Vastattu

iPhone huolto ja Elisa

  • 29 kesäkuu 2014
  • 1 kommentti
  • 1206 katselukerrat

iPhone5 hyytyi pikkuhiljaa. Olin käsitellyt puhelinta hyvin juuri nimenomaan siksi, että se ei menisi rikki, koska edellinen iPhone (silloinen markkinoilla ollut uusin malli) meni alle kahdessa vuodessa sököksi eikä takuu sitä minulle enää korvannut.

Nyt olin taas rikkinäinen iPhone kädessäni. 

Soitin Elisan asiakastukeen ja tiedustelin miten toimia. Tämähän menisi nyt takuun piiriin, koska laite oli niin uusi. Elisan asiakastuesta vahvistettiin tämä ja ohjattiin menemään Elisa Shop:iin. Vein kännykän Elisa Shopiin ja kuitista huomasimme, että iPhonen oma takuu oli mennyt kuukausi sitten umpeen (iPhonessa on naurettava vuoden takuu). Myyjä kuitenkin lohdutti, että kyllä he yleensä tällaiset korjaa kuitenkin ellei ole mitään vaurioita nähtävissä (itse aiheutettua vikaa). Olin helpottunut. Ei ollut tullut mieleenkään, että kännykkää ei korjattaisi. Olihan se rikki jo pari kuukautta sitten, mutta en vain ollut tuonut sitä heti työkiireiden vuoksi korjattavaksi. Nyt oli pakko siksi, että se ei enää yksinkertaisesti toiminut juuri laisinkaan.

Parin päivän päästä saan tekstarin: 

Arvio laitteenne korjauksesta, 365e (sis, alv). Työnro OPT93772801, korjaus: laitteen takuu umpeutunu. Korjaustoimenpide, laitevaihto Vastaa valitsemalla vaihtoehdoista. A=Korjataan. B=Palautus korjaamattomana, veloitus 38,00 e. Vastaa tähän 2 pv:n sisällä, muutoin toimimme B:n mukaisesti. Optima Service Oy.

Olin puulla päähän lyöty. Vastaa tähän viestiin tekstiviestillä A= maksa 365 euroa B= saa rikkinäinen kännykkä takaisin ja maksa 38 euroa!!!!

Sittemmin on selvinnyt kuluttajasuojalakiin perehdyttyäni, että 

"Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalikäytössä realistisen kestoikänsä ajan"...". Jos laite rikkoutuu heti takuuajan jälkeen, korjauskustannukset eivät ole vähäiset ja kuluttaja ei ole toiminut käyttöohjeiden vastaisesti, hän voi vedota kestoikään." Jolloin siis tuotteen korjausvastuu on myyjällä, luonnollisesti.

Lisäksi on selvinnyt, että Elisa myyjät yrittävät luistaa omasta lupauksestaan eli siis siitä, että heillä on myymilleen kännyköille 2 vuoden takuu. Myös iPhonelle. 

Miksi Elisa lähettää minulle huollosta tällaisen viestin, jossa on vain kaksi vaihtoehtoa: korjataan jos maksat 365 euroa tai maksa 38 euroa ja ota rikkinäinen kännykkäsi takaisin? 

Nyt olen olen ollut kohta kuukauden ilman kännykkää. Olen kerran jo ollut hakemassa kännykkääni Elisa Shopista ja sinne oli palautettu vanha rikkinäinen kännykkäni. (??). Nyt se lähetettiin taas uudelle kierrokselle. Asiakaspalvelusta olen tiedustellut asioita ja yleensä siellä ei osata kertoa mistä on kyse. Liikkeisiin ei voi soittaa. Asiakaspalvelusta ei voi työntekijät itse soittaa liikkeisiin. Liikkeissä asioidessa joutuu yleensä jonottamaan ainakin tunnin, ennenkuin pääsee hoitamaan omaa asiaansa. Kaikki asiat ovat samanarvoisia: samat myyjät myyvät kännyköitä ja hoitavat kaikki muutkin asiat liittymiin tai ihan mihin tahansa liittyen, mistä johtuen jonottaminen KESTÄÄ. Asiakaspalveluun soittaminen KESTÄÄ AINA ja MAKSAA KOKOAJAN. Ja lopputuloksena ei edes osata vastata asioihin, mikäli on kyse muustakuin ihan yleisen tason kysymyksestä.

ou vau. Ylimielisyys ja rahastuksen tunnelma on niin ilmeinen, että oksettaa.

Voiko todella olla kannattavaa tuon tasoinen asiakkaiden kohtelu? 
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kukkatippa 1 heinäkuu 2014, 14:20

Tervetuloa Palstalle Asiakas123!

Kuulostaapa harmittavalta, että puhelimesi huolto ei ole mennyt kerralla kuntoon. 😕 Laitteiden huoltoja koskevat tilanteet käsitellään Elisa Shopiteissa eli niitä ei asiakaspalvelussa hoideta ollenkaan.

Huomasin, että sinun tilanteesi on hoidossa jo Elisa Shopitin kautta, joten ratkaisu saadaan tilanteellesi pian. :)

Katso alkuperäinen viesti

1 kommentti

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tervetuloa Palstalle Asiakas123!

Kuulostaapa harmittavalta, että puhelimesi huolto ei ole mennyt kerralla kuntoon. 😕 Laitteiden huoltoja koskevat tilanteet käsitellään Elisa Shopiteissa eli niitä ei asiakaspalvelussa hoideta ollenkaan.

Huomasin, että sinun tilanteesi on hoidossa jo Elisa Shopitin kautta, joten ratkaisu saadaan tilanteellesi pian. 🙂

Osallistu keskusteluun