Vastattu

Huawei Mediatab T1 8:n kaupan purku?

  • 12 kesäkuu 2015
  • 20 kommenttia
  • 2773 katselukerrat

Käyttäjätaso 2
Muutama viikko sitten ostin Elisan verkkokaupasta otsikossa mainitun tabletin. Nyt kuitenkin paljastui, että kyseisellä laittella ei pysty toistamaan MTV Katsomon ohjelmia, koska laitteen ohjelmisto on Huawein toimesta rootattu.

Ikävä yllätys muuten näppärässä laitteessa. Mikähän on mahdollisuuteni purkaa kauppa, kun 14:n vuorokauden palausaikakin on jo ummessa? Laitteesta tuli juuri lasku (aion maksaa kerralla pois koko kauppasumman). Tästä poikkeavasta ominaisuudesta ei ole mitään mainintaa verkkokaupassa, eikä myyjäkään maininnut asiasta mitään tiedustellessani ominaisuuksista Chat-palvelun kautta.

Tässä yksi aiempi kekustelu palstalla samasta aiheesta: https://yhteiso.elisa.fi/t5/Muut/Huawei-mediapad-7-youth-2-3g-4g-ja-MTV2-katsomo/td-p/425269

Harmittaa suunnattomasti tämä "ylläri" :(
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi nettiukko 18 kesäkuu 2015, 21:03

day1 kirjoitti:

Koska Huawei ei tarjoa firmwarepäivityksiä OTAna. Jos HiSuite ei tarjoile päivityksiä niin ne voi asentaa myös itse. Uusin firmis on B010, josta on omat versiot tabletin WiFi- ja 3G-versioille.

WiFi

3G

Päivitykseen tarvitaan SD-kortti. Ohjeet löytyy googlella.

  

Ongelma ratkesi tänään lähes itsestään, kun ajattelin jo ottaa asian tiimoilta yhteyttä Huawein tekniseen tukeen.

Tabletin avattuani tuli tänään ilmoitus saatavilla olevasta päivityksestä EMUI/Android-ohjelmistoon. Päivitys sisälsi korjauksia suorituskykyyn sekä jonkin korjauksen Googlen turva-asetuksiin. Päivityksen jälkeen tabletissa on nyt ohjelmiston versio T1-821LV100R001C178B006 ja Android päivittyi versioon 4.4.4.

Päivityksen jälkeen MTV Katsomo toimii kuten kuuluukin ja OP-mobiili ei enää herjaa rootatusta käyttöjärjestelmästä.

Hyvä näin, sillä en saanut HiSuite ohjelmalla yhteyttä toimimaan tablettiin vaikka kaikki näytti asentuvan ja toimivan kuten kuuluikin.

Huawei siis tarjoaa sittenkin OTA:na päivityksiä mutta en tiedä kuinka pikaisesti ne on saatavilla. Tämä lienee ollut kuitenkin vähän isompikin ongelma näissä laitteissa kun päivitys tuli näin pikaisesti!

Tämä siis tiedoksi muillekin jotka painivat saman roottausherjan kanssa... :)

Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Eipä ole tullut vastaan ainoatakaan tablettia, joka olisi valmistajan toimesta rootattu ja kovasti epäilen, ettei tässäkään ole kyse siitä.

Voit tarkistaa tilanteen vaikkapa tällä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Halvalla saa yleensä halpaa eli laitteen tehot eivät varmaan riitä Katsomo-ohjelmaan.

Minulla oli tapaus tuollainen. S 4 Mini putosi metsäautotielle (kivikkoinen) ja näyttölasi meni palasiksi. No ajattelin, että hommaan 85 euron älypuhelimen. Ei toiminut edes Netflix puhumattakaan mistään kahdesta samanaikaisesta sovelluksesta käytössä. Kävin sitten kuukauden päästä Elisa Shopitissa. Lielahden myymälässä sanottiin, että LG:n Spirit-mallia heillä ei ole lainkaan ostettavana, ainoastaan netistä. No menin sitten viereiseen Sonera-kauppaan ja sain laitteen heti mukaan samaan hintaan kuin mitä Saunalahdella maksaisi.

Tietenkin siellä yrittivät myydä liittymää 24 kk ajaksi eli Sonera liittymä XXYYBB eli 600 min puhetta ja 600 kpl viestejä, 5 GB 21M/21M 4G-netti 16,90 € tarjoushintaan. Sanoin, että tuo datamäärä menee viikossa. Sanoi, että ei se Elisakaan rajattomasti pitkään toimi, mutta eihän se minua haittaa, koska niin kauan kuin toimii olen onnellinen. Ehdotti 6 € rajatonta nettipakettia, mutta silloin oli jo kallis. 19,90 eurolla ehkä ottaisin. Ja kun kerroin, että 8 kuukautta tästä taaksepäin puhelut ja viestit nolla. Niin se ihmetteli sitä, että miten tää on mahdollista.

No puhelimen sain. Koska noissa, käyttöön otetuissa, ei yleensä palautusoikeutta - kannattaa ostaa suosiolla uusi. Voit ostaa nimittäin halvan tai hyvän, mutta ei molempia samaan aikaan.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +3
  • , ikävä juttu, että laite ei täysin vastannutkaan tarpeitasi. Miten pitkä aika siitä tarkalleen on, kun noudit laitteen postista? Lain mukaan ilmoitus sopimuksen peruutuksesta tulee tehdä 14 vuorokauden kuluessa toimituksesta, jonka jälkeen asiakkaalla on toiset 14 päivää aikaa palauttaa tilaamansa tuote. Meillä on kuitenkin ollut tapana hyväksyä myös sellaiset palautukset, jotka on tehty 28 päivän sisällä toimituksesta, vaikka asiakas ei olisi palautuksesta erikseen ilmoittanutkaan.

    Asiakkaalla on oikeus peruuttaa tilaus 28 päivän kuluessa silloinkin, kun esimerkiksi tilattu liittymä tai laite on jo otettu käyttöön. Tällöin asiakkaan tulee kuitenkin maksaa palvelun käytöstä tältä ajalta. Jos asiakas palauttaa laitteen jota on jo käyttänyt, voidaan tarvittaessa ns. arvonalenema ottaa huomioon sopimuksen peruuttamisessa.
  • Käyttäjätaso 2
    Ainakaan omasta toimestani laitteelle ei ole tehty mitään roottausta, laite on tehtaan paketista ja kaikki asentamani sovellukset ovat tunnettuja ja Play-kaupasta ladattuja.

    Joku eroavaisuus Huawein käyttöliittymässä on muihin Android-laitteisiin nähden, jos lukee linkittämässäni keskustelussa olevaa Katsomon asiakaspalvelun vastausta: "Kyseisen laitteen käyttöjärjestelmää ei ole laitevalmistajan toimesta allekirjoitettu Googlen avaimella. Tämä tarkoittaa sitä, että tällä nimenomaisella laitteella Katsomo ei valitettavasti toimi."

    Myös OP-mobiilin ensimmäisellä käyttökerralla tulee ilmoitus rootatusta käyttöliittymästä. Sovellusta voi kuitenkin käyttää, kun kuittaa asian ymmärretyksi.

    Tässä vaiheessa en lähde muuten hyvin toimivaa tablettia vaihtamaan, pitää katsoa Katsomoa sitten toisilla vimpaimilla. Pitänee kysäistä asiaa vielä Katsomon asiakaspalvelusta...
    Käyttäjätaso 2
    Tähän ongelmaan liittyen tein tänään mielenkiintoisen havainnon:

    Pääsin testaamaan tänään rinnakkain omaa tablettiani ja toista identtistä Huawein tablettia joka on hankittu tällä viikolla Elisan verkkokaupasta.

    Tässä uudemmassa tabletissa MTV-katsomo toimii moitteetta, mutta minulla ei, MIKSI NÄIN ???

    Ainoa ero on se, että Huawein oman softan (EMUI) versio on omassani loppuosastaan ...B0003 ja tässä uudemmassa ...B0006. Mitähän varten omaan laitteeseeni ei ole tarjolla tätä uudempaa versiota?

    Nyt olisi kiva saada Elisan edustajalta selkoa tähän asiaan. Onko tabletin versio jotenkin muuttunut ja miksi toisesssa tabletissa kaikki toimii kun toisessa saa herjan roottauksesta? Tarvitseeko laitteen loppukäyttäjän tosiaan näitä miettiä...
    Käyttäjätaso 6
    Kunniamerkki +3
    nettiukko kirjoitti:
    Ainoa ero on se, että Huawein oman softan (EMUI) versio on omassani loppuosastaan ...B0003 ja tässä uudemmassa ...B0006. Mitähän varten omaan laitteeseeni ei ole tarjolla tätä uudempaa versiota?

    Koska Huawei ei tarjoa firmwarepäivityksiä OTAna. Jos HiSuite ei tarjoile päivityksiä niin ne voi asentaa myös itse. Uusin firmis on B010, josta on omat versiot tabletin WiFi- ja 3G-versioille.

    WiFi

    3G

    Päivitykseen tarvitaan SD-kortti. Ohjeet löytyy googlella.
    Käyttäjätaso 2
    day1 kirjoitti:
    nettiukko kirjoitti:
    Ainoa ero on se, että Huawein oman softan (EMUI) versio on omassani loppuosastaan ...B0003 ja tässä uudemmassa ...B0006. Mitähän varten omaan laitteeseeni ei ole tarjolla tätä uudempaa versiota?

    Koska Huawei ei tarjoa firmwarepäivityksiä OTAna. Jos HiSuite ei tarjoile päivityksiä niin ne voi asentaa myös itse. Uusin firmis on B010, josta on omat versiot tabletin WiFi- ja 3G-versioille.

    WiFi

    3G

    Päivitykseen tarvitaan SD-kortti. Ohjeet löytyy googlella.

    Kiitokset näistä ohjeista!

    Ainakaan tuo linkistä ladattava tiedosto ei toimi, ilmoittaa tiedostovirheestä pakettia purettaessa.

    Täytyy siis varmaankin kokeilla seuraavaksi HiSuite:lla tuota ohjelmiston päivittämistä. Täytyy vain ensin päästä Win-koneen ääreen, kun omassa taloudessa on vain noita omenan kuvalla varustettuja koneita...
    Käyttäjätaso 2
    day1 kirjoitti:

    Koska Huawei ei tarjoa firmwarepäivityksiä OTAna. Jos HiSuite ei tarjoile päivityksiä niin ne voi asentaa myös itse. Uusin firmis on B010, josta on omat versiot tabletin WiFi- ja 3G-versioille.

    WiFi

    3G

    Päivitykseen tarvitaan SD-kortti. Ohjeet löytyy googlella.

      

    Ongelma ratkesi tänään lähes itsestään, kun ajattelin jo ottaa asian tiimoilta yhteyttä Huawein tekniseen tukeen.

    Tabletin avattuani tuli tänään ilmoitus saatavilla olevasta päivityksestä EMUI/Android-ohjelmistoon. Päivitys sisälsi korjauksia suorituskykyyn sekä jonkin korjauksen Googlen turva-asetuksiin. Päivityksen jälkeen tabletissa on nyt ohjelmiston versio T1-821LV100R001C178B006 ja Android päivittyi versioon 4.4.4.

    Päivityksen jälkeen MTV Katsomo toimii kuten kuuluukin ja OP-mobiili ei enää herjaa rootatusta käyttöjärjestelmästä.

    Hyvä näin, sillä en saanut HiSuite ohjelmalla yhteyttä toimimaan tablettiin vaikka kaikki näytti asentuvan ja toimivan kuten kuuluikin.

    Huawei siis tarjoaa sittenkin OTA:na päivityksiä mutta en tiedä kuinka pikaisesti ne on saatavilla. Tämä lienee ollut kuitenkin vähän isompikin ongelma näissä laitteissa kun päivitys tuli näin pikaisesti!

    Tämä siis tiedoksi muillekin jotka painivat saman roottausherjan kanssa... :)
    Siis aivan loistavaa! Itsekkin juuri eilen vastaavan laitteen hankkineena olin jo laittamassa huuto.nettiin myyntiin ja googlettelin uutta tilalle. Hyvä tietää, että palautusoikeus koskee myös käyttöönotettuja laitteita. Ilta mennyt silverlightia yms. ettiessä ja tuli haukuttua katsomon asiakaspalvelu, mutta tyttöystävä löyti tämän palsta. Oma tabletti jäi juhannuksenvietosta matkasta pois ja on noin 25km päässä nyt, mutta pakko se on huomenna käydä hakemassa ja kokeilemassa toimiiko. Eihän tämmösiä tule edes mieleen kokeilla kaupassa, vaan olettaa että kaikki androidin ohjelmat nyt toimivat laitteella ja varsinkin kun omissa android puhelimissa ole koskaan ollut mitään ongelmia missään.

    Palaan vielä asiaan myöhemmin.
    Käyttäjätaso 2
    Syntaasi kirjoitti:
    Siis aivan loistavaa! Itsekkin juuri eilen vastaavan laitteen hankkineena olin jo laittamassa huuto.nettiin myyntiin ja googlettelin uutta tilalle. Hyvä tietää, että palautusoikeus koskee myös käyttöönotettuja laitteita. Ilta mennyt silverlightia yms. ettiessä ja tuli haukuttua katsomon asiakaspalvelu, mutta tyttöystävä löyti tämän palsta. Oma tabletti jäi juhannuksenvietosta matkasta pois ja on noin 25km päässä nyt, mutta pakko se on huomenna käydä hakemassa ja kokeilemassa toimiiko. Eihän tämmösiä tule edes mieleen kokeilla kaupassa, vaan olettaa että kaikki androidin ohjelmat nyt toimivat laitteella ja varsinkin kun omissa android puhelimissa ole koskaan ollut mitään ongelmia missään.

    Palaan vielä asiaan myöhemmin.

    Juu, joskus nämä Android-pohjaiset laitteet vaativat hieman ylimääräistä pyörittelyä ja "säätöä".

    Tässä tapauksessa oli loistavaa, että Huawei on laittanut korjauksen jakoon.

    Itsellä meni Lenovon Android-tabletti kaupan purkuun, kun Lenovon oma softa tökki alusta saakka. Laite kävi Sakssssa kahdesti kuriirilla "valohoidossa" ja vikaa ei saatu 2 kk:n jumpan aikana korjattua. Että näinkin voi käydä :smileyshocked:
    Jaahas. Taitaa laite lähteä elisalle. Itellä android 4.4.4 T1-821LV100R001C178B003 ja ei tarjoa päivityksiä ja kun tarkistaa itse niin sanoo ei päivityksiä saatavilla.

    Laitatko vielä, että missä osotteessa olit huaweihin yhteydessä?
    Britteihin laitoin viestiä ja latasin tuon hisuiten joka sekin väittää, että uusin version on jo asennettu.
    Löydy edes tuota kyseistä mallia tältä listalta. http://consumer.huawei.com/en/support/downloads/

    Maanantaina laite elisalle, kyllä sen verta vit...
    Käyttäjätaso 2
    Syntaasi kirjoitti:
    Löydy edes tuota kyseistä mallia tältä listalta. http://consumer.huawei.com/en/support/downloads/

    Maanantaina laite elisalle, kyllä sen verta vit...

     Itse en ehtinyt tukeen soittaa vaan ongelma ratkesi tarjotulla päivityksellä.

    Tällainen tukinumero löytyy Suomeen:

    Hotline:https://tel:3580923138998
    Support Language:Suomi/English
    Support Time:9:00 – 18:00
    Remarks
    Varmaankin kannattaa ottaa ensin yhteys tuohon tukeen ja kysyä päivitystä. Saattaa olla, että päivitys ei ole tarjolla kaikkiin laitteisiin samalla kertaa, näin oli aikoonaan Nokian puhelimien päivityksissäkin.

    Huawein tukisivusto on kyllä aika sekava eikä auta asian selvittelyssä pätkääkään.

    Toivottavasti saat jotain kautta tabletin päivitettyä...
    En vielä kerennyt soittaa tuonne asiakastukeen ja kyllä hieman hirvittää mitä tulee maksamaan. Kävin Elisalla räpläämässä niiden laitetta niin heillä aivan sama ohjelmisto kun itellä, mutta päivityshän se siellä yläkulmassa vilkku ja sekin tullut torstaina ja juurikin tuo samainen päivitys. Oma sanoo edelleen, että ri päivityksiä saatavilla. Briteistä ole tullut mitään vastausta. Huomenna soitettava ja melko varmasti vien laitteen elisalle niin saavat laittaa huoltoon päivitettäväksi. Typerää vaan venata viikko laitetta yhden 5-10min homman takia. Toivottavasti eivät lähetä SCF.n *****.. huoltoon. Kuvattava laite varmuuden vuoksi koska viimeksi särkivät takakuoren sekä sitä edellisellä kerralla naarmuttivat näyttöä.
    Jos tarkoitat tätä numeroa

    tel:358(0)923138998

    niin se on ymmärtääkseni normaali lakapuhelinnumero 09 23138998 ,

    joka sisältyy puhepaketteihinkin.
    Käyttäjätaso 2
    Syntaasi kirjoitti:
    En vielä kerennyt soittaa tuonne asiakastukeen ja kyllä hieman hirvittää mitä tulee maksamaan. Kävin Elisalla räpläämässä niiden laitetta niin heillä aivan sama ohjelmisto kun itellä, mutta päivityshän se siellä yläkulmassa vilkku ja sekin tullut torstaina ja juurikin tuo samainen päivitys. Oma sanoo edelleen, että ri päivityksiä saatavilla. Briteistä ole tullut mitään vastausta. Huomenna soitettava ja melko varmasti vien laitteen elisalle niin saavat laittaa huoltoon päivitettäväksi. Typerää vaan venata viikko laitetta yhden 5-10min homman takia. Toivottavasti eivät lähetä SCF.n *****.. huoltoon. Kuvattava laite varmuuden vuoksi koska viimeksi särkivät takakuoren sekä sitä edellisellä kerralla naarmuttivat näyttöä.

    @Syntaasi

    Tuli mieleeni vielä eräs asia joka saattaa estää laitteellasi automaattisen päivityksen.

    Onko laitteesi ollut kaiken aikaa vain mobiiliverkossa (3G/4G) vai onko käytettävissä myös WLAN-yhteys? Jotkin laitteet päivittävät järjestelmäpäivitykset VAIN WLAN-verkkoa käytettäessa jolloin on käytössä nopeammat tiedosnsiirtonopeudet ja mobiiliyhteys ei aiheuta lisäkustannuksia. Nykyliittymissä mobiiliyhteys yleensä kuuluu kk-hintaan joten kustannuksia se harvalle aiheuttaa.

    Jos siis mahdollista, liitä laitteesi WLAN-verkkoon, käynnistä laite uudelleen ja katso tarjoaako päivityksiä. Muutenkin laitteen uudelleenkäynnistys kannattaa kokeilla, joskus laite hakee päivityksiä käynnistyksen yhteydessä.

    Mitään asetuksia järjestelmäpäivityksen haulle en ole laitteelta löytänyt. Yleensä laitteisssa pystyy määrittämään esim. haetaanko päivitykset myös mobiiliyhteksillä. Ilmeisesti Huaweilta nämä asetukset uupuvat...

    Niin. tuo tuen puhelinnro lielee normihintainen lankanumeru, kun muuta ei mainittu. Hinnan voi toki vielä kysyä puhelun alussa.

    Voit toki käydä laitteesi kanssa selvittämässä asiaa myös Elisan myymälässä :)

    Siellä ovat aina ystävällisesti auttaneet, kun olen joskus apuja tarvinnut!
    Käyttäjätaso 2
    @Syntaasi

    Saitko tablettisi ohjelmiston päivitettyä vai kuinka asia eteni?
    Käyttäjätaso 2

      

    Ongelma ratkesi tänään lähes itsestään, kun ajattelin jo ottaa asian tiimoilta yhteyttä Huawein tekniseen tukeen.

    Tabletin avattuani tuli tänään ilmoitus saatavilla olevasta päivityksestä EMUI/Android-ohjelmistoon. Päivitys sisälsi korjauksia suorituskykyyn sekä jonkin korjauksen Googlen turva-asetuksiin. Päivityksen jälkeen tabletissa on nyt ohjelmiston versio T1-821LV100R001C178B006 ja Android päivittyi versioon 4.4.4.

    Päivityksen jälkeen MTV Katsomo toimii kuten kuuluukin ja OP-mobiili ei enää herjaa rootatusta käyttöjärjestelmästä.

    Hyvä näin, sillä en saanut HiSuite ohjelmalla yhteyttä toimimaan tablettiin vaikka kaikki näytti asentuvan ja toimivan kuten kuuluikin.

    Huawei siis tarjoaa sittenkin OTA:na päivityksiä mutta en tiedä kuinka pikaisesti ne on saatavilla. Tämä lienee ollut kuitenkin vähän isompikin ongelma näissä laitteissa kun päivitys tuli näin pikaisesti!

    Tämä siis tiedoksi muillekin jotka painivat saman roottausherjan kanssa... :)

    Jaahas, vanha ongelma ilmeni jälleen uudelleen :smileyangry:

    MTV Katsomo alkoi jälleen pätkimään ja läheskään kaikkia ohjelmia ei saa toistettua Huawein tabletilla. Ruutuun tulee vain ilmoitus "Ei voida toistaa, ota yhteys asiakaspalveluun.".

    Laitteessa on ohjelmistoversiot, jotka tulivat laitteeseen kesällä julkaistun korjauksen myötä, uutta ei ole tarjolla.

    Katsomon asiakaspalvelu epäilee jälleen rootattua käyttöjärjestelmää, ei voi pitää paikkaansa!

    Elisan myymälässä poikkesin juttusilla mutta eivät olleet moisesta kuulleetkaan. Ehdottivat kokeilemaan Elisan mobiiliturvan (F-Secure) poistoa laitteelta ja katsoa korjaantuuko ongelma.

    Onko muilla tullut nyt viime aikoina sama ongelma vastaa Huawein laitteilla?

    Eilen Katsomossa oli toistossa ongelmia kyllä ihan PC:lläkin eli saattaa siellä päässä olla jotain muutakin ongelmaa...

    Voisiko joku Elisalainen kommentoida tähän ongelmaan? Tämä tuntuu kyllä todella erikoiselta ongelmalta...

    Voiko Elisa Mobiiliturva aiheuttaa tämän ongelman ja onko ongelma Elisalle tuttu?
    Käyttäjätaso 2
    Hieman aikaa vierähti ennen kuin pääsin tämän ongelman kimppuun!

    Ongelma ratkesi tällä kertaa kuitenkin seuraavasti:

      - kokeilin Elisa Mobiiliturvan poistoa tabletista, ei mitään muutosta tilanteeseen

      - poistin kokonaan MTV Katsomo -sovelluksen ja latasin sen uudelleen laitteelle, ongelma tuntuu ratkenneen

    Sinänsä ratkaisu ongelmaan ihmetyttää, että sovelluksen versio ei muuttunut mihinkään poiston ja uudelleenasennuksen aikana. Käytössäni oli siis jo ennestään uusin saatavilla oleva versio Katsomosta. Mikä lie sitten halvaannuttanut edellisen ohjelmiston tabletissani...

    Osallistu keskusteluun