Vastattu

Elisan kiinteä laajakaista vanhan puhelinlangan kautta hidastuu minkä kerkee.

  • 13 maaliskuu 2018
  • 5 kommenttia
  • 400 katselukerrat

Pari vuotta sitte anto vauhdeiksi simmosse 5mb mutta nykyää ei oo pitkää aikaa tullu 4 enempää. Viimisten pari kuukauden ajan on kituutettu alle parin megan vauhilla. Mistä mahtais johtua tämmönen ihan ittestään hidastuminen?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Dj_God 13 maaliskuu 2018, 12:49

Hei Gjörnikkä ja tervetuloa Palstalle!

Olisi hyvä saada vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä modeemi sinulla on käytössä?
- Oletko resetoinut modeemia?
- Oletko tehnyt nopeustetit siten, että tietokone on yhdistetty modeemiin langallisesti ja muut verkkoa / yhteyttä käyttävät laitteet on sammutettu tai irrotettu verkosta?

Kannattaa kokeilla vaihtaa modeemin ja pistorasian välinen puhelinkaapeli uuteen. Viallinen kaapeli voi oireilla kuvailemallasi tavalla.

Hidastuminen voi toki johtua kupareiden huonosta kunnosta tai vaikkapa siitä, että DSLAMin paikka on vaihtunut ja kaapelin pituus DSLAMilta huoneistoosi on kasvanut, mikä vaikuttaa heikentävästi toteutuviin nopeuksiin.

Suosittelen lisäämään asiakasnumerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi täällä Palstalla. Tämä onnistuu klikkaamalla nimimerkkiäsi sivun oikeassa yläkulmassa ja valitsemalla "Asetukset". Asiakasnumero löytyy esim. laskusta. Näin Palstatiimi pääsee mittailemaan linjasi toimivuutta.

Kiireellisissä tapauksissa voit myös ottaa yhteyttä Elisan asiakas-/vikapalveluun soittamalla numeroon 010 190 240 (mpm/pvm).
Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Hei Gjörnikkä ja tervetuloa Palstalle!

Olisi hyvä saada vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä modeemi sinulla on käytössä?
- Oletko resetoinut modeemia?
- Oletko tehnyt nopeustetit siten, että tietokone on yhdistetty modeemiin langallisesti ja muut verkkoa / yhteyttä käyttävät laitteet on sammutettu tai irrotettu verkosta?

Kannattaa kokeilla vaihtaa modeemin ja pistorasian välinen puhelinkaapeli uuteen. Viallinen kaapeli voi oireilla kuvailemallasi tavalla.

Hidastuminen voi toki johtua kupareiden huonosta kunnosta tai vaikkapa siitä, että DSLAMin paikka on vaihtunut ja kaapelin pituus DSLAMilta huoneistoosi on kasvanut, mikä vaikuttaa heikentävästi toteutuviin nopeuksiin.

Suosittelen lisäämään asiakasnumerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi täällä Palstalla. Tämä onnistuu klikkaamalla nimimerkkiäsi sivun oikeassa yläkulmassa ja valitsemalla "Asetukset". Asiakasnumero löytyy esim. laskusta. Näin Palstatiimi pääsee mittailemaan linjasi toimivuutta.

Kiireellisissä tapauksissa voit myös ottaa yhteyttä Elisan asiakas-/vikapalveluun soittamalla numeroon 010 190 240 (mpm/pvm).
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Pari vuotta sitte anto vauhdeiksi simmosse 5mb mutta nykyää ei oo pitkää aikaa tullu 4 enempää. Viimisten pari kuukauden ajan on kituutettu alle parin megan vauhilla. Mistä mahtais johtua tämmönen ihan ittestään hidastuminen?

Nopeudesta päätellen kyse on ADSL- yhteydestä ?

Selkeää yhtä syytä ei pysty antamaan. Keskeinen nopeuteen vaikuttavat tekija xDSL- yhteyksissä on asiakkaan etäisyys operaattorin aktiivilaitteeseen ja linja laatu. Ensin mainittu ei muutu, mutta jälkimmäinen voi muuttua. Esimerkiksi huono löystyvät liittimet linjalla, johtimien sisälle / liittimille pääse kosteutta / vettä joka jäätymisen seurauksena löysyttää liittimet. Tästä seuraa linjan laadun heikeneminen. 5Mbit/s on ADSL:kin aika heikko nopeus. Mikä on "linjan" pituus. Jos etäisyyttä on vaikka 1000-3000m, niin kannattaa tehdä vikilmoitus jo 5Mbit/s on niin hidas.

Joskus tilanne voi myös olla se, että sisällä jokin jatkojohto on heikkolaatuinen + huono liitokset. Jatkojohto kannattaa poistaa ja laittaa modeemi mahdollisimman lähelle puhelinpistorasiaa (lyhyellä johdolla). Myös puhelinrasian voi ruuvata auki ja kiristää ruuvit (puhelinrasiasta ei voi saada vaarallisen voimasta sähköiskua).

Itse aikoinaan, kun ADSL oli käytössä purin koko puhelin sisäverkon ja liitin (kolvasin) modeemin kiiin suoraan kadulta tulevaan puhelinjohtoon. Tällä konstilla sain nopeutta nostettu 14Mbit/s > 16Mbit/s. Tämä konsti ei vain toimi kerrostalossa ja/tai jos asentajan peukalo on keskellä kämmentä.

T: Tuokki
Hei Gjörnikkä ja tervetuloa Palstalle!

Olisi hyvä saada vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mikä modeemi sinulla on käytössä?
- Oletko resetoinut modeemia?
- Oletko tehnyt nopeustetit siten, että tietokone on yhdistetty modeemiin langallisesti ja muut verkkoa / yhteyttä käyttävät laitteet on sammutettu tai irrotettu verkosta?

Kannattaa kokeilla vaihtaa modeemin ja pistorasian välinen puhelinkaapeli uuteen. Viallinen kaapeli voi oireilla kuvailemallasi tavalla.

Hidastuminen voi toki johtua kupareiden huonosta kunnosta tai vaikkapa siitä, että DSLAMin paikka on vaihtunut ja kaapelin pituus DSLAMilta huoneistoosi on kasvanut, mikä vaikuttaa heikentävästi toteutuviin nopeuksiin.

Suosittelen lisäämään asiakasnumerosi omiin henkilökohtaisiin tietoihisi täällä Palstalla. Tämä onnistuu klikkaamalla nimimerkkiäsi sivun oikeassa yläkulmassa ja valitsemalla "Asetukset". Asiakasnumero löytyy esim. laskusta. Näin Palstatiimi pääsee mittailemaan linjasi toimivuutta.

Kiireellisissä tapauksissa voit myös ottaa yhteyttä Elisan asiakas-/vikapalveluun soittamalla numeroon 010 190 240 (mpm/pvm).

Kiitoksia vinkistä. Vaihdoin modeemin ja pistorasian välisen johdon vanhaan mutta käyttämättömään johtoon ja nousi vauhdit 3-3.7 mb mikä on kylläkin vielä hidas mutta parempi kuin pitkään aikaan. Modeemi on asus dsl-n55u ja on resetoitu monesti. Nopeustestit tehty vaikka muita laitteita ollu verkossa mutta ilmankin kokeiltu ja ei vaikuttanut nopeuksiin. Asun tosin aivan omakotitalossa joten matkaa puhelinlangasta pistokkeeseen on vain pari metriä. Itse operaattorin pisteeseen matkaa on luultavasti n. 2km, koska siihen pisteeseen asti saa nopeemman lankanetin. Mutta uskon ettei täällä saa tuon suurempia nopeuksia koska lanka on vanha ja viimeisen 5 vuoden aikana ei sieltä ole tullut 5megaa enempää.
Pari vuotta sitte anto vauhdeiksi simmosse 5mb mutta nykyää ei oo pitkää aikaa tullu 4 enempää. Viimisten pari kuukauden ajan on kituutettu alle parin megan vauhilla. Mistä mahtais johtua tämmönen ihan ittestään hidastuminen?

Nopeudesta päätellen kyse on ADSL- yhteydestä ?

Selkeää yhtä syytä ei pysty antamaan. Keskeinen nopeuteen vaikuttavat tekija xDSL- yhteyksissä on asiakkaan etäisyys operaattorin aktiivilaitteeseen ja linja laatu. Ensin mainittu ei muutu, mutta jälkimmäinen voi muuttua. Esimerkiksi huono löystyvät liittimet linjalla, johtimien sisälle / liittimille pääse kosteutta / vettä joka jäätymisen seurauksena löysyttää liittimet. Tästä seuraa linjan laadun heikeneminen. 5Mbit/s on ADSL:kin aika heikko nopeus. Mikä on "linjan" pituus. Jos etäisyyttä on vaikka 1000-3000m, niin kannattaa tehdä vikilmoitus jo 5Mbit/s on niin hidas.

Joskus tilanne voi myös olla se, että sisällä jokin jatkojohto on heikkolaatuinen + huono liitokset. Jatkojohto kannattaa poistaa ja laittaa modeemi mahdollisimman lähelle puhelinpistorasiaa (lyhyellä johdolla). Myös puhelinrasian voi ruuvata auki ja kiristää ruuvit (puhelinrasiasta ei voi saada vaarallisen voimasta sähköiskua).

Itse aikoinaan, kun ADSL oli käytössä purin koko puhelin sisäverkon ja liitin (kolvasin) modeemin kiiin suoraan kadulta tulevaan puhelinjohtoon. Tällä konstilla sain nopeutta nostettu 14Mbit/s > 16Mbit/s. Tämä konsti ei vain toimi kerrostalossa ja/tai jos asentajan peukalo on keskellä kämmentä.

T: Tuokki

On kyse ADSL yhteydestä. Omakotitalossa kun asun niin ei ole mitään sisäverkkoa mutta voi tuossa parin metrin matkalla silti olla heikko liitos. Modeemikin on 30cm johdolla kiinne pistokkeessa. Täytyy kokeilla kiristää rasia. Etäisyyttä operaattorin laitteeseen on luultavasti n 2km koska siihen asti saa nopeemman ja uudemman lankanetin. Ja nopeus nousi pienesti kun otin välistä pois salamaniskulta suojaavan jatkojohtoboksin joten kiitos siitä. 5mb on kyllä todella hidas mutta luulen että langan kunto on niin huono ettei tänne sen nopeempaa tule.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Gjörnikkä: Lisäisitkö laajakaistan asiakasnumeron vielä profiiliisi, niin pääsemme tarpeen mukaan mittaamaan laajakaistan yhteyden?
Asiakasnumero löytyy mm. viimeisimmän laskun oikeasta ylänurkasta sekä OmaElisasta Sopimukset välilehden alta.

Osallistu keskusteluun