Vastattu

Häirinnänestokoodi ongelmaa

  • 28 tammikuu 2014
  • 15 kommenttia
  • 5059 katselukerrat

Käyttäjätaso 1
  • Satunnainen osallistuja
  • 14 kommenttia
Olen milestäni luonut tuollaisen ja kirjoittanut ylös paperille sen. Nyt kun yritän tunnistautua yhteen palveluun niin se ei käy. Mihin nyt pitäisi mennä että saisi sen.
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Hyvis 28 tammikuu 2014, 22:30

Voit poistaa puhelimen valikosta häirinnänestokoodin ja ottaa sen jälleen käyttöön.

Tämä on operaattorin oma valikko ja sen sijainti riippuu puhelimestasi. Älypuhelimissa sille on yleensä oma SIM-kortin näköinen kuvake, jonka nimenä on esim "Saunalahti" ilman lainausmerkkejä. Mikäli kyseessä ei ole älypuhelin, puhelimesta riippuen voi olla samankaltainen kuvake tai sitten valikon "Sovellukset" takaa löytyy operaattorin valikko esim "Saunalahti" ilman lainausmerkkejä. :)

Alla yksi esimerkki operaattorin valikosta ja siellä näetkin tuon alavalikon "Häirinnänestokoodi". Kannattaa aina varmuuden vuoksi ensin poistaa koodi ja sitten asettaa uusi. Poistaminen ja uuden asettaminen onnistuvat suoraan puhelimesta ilman erillistä tunnistautumista.

1. Saunalahti Palvelut

2. Numeropalvelut

3. Sää

4. Tunnusluvut

  • Mobiilivarmenne
  • Häirinnänestokoodi
  1. Aseta estokoodi > Häirinnänestokoodin tulee olla jne
  2. Poista estokoodi > Lähetä pyyntö.
  • Hinnat
Katso alkuperäinen viesti

15 kommenttia

Hei. Olen saanut häirinnänestokoodin toimintaan kun olen hommannut uuden puhelimen, Sony Xperia. Huawei Ascend P7:ssa ei siis toiminut. Xperiassa ilmestyy puhelimen ohjelmien sekaan ikoni jossa SIM-kortin kuva ja teksti Saunalahti. Sitä klikkaamalla määrittäminen tapahtuu.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Hei

Soneran ohjeen mukaan häirinnänestokoodin saa määriteltyä tekstiviestillä. Ehdotan että Elisa peesaa tässä asiassa. Muuten on liian vaikeaa.

https://www.sonera.fi/media/130bbcf7ad54fb7a553f0767be006a0a30e109ab/SoneraID_kayttoohje.pdf

Ks. kohta "Palvelun käyttöönotto onnistuu helposti tekstiviestillä".

Vai onko Elisa toteuttanut estokoodin jotenkin toisella tapaa niin että määrittelyä ei saa välitettyä tekstarilla? Tai onko niin että Sonerankin tapauksessa ko. koodin määrittely onnistuu vain joihinkin puhelimiin? En kyllä tiedä että onko tuon estotiedon säilyttävä olio operaattorin tilaajatietorekisteri vaiko matkapuhelimen SIM-kortti.


En meiltä kyllä löytänyt mitään tekstari käyttöönottoa. Pitäisi mennä näillä jo aiemmin mainituilla neuvoilla käyttöönotto:

"Asiakas voi halutessaan asettaa koodin käyttöön matkapuhelimen SIM-valikon Varmenne-osiosta (kohdasta: Estokoodi). SIM-valikko on usein nimetty operaattorin mukaan. Valikon sijainti vaihtelee puhelimittain, joten lisätietoja saa puhelimen käyttöohjeesta.

Häirinnänestokoodin pitää olla vähintään kolme merkkiä pitkä. Sen tulee sisältää kirjaimia ja numeroita, ja ensimmäisen merkin on oltava kirjain."

Kaikilla omistamillani puhelimilla on ollut olemassa operaattorin sim-kortin valikko ja joukossa on mm. yksi Huaweikin
Hei

Soneran ohjeen mukaan häirinnänestokoodin saa määriteltyä tekstiviestillä. Ehdotan että Elisa peesaa tässä asiassa. Muuten on liian vaikeaa.

https://www.sonera.fi/media/130bbcf7ad54fb7a553f0767be006a0a30e109ab/SoneraID_kayttoohje.pdf

Ks. kohta "Palvelun käyttöönotto onnistuu helposti tekstiviestillä".

Vai onko Elisa toteuttanut estokoodin jotenkin toisella tapaa niin että määrittelyä ei saa välitettyä tekstarilla? Tai onko niin että Sonerankin tapauksessa ko. koodin määrittely onnistuu vain joihinkin puhelimiin? En kyllä tiedä että onko tuon estotiedon säilyttävä olio operaattorin tilaajatietorekisteri vaiko matkapuhelimen SIM-kortti.
Minulla on sellainen hytinä että Suomi on ainoa tai melkein ainoa maa jossa mobiilivarmennepalvelua on saatavissa. Koska sitä ei ole tarjolla muualla, tästä aiheesta ei ole googlettamalla löydettävissä juuri muuta kuin suomenkielistä keskustelua. Ja eri puhelinmerkkien toiminnasta tässä asiassa ei ole saatavissa ohjeita; ei myyjäliikkeillä, ei maahantuojilla, ei puhelimien huoltoliikkeissä, ei operaattorien tuessa. Esim. P7 Ascendin käyttöopas ei mainitse kertaakaan edes mobiilivarmenne-asiaa.

Korjatkaa jos olen väärässsä.
Otin käyttöön Elisan mobiilivarmenteen, se toimi ok. Halusin sitten ottaa käyttöön häirinnänestokoodin. Osoittautui että se ei ole mahdollista, ainakaan Huawein P7 Ascend -puhelimessa. Selvitin asiaa puheluin ja käynnein Elisalla ja Elisan Omagurussa. Sieltä selitettiin että puhelimessani ei näy löytyvän asetusta jolla sen saisi päälle, se pitää selvittää kunkin puhelimen käyttöohjeesta. Sitten kysyin Verkkokaupasta, josta olin ostanut puhelimeni. Sieltä ohjattiin Mobylife-firmaan, joka huoltaa eri puhelinmerkkejä. Sieltä annettiin Huawein puhelimien tukinumero: 09-23138998. Sieltä vastasi ruotsalaisittain englantia puhuva mies, joka sanoi että ei ole ikinä kuullut mistään mobiilivarmenteesta eikä häirinnänestosta. Minä valistin häntä että Suomessa on laajasti käytössä mobiilivarmenne. Hän ei ollut isommin kiinnostunut asiasta vaan muutti äänensävyä ja lopetti puhelun. En tiedä muiden puhelimien tilannetta. Asia ei muuten olisi niin paha, mutta ainakin ne saitit joilla olen mobiilivarmennusta harrastanut tarjoavat tuon häirinnänestokoodin käyttömahdoillisuuden varmennussivullaan, ja käyttäjä joutuu uunona ihmettelemään että miten sitä käyttäisi. Ilmeisesti suuremman ongelman välttämiseksi noiden mobiilivarmennusta tarjoavien sivustojen pitäisi laittaa tiedote että kaikki puhelimet eivät tätä osaa taikka poistaa koko koodikenttä sivuiltaan. Elisan Aleksanterinkadun myyjä sanoi minulle että eihän tätä häirinnänestokoodia kukaan käytä.
Se Nordean puhelintunnistautuminen on juuri verkkopankkitunnistautumista. Syötetään verkkopankissa pankin asiakasnumero ja pankki ottaa yhteyttä kännykkään, jolloin pitää antaa PIN-koodi. On kuulemma turvallisempaa.

Ensi vuonna ei Nordea kertomansa mukaan anna enää tunnuslukutaulukkoja, vaan on käytettävä joko kännykkää tai erillistä mobiilia tunnusluvun generoivaa laitetta, joka on luottokortin kokoisen taskulaskimen mallinen. Vastaavan lainen laite oli miniällä käytössä Sveitsissä jo kolme vuotta sitten. Tämä on taatusti suuntaus myös muissa pankeissa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ja minä en moista ole koskaan käyttöön ottanutkaan. En ole tarvinnut tähän mennessä, tuskin tarvitsen myöskään tulevaisuudessa.

Mutta tunnistautumista et todennäköisesti pääse pakoon koskaan: verkkopankki, e-reseptit, kuntien verkkoasiointi, paperiton vakuutuspalvelu, postin verkkopalvelut etc. etc.


Totta.. Siksi verkkopankkitunnistautuminen on olemassa. Olisihan se ehkä näppärämpää hoitaa puhelimella, mutta minnekkäs koira karvoistaan pääsee.
Ja minä en moista ole koskaan käyttöön ottanutkaan. En ole tarvinnut tähän mennessä, tuskin tarvitsen myöskään tulevaisuudessa.

Mutta tunnistautumista et todennäköisesti pääse pakoon koskaan: verkkopankki, e-reseptit, kuntien verkkoasiointi, paperiton vakuutuspalvelu, postin verkkopalvelut etc. etc.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Lopetin Elisan mobiilitunnistautumisen turhana.

Ja minä en moista ole koskaan käyttöön ottanutkaan. En ole tarvinnut tähän mennessä, tuskin tarvitsen myöskään tulevaisuudessa.
.............
Eipä hätää sitten.
Olen ilman varmennetta.
Anteeksi nämä yksinpuhelut :D


Pankkien mobiilivarmentaminen on kehittynyt hyvää vauhtia. Jos olet Nordean Asiakas, niin heillä on erittäin kätevä mobiilisovellus, jota käyttäen ei tarvitse enää tunnuslukutaulukkoja. Sovelluksen PINnillä kirjaudutaan pankin tunnistautumiseen ja on maksuton. Lopetin Elisan mobiilitunnistautumisen turhana.
Käyttäjätaso 2
Jahas, nyt luinkin ettei samalle sim-kortille voikaan avata uutta mobiili varmennetta. Ilmeisesti sitten yritykseni sen uudelleen avaamisesta onkin kokonaan mennyt hukkaan. Eli ei kai niitä laskujakaan tule koska ei tuota voi oikeasti aktivoida.
Eipä hätää sitten.
Olen ilman varmennetta.
Anteeksi nämä yksinpuhelut 😃
Käyttäjätaso 2
No ei kyllä kovin vilkasta ole täällä. Mistähän sitä apua saisi ? Yritin nimittäin jälleen mutta sama vastaus Ei voida asettaa, yritä kohta uudelleen.
Ja niitä "kohta" yrityksiä on ollut lukemattomia.
MISTÄ ihmeestä saan apuja? Olen jo rekisteröinyt tuon mobiilivarmenteen. Minulla kyllä oli se jo aiemmin mutta kun en onnistunut silloinkaan niin irtisanoin sen. Nyt siis olisi uusi yritys.
Auttakaa nyt onnetonta.

Kyllä surettaa kun Elisa osti paikallisen operaattorin. Silloin kaikki sujui ihan rautalanka ohjeillakin jos ei muuten. Aina sai yhteyden ja iloisia avuliaita asiakaspalvelijoita oli. Nytkin varmaan olisi JOS olisi yleensä mitään asiakaspalvelijoita.
No joo isolla rahalla kyllä. Mutta mielestäni näihin perusjuttuihin pitäisi olla ilmainen aloitusopastus.
Ja maksunhan Elisa sitten tämänkin käytöstä saisi.
Käyttäjätaso 2
Yritin nyt asettaa tuota häirinnän estokoodia mutta ilmoittaa ettei onnistu. Pitää yrittää uudelleen ja uudelleen.
Mikä mahtaa olla vikana?
Käyttäjätaso 1
Paljon kiitoksia. 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Voit poistaa puhelimen valikosta häirinnänestokoodin ja ottaa sen jälleen käyttöön.

Tämä on operaattorin oma valikko ja sen sijainti riippuu puhelimestasi. Älypuhelimissa sille on yleensä oma SIM-kortin näköinen kuvake, jonka nimenä on esim "Saunalahti" ilman lainausmerkkejä. Mikäli kyseessä ei ole älypuhelin, puhelimesta riippuen voi olla samankaltainen kuvake tai sitten valikon "Sovellukset" takaa löytyy operaattorin valikko esim "Saunalahti" ilman lainausmerkkejä. :)

Alla yksi esimerkki operaattorin valikosta ja siellä näetkin tuon alavalikon "Häirinnänestokoodi". Kannattaa aina varmuuden vuoksi ensin poistaa koodi ja sitten asettaa uusi. Poistaminen ja uuden asettaminen onnistuvat suoraan puhelimesta ilman erillistä tunnistautumista.

1. Saunalahti Palvelut

2. Numeropalvelut

3. Sää

4. Tunnusluvut

  • Mobiilivarmenne
  • Häirinnänestokoodi
  1. Aseta estokoodi > Häirinnänestokoodin tulee olla jne
  2. Poista estokoodi > Lähetä pyyntö.
  • Hinnat

Osallistu keskusteluun