Vastattu

Elisa Shopit palautusoikeus poikkeustilanteessa?

  • 29 joulukuu 2015
  • 10 kommenttia
  • 2607 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 14255 kommenttia
Hei.

Tämä on julkinen viesti, modelle lähetin YV:tä.

Eikö Elisan myymälöistä tosiaan löydy mitään sydäntä poikkeustilanteessa? Varsinkin silloin, kun 50-vuotiaalle tyrkytetään 4G-liittymiä tarjouksella ja -luurin vaikka alun perin tuli vain päivittämään Viihteen määräaikaa, joka kyllä hoitui hienosti ja sai mitä halusi - eli puoleksi vuodeksi tilauspalvelun Aitio. Hän kuitenkin ehti avata puhelimen, ennen kuin sai kuulla, että kuusen alla odottaa jo mukava älyluuripaketti. Puhelinta ei kuitenkaan ole paketin avauksesta huolimatta käytetty ollenkaan.

Eikö Elisalta löydy mitään mahdollisuuksia Tampere Lielahti -myymälässä? Ensinnäkin myivät lähes turhaan puhelimen, koska vanhakin olisi ollut toimiva ja edellinen liittymä ihan riittävä viisikymppiselle Huoleton 2G pysyvä 17.90 € hinta. Data 300 Mt kuussa, miksi 4G:tä? Nyt kun eivät ota luuria takaisin, liittymätarjous kyllä ok vuodeksi, niin aika läjhellä on vaihto. DNA:lta kun näyttää saavan kolmelle liittymälle uusi koti.

Elisa liike Lielahti Tampere ei kuitenkaan asiaan ole ottanut osaa mitenkään eli heidän mielestä on ihan ok - että kolme liittymää lähtee eli noin 30-40 € kk muualle jos ei puhelinta saa palautettua poikkeustilanteessa. Ei varmaan Elisalla ymmäretä sitä mielipahaa joka tulee, kun sanoo lahjanantajalle, että sori, mulle myi liikkeessä Elisan myyjä uuden puhelimen kolme tuntia sitten... No Viihteessä tuli kyllä peruutuslomake määräaikaisuudella, joten sekin kyllä irtisanotuu varmasti, jos siitä kerron. Haluaako Elisa siis menettää 80 eur kk maksavan asiakkaan ottamatta vastaan puhelinpakettia, josta ainoastaan sinetti rikki?

Ihmetellä täytyy.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi hpguru 30 joulukuu 2015, 15:40

Myymäläpäällikkö soitti, kiitos Palstatiimille. Ei ota hänkään vastaan, no pisti sitten numerot siirtoon ja Viihde sanoutuu irti huomenna.
Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Asia on omalta osaltani loppuun käsitelty. Elisan asiakaspalvelun kanssa sovimme asian molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla,
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Jäi mainitsematta tässä se, että Elisa lopulta olisi halunnut luurin takaisin ottaa, koska liittymäsiirtoja oli päällä 3 kpl ja nettiliittymä neljäntenä - mutta tämä tapahtui liian myöhään, ottaen huomioon sen, että myyjä alun alkaen myi kalliimman liittymän ja uuden puhelimen, vaikka käyttäjä halusi laskua alemmaksi ja aiemmassa luurissa ei ollut vikaa.

Torista nimittäin yksi nainen haki luurin 10 euroa halvemmalla.

Telialla oli se ongelma, että menivät Tele Finlandian €5 kk perusliittymät poistamaan ja piti siirtyä DNA MINI DATA käyttäjiksi samaan hintaan, kaikki kolme liittymää. Telian Sopivista siirryttiin “saman tien” aikoinaan TELE kun tajuttiin että turha oli paketeista maksaa x4.

Telialta ei mennyt puoltakaan vuotta kun 14,90 → 16,90 ja se oli x 3 kallista.

Tele yhdistyi Soneraan ja tuli Telia niin Telefinlandian liittymät poistui myynnistä.

Telia halusi tuplata perusliittymän hinnat, niin siksi tehtiin vaihto avullani. Myös kotinetti siirtyi sieltä koska sen sai yli 15 euroa halvemmalla vuosiksi eteenpäin. Hienoa.

Nykyään liittymät ovat edelleen DNA:lla meillä 🙂

Kerran DNA halusi isäni kokeilemaan 150 megan nettiä, ja teimmekin niin, koska modeemissa oli 31 pv veloitukseton palautus. Nähtiin, että €29,90 ei kannata maksaa ilmaisesta 3CA-modeemista ja vain 7 kertaa nousseesta nopeudesta. Meille riitti 10 Mb.

Kokeilu ei siis maksanut asiakkaalle mitään. Ja hinnoistakin sovittu, mitä käytämme.

Myynnissä vielä selvitettiin että voi kaiken palauttaa kuluitta.

Kun taas mualla sitä tietoa sai hakea.

Käyttäjätaso 7
Oli (sanomattakin) selvä asia, että sain vaihtaa ne oikean kokoisiksi.
Tosiaankaan se ei ole "sanomattakaan selvää", vaan kaupan hyväntahdonele.

Lähtökohtaisesti kuluttajallakin on ostoksissaan selonottovelvollisuus, eli ennen ostamista pitää tarkistaa, että tuote on sellainen kuin halutaan.

Esim. puhelimen kohdalla selonottovelvollisuuksiin kyllä sisältyy laitteen ominaisuuslistaan tutustuminen. Tyhmäpuhelimen tyhmyyden ei pitäisi tulla yllätyksenä kaupanteon jälkeen.
Kiitos vastauksesta. Googlasin vastaavia tapauksia netistä ja noinhan se on. No, taloudellisesti menetys oli pieni ja puhelin toimii PUHELIMENA toki: voi soittaa ja vastata, ja tekstiviestittää. Opinpahan uutta. Elisan myymälän naapurista Prismasta ostin lapsenlapselle liian pienet lenkkarit. Oli (sanomattakin) selvä asia, että sain vaihtaa ne oikean kokoisiksi.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Palatusoikeus on jälleenmyyjän tarjoama, vapaaehtoinen, etu asiakkaalle ja jälleenmyyjä voi päättää palautusoikeuden ehdoista. Jälleenmyyjällä on myös täysi lain mukainen oikeus olla tarjoamatta palautusoikeutta.

Tämä ei kuitenkaan päde netistä ostettuihin tuotteisiin, joille pitää lain mukaan tarjota vähintään 14vrk palautusoikeus.

Elisan myymälät siis toimivat näiltä osin täysin lakien mukaan. Joskaan tuo toimintamalli ei ole asiakkaan kannalta se paras vaihtoehto.
Vei eilen iltapäivällä 13.8. Elisalta ostamani iPhone 6:n takuuhuoltoon Elisan Keravan myymälään. Myymälässä ei ollut vapaana ns. sijaispuhelimia. Ehdotettiin halvan Nokia 216-puhelimen ostoa edulliseen hintaan € 20,-. Olin itsekin ajatellut varapuhelimen hankintaa, joten ostin nokialaisen. Kotiin tultuani hyvin pian havaitsin, että k.o. puhelin on liian yksinkertainen mutta samalla liian vaikeakäyttöinen ja vähän ominaisuuksia sisältävä ajatellen iPhonen mahdollisesti useamman viikon huoltoaikaa. Menin tänään samaan Elisan Keravan myymälään vaihtaakseni Nokia 216 -puhelimen "älykkäämpään" ja ominaisuuksiltaan parempaan mutta toki kalliimpaan puhelimeen. Yllätys oli täydellinen, kun myyjä totesi, että myymälästä ostettuja puhelimia ei oteta takaisin (noin 20 tuntia myyntihetkestä). Sen sijaan, jos olisin ostanut puhelimen verkkokaupasta, sen voisi jopa palauttaa ja saada rahat takaisin. Olen tällä hetkellä kahden vaiheilla, ilmoitanko asian Kuluttaja-lehdelle. En voi uskoa, että tämä on kuluttajasuojauslakien mukaista toimintaa. Samalla se toki kyseenalaistaa Elisan maineen hyvänä kauppapaikkana. TOIVON tähän pikaista vastausta, jotta tiedän miten etenen.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Tämä oli kyllä mielenkiintoista.

Syy vaihtoon oli myös se, että olisi halunnut kahdelle muullekin liittymälle 4G-ominaisuudet ja hieman puhetta ja viestejä. Mutta eihän Elisalta nykyään saa kun hitaan pakkodatan tai ylikalliin kaiken kattavan paketin. No otti vain itselleen sitten sen 4G-paketin ja sitten heti kävi Soneran sivuilla ja katsoi, että tuollakin 30 euron hinnalla saa kaksi liittymää perheeseen käytöllä, joka sopii kaikille. No eilen kävi tosiaan "sanomassa irti" numeronsiirrolla Elisan liittymät ja otti kolmet 14.90 € Sonera Sopivat. Baltian käyttö tuskin suuri etu, jos ei matkusta, mutta 4G-netti 4G-luureihin 21/21-nopeudella 2 Gt siirrolla, 200 min ja 200 sms tuntuu olevan käypää niin vanhoille kuin perheen nuorelle.

Toisaalta ei Elisa menetä mitään kolmen liittymän takia - kaiken kattavissa paketeissa kuitenkin sen verran ilmaa, että jo muutama uusi asiakas paikkaa menetykset. Kauan tuollainen systeemi toimii? Miksei vain voisi maksaa siitä, mitä oikeasti käyttää, ilman mitään 30 € paketteja? Sellainen paketti kolmelle, 90 euroa. Kuka maksaisi siitä, jos saa 45 eurolla kuussa saman? Tai no, jos käyttää nettiä vähän, kotona 4G rajattomassa, muuten riittää hyvin ulkosalle pari gigaa. Elisa ei pitkään toimi tuolla systeemillä. Kun moni vaihtaa Soneraan. Senkin Sopivan saa rajattomaksi, jos maksaa 6 € lisähinnan jolloin 20.90 eurolla ihan edukas paketti: rajaton 21M/21M, 200 min/200 sms.

Sanoo tänään Kaapelimodeemi-Viihteen irti. Koska myytiin 24 kk määräaikainen Aitiolla, joka ei näy edes pikselöitymättä, Viihdetallenteet ok. Siinä oli ongelmaa, koska aluen alkaen ei pitänyt uudistaa sitä määräaikaa, mutta käyttäjälle uskoteltiin hyvää etua. Aitio 6 kk ilmaiseksi kun ostaa samalla puhelimen ja päivittää 4G:lle kalliimpaan €30 pakettiin. Käyttäjä otti, koska televisiosta ei tule paljoa katsottavaa, mutta pettyi kovasti kun Aitio pätki. Tätä en edes minä saanut kuntoon vaikka resetointia yritetty. Tuli koijattu olo kummallekin ja hän sanoi että menee palautamaan. Lähdin heti mukaan koska tiesin, että myyjä vaan myisi jotain lisää, eikä peruisi määräaikaa. Kun saavuimme yhdessä liikkeeseen Tampere Lielahti, niin samalla myyällä ei mennyt aikaakaan kun vaadin häneltä sopparin purkua samaan hengenvetoon. “Pois emme lähde jos et sulje sitä NYT”!

Ja näin Elisa Viihde sulkeutui ja modeemista katkes valot.

Seuraava tilaisuus oli Soneran koijata häntä, kun alkuun meni omalla ajallaan hankkimaan kodin kiinteää ja hänelle myytiin Kodin netti 4G €30, vaikka tuli hakemaan ADLS. Siellä ei kerrottu sanallakaan että liittymiä myy nykyään Sonera-Telian sijasta ELISA. Elisan 4G hän ei ole ottanut, koska Elisalla ei ollut 4G-kuuluvuutta käyttöpaikassa mikä selvisi kyseisen myyjän myymällä paketilla ja uudella luurilla. Telian kanssa hoidin asiaa myös, koska se kodin netti 4G oli määräaikuinen soppari. Sotiin vikapalveluun, jossa nainen kertoi täysin samat asiat, joita olen jo tehnyt ennen ostoa. Lopulta myönsi että Soneraan nähden asunto on katveessa eikä nettiä saada parannettua. Myös ELISA myönsi katveen 4G-verkossa ja apua ei ole. Käytiin myymälässä Telia-Lielahti niin sopimus purettiin HETI! Powerilla haettiin yli puolet halvempi 4G 10M DNA joka on toiminut vuosia ilman määräaikaa ja 24/7. Ei yritetty koijata! Sanottiin vaan että tässä laite ja tässä sim, valmiiksi asennettuna. Mukavaa surffailua ja kassi kaupan päälle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5

Se luuri jonka lahjanantaja osti, oli 179 € arvoinen luuri, jonka osti 99 € tarjoushintaan Soneralta.

Minkä isä osti, se oli 149 euron luuri muistaakseni, ominaisuuksiltaan lahjapuhelinta huonompi. Soneran palautusoikeus loppui jo aikoja sitten kosta ostettu alesta jo ajoissa jouluun. Myymälässä olisivat ottaneet luurin vastaan, jos sinettiä ei olisi rikottu. Mutta ottaen huomioon, että myymäläsä pakkomyytiin iäkkäälle (yli 50V) lähes väkisin 4G-liittymän ja uuden oletushinnaltaan noin 12 euroa kalliimman liittymän on minusta todella törkeää. Eivät kertoneet sitä, että käyttäjällä on nytkin ollut Huoleton 2G täysin sama, mutta halvmepi 17,90 € kk ihan vakiohintaan - rajattomuutta puheluissa/viesteissä datassa. Ainoa että 4G nopeuttaa dataa moninkertaisesti, mutta eipä se 300 Mt / kk siitä mihinkään ole noussut...

Mielestäni ihan törkeää sellainen ja sinänsä ymmärrän, että itsepä meni hyväksymään sopparin ja sitä kautta luurikin myytiin, mutta mielestäni todella törkeää kuitenkin. Ei vanhat osaa sanoa paljon on mennyt dataa. Joten myyjä varmaan sanoi, että kun noin paljon dataa käytät, niin 4G:hän olisi ihan passeli...

Joten sinänsä ymmärrän sen vaihdon, mutta en nyt Soneraan vaihtaisi. Aivan surkeat kentät ja derppaa monessa paikkaa ihan lähistölläkin. Mutta eipä ole minusta kiinni, tekevät mitä haluavat. Soneralla ei edes ole kolmen euron liittymiä, jollaisia niillä nyt on 2 kpl. Mutta onhan tuo naurettavaa, että yhden avatun sinetin tähden Elisalla on varaa luopua 2012 -> asiakkaasta kolmella liittymällä.
 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Mistäs se "mukava älyluuri" on ostettu. Saisiko sen palautettua?

Ihan noin mielenkiinnosta minkä hintaisesta puhelimesta tässä on kyse?

Meilläkin itseasiassa kävi vähän samoin, mutta kyseessä ei ole kuin ~170€ luuri, jonka saanee myytyä parin kympin tappiolla. Tuossa olisi vielä sinettikin ehjä, mutta tenava kerkesi repäistä muuten hieman laatikkoa, joten ei nyt liikkeeseen enää kehtaa viedä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Myymäläpäällikkö soitti, kiitos Palstatiimille. Ei ota hänkään vastaan, no pisti sitten numerot siirtoon ja Viihde sanoutuu irti huomenna.

Osallistu keskusteluun