Vastattu

HP läppärin prosessori kumenee liikaa

  • 22 toukokuu 2015
  • 18 kommenttia
  • 3177 katselukerrat

  • Kyselyiässä
  • 36 kommenttia
Ostin Saunalahdelta järeämmän läppärin, kuin vanhani. Käyttis on win 8.1., jota aluksi vierastin, mutta nyt päätin sitten katsoa ohjelmia netin kautta. Kaikki liitännäiset yms, härpäkkeet, joita tarvitaan ohjelmien toistoon on tsekattu ja ladattu ajan tasalle.

Pätkii, pätkii, joten en käytä konetta lainkaan, koska kuumenee 88-100 C°!!! Kokeiltu on vaikka mitä, mutta eihän se mitään auta kun prossu on viallinen.

Alkuun en huomannut mitään erityistä, mutta ilmeisesti vika on allut jo ostattaessa.

Valitettavasti minulla ei ole mitään palautuslappuja eikä muitakaan papereita tallella ostosta. Ainoastaan lähetyspakkaus on jäljellä.

Mites takuukorjauksen kanssa, kun kaikki laput ostosta puuttuvat?

Nyt maksansiis turhasta 20 kymppiä. Harmittaa, kun Saunalahdelta/Elisalta ei olla avuksi:smileyevil:
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Miime 23 toukokuu 2015, 10:28

Elikäs, täytynee tehdä niin, kuin siippa ehdottanut, ostaa tuuletin läppiksen alle.

Kun HP eilen teki määritettyjä päivityksiä mieheni laski koneen lattialle. Puupalikoilla hieman ylös lattiatasosta. Niin ei kuumentunut niin paljon, mutta mitään sovellusta ei siinä sen kummemmin pyöritetty.

Tyttäreni sanoi myös, että seuraavaksi kannattaa hankkia Asus, se on parempi kuin Acer, jolla nyt olen.

ParrakasNainen kirjoitti:
Tuo "ominaisuus" löytyy HPn ja erityisesti Acerin läppäreistä - Monestakin mallista. Etenkin raskaammassa käytössä. Tuohon ei oikeastaan ole oikeastaan mitään muuta konstia, kuin tuuletusalustan hankkiminen ja tuulettimen putsaus.

Yleensä ei edes auta, kuin vähäksi aikaa. Läppäriä kannattaa käyttää kohotettujen "osien" (Vaikkapa lego-nappulat) päällä, jolloin tuuletin saa ilmaa helposti.

Itse hankin joskus kauan aikaa sitten Acerin, jossa emolevy suli. Ei auttanut huolto, takuusta puhumattakaan, kun kyseessä oli ominaisuus. (Laite ei siis ollut Saunalahdelta hankittu.) Ja kyllä, avasin siis laitteen ja siellä oli emolevy kärähtänyt.

Acerit ja HPt ovat aikamoista kuraa, ne on koottu aika huonosti. Vaikka paperilla vaikuttaisikin hyvältä ja kyllähän esimerkiksi Intel ja NVIDIA laatukamaa tekevät, mutta itse valmistajan ruppaisuus ei tätä pelasta.

Prossussa siis tuskin on vikaa.

Kannattaakin jatkossa suosia vaikkapa Asus-merkkiä. Oikeasti laatukamaa, vaikka maksaakin enemmän.

Katso alkuperäinen viesti

18 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Tuo "ominaisuus" löytyy HPn ja erityisesti Acerin läppäreistä - Monestakin mallista. Etenkin raskaammassa käytössä. Tuohon ei oikeastaan ole oikeastaan mitään muuta konstia, kuin tuuletusalustan hankkiminen ja tuulettimen putsaus.

Yleensä ei edes auta, kuin vähäksi aikaa. Läppäriä kannattaa käyttää kohotettujen "osien" (Vaikkapa lego-nappulat) päällä, jolloin tuuletin saa ilmaa helposti.

Itse hankin joskus kauan aikaa sitten Acerin, jossa emolevy suli. Ei auttanut huolto, takuusta puhumattakaan, kun kyseessä oli ominaisuus. (Laite ei siis ollut Saunalahdelta hankittu.) Ja kyllä, avasin siis laitteen ja siellä oli emolevy kärähtänyt.

Acerit ja HPt ovat aikamoista kuraa, ne on koottu aika huonosti. Vaikka paperilla vaikuttaisikin hyvältä ja kyllähän esimerkiksi Intel ja NVIDIA laatukamaa tekevät, mutta itse valmistajan ruppaisuus ei tätä pelasta.

Prossussa siis tuskin on vikaa.

Kannattaakin jatkossa suosia vaikkapa Asus-merkkiä. Oikeasti laatukamaa, vaikka maksaakin enemmän.
Elikäs, täytynee tehdä niin, kuin siippa ehdottanut, ostaa tuuletin läppiksen alle.

Kun HP eilen teki määritettyjä päivityksiä mieheni laski koneen lattialle. Puupalikoilla hieman ylös lattiatasosta. Niin ei kuumentunut niin paljon, mutta mitään sovellusta ei siinä sen kummemmin pyöritetty.

Tyttäreni sanoi myös, että seuraavaksi kannattaa hankkia Asus, se on parempi kuin Acer, jolla nyt olen.

ParrakasNainen kirjoitti:
Tuo "ominaisuus" löytyy HPn ja erityisesti Acerin läppäreistä - Monestakin mallista. Etenkin raskaammassa käytössä. Tuohon ei oikeastaan ole oikeastaan mitään muuta konstia, kuin tuuletusalustan hankkiminen ja tuulettimen putsaus.

Yleensä ei edes auta, kuin vähäksi aikaa. Läppäriä kannattaa käyttää kohotettujen "osien" (Vaikkapa lego-nappulat) päällä, jolloin tuuletin saa ilmaa helposti.

Itse hankin joskus kauan aikaa sitten Acerin, jossa emolevy suli. Ei auttanut huolto, takuusta puhumattakaan, kun kyseessä oli ominaisuus. (Laite ei siis ollut Saunalahdelta hankittu.) Ja kyllä, avasin siis laitteen ja siellä oli emolevy kärähtänyt.

Acerit ja HPt ovat aikamoista kuraa, ne on koottu aika huonosti. Vaikka paperilla vaikuttaisikin hyvältä ja kyllähän esimerkiksi Intel ja NVIDIA laatukamaa tekevät, mutta itse valmistajan ruppaisuus ei tätä pelasta.

Prossussa siis tuskin on vikaa.

Kannattaakin jatkossa suosia vaikkapa Asus-merkkiä. Oikeasti laatukamaa, vaikka maksaakin enemmän.

Käyttäjätaso 4
Kuten ParrakasNainen jo opastikin, kannattaa kokeilla tuuletusalustan hankkimista ja tuulettimen putsausta aluksi. Mikäli koneessa on vielä takuuta jäljellä, suosittelen toimittamaan takuuhuoltoon. Tarkemmat ohjeet kannattaa kysyä HP:n helpparista. Tästä laitoinkin sinulle tarkemmat ohjeet yksityisviestillä 🙂
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
ParrakasNainen kirjoitti:
Tuo "ominaisuus" löytyy HPn ja erityisesti Acerin läppäreistä - Monestakin mallista. Etenkin raskaammassa käytössä. Tuohon ei oikeastaan ole oikeastaan mitään muuta konstia, kuin tuuletusalustan hankkiminen ja tuulettimen putsaus.

Yleensä ei edes auta, kuin vähäksi aikaa. Läppäriä kannattaa käyttää kohotettujen "osien" (Vaikkapa lego-nappulat) päällä, jolloin tuuletin saa ilmaa helposti.

Itse hankin joskus kauan aikaa sitten Acerin, jossa emolevy suli. Ei auttanut huolto, takuusta puhumattakaan, kun kyseessä oli ominaisuus. (Laite ei siis ollut Saunalahdelta hankittu.) Ja kyllä, avasin siis laitteen ja siellä oli emolevy kärähtänyt.

Acerit ja HPt ovat aikamoista kuraa, ne on koottu aika huonosti. Vaikka paperilla vaikuttaisikin hyvältä ja kyllähän esimerkiksi Intel ja NVIDIA laatukamaa tekevät, mutta itse valmistajan ruppaisuus ei tätä pelasta.

Prossussa siis tuskin on vikaa.

Kannattaakin jatkossa suosia vaikkapa Asus-merkkiä. Oikeasti laatukamaa, vaikka maksaakin enemmän.

Jos suoritin on AMD:n valmistama, on tuo lämpöjen nousu melko normaalia. AMD:n suorittimet kun lämpiävät enemmän kuin Intelin vastaavat versiot.

Jotta lämmöt pysyisivät paremmin kurissa, kannattaa koneen alle hankkia se paljon puhuttu jäähdysytalusta. Helpottaa huomattavasti tilannetta. Suosittelen myös paineilman ja imurin käyttöä koneen putsauksessa. Tuuletusaukkoja kannattaa imuroida maltin kanssa 1-2min/aukko, jotta aukkoihin (ja koneen sisälle) kertynyt pöly lähtisi liikkeelle. Myös tuulettimet kannattaa vaihdattaa huollossa, jos lämpötilat nousevat jatkuvasti lähelle 100 astetta.

HP ja Acer täyttä kuraa, Asus täyttä rautaa? Olen eräällä tietokoneita myyvällä jälleenmyyjällä töissä ja kauppaan näitä laitteita työkseni. Hoidan myös takuuasioita siinä ohessa. Tällä hetkellä ongelmia HP:n, Acerin ja Asusin laitteissa on lähes yhtä paljon. Kaikilla valmistajilla on ollut hyviä ja hyvin huonoja aikoja.

Sanoisin, että valmistajaa oleellisempaa on katsoa, mitä kone on syönyt sisäänsä. Intel + NVIDIA -yhdistelmä on lämmöntuottoa ja suorituskykyä ajatellen parempi yhdistelmä kuin AMD:n kokoonpanot. Kaikilta valmistajilta löytyy sekä AMD-, että Intel -pohjaisia ratkaisuja.
Dj_God kirjoitti:

Jos suoritin on AMD:n valmistama, on tuo lämpöjen nousu melko normaalia. AMD:n suorittimet kun lämpiävät enemmän kuin Intelin vastaavat versiot.

Jotta lämmöt pysyisivät paremmin kurissa, kannattaa koneen alle hankkia se paljon puhuttu jäähdysytalusta. Helpottaa huomattavasti tilannetta. Suosittelen myös paineilman ja imurin käyttöä koneen putsauksessa. Tuuletusaukkoja kannattaa imuroida maltin kanssa 1-2min/aukko, jotta aukkoihin (ja koneen sisälle) kertynyt pöly lähtisi liikkeelle. Myös tuulettimet kannattaa vaihdattaa huollossa, jos lämpötilat nousevat jatkuvasti lähelle 100 astetta.

HP ja Acer täyttä kuraa, Asus täyttä rautaa? Olen eräällä tietokoneita myyvällä jälleenmyyjällä töissä ja kauppaan näitä laitteita työkseni. Hoidan myös takuuasioita siinä ohessa. Tällä hetkellä ongelmia HP:n, Acerin ja Asusin laitteissa on lähes yhtä paljon. Kaikilla valmistajilla on ollut hyviä ja hyvin huonoja aikoja.

Sanoisin, että valmistajaa oleellisempaa on katsoa, mitä kone on syönyt sisäänsä. Intel + NVIDIA -yhdistelmä on lämmöntuottoa ja suorituskykyä ajatellen parempi yhdistelmä kuin AMD:n kokoonpanot. Kaikilta valmistajilta löytyy sekä AMD-, että Intel -pohjaisia ratkaisuja.

Miime Vastasi:

Tuota noin, kun HP konetta ei juuri olla edes käytetty, vasta kun viime aikoina, miten sinne olisi voinut kertyä pölyä? Ja kun prosesori kuumenee jo windowsia avattaessa!!!!

Mitään nettiohjelmia 8.1. ei suostu toistamaan vaivatta, että siihen käy tämä seiska paremmin.

Hankitaan se tuuletin ja katsotaan auttaako se asiaa, jos ei, niin otan yhteyttä HP-tekniseen tukeen.

Ja mieheni myös sanoi, että olen tainnut saada "maanataiversion", hällä myös HP-kone, eikä kuumene ollenkaan niin paljon kuin minun
Kerroit alussa, että ostit koneen Saunalahdelta. Eikö heillä ole tieto, milloin kone on ostettu ja onko takuu voimassa. Jos on voimassa, niin Saunalahden tulisi hoitaa kone huoltoon. Eipä sinun asiasi neuvotella valmistajan/maahantuojan kanssa. Olenko väärässä tällä mielipiteelläni?

1) Läppäriä moni pitää sylissä tai pehmeällä alustalla, mikä heikentää ilman kiertoa merkittävästi. Kova alusta koneelle ja sivulla/takana oleville tuuletinaukolle esteetön ilmankierto. Tuuletinalusta hyvä keino.

2) Jotta voisi arvioida, riittääkö läppärissä ylipäätään tehot ilman, että prosessori käy 110% kuormalla niin tarvis hieman tietoa koneesta, please. Koneen tyyppi auttaisi jo ja lisäksi prossun nopeus / malli ja keskusmuistin määrä. Markettikoneet myydään aivan liian heikoilla tehoilla ja sitten käytössä prossu hehkuu punaisena.

3) Onko koneelle tehty virustarkistus. Jos löytyy muutamia, niin todellisuudessa kymmeniä ja aiheuttaa prossun ylikuormitusta.

4) Onko kone päässyt kuumenemaan niin perusteellisesti, että se on sammunut kesken kaiken. Jos kyllä, niin kone taitaa olla kalaverkon paino. Ylikuumeneminen aiheuttaa prossun kärähtämisen ja kone hidastuu ja prossu käy 110%lla ellei sippaa kokonaan.

.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Miime kirjoitti:
Dj_God kirjoitti:

Jos suoritin on AMD:n valmistama, on tuo lämpöjen nousu melko normaalia. AMD:n suorittimet kun lämpiävät enemmän kuin Intelin vastaavat versiot.

Jotta lämmöt pysyisivät paremmin kurissa, kannattaa koneen alle hankkia se paljon puhuttu jäähdysytalusta. Helpottaa huomattavasti tilannetta. Suosittelen myös paineilman ja imurin käyttöä koneen putsauksessa. Tuuletusaukkoja kannattaa imuroida maltin kanssa 1-2min/aukko, jotta aukkoihin (ja koneen sisälle) kertynyt pöly lähtisi liikkeelle. Myös tuulettimet kannattaa vaihdattaa huollossa, jos lämpötilat nousevat jatkuvasti lähelle 100 astetta.

HP ja Acer täyttä kuraa, Asus täyttä rautaa? Olen eräällä tietokoneita myyvällä jälleenmyyjällä töissä ja kauppaan näitä laitteita työkseni. Hoidan myös takuuasioita siinä ohessa. Tällä hetkellä ongelmia HP:n, Acerin ja Asusin laitteissa on lähes yhtä paljon. Kaikilla valmistajilla on ollut hyviä ja hyvin huonoja aikoja.

Sanoisin, että valmistajaa oleellisempaa on katsoa, mitä kone on syönyt sisäänsä. Intel + NVIDIA -yhdistelmä on lämmöntuottoa ja suorituskykyä ajatellen parempi yhdistelmä kuin AMD:n kokoonpanot. Kaikilta valmistajilta löytyy sekä AMD-, että Intel -pohjaisia ratkaisuja.

Miime Vastasi:

Tuota noin, kun HP konetta ei juuri olla edes käytetty, vasta kun viime aikoina, miten sinne olisi voinut kertyä pölyä? Ja kun prosesori kuumenee jo windowsia avattaessa!!!!

Mitään nettiohjelmia 8.1. ei suostu toistamaan vaivatta, että siihen käy tämä seiska paremmin.

Hankitaan se tuuletin ja katsotaan auttaako se asiaa, jos ei, niin otan yhteyttä HP-tekniseen tukeen.

Ja mieheni myös sanoi, että olen tainnut saada "maanataiversion", hällä myös HP-kone, eikä kuumene ollenkaan niin paljon kuin minun

Koneen sisälle kertyy pölyä aivan kuten pöydälle/hyllylle kertyy pölyä, jos sitä ei välillä pyyhitä. Riittää, että konetta on käytetty vain silloin tällöin.

Kuten Timkem tuossa jo listasi.. Ethän käytä konetta minkään pehmeän materiaalin päällä vaan aina kovalla alustalla. Jos koneen pohjassa tai sivussa olevat tuuletinaukot peittyvät, kone ylikuumenee hyvin nopeasti.

On täysin mahdollista, että tuo ostamasi kone, yksilönä, on juurikin ns. maanantaikappale. Itse olen käyttänyt vain ja ainoastaan HP:n kannettavia viimeiset reilu 10 vuotta (oikeastaan siitä lähtien kun kuluttajille suunnattuja kannettavia on ollut saatavilla). Useita erilaisia koneita ollut vuosien varrella ja ongelmia ei käytännössä ole ollut. Vanhin edelleen omistuksessani oleva yksilö taitaa olla jo 8 vuotias, toimii edelleen vaikkei mikään raketti olekaan.

Jos koneen ostosta on kulunut yli vuosi, mutta alle kaksi vuotta, sinun täytyy huollattaa kone Elisan/Saunalahden kautta. HP myöntää koneilleen vuoden takuun, mutta alle kaksi vuotta vanhat koneet huolletaan takuuseen, mikäli vika on takuunpiiriin kuuluva vika. Näissä tapauksissa jälleenmyyjä joutuu anomaan HP:ltä huoltolupaa. Anomukset hyväksytään käytännössä aina, ellei HP:llä ole syytä epäillä ohjelmistovikaa tai käyttäjän virheestä johtuvaa fyysistä vauriota (esim. haljennut paneeli näytössä).
Timkem kirjoitti:
Kerroit alussa, että ostit koneen Saunalahdelta. Eikö heillä ole tieto, milloin kone on ostettu ja onko takuu voimassa. Jos on voimassa, niin Saunalahden tulisi hoitaa kone huoltoon. Eipä sinun asiasi neuvotella valmistajan/maahantuojan kanssa. Olenko väärässä tällä mielipiteelläni?

1) Läppäriä moni pitää sylissä tai pehmeällä alustalla, mikä heikentää ilman kiertoa merkittävästi. Kova alusta koneelle ja sivulla/takana oleville tuuletinaukolle esteetön ilmankierto. Tuuletinalusta hyvä keino.

2) Jotta voisi arvioida, riittääkö läppärissä ylipäätään tehot ilman, että prosessori käy 110% kuormalla niin tarvis hieman tietoa koneesta, please. Koneen tyyppi auttaisi jo ja lisäksi prossun nopeus / malli ja keskusmuistin määrä. Markettikoneet myydään aivan liian heikoilla tehoilla ja sitten käytössä prossu hehkuu punaisena.

3) Onko koneelle tehty virustarkistus. Jos löytyy muutamia, niin todellisuudessa kymmeniä ja aiheuttaa prossun ylikuormitusta.

4) Onko kone päässyt kuumenemaan niin perusteellisesti, että se on sammunut kesken kaiken. Jos kyllä, niin kone taitaa olla kalaverkon paino. Ylikuumeneminen aiheuttaa prossun kärähtämisen ja kone hidastuu ja prossu käy 110%lla ellei sippaa kokonaan.

.

Sain tiedon, että takuu on voimassa 2 vuotta.

Kyllä minun mielestäni koneessa tehoja on valtavasti, eikä koskaan estetä ilmankulkua, mutta tuuletinaukot ovat mielestäni erittäin pienet, siihen nähden, mitä kone tarvitsisi...

Ei, onneksi vielä ole sammunut ylikuumentumisen vuoksi. Koneessa on f-secure virussuojaus.

Nyt täytyykin sitten tiedustella teiltä onko Speccy-sovellus kaikkein parhain? Siinähän on yhteenveto ja yksilöintitiedotkin, sillä minä sain selville prossun kuumenemisen.

Kuvia Alla:

HP NÄYTÖNOHJAINHP VARASTOHP prosessori180515.pngHP:N emolevy.png

Yritin eilen epätoivosesti lykkiä tänne kuvia. Mutta tämä saitti oli ihan tukossa:smileyhuh:

Toivottavasti saatte selvää

Miksi kuvat eivät näy?
Nuo neljä kohtaa ovat sisäänkirjautumisen takana tai en kuulu jakolistaan. Eivät näy. Ohjauspaneelissa on kohta järjestelmä. Ota siitä Windowsin kuvankaapparilla (sis. 7 ja 8 ) kuva ja laita se tänne palstalle. Noissa tiedoissa on riittävästi infoa.

Muuten, jos jaat pilvipalvelussa olevia tietoja, niin rajaa suppea alue, jos menee yleiseen jakoon. Itse teen allikansion alikansion, jonka jaan jollekin/joillekin.

MALLI:

Mun Läppärin info.PNG
Ei näy malli mulle. Valitettavasti.

Timkem kirjoitti:
Nuo neljä kohtaa ovat sisäänkirjautumisen takana tai en kuulu jakolistaan. Eivät näy. Ohjauspaneelissa on kohta järjestelmä. Ota siitä Windowsin kuvankaapparilla (sis. 7 ja 8 ) kuva ja laita se tänne palstalle. Noissa tiedoissa on riittävästi infoa.

Muuten, jos jaat pilvipalvelussa olevia tietoja, niin rajaa suppea alue, jos menee yleiseen jakoon. Itse teen allikansion alikansion, jonka jaan jollekin/joillekin.

MALLI:

Mun Läppärin info.PNG

Käyttäjätaso 3
Dj_God kirjoitti:
Jos suoritin on AMD:n valmistama, on tuo lämpöjen nousu melko normaalia. AMD:n suorittimet kun lämpiävät enemmän kuin Intelin vastaavat versiot.
Jotta lämmöt pysyisivät paremmin kurissa, kannattaa koneen alle hankkia se paljon puhuttu jäähdysytalusta. Helpottaa huomattavasti tilannetta. Suosittelen myös paineilman ja imurin käyttöä koneen putsauksessa. Tuuletusaukkoja kannattaa imuroida maltin kanssa 1-2min/aukko, jotta aukkoihin (ja koneen sisälle) kertynyt pöly lähtisi liikkeelle. Myös tuulettimet kannattaa vaihdattaa huollossa, jos lämpötilat nousevat jatkuvasti lähelle 100 astetta.

HP ja Acer täyttä kuraa, Asus täyttä rautaa? Olen eräällä tietokoneita myyvällä jälleenmyyjällä töissä ja kauppaan näitä laitteita työkseni. Hoidan myös takuuasioita siinä ohessa. Tällä hetkellä ongelmia HP:n, Acerin ja Asusin laitteissa on lähes yhtä paljon. Kaikilla valmistajilla on ollut hyviä ja hyvin huonoja aikoja.

Sanoisin, että valmistajaa oleellisempaa on katsoa, mitä kone on syönyt sisäänsä. Intel + NVIDIA -yhdistelmä on lämmöntuottoa ja suorituskykyä ajatellen parempi yhdistelmä kuin AMD:n kokoonpanot. Kaikilta valmistajilta löytyy sekä AMD-, että Intel -pohjaisia ratkaisuja.



Itse olen korjannut niitä suoraan ja huomannut, että Acer ja HP ovat lähes aina ne ongelmapesäkkeet. Jos hoidat takuuasioita, niin huomoi, että niihinhän voi sisältyä myös asiakkaan "Omat mokat" laitteen kanssa, ei valmistajasta johtuva juttu.

Tokikaan en väitä, että 100% Asuksista on täyttä kultaa, varmasti niissäkin on huonoja versioita. Väittäisin kuitenkin, että vähemmän ongelmia, kuin kahdesta muusta edellä mainitusta. 

http://www.pcworld.com/article/211074/the_tech_brands_you_can_trust.html Linkkejähän löytyy monia, mutta tässä mielestäni myös hyvä pointti: "Put simply, products made by Apple, Asus, Brother, and Canon are typically reliable and well supported." Acerin huolto ja asiakaspalvelu on ala-arvoinen, en suosittele myöskään siksi laitetta.

Lisäksi tosiaan, itselläni putsaamisesta jne. Pidosta huolimatta Acer levähti käsiin, siksikään en voi siis sitä suositella kenellekään.

 
En pelottelisi, mutta tossa yksi esimerkki:

http://yhteiso.elisa.fi/t5/Muu-keskustelu-ja-kysymykset/Alunperin-viallinen-HP-kannettava/m-p/449673#U449673

ja siinä linkki

http://keskustelu.afterdawn.com/threads/tietokone-huollosta-toimimattomana-takuuta-ei-j%C3%A4ljell%C3%A4.756014/
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Timkem kirjoitti:
En pelottelisi, mutta tossa yksi esimerkki:

https:///t5/Muu-keskustelu-ja-kysymykset/Alunperin-viallinen-HP-kannettava/m-p/449673#U449673

ja siinä linkki

http://keskustelu.afterdawn.com/threads/tietokone-huollosta-toimimattomana-takuuta-ei-j%C3%A4ljell%C3%A4.756014/

Tuo HP 655 oli aikoinaan mopo jo uutena. Sen suorituskyky oli hyvin heikko. Silti ihmiset ostivat sitä, koska se oli halpa. Vielä nykyäänkin kaupataan, ainakin parin valmistajan toimesta, vastaavanlaisia räpellyksiä. Suurin kompastuskivi noissa edullisissa koneissa on nimenomaan alitehoinen suoritin, joka ylikuormittuu yllättävän helposti.

Useat asiakkaat ovat sanoneet, etteivät halua sijoittaa koneeseen 250€ enempää. Vaikka jo 100€ lisäsijoituksella saisi koneen, jossa olisi selkeästi parempi ja suorituskykyisempi suoritin. Eikä tarvitsisi repiä hiuksia päästään kuten tuo Afterdawnin keskustelun aloittaja.

Ikävä tosiasia on se, että huolto ei kykene parantamaan koneen suorituskykyä, jos se on jo tehtaalta lähtenyt ala-arvoisilla kokoonpanolla liikenteeseen.
Käyttäjätaso 5
Itse en voi suositella kenellekään noita HaistaPa**an koneita,  en ainakaan sen jälkeen kun omasta hp:n koneesta hajosi Nvidia GeForce 8400mgs näytönohjain. Vika oli tietty Nvidian huonolaatuisessa näyttiksessä ja Nvidiahan oli velvoitettu 5 lisävuoden tuotevastuuseen noiden umpisurkeiden näytönohjainten osalta,  mutta vaikka huoltolasku meni lopulta KOKONAAN Nvidian maksettavaksi niin hp:n tuki valitteli vain että 2v 3kk on ihan normaali ikä näytönohjaimen sulamiseeen.

Siihen meni 4kk taistelua että sain koneeni huollettua maksutta ja tuon ***** välttämkseksi en tule enää ikinä ostamaan hp:n koneita.

Ymmärrän toki että 1vuoden takuulla varustetun koneen takuu oli jo loppunut,  MUTTA JOS NVIDIA MAKSAA KERRAN HP:LLE NIIN MIKSI TEHDÄ ASIASTA NIIN VAIKEA SEKÄ ASIAKKAALLE JA HP:N TUELLE ITSELLEEN. Jos kone olisi mennyt huoltoon heti ilman mutinoita niin seuraava koneenikin olisi saattanut olla hp,  mutta kiitos tuon taistelun en tule ikinä ostamaan yhtäkään hp:n romuläjää itselleni. 
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Tuossa eteisen nurkassa odottelee just yksi HP:n läppäri roskikseen menoa. Ikää vähän vajaat 3 vuotta ja emolevy romuna. Ei ikinä enää HP:tä :smileyangry:
Käyttäjätaso 3
atomi kirjoitti:
Itse en voi suositella kenellekään noita HaistaPa**an koneita,  en ainakaan sen jälkeen kun omasta hp:n koneesta hajosi Nvidia GeForce 8400mgs näytönohjain. Vika oli tietty Nvidian huonolaatuisessa näyttiksessä ja Nvidiahan oli velvoitettu 5 lisävuoden tuotevastuuseen noiden umpisurkeiden näytönohjainten osalta,  mutta vaikka huoltolasku meni lopulta KOKONAAN Nvidian maksettavaksi niin hp:n tuki valitteli vain että 2v 3kk on ihan normaali ikä näytönohjaimen sulamiseeen.

Siihen meni 4kk taistelua että sain koneeni huollettua maksutta ja tuon ***** välttämkseksi en tule enää ikinä ostamaan hp:n koneita.

Ymmärrän toki että 1vuoden takuulla varustetun koneen takuu oli jo loppunut,  MUTTA JOS NVIDIA MAKSAA KERRAN HP:LLE NIIN MIKSI TEHDÄ ASIASTA NIIN VAIKEA SEKÄ ASIAKKAALLE JA HP:N TUELLE ITSELLEEN. Jos kone olisi mennyt huoltoon heti ilman mutinoita niin seuraava koneenikin olisi saattanut olla hp,  mutta kiitos tuon taistelun en tule ikinä ostamaan yhtäkään hp:n romuläjää itselleni. 

Juuri näin tulee toimia. Taistelkaa aina takuuasioissa ja muistakaa myös virhevastuu, joka on voimassa varsinaisen takuuajan jälkeen.

Laitehuoltajat melkeinpä aina tarjoavat asiakkaille ekaksi, että takuu ei korvaa ja asiakkaan tulee toimittaa laite itse huoltoon, mikä on Suomessa kuluttajasuojalainvastaista. Myyjäliike on tästä vastuusta, ei asiakas.
Käyttäjätaso 3
On myös toki myyjiä, jotka tietävät koneista ja paljonkin. Veikkaan vain vahvasti, että esimies/laitteen maahantuoja ei katso hyvällä, jos myyjä haukkuu konetta tai vihjaa sen olevan huono.

Tietenkään tälläisiä koneita ei pitäisi missään nimessä suositella pelikäyttöön, vaan vaikkapa kevyeen nettikäyttöön. 

Siitähän noiden pitäisi kyllä suoriutua, mikäli ei, niin takuun piikkiin vaan rohkeasti. Myyjän on turha lässyttää mitään, sillä asia olisi sama, jos ostaisit viisivaihteisen auton. Viides vaihde ei toimi, viet auton liikkeeseen ja myyjä sanoo "Joo, tässä hintaluokassa tuon ei kuulukaan toimia. Osta tästä kalliimpi, kyllä toimii." Sitten on asia erikseen, jos et osaa vaihtaa niitä vaihteita, se taas ei ole myyjän syy.
Kiitoksia kaikille vastanneille.

Nyt on hankittu HP:hen tuuletin, joka kyllä laskee prossun lämpötilaa, laski 77-76 Celsiukseen. Seuraan tilannetta ja jos menee romuksi, niin sitten takuuseen. Minulle kerrottiin, että takuu kestää kaksi vuotta.

Eräs kaveri tuumasi, että läppärinä tuskin koneesi on kovinkaan pitkäikäinen, kun prossu huitelee noissa 80-90 Celsiuksen rajoissa.

Kysyinkin sitten, että jos kone kuumenisi niin paljon, sehän pimenisi ihan täysin?!

Vastattiin, että kyllä, kyllä prossu sietää hetkellisesti korkeitakin lämpötiloja, mutta koneen käyttöikä saattaa todellakin olla lyhyt.

Tyttärelläni on HP, josta emolevy kärähti, takuuseen meni ja sen jälkeen kaikki muut ostetut koneet ovat sanoneet sopimuksensa irti, paitsi tämä levynsä polttanut HP, toimii edelleen

Tyttärellä oli myös kymmenittäin ohjelmia yhtäaikaa päällä ja se suorastaan poltti sormia, minun HP on kyllä viileä siihen verrattuna.

Eli seuraan tilannetta,  toimin tilanteen osoittamalla tavalla, jos tarvetta ilmenee.

Osallistu keskusteluun