Kysymys

Elisa Shopitin käytännöt ja reklamaatio HTC:lle

  • 25 kesäkuu 2012
  • 15 kommenttia
  • 2807 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 3 kommenttia
Oma HTC Desire -vanhus on käynyt nyt 5 tai 6 kertaa takuuhuollossa viimeisen vuoden aikana. Nykyinen emolevy taitaa olla järjestyksessään vasta neljäs ja taas alkoi puhelin jäätyilemään totaalisesti, niin että joutuu akkua repimään luurista päivittäin. 

Alkoi tässä hieman ottaa pattiin ja otinkin shopitin sijaan yhteyttä HTC:lle. (HTC:n chat-muotoinen henkilökohtainen asiakaspalvelu toimii muuten mainiosti, eikä tarvitse jonotella.)  HTC:ltä sanottiin että pitää pyytää Elisaa tekemään reklamaatio. Tämän olisi ilmeisesti voinut tehdä aiemminkin ja käsittääkseni Elisan kuuluisi tätä tarjota ilman pyyntöäkin.

Noo. Kävin sitten Shopitissa jossa nuori neiti ilmoitti yrityksistäni huolimatta, etteivät tee mitään reklamaatioita, mutta huoltoon laittavat toki. Hetken pähkäilin, mutta annoin sitten puhelimen jälleen huoltoon.

Kotona taas otin yhteyttä HTC:lle ja siellä ihmeteltiin, miksei Elisalta soiteta heille, vaikka se on ihan normaali käytäntö. He sitten olisivat tutkineet huoltohistorian ja sen jälkeen joko puhelin olisi vaihtunut toiseen tai lähtenyt normaaliin tapaan huollettavaksi. Kehoittivat perumaan huollon. Soittelin sitten Elisalle asiakaspalveluun, josta ei liikkeisiin annettu yhdistää lainkaan vaan jouduin aina odottelemaan, kun asiakaspalvelija soitti liikkeeseen ja palasi aina välillä kyselemään jotain. Ei voi kun ihmetellä tätäkin käytäntöä.

Asiakaspalvelusta siis soitettiin Shopittiin ja shopitista sen jälkeen toivon mukaan HTC:lle. Ainakin elisan aspassa näin lupasivat. Puolisen tuntia kuitenkin chattia pidettiin HTC:n aspan kanssa päällä puhelun jälkeen, eikä sinne kukaan soittanut. Lupasi laittaa viestiä myöhemmin jos heille soitetaan.

Kaiken kukkuraksi takuuta on jäljellä 6 päivää, niin hiukan pukkaa kiirettä. 

Pisteet menee kyllä HTC:lle. Toivottavasti puhelimelle tapahtuisi tällä kertaa muutakin kuin että saataisiin viides emolevy käyttöön. Jatkossa ei kyllä paljoa luottoa riitä Shopitin henkilökunnalle.

Tuli Desireen ja sen huoltoon pettyneenä otettua uudeksi puhelimeksi saunalahdelta Motorola. Näköjään olisikin merkin sijaan pitänyt vaihtaa kauppiasta...

On ihan käsittämätöntä, miten tällainen tilanne on mahdollinen, kun HTC haluaa reklamaation (=puhelinsoitto) myyjältä ja myyjä ei tätä suostu tekemään. Mitä siinä käyttäjä pystyy tekemään?

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Soujem kirjoitti:

Kaiken kukkuraksi takuuta on jäljellä 6 päivää, niin hiukan pukkaa kiirettä.


Muuten en ota asiaan kantaa, mutta takuun päättyminen ei myyjän vastuuta välttämättä päätä, sillä myyjällä on niin sanottu virhevastuu. Asiasta lisää Kuluttjaneuvonnan sivulla: https:///t5/forums/replypage/board-id/YleinenkeskusteluSL/message-id/Takuuaika ei p??t? virhevastuuta Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheest?. Kuluttajansuojalaissa ei ole m??ritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja. Jos takuun p??ttymisest? on kulunut lyhyehk? aika, myyj?liike ei voi kielt?yty? mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on p??ttynyt". Sen t?ytyy esitt?? muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.

Takuuaika ei päätä virhevastuuta

Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.

Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta. Matkapuhelimen oletettu käyttöikä on Kuluttajariitalautakunnan näkemyksen mukaan yleensä 2-3 vuotta.
Olen Hyvis tietoinen asiasta, mutta homma sujunee helpommin, mikäli vaihdon saa suoritettua takuun ollessa voimassa. Ei jaksaisi ruveta vääntämään kättä vielä virhevastuunkin kanssa...

Eri juttu tietty, mikäli en takuun aikana kerkeä reklamaatiota saamaan aikaiseksi.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Tietämättä kaikkia oleellisia asioita niin.

Ensinnäkin laitteen valmistaja voi itse asiakkaan kanssa asioida jos haluaa. Kuluttajan voi hakea takuuhuoltoa/korvausta/kaupanpurkua niin myyjältä, maahantuojalta tai valmistajalta.

Toisekseen totean, että jos puhelin käy huollossa 5-6 kertaa niin jossain on vikaa ja se on sellainen vika josta asiakkaan ei tule kärsiä.

Sinuna vaatisin kaupan purkua ja hyvitystä tai sitten toisenlaisen vastaavan puhelimen tilalle. Mikäli huolto ei auta niin puhelin ON vaihdettava uuteen samanlaiseen tai vastaavaan puhelimeen.

Ei ole ensimmäinen kerta kun myyjät pakoilee vastuuta. Yleisesti, ei pelkästään Elisa Shopit. Siihen auttaa usein se, että tekee asioista hieman virallisempia ja sellaisia joista alkaa oikeasti syntymään huomattavia kuluja jos myyjä on vastuussa kuten tässäkin tapauksessa on.

Nostan hattua, että olet jaksanut pysyä noin kauan rauhallisena mutta jossain se raja menee. Ilmoita miten asiassa kävi sillä kuulisin mielelläni lopputuloksen miten asia hoitui.

Sillä ei ole merkitystä vaikka nyt käy niin, että takuuaika menee umpeen kokonaan. Olet kuitenkin sen toimittanut takuun aikana sinne joten virhevastuuasiaa ei tarvitse alkaa ensimmäisenä rustaamaan. Ja vaikka joutuisi niin tässä tapauksessa se on todella helppoa. Laite on ollut huollettavana 5-6 kertaa eikä tule kuntoon. Laite on tällä perusteella virheellinen vaatimus= kaupan purku tms. On Elisan aika vaikea enää sen jälkeen kiemurella eroon asiakkaasta jota tässä ollaan tekemässä ilmiselvästi ja valitettavasti.

Itseäni henkilökohtaisesti ärsyttää se, että kuluttajia pyritään kusemaan jalkaan ja tässä tapauksessa tuntuu siltä. Anteeksi vaan aloittajalle. Joka tapauksessa sinulla on oikeus toimivaan laitteeseen ja suosittelen, ettet enää tyydy huoltoon vaan uuteen laitteeseen. Koska vika jatkuu todennäköisesti ja sitten myöhemmin on mahdoton enää hakea virhevastuusen vedoten korvausta yms. Tämä on tosiasia joten ota härkää sarvista ja tee Elisalle selväksi, että haluat uuden laitteen. Muussa tapauksessa viet asian kuluttajariitalautakuntaan. Toinen keino on tietenkin haastehakemuksen vireille pano jolloin alkaa tapahtua Elisan päässä sekunttiakin nopeammin. 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Vielä semmoinen lisäys, että näistä tuotevaihdoista Elisa Shopiteissa päättää myymäläpäällikkö.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kyllä tuotevaihto tulee tehdä 3 huoltokerran jälkeen jos laite ei toimi. Hyvis lienee samaa mieltä asiasta. Kaivan lautakunnan ja oikeuden päätöksen asiassa kunhan ehdin jossa on otettu kantaa mikä on kohtuullinen mahdollisuus antaa korjata laitetta ja mikä on kuluttajalle kohtuuton.

EDIT: Muista esittää kirjallinen lasku Elisalle matkakuluistasi. Elisa on ne velvollinen korvaamaan niistä matkoista kun tuot ja haet laitteen huoltopisteestä/myymälästä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
salmaster kirjoitti:
Kyllä tuotevaihto tulee tehdä 3 huoltokerran jälkeen jos laite ei toimi. Hyvis lienee samaa mieltä asiasta.


Näinhän se Kuluttajariitalautakunnan kanta minunkin muistaakseni on.

Tosin en ole satavarma, onko tuossa kyse nimenomaan samasta viasta vai huoltokerroista yhteensä. Jos vaikka ensimmäisellä kerralla ongelma on näytössä,  toisella kerralla ongelma on akussa ja kolmannella sitten piirilevyssä, ei tuo kolme kertaa taida olla ihan se riittävä huoltokertojen määrä. Eli jos ensin näyttöö alkaa irtoilla kuukakuden päästä, toisella kerralla akussa on vuoto vaikka muutaman kuukauden kuluttua ja vuoden kuluttua piirilevystä löytyy foliovikaa. Ainakin minä luultavasti jättäisin kyseisessä esimerkissäni sen puhelimen vielä itselleni, koska siitä on jo korjattu tuommoiset yleisimmät viat.

Ai niin. Rivimyyjälle on luultavasti annettu aika tiukat ohjeet näiden tuotevaihtolupausten suhteen. Sen vuoksi kannattaa olla ongelman kestäessä sitten useamman huoltokerran jälkeen pyytää sitä myymäläpäällikköä. Tuossa muuten vielä semmoinen ihan omasta kokemuksesta, että positiivinen asioiden esittäminen helpottaa aina yhteistyötä.

Matkakuluista ainakin minulla on riittänyt se, että olen ihan kirjallisesti kertonut haluavani hyvityksen jokaisesta huollon vuoksi asioinnista. Olen käyttänyt paikallisbussin maksua tuossa laskentaperusteena. Täällä Oulussa yhteen suuntaan maksaa paikallisbussi 1,8-3,2 euroa riippuen maksaako käteisellä vai jollain sarjakortilla. Olen sitten vaatinut hyvityksen edestakaisesta matkasta ihan todellisen kulun mukaan. Eli jos samalla kertaa olen käynyt kaupungilla myös muualla, olen vaatinut tuon yhden suunnan hinnan ja edestakaisena taas olen vaatinut 5 euroa. Kilometrikorvaus on sitten toinen vaihtoehto, näissä tapauksissa korvataan luultavasti 22 snt kilometriltä. Tietysti jos soittaa Kuluttajaneuvontaan asiaan liittyen, voi niitäkin kuluja kohtuullisesti vaatia. Helpottaa muuten niitä puhelinkulujen laskemista, jos soittaa kaikki asiaan liittyvät puhelut samasta minuuttiveloitteisesta liittymästä. Korvaus minuutilta on yleensä 7 snt.

Yleisesti kannattaa muistaa reilu peli,  eli tarkoitus on vaatia ne todelliset kulut, eikä suinkaan yrittää ansaita rahaa näillä reklamaatioilla.
Ongelma on nyt siinä, että SCF-huollon papereita ei ole tallella vanhoista huolloista ja elisa väittää, etteivät he näe mitään tietoja siitä, mitkä laitteet ovat olleet huollossa. 

HTC:ltä luvattiin nämä vanhat huoltotiedot kaivaa esille kunhan Elisalta päin tulisi reklamaatio. Näin ei kuitenkaan tunnu elisan taholta tapahtuvan, sillä mitään ilmoitusta ei tullut kummaltakaan osapuolelta, vaikka molemmat lupasivat ilmoitella, kunhan asia etenee.

Tuntuu, että olen vähän heikoilla kun ei ole mitään dokumenttia huoltokertojen lukumäärästä. En tässä alistua aikonutkaan, mutta en oikein tiedä mitä tehdä, mikäli en saa elisaa viemään asiaa eteenpäin.

Elisalta sanottiin joskus muinoin että tuote menee "yleensä" 3 kerran jälkeen vaihtoon, mutta siitä päättäisi huoltofirma eivätkä he. Sitä on huoltoon viedessä toivottu, että vaihtuisi uuteen, mutta näin ei tunnu tapahtuvan. Paha tässä on sanoa, että onko nyt vika huollossa, elisassa vai HTC:ssä. 

Ja puhelin toimii huollon jälkeen aina sellaiset 0.5-3 kuukautta ennen kuin se taas päätyy siihen kuntoon, ettei se käynnisty ollenkaan. Eipä mene siis huollon takuuseen noilla väleillä.

Puhelimen huollon minä HTC:n kehotuksesta tosiaan peruin, eli se pitäisi uudelleen laittaa eteenpäin menemään ennen takuun loppumista, jollei virhevastuuseen huvita vedota.

Mielellään kuulen, jos jollain on ideoita, miten tämän kornin tilanteen saa ratkaistua. Huomenna pitänee mennä jälleen shopittiin purnaamaan, vaan ei siitä mitään hyötyä näytä olevan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Näin pitkässä juoksussa voisit oikeastaa kysyä apua Kuluttajaneuvonnasta. Siihen kannattaa kuitenkin varata aikaa, koska sinne ei voi jäädä jonottamaan vaan täytyy aina yrittää soittaa uudelleen. Tietysti voit myös ottaa yhteyttä sähköisesti. Yhteystiedot Kuluttajaneuvontaan.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Nyt alkaa kuulostamaan siltä, että Elisa Shopit todenteolla näyttää alkavan pakoilevan vastuutaan. Sinulla ei siis ole niitä takuupapereita enää jäljellä? 

Jos Elisa ei kykene nyt sellaiseen asiaan mikä on heidän velvollisuus niin vaihda asiointi virallisesti sitten maahantuojan tai valmistajan puoleen. Ei tarvitse enää Elisaa siihen jos kerran on näin uskomattoman vaikeaa noudattaa sitä kuluttajansuojaa

Olen Hyviksen kanssa kyllä samaa mieltä siitä, että asiallisuus kannattaa näissä. Nyt kuitenkin alkaaa kuulostamaan siltä, että Elisa Shopit tässä se hankala osapuoli on, ei asiakas. Rajansa kaikella.

Vika ei ole huollossa. Se on vain paikka jossa korjataan. Lain mukaan vastuussa on myyjä, maahantuoja tai valmistaja. Lain mukaan saat asioida kenen osapuolen kanssa tahansa ja saat sen itse valita keneltä vaadit toimia asiassa. Yleisesti kuitenkin helpointa on aina se myyjä joka on se tutuin osapuoli asiassa kuten Elisa Shopit. Tarvittaessa asian selvittäminen kuluttajariitalautakunnassa tai käräjäoikeudessa helpottuu kun kyseessä on suomalainen yritys eikä mahdollisesti ulkomaalainen.

Niin. Jotenkin vaan en jaksa uskoa, että asia enää ratkeaa Elisa Shopitissa käynnillä kun kerran näin vaikeaksi siellä on jo asiassa heittäydytty.

Sinällään ettei sinulla ole viime huoltopapereita niin ei ole merkitystä. Kyllä aikanaan kun asian laittaa vireille ja tekee oman lausumansa asiasta niin en jaksa uskoa, että toinen osapuoli edes osaa kiistää sellaista asiaa jonka se tietää tapahtuneen. Mutta ei siitä kannata mainita ette papereita ole olemassa.

Jos asiasi ei ratkea tänään tai et saa lopullista päätöstä asialle niin imoittele. Siinä tapauksessa voin olla yhteydessä sinuun niin voidaan katsoa minkälainen vaatimus sinne voitaisiin laittaa tapahtumien perusteella. Silloin tosin minun tulee kuulla tarkemmin mitä on tapahtunut huollon kanssa.

Ai niin. Muista ottaa joku mukaan kun asioit Elisa Shopitissa jos voit. Nimittäin ei ole ensimmäisen kerta kun suulliset lupaukset muuttuu tai tulee muuta epäselvää. Jos saat jotain lupauksia tai muita oleellisia tietoja niin pyydä ne kirjallisesti vaikka siihen huoltoselosteeseen. 
Käyttäjätaso 4
Soujem, lähetin sinulle asiaan liittyen yksityisviestiä. Käythän lukemassa viestini!
Kiitokset kaikille vastanneille.

Maicci hoiti homman ja puhelimen sain käytyä vaihtamassa. Jostain uskomattomasta syystä vanha puhelin oli laitettu jälleen lähetettäväksi huoltoon vaikka se kertaalleen eilen sieltä luvattiin elisan asiakaspalvelussa poistaa. Myöskään puhelua HTC:lle eivät saaneet lupauksesta huolimatta koskaan tehtyä. Puhelin ei onneksi ollut vielä ehtinyt kuitenkaan lähteä.

Maiccin merkinnän ansiosta tosiaan lopulta suostuivat kapulan vaihtamaan. Tilalle tuli pähkäilyjen jälkeen HTC rhyme, joka maksoi enemmän kuin mitä Desireni pari vuotta aikaa. Omaksi onneksi olivat HTC:n puhelimet liikkeessä vähissä ja tuo oli "lähin vastaava". Tehokkaamman luurin lisäksi paketista löytyi mm. kajareilla varustettu lataustelakka ja hyvät kuulokkeet.

Ja suuret kiitokset vielä maicille!

Ainoa, mikä vielä ketuttaa, on että ehdin kuukausi aikaa ostamaan Motorolan razr maxx:in. Noo desiren uudelle omistajalle ainakin tuo vaihdos kelpasi paremmin kuin hyvin. 😃
Turha minun aloittaa uutta keskustelua kun samankaltaisesta aiheesta kyse... HTC Heron kosketusnäyttö alkoi reagoimaan aivan takuun loppumetreillä väärin, painoin yläreunaan, se luuli minun painavan alareunaan. Takuuta jäljellä n. 30 vuorokautta ja vein laitteen shopittiin ja se huollettiin. Vaihdettiin kuulemma "melkein kaikki muut osat paitsi kuoret." Vika näytti korjaantuneen. Nyt mennyt vuosi takuun päättymisestä ja sama vika palasi. Mitä siellä oikein korjattiin? Maku meni sekä Shopit-huollon ammattitaitoon että HTC:n tuotteisiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Luuletko, että Elisa Shopitissa olisi oikein oma huolto?

Vastaus: Shopitiin kun laitteen korjattavaksi viet, ne lähetetään huoltoon, joka on ihan muualla kuin Shopitin tiskillä.
Käyttäjätaso 5
Tuo nyt oli aivan uskomaton vastaus hpgurulta. :smileycheesy:

Kosketusnäytöissä on tietty kosketusmäärä minkä jälkeen se saa hajota. 🙂 Älypuhelimet ovat siis kertakäyttökamaa, jos näyttöä ei saa vaihdettua.

Muutenkin nykyisin monet laitteet eivät kestä kovin kauaa. Jopa astianpesukoneetkin hajoilevat takuuaikana.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Tämä on tietysti taktiikkaa valmistajilta. Jos puhelimet kestäisivät ikuisuuden, ei kukaan ostaisi uutta.

Kuitenkin on minusta vähintäänkin surkeaa valmistaa vain tietyn määrän kosketuksia sallivia luureja. Eräskin tulostin sammui, kun sen läpi veti tietty määrä tulosteita. Heräsi henkiin, kun tulositmesta poisti erään "sirun".

Näin meitä valmistajat huijaa.

Osallistu keskusteluun