Kysymys

Elisan huonot tavat saatavien perinnässä

  • 14 marraskuu 2013
  • 1 kommentti
  • 1208 katselukerrat

Pienen yrityksemme neljä liittymää suljettiin, kun maksu oli eräpäivästä myöhässä kaksi viikkoa ja ensimmäinen ja ainoa muistutus oli tullut muutama päivä sitten. Liittymät suljettiin Elisan normaalin käytännön mukaan varoittamatta. Pika-avaus, joka yritykselle on tietysti lähes välttämätön, maksaa Elisan taksan mukaan 30 euroa per liittymä. Meidän tapauksessamme tämä tarkoittaa lähes sataprosenttista viivästyskorkoa kahdelle viikolle, jos avausmaksu tulkitaan piilokoroksi.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan tämmöinen menettely olisi kuluttajakaupassa mahdotonta, mutta yrittäjää ei suojaa mikään. Yrityksen ja Elisan välillä pätevät vain keskinäiset sopimukset.

Emme ole vielä tarkistaneet, oikeuttaako meidän ja Elisan välinen sopimus Elisan toimimaan näin. Luultavasti se on sopimuksen puitteissa mahdollista. On kokonaan toinen asia, onko se hyvän liiketavan mukaista ja haluaako Elisa palvella ja säilyttää asiakkaansa pitkällä aikavälillä. Ymmärrämme, että korkeintaan muutaman sata euroa kuukaudessa maksavana asiakkaana (ilman avausmaksuja) olemme Elisalle täysin marginaalinen yritysasiakas. Tapa, jolla meitä kohdellaan, kertoo kuitenkin Elisan asenteesta pienasiakkaitaan kohtaan. Puhelinliittymä on kaiken kokoisille yrityksille täysin välttämätön ja liittymän katkaiseminen vahingoittaa toimintaa olennaisesti etenkin, jos mukana on hieman huonoa tuuria. Se tärkeä asiakas ehkä yrittää soittaa juuri silloin, kun linja on mykkänä.

Laskut on tietysti maksettava, mutta Elisalla suurena yhtiönä on keinonsa saataviensa perimiseen. Näin aggressiivinen perintäkäytäntö kertoo - niin mistähän se mahtaa kertoa?

Kun pienyrittäjällä on niskassaan sekin tosiasia, että yhä useampi varsinkin isoista toimeksiantajista siirtyy vähintään kuukauden maksuaikoihin, on jotenkin pystyttävä tasapainottelemaan sen välillä, että raha tulee sisään yhä hitaammin, mutta sitä peritään yhä nopeammin ja kovemmin keinoin. Näin Elisa tukee pienyrittäjää.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

1 kommentti

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Pahoittelut kokemastasi mieliharmista. Palvelut avautuvat automaattisesti, kun eräytynyt summa on kirjautunut maksetuksi. Jos haluat liittymäsi nopeammin auki, sen voi tosiaan avata pika-avauksella.

Lähetämme maksukehotuksen maksamattomasta laskustasi muutamaa päivää ennen liittymäsi sulkemista tai palvelun käytön rajoittamista. Tällöin jää vielä aikaa estää sulkeminen maksamalla laskun heti. Olemalla yhteydessä Yrittäjäasiakaspalveluumme ennen laskun erääntymistä, voidaan solmia maksusopimus jolloin laskun voi maksaa eräpäivän jälkeen.

Jos sinua jäi mietityttämään joku kyseisessä laskussa tai pika-avauksessa, sinun kannattaa olla yhteydessä suoraan yritysasiakaspalveluun numeroon 010 808088.