Kysymys

häiriöviestin jättäminen

  • 5 toukokuu 2012
  • 35 kommenttia
  • 2742 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

35 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Aamulehti jatkaa aiheesta tänään 8.8. otsikolla "Miksi Elisa vääristelee palvelun jonotusaikaa?"

Artikkelin mukaan lukija on kertonut joutuneensa odottamaan noin 20 minuuttia puolentoista tai neljän ja puolen minuutin sijaan (Elisan asiakaspalvelun osastopäällikkö Vesa Suomalainen kertoi ajat edellisessä artikkelissa).

Nyt kysymyksiin vastaa Elisan asiakaspalvelun osastopäällikkö Pekka Litmanen. Litmasen mukaan "...Elisan puhelinasiakaspalvelussa on joutunut odottamaan noin minuutin. Laajakaistapuolella jono on ollut pari minuuttia. Teknisen vian puhelinpalvelussa jono on ollut joitakin päiviä tuon 20 minuuttia...". Syynä on se, että tällä hetkellä osa työntekijöistä on lomalla, ja se että säiden aiheuttamia vahinkoja on vaikea ennustaa etukäteen.

Ahaa... tuo 20 minuutin odotusaika onkin siis vain tilapäinen häiriö palvelun laadussa (joka tosin on jatkunut ainakin Elisan Viihde asiakkaille koko palvelun olemassaolon ajan).

Mutta sitten tärkeä asia, joka tulee kaikkien asiakaspalveluun soittavien ottaa huomioon, ja huolehtia omien oikeuksiensa toteutumisesta, kun siitä on ihan mustaa valkoiselle lehteen painettu, ja asiakaspalvelun osastopäällikkö Litmanen on sen julki tuonut.

Aamulehti kysyy "Miksi asiakas joutuu maksamaan (asiakaspalveluun soitosta), jos Elisan palvelu ei toimi ja vika on Elisan päässä?". Tässä tarkoitetaan asiakkaan ja ELISAn (yhtiön) välisen palvelusopimuksen toimittajan puoleista päätä, ei kenenkään ELISAlla tai muualla työskentelevän henkilön päätä (kirj. huom.):p

Litmanen vastaa "Elisa hyvittää asiakkaalle aiheutuneet kustannukset seuraavassa laskussa, jos vian syy on Elisalla. Jos vika on asiakkaan syy, ei Elisa korvaa puhelinkuluja.".

Muistakaa nyt vaatia hyvitys yhteydenotoista, jos ongelman syy on ELISAssa tai ELISAn laitteissa. Jos ongelma ratkeaa jollakin asiakaspalvelijan tekemisellä, niin vika on ollut ELISAn päässä. Jos ongelman ratkaisu vaatii jonkinlaisen toimenpiteen ELISAn laitteille (digiboksi tai modeemi), eikä laitteissa ole fyysistä vikaa, kuten esim. ukkosella särkynyt virtalähde, digiboksin jälkeiset omat viritykset tai talokaapelointi ym., niin vika on ELISAn laitteissa, vaatikaa hyvitystä. Itse lasken laiteviaksi myös boksin tai modeemin jatkuvan resetoimisen tai buuttailun, jollei ELISA ilmoita montako kertaa ja kuinka usein laitteita pitää resetoida tai buuttailla, että se katsotaan vielä toimivaksi laitteeksi.
Käyttäjätaso 1
Auts, siinä on tainnut päästä sammakko nyt joltakin :D

Tuon kun olisi kuullut jo pari vuotta sitten, olisi tullut hyvitystä... Hmm, arviolta noin 100euron edestä kaikkiaan vuodesta 2002 alkaen :P

Voikohan sitä vaatia jälkikäteen?
Ei suostu lähettämään tuota lomaketta.
EI kun lähti se kun laittoi ruksin ruutuun osa kanavista ei näy/mikään kanava ei näy.

Kyllä minulla kanvat näkyvät, tallenteet eivät. Läppärillä näkyvät nekin. Mutta olishan se kiva katsoa noita oikein telkkarista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
jukka999 kirjoitti:
Läppärillä näkyvät nekin. Mutta olishan se kiva katsoa noita oikein telkkarista.

Läppäriltä hdmi -piuha telkkuun ja näkyy telkkarista.

tai dvi-vga -piuha ja äänipiuha sitten vielä rinnalle.

Täällä katsotaan kolmasosa tallenteista tietsikoiden avulla niihin kolmantena näyttönä liitetystä telkusta. (Toinen tietsikka hdmi:llä ja toinen komponettipiuhoin [+ ääni valokaapelilla suoraan av-vahvistimeen] telkussa kiinni, kun vanhemmassa koneessa ei ole hdmi-lähtöä.)
Nyt ei vaan näy läppäriltäkään kun netti kulkee hitaasti. Johtuisiko maanantain sähkökatkosta, Töissäkin on ongelmia Elisan kanssa.
Käyttäjätaso 5
jukka999 kirjoitti:

EI kun lähti se kun laittoi ruksin ruutuun osa kanavista ei näy/mikään kanava ei näy.

Kyllä minulla kanvat näkyvät, tallenteet eivät. Läppärillä näkyvät nekin. Mutta olishan se kiva katsoa noita oikein telkkarista.


Jos tallenteet ei toimi, antaa digiboksi yleensä jonkun virheilmoituksen että mikä pielessä voisi olla, digiboksi ilmoittaa tämän yleensä jollain numerolla, virhekoodien tarkoitukset voit tarkistaa täältä ja toimia ohjeiden mukaan. Mikäli tallenteet ei lähde pelittämään tämänkään jälkeen, kannattaa soitella vikapalveluun koska nuo lomakkeetkin nyt ovat pois käytöstä niin puhelimitse saat mahdollisimman nopeasti avun asiaan. Vikapalvelun tavoitat numerosta 050 960 600
Elisa avustajan mukaan netti toimii 80-prosenttisesti. No, eipä tarvitse kuunnella Spotifyä tai lukea maksettua Hesaria iPadilta.

Soitin Elisan mainittuun numeroon, ja luvattiin lähettää sähköpostilla ohjeita, mutta eipä näy.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Aamulehdessä 10.8. kirjoittaa lukija Teiskon Kämmenniemestä omalla nimellään häiriöviestin jättämisestä.

Hän kirjoittaa siitä, kuinka Vesa Suomalainen pääsee minuutissa asiakaspalveluun, mutta vikailmoituksen tekeminen onkin sitten eri juttu.

Kirjoittaja yritti tehdä 2.8. vikailmoituksen katkenneesta langattomasta verkkoyhteydestä. Asiakaspalvelu ilmoitti, että verkkovikaa korjataan, ja antoi ohjeen seurata korjauksen edistymistä netistä. Ihan ELISAlainen ohje; kun teet häiriöilmoituksen katkenneesta nettiyhteydestä, niin sinua kehotetaan seuraamaan korjauksen edistymistä netistä :smileyembarrased:

6.8. oli ELISAn sivulla ilmoitus, että vika oli korjattu. Kirjoittajan yhteys ei ollut palautunut, joten hän soitti asiakaspalveluun. Asiakaspalvelusta hänet yhdistettiin tekniselle puolelle, jonne asiakas kyllästyi odottamaan puolen tunnin odotuksen jälkeen. Uudella yrityksellä kirjoittaja sai vikailmoituksensa jätettyä 42 minuutin odottelun jälkeen Kirjoittaja jatkaa tämän jälkeen "...Koneessa lukee yhä, ei verkkoa...".

Kirjoittaja nostaa vielä yhden aika tärkeän asian esiin. Tietoliikennepalvelua (tietoverkon käyttömahdollisuutta) ei hankita pelkästään siksi, että se on. Pelkällä tietoverkolla ei tee yhtään mitään. Sitä käytetään, ja siitä maksetaan, hyödyllisten ja joskus jopa maksullisten palveluiden käyttämiseen. Tietoverkko per se on vähän kuin legendaariset Paavin pallit, nunnan nännit ja esimiehen kiitos ilman palkankorotusta. Ei niilläkään mitään tee.

Jotenkin tuntuu, että teleoperaattorit eivät ymmärrä asemaansa ja vastuutansa tässä. Miten voin käyttää maksamaani sähköistä palvelua (videovuokrausta, lehtitilauksia, musiikkipalvelua tms. palvelua josta maksan erikseen) jos tietoliikennepalvelu ei pelaa, eikä sen kuntoon saaminen kohtuuajassa ole palveluntuottajan mielestä tärkeää.

Vai onko niin, että tämä onkin tarkoituksenmukaista... Maailmalla on jo pitkään liikkunut tietoja, että teleoperaattorit ovat tyytymättömiä osaansa pelkkinä tietoliikennepalvelun tuottajina. Operaattoreilla on suuri halu päästä mukaan sisällöntuottamiseen, tai ainakin ottamaan osansa muiden tuottamien sisältöjen myynnistä. Parantuisiko palvelu heti, kun oma tulonlähde eli sisällönmyynnistä saatava rahavirta olisi vaarassa... Nythän operaattorille on ihan sama pelaako yhteys päivää tai kahta aiemmin vai ei. Kiinteät maksut asiakkailta juoksevat kuitenkin
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tuli tehtyä perjantaina vikailmoitus, koska huomasin muutamana päivänä että netti vetää poikki. Jo eilen tuli tekstiviesti että vika on korjattu. Voisiko näihin häiriöilmoituskuittauksiin laittaa että mikä oli vikana ja mitä korjattiin?

Osallistu keskusteluun