii niin osaa jatkossakin. Vähän niin kuin polkupyörällä ajamisen.

Spotify on käyttäjäystävällinen (maksaville), mutta taitaa artisti jäädä siinäkin nuolemaan näppejään kun rahat kilahtavat spotifyn omistaville musiikkiyhtiöille. Voi artisti parkaa. Silti tulee uutta tuotantoa, vaikka edellisilläkään ei laskuja maksettu.

Minua itseäni kiinnostaa vain live-esiintymiset ja .FLAC (lossless) musiikki online-kaupat - aika harvassa ovat. DRM:ää en tue missään muodossa.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Suomen internet-sensuuria ollaan laajentamassa kohti Kiinan mallia, ainakin jos siitä saa päättää tuomarin asemaan noussut tekijänoikeustoimikunta . Salaliittoa seuraa sananvapausaktivisti "sony rootkit-paljastaja" Matti Nikki.
Ellei sitten jokin muu taho tai yleislakko estä tämän siikaariportaan suunnitelmia. Muut sananvapausaktivistit ovat olleet yhtä munattomia kuin VR:n johto, ei kaikkia tapauksia tarvitse ratkoa oikeudessa ( tämähän on juuri tekijänoikeus-etujärjestöjen taktiikka viimeisen vuoden aikana: syyllinen , kunnes toisin todistetaan ).

FiCom:n ylin johto täytyy olla voimakkaammin puolustamassa työnantajiaan, viime aikaisia lapsuksia: mm. LAN tethering kiellot mobiili-liittymien sopimusehtoihin kun heidän pitäisi olla edesauttamassa keskeytymätöntä internetin toimintaa sen kaikissa muodoisssaan ilman sensuuria ja estoja. Käsitykseni mukaan seuraavat mehukkaat paljastukset kohdistuvat juuri FiCom:n toimintaan, se on menossa entistä salaisemmaksi entisen avoimuuden sijasta.

Ainakin tämä tarjoaa miljoonien eurojen markkinat virolaisille, venäläisille ja norjalaisille välityspalvelimien tarjoajille lähitulevaisuudessa, kun sadattuhannet suomalaiset siirtyvät heidän maksullisia (n. 3 /kk] palvelujaan käyttämään kiertääkseen nämä isoveli valvoo estot.

Jatkossa suomalaista internet-sensuuria voidaan laajentaa estämään poliittisia "vihapuheita", ebay-estot ( yms. veronkierto ), ulkomaiset pokerisivustot, amerikkalaisten TV-sarja streaming-sivustojen estot jne. Vaikka alunperin sensuuria oli tarkoitus käyttää vain lapsiin kohdistuneen väkivallan piilottamiseksi ( huom. ei sen poistamiseksi verkosta).
Niin se vaan laajenaa aina, kun päästää kukkahattutädit lisääntymään vapaasti (joukossa tyhmyys tiivistyy).

lisätietoja:
http://lapsiporno.info

(jos et pääse kyseiselle sivulle, on käyttämäsi DNS palvelin "myrkytetty" - vaihda se toimivaan tai käytä jotain välityspalvelua.)
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Seuraava viesti kannattaa lukea, siinä on tämän "DNS myrkytyksen" ongelman alkujuuri ja selvä parannusehdotus ongelmaan.

http://is.gd/QSCL6c ' TARGET='_blank

Kirjoittaja on maailmanlaajuisen piraattipuolueen perustaja ja esittänyt aikaisemminkin vaihtoehtoisia tapoja talouteen (miel. ilman välikäsiä)
Vilkaise myös hänen muita kirjoituksiaan.

Haluatko miljonääriksi ?

Ehkei kannata perustaa parturikampaamoa/kukkakauppaa ja tuhlata parissa vuodessa starttirahat ja valmistautua hallittuun konkurssiin.
Jos ei tähtää korkealle niin ei sitä myöskään voi saavuttaa.  Jotta voisi tahkoa rahaa, täytyy päästä rahan alkulähteille. Parhaiten se onnistuu
kun teet omaa "rahaa" joka on arvostettu valuutta.

Moni varmaan tietää nämä bitcoin ja arvometalli pankki menestystarinat, mutta niilläkin on heikkouksia ja ryöstäjätkin ovat näiden kimpussa.
Minä perustaisin tietoturvallisen virtuaalipankin, jonka luoman "rahan" voima perustuu siihen että se on vaihdettavissa suoraan nykyisiin HEX pörssin arvopapereihin. Palvelimet johonkin ydinasevaltioon, vaikkapa Iraniin tai Pakistaniin.
Uskoisin että saisi heti jonkin yhteystyökumppanin arvopaperivälittäjistä kun tässä tulee uutta oikeaa rahaa laman runtelemaan pörssiin ja ryöstäjätkin jäisivät nuolemaan näppejään, koska arvopapereita säilytetään toistaiseksi isoissa pankeissa bittimuodossa. Win win tilanne kaikkien osapuolten paitsi tekijänoikeus/pankkisektorin.
Perustettavan virtuaalipankin omistajia olisivat 49% suomalaiset internet-operaattorit, ne saisivat samalla kaipaamaansa poliittista ja ennenkaikkea rahallista vaikutusvaltaa. Nythän operaattoreita kiusaa pienet autotallifirmatkin (TTVK) veronmaksajien rahoilla. Olisko operaattoreilla aika palata pelaamaan samaa (rahan valta)leikkiä, eikä vain nyhjöttää hiekkalaatikon nurkassa ottamassa turpaan tulevaisuudessa 6-1 ?

Idean voisi sitten myydä onnistuessaan kiinalaisille ja/tai ottaa google mukaan. Eläkepaperit voisi tehdä tässä vaiheessa miljardöörinä.

Vaihtaisin mielelläni kohta arvottomat euroni tähän "valuuttaan" kuin palaisin takaisin Suomen markkaan.

Ps.
Sinä joka toteutat tämän takuuvarman pisnesidean (ennen ruotsalaisia), lahjoittamasi huvipurren voi toimittaa allekirjoittaneelle, kiitos.
Groovesan
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
C:Usersgroovesan>nslookup piraattipoukama.fi 195.74.0.47
Server:  decker.sci.fi
Address:  195.74.0.47

Non-authoritative answer:
Name:    piraattipoukama.fi
Address:  194.71.107.15

Toimiihan se 19.11.2011. Hieman käytetty omaa luovuutta DNS-nimessä etteivät palstaa lukevat eläkeläiset saa osoitetta suoraan, mutta IP-osoite on aito.

Rispektit Elisalle (lisää myöteistä julkisuutta, ... tarkkaillaan , vai oliko vaatimus 18.11.2099 mennessä?)
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Joskus tuolta EU:n päästäkin tulee järkeviä päätöksiä tekijänoikeusasioissa!

EU-tuomioistuin on päättänyt, että operaattoria ei voida määrätä estämään asiakkaidensa verkkoliikennettä nimettyihin osoitteisiin. Käsittelyssä oli brittiläinen tapaus, mutta blogaajamme Ville Oksasen mielestä päätös todennäköisesti kääntää Suomessa juuri käsittelyssä olevan Elisa Pirate Bay -jupakan päälaelleen.


Oksasen blogipostauksen voi lukea Tietokoneen http://blogit.tietokone.fi/lexoksanen/2011/11/24/iso-ei-verkkosensuurille-sabam-v-scarlet-hyvitysmaksu-alypuhelimille/ ' TARGET='_blank

Pitää kyllä kompata Oksasta tässä, eipä se Elisan saamakaan tuomio voi olla "laillinen" jos tämäkään vastaava tapaus ei ole!
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Kyllähän tässä Elisa nyt kusi hunajaa ja tapaus on tapulteltu, joten jatkakaa warettamista pojat. Mutta jos se syö mun kaistaa normaalissa netin käytössä niin torilla tavataan.

Ja heti perään tuli seuraava tiedote http://www.iltasanomat.fi/digi/sonera-ja-dna-oikeuteen-pirate-bayn-takia/art-1288430836511.html
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Kyselin viikonloppuna teineiltä käyttävätkö he julkista Pirate Bay bittorrent linkityssivustoa, mutta yllätyksekseni sanoivat jo siirtyneensä muiden linkityssivustojen käyttäjiksi (nuorimmatkin vastaajat). Lähes jokainen kyllä tiesi millaisesta linkityssivustosta on kyse, vaikkei mitään bittorrentin toiminnasta ymmärtäisikään.
Ehkä tämä kyseinen sivusto palvelee parhaiten juuri aloittelijoita.

Uskoisin että kyseisen sivuston venkulointi sensuurilistalle, on vain avaus laajamittaiseen useiden muidenkin sivustojen systemaattisiin sensurointiyrityksiin. Jos annat sormen, he vievät koko käden.

Massoille suunnattu kiertotei-palveluiden tarjoaminen ja uusille hakupalveluille tämä ikuinen kissa hiiri sensuurikilpailu tarjoaa loistavat menestysmahdollisuudet. Ainakaan niiden käyttökustannukset eivät ole nytkään päätähuimaavia, ennustan niiden jopa laskevan kun kilpailu asiakkaista kiihtyy. Nopeat syö aina hitaat.

Jännä on huomata että suomalaisten 3. yleisin sijaiskotimaa Espanja, ei ole vielä tarjonnut tiedostonvaihtopalveluja suomalaisille (tai vaikka olisikin jo). Kyseisen EU-maan tekijänoikeuslait sallivat ei-kaupallisen tiedostonvaihdon. Korjaus: Espanjan uusi hallitus runnoi uudet lait läpi pikavauhtia, koska Yhdysvallat uhaksi laittaa Espanjan amerikkalaisen viihteen kauppasaartoon.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Laitetaas tässä pläjäys nykymaailmasta, jossa musiikkikartellit ovat vuosia vain kasvattaneet tulojaan vaikka niiden lukumäärä tosin on laskenut kun ovat ostelleet toisiaan.

Vaikka tässä keuhkookin saksalainen hakkeri ja entinen ammattirikollinen taistellen tuulimyllyjä vastaan, täytyy antaa kuitenkin hänelle tunnustus rohkeudesta taistella myös artistin etujen puolesta (sellaistenkin jotka ei ole levy-yhtiöiden sätkynukkeja tai maskotteja). Tarkoitus on jättää väliportaan maksut huomattavasti pienemmiksi kuin mitä ne nyt ovat ja antaa hyvien ja kiinnostavien artiestien enemmän markkinoida itseään.
Tästä ei suuret levy-yhtiöt tule kyllä yhtään pitämään, mutta jonkinhan on koitettava jäätä kepillä. Onnea yritykseen. Samanlaista ei voi tapahtua Suomessa, koska meillä lainsäädäntö estää tälläiset kapinoinnit.

Suomessahan ei ole enään suomalaisia isoja levy-yhtiöitä, vaan ne on ulkomaalaisten. Pari indie-firmaa löytyy, sekä artistin nimi tähän Oy:tä. Seuraava sensurointikohdekin on jo selvä: mega-palvelut (ja millähän perusteella?)

Sitten itse uutiseen:
http://torrentfreak.com/from-rogue-to-vogue-megaupload-and-kim-dotcom-111218/ ' TARGET='_blank
No oikein hvyä että estettäisiin kaikki laittomuudet mitä netistä koitetaan latailla sekä käyttää kanssa.vai onko teistä esim luvallista-
että monen tuhannen euron ohjelmia jaetaan ja sitten lataillaan ilman mitään seurauksia,tai sitten muuten kopioituja elokuvia yms laitetaan-
lataukseen ja sitten lataillaan niin onko tämä kovinkaan laillista??
Eli pitäisi ehdottomasti esim mokkuloihin laittaa automaattisesti sivusto suodatukset yms lataus estot että vain netin käyttö olisi sallittua sekä-
vain normaalit laajennos jutut olisi sallittuja selaimen toiminnan varmistamiseksi.. 🙂
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Estot laitettiin tänään voimaan! http://www.elisa.fi/ir/pressi/index.cfm?t=100&o=5130&did=17727
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
Jeps, surullista sensuroinnin leviäminen myös namusetien lisäksi tähän julkiseen haku/linkitys-sivustoon. Kiitos vain tekijänoikeustoimikunnan pienryhmien kukkahattutädeille opetus- ja kulttuuriministeriössä.

Tai sitten ei?



tai

http://is.gd/JlN2pn

Kissa on nostettu nyt pöydälle, on hiirulaisten aika kaivaa uusi kulkureitti. Toivotaan ettei Elisa usko käräjäoikeuden random*1337 päätöksiä vaan valittaa asiasta tosissaan. Elisan kasvottomilla johtajilla (paitsi P. Lehti) on kuitenkin ollut tapana sopia asiat kabineteissa ja olla muka tekevinään jotain - monesti asiakkaidensa kustannuksella.

Epäreilua että juuri kun tupakkakin saatiin pois "näkösältä" saa joku yksittäinen nettisivusto näin paljon ilmaista mainosta.
Suomalaiset on aina olleet persoja kaikelle kielletylle ja kieltolaeille 8)

Outoa on se että esto sisältää myös suomalaisen .fi-domainin, vaikka Suomen sensuurilakihan laadittiin käsittämään vain ulkomaalaiset palvelimet ja domainit. Onkohan tässä tapahtunut laittomuus? Jos tämä esto ei perustu senruurilakiin, niin mihin se sitten perustuu ? Nyt tuli paniikki saada kansanedustajat silmät sidottuna painamaan JAA uudelle laille (mitä salaisempi hyväksyntä sen parempi ), koska muuten tämä kaatuu varmasti hovioikeudessa.

Sopii myös rukoilla että tästä internetin rikkomisella ei olisi oikeaa vaikutusta suomalaisen kulttuurin leviämisen estämisessä, olemme pahasti ulkomaisen omistuksen ja ulkomaisen määräyksien alamaisia kulttuurin alalla.
Vasta kun artisti saa palkkansa suoraan ilman välikäsiä miinus verot, voidaan huokaista helpotuksesta. Sitä ennen tämä "näytelmä" on vaan niin nähty monta kertaa aikaisemmin, aina ei ole oikeudenmukaisuus voittanut vaan ahneus ja vallanhimo molemmin puolin.

En silti toivoisi julkisen tiedostonvaihdon painumista takaisin syvemmälle cyberverkkoihin, missä se on aina ollut ja tulee aina olemaan. Jää nähtäväksi missä aikataulussa Tanskan ja Sveitsin ei-kaupallisen tiedostonvaihdon salliminen loppuu ja kyseiset sivistymaat painuvat saman rautaesiripun varjoon mihin takapajuinen Suomikin on joutumassa. Sori vaan Suomen hallitustavan ja lainsäädännön haukuminen, mutta avatkaa silmänne ja korvanne älkää olko olohuonojumalan orjia vaan käyttäkää omia aivojanne jos niitä vielä on jotain jäljellä. Kyse on osittain sananvapaudestakin ja päätökset ovat peruuttamattomia ja vaikuttavat myös jälkikasvunne tulevaisuuteen. Nyt tarkkana kenen kädestä Te syötte.
www.piraattilahti.fi ohjaa kylläkin EFFIn sivuille. Miksi se on blokattavien listalla?
Jopas.

Tämä tuntuu pelaavan jouheasti: http://zend2.com.

Usein nuo ilmaiset proxypalvelut hidastelevat, mutta tuo oli nopea ainakin äsken kokeillessani.

www.piraattilahti.fi ohjaa kylläkin EFFIn sivuille. Miksi se on blokattavien listalla?


Osoite lienee oikeuden päätöksen aikoihin ohjannut Piratebayhin. Domainin haltija on myöhemmin ohjannut sen uudelleen:


Piraattilahti.fi on suomessa rekisteröity domain. Sen käyttötarkoitus on toimia proxyna thepiratebay.orgiin.

Piraattilahti eroaa thepiratebaysta siten, että piraattilahti on vain osoite, joka ohjaa eri reittiä piratebayhin. Eli jos pääsy thepiratebay.orgiin estetään suomessa operaattoreiden, tai krpn puolesta DNS, tai IP estolla, piraattilahti.fi palvelee silti.. Palvelimella sijaitseva piraattilahden hakemisto on tyhjä, eikä se ole missään yhteydessä thepiratebay.orgiin.


http://villen.fi/?p=13
hieno asia kerrassaan,ja nyt muittenkin operaattoreiden pitää ruveta suodattamaan sivustoja,joten ihan hyvä että tälleen päädyttiin ja tulee kaistaa yms tilaa enemmän netti käyttäjille eikä nämä gsm verkot ole edes tarkoittettu mihinkään elokuvien.pelien yms laittomuuksien latailemisiin,ja entistä tiukempi linjakin olisi poikaa.!
Hyvä päätös josta maristaan jonkin aikaa ja sitten sulatetaan koko juttu  ;D

ps: ainakin soneran kiinteellä pääsee hyvin noihin estettyihin sivuihin ainakin tällä hetkellä.. 😉 😉 😉 😉

Osallistu keskusteluun