Kysymys

Kaupan asiakaspalveluun hieman parannusta.

  • 22 tammikuu 2014
  • 21 kommenttia
  • 4304 katselukerrat

Ostin perjantaina 17.01. uuden HTC 8X puhelimen Helsingin Saunalahti/Elisa liikkeestä. Kyselin myyjältä windows puhelinta, joka olisi hinnaltaan ja laadultaan hyvä. Otin puhelimen 12kk sopimuksella.

Kuitenkin viikonlopun aikana huomasin, ettei HTC, vaikka windows puhelin onkin, anna asentaa isoa määrää ohjelmia. Ne ovat rajoitettu Lumialle. Maanantaina huomasin myös että puhelimen hinta oli tippunut viikonlopun aikana yli sata euroa siitä, millä itse tein sopparin perjantaina. Voi varmaan arvata, että tästä jäi aikamoisen huijattu olo.

Yritin olla Saunalahden asiakaspalveluun yhteydessä, mutta jonotusajat ovat olleet niin pitkiä, etten työpäivien välissä ole ehtinyt moiseen jonotteluun. Tuntuu harmilliselta, että näinkin isoja puutteita voi olla vielä muuten todella hyvässä yrityksessä, jonka asiakkaana olen tähän asti ollut todella iloisesti.

21 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Mitä opit tästä?

Lähtökohtaisesti myyjään ei kannata luottaa. Viimeistään siinä vaiheessa herätyskellon pitää soida, kun kuulet että myyjän vaimolla/siskolla/kumminkaimalla on juuri ko. laite. Jopa suoli24 on moninverroin luotettavampi lähde kuin suomalainen kodinkoneliikkeen myyjä.

Todennäköisesti noita HTC:n puhelimia on varastot väärällään, kun kaikki ostaa nokialaisia, ja niistä pitää päästä jollain tavalla eroon...

Helpotuksena sinulle, todennäköisesti noista nokia-only-rajoituksista luovutaan siinä vaiheessa kun Nokia-MS-puhelinkauppa saadaan toteutettua. Mikki ei voi mitenkään rajoittaa muiden laitevalmistajien tuotteiden menekkiä tuolla tavoin, jos se haluaa että joku muukin wp-puhelimia vielä valmistaa.
No, ainakin tuosta appien tilanteesta on pientä iloa. Eniten ehkä harmittaa juurikin tuo hinnan äkillinen tiputus. En jaksa uskoa etteikö myyjällä olisi muka ollut mitään hajua tulevasta alennuksesta, varsinkin kun hinta tipahti noinkin reilusti. Ei tullut fiilis, että tässä oltiin osaavissa käsissä millään tavalla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Itse ottaisin yhteyttä myyjään. Pyytäisin kaupan purkua, tai ainakin kuukausimaksun alennusta tuon satasen verran.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Banjo kirjoitti:

Ostin perjantaina 17.01. uuden HTC 8X puhelimen Helsingin Saunalahti/Elisa liikkeestä. Kyselin myyjältä windows puhelinta, joka olisi hinnaltaan ja laadultaan hyvä. Otin puhelimen 12kk sopimuksella.

Kuitenkin viikonlopun aikana huomasin, ettei HTC, vaikka windows puhelin onkin, anna asentaa isoa määrää ohjelmia. Ne ovat rajoitettu Lumialle. Maanantaina huomasin myös että puhelimen hinta oli tippunut viikonlopun aikana yli sata euroa siitä, millä itse tein sopparin perjantaina. Voi varmaan arvata, että tästä jäi aikamoisen huijattu olo.

Yritin olla Saunalahden asiakaspalveluun yhteydessä, mutta jonotusajat ovat olleet niin pitkiä, etten työpäivien välissä ole ehtinyt moiseen jonotteluun. Tuntuu harmilliselta, että näinkin isoja puutteita voi olla vielä muuten todella hyvässä yrityksessä, jonka asiakkaana olen tähän asti ollut todella iloisesti.


Harmi että jouduit pettymään noin palveluun. Valitettavasti Windows-puhelimien kohdalla tosiaan tilanne on se, että Nokian sovelluksia ei ilmeisesti muiden valmistajien laitteille saa. Onko noita sovelluksia joita et voi asentaa sitten paljonkin?

Mitä puhelimen hintaan tulee, niin joskushan näin käy. Myyjät eivät tosiaan hinnanpudotuksista etukäteen tietoa saa, joten tuommoista on täysin mahdotonta ennakoidakaan. Aikalailla tekemätön paikka tuo taitaa olla, tokihan voit halutessasi käydä myymälässä juttelemassa asiasta vielä. Asiakaspalvelu ei näihin voi kyllä tehdä mitään, vaan ovat aina myymälän, tarkemmin myymäläpäällikön heiniä nämä.
No, pitänee sitten mennä ihan kauppaan kyselemään. Onhan noita appeja jonkun verran. Itsellä puhelin tuli osittain työkäyttöön, mutta huomattiin ettei ainakaan firman käyttämät applikaatiot ole mahdollista saada Nokian ulkopuolisille laitteille. Tarkasta luvusta en tiedä, sillä vika huomattiin vasta maanantaina kun tuo hintakin tuli selville.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Minulle kävi maaliskuussa 2007 juuri sama kuin sinulle. Tilasin puhelimen lauantaina 31. maaliskuuta netistä ja maanantaina 2. huhtikuuta hinta tippui noin 15 prossaa. Arvaa sapettaako vieläkin.  :x

Eikös se ole silti niin, että jos ostit tänään vaikka mandariineja tai mikroaaltouunin ja huomenna hinta tippuu siksi, että kauppa on päättänyt vaikka kaksi viikkoa sitten laskea hintaa huomiseksi, et voi saada sitä alennusta tämän päivän ostoksesta hyväksesi enää huomenna?
Käyttäjätaso 3
Hyvis kirjoitti:
...

Eikös se ole silti niin, että jos ostit tänään vaikka mandariineja tai mikroaaltouunin ja huomenna hinta tippuu siksi, että kauppa on päättänyt vaikka kaksi viikkoa sitten laskea hintaa huomiseksi, et voi saada sitä alennusta tämän päivän ostoksesta hyväksesi enää huomenna?

Näinhän se ikävä kyllä on. Tosin fiksut firmat toisinaan pistävät hyvän mielen (ja täten ilmaisen mainonnan asiakkaan puheiden kautta) rahallisen hyödyn edelle. Tämä ei tosin koske Saunalahtea. Saunikselta maksetaan vanhaa hintaa, vaikka tapahtuukin just noin, että hinta putoaa sopparin tekemisen ja varsinaisen laitteen toimituksen välillä. (nimim. HTC Desire).

Jos noita Lumia-only ohjelmia on paljon, niin sittenhän voisi koittaa purkaa kauppaa sen nimissä, ettei kerrottu että ko. ohjelmat eivät toimisi tässä luurissa. (Tai yleensäkään, että kaikki ohjelmat eivät toimi tässä, vaikka Windows Phone-luuri onkin.)
AnttiV kirjoitti:
Hyvis kirjoitti:
...

Eikös se ole silti niin, että jos ostit tänään vaikka mandariineja tai mikroaaltouunin ja huomenna hinta tippuu siksi, että kauppa on päättänyt vaikka kaksi viikkoa sitten laskea hintaa huomiseksi, et voi saada sitä alennusta tämän päivän ostoksesta hyväksesi enää huomenna?

Näinhän se ikävä kyllä on. Tosin fiksut firmat toisinaan pistävät hyvän mielen (ja täten ilmaisen mainonnan asiakkaan puheiden kautta) rahallisen hyödyn edelle. Tämä ei tosin koske Saunalahtea. Saunikselta maksetaan vanhaa hintaa, vaikka tapahtuukin just noin, että hinta putoaa sopparin tekemisen ja varsinaisen laitteen toimituksen välillä. (nimim. HTC Desire).

Jos noita Lumia-only ohjelmia on paljon, niin sittenhän voisi koittaa purkaa kauppaa sen nimissä, ettei kerrottu että ko. ohjelmat eivät toimisi tässä luurissa. (Tai yleensäkään, että kaikki ohjelmat eivät toimi tässä, vaikka Windows Phone-luuri onkin.)

Nyt kun on liikkeestäkin kysytty asiaa, niin vastauksena tuli vaan "ei mahda mitään." Appsit ovat kuulemma softa-asioita, joihin Saunalahdella ei ole mitään velvoitteita, joten koko Lumia only juttu on asiakkaiden ongelma, ei liikkeiden. Sama juttu hinnan kanssa, kuulemma heille ilmoitetaan vaan päivää etukäteen nuo uudet hinnat (joten tässä tapauksessa tuntui loogiselta että tieto olisi ollut jo perjantaina kun olin ostopuuhissa heillä), mutta ei niitä kuulemma liikkeessä pahemmin katsota. 

 

 
Käyttäjätaso 3
Banjo kirjoitti:
Nyt kun on liikkeestäkin kysytty asiaa, niin vastauksena tuli vaan "ei mahda mitään." Appsit ovat kuulemma softa-asioita, joihin Saunalahdella ei ole mitään velvoitteita, joten koko Lumia only juttu on asiakkaiden ongelma, ei liikkeiden. Sama juttu hinnan kanssa, kuulemma heille ilmoitetaan vaan päivää etukäteen nuo uudet hinnat (joten tässä tapauksessa tuntui loogiselta että tieto olisi ollut jo perjantaina kun olin ostopuuhissa heillä), mutta ei niitä kuulemma liikkeessä pahemmin katsota. 

 

 

Hinnanmuutoksen suhteen olen liikkeen kanssa samaa mieltä (ollut "sillä puolen tiskiä" sen verta töissä), ei niitä kyllä liikkeille häävisti etukäteen kerrota.. On parikin kertaa käynyt niin, että saimme tietää hinnanmuutoksesta *asiakkaalta* koska netissä oli muutettu hinta "pääliikkeen" taholta Helsingistä, mutta meillä tänne Poriin ei ollut kukaan viitsinyt kertoa... Että tämä tosiaan saattaa pitää paikkansa. Tosin, kuten sanoin, fiksut firmat joskus joustavat tuossa ja saavat näin tyytyväisiä asiakkaita, jotka tulevat toistamiseenkin ja kertovat muille. (Olen muutamaan kertaan saanut "takautuvalla alennuksella", kun ostamani laite on tullutkin heti tarjoukseen.) MUTTA, kuten sanottu, tämä ei näemmä Saunalahdella tosiaankaan ole näin. (Uudet asiakkaat ovat kuninkaita ja herroja, mutta heti kun ole jo asiakas - "No, tuolla nurkassa on tilaa, me sinne vinkumaan.")

Appsien kohdalla en kyllä taas ole. Kyllä se kuuluu myyjien tietää (ja nimenomaan kertoa, asiakaan EI TARVITSE tietää ennen ostamista kaikkea!) jos Lumia-only appsien osuus on hiukankaan varteenotettava. Myyjien PITÄISI olla ammattimiehiä, joten he eivät voi vedota etteivät tienneet tällaisesta. Kyllä itse ainakin väittäsin, että tuossa olisi saumaa kaupan purkuun, JOS noita Lumia-only ohjelmia on enemmänkin TAI suurin osa niistä on "tärkeitä" ja suuresti markkinoituja sovelluksia. (esim. tiedän että Lumia 610(?) on palautettu sen takia, kun Angry Birds ei toiminut siinä. Silloin oli mainoksissa, että "Angry Birds nyt myös Windows Phone puhelimille!" ja noissa halvoissahan se ei aluksi toiminutkaan. Tämä riitti kuluttaja-asiamiehelle syyksi kaupan purkuun.)

Montako, ja mitä niitä Lumia-only appseja sitten oikeasti on? (en tiedä, omistan itse Lumia 710-luurin johon nyt ei muutenkaan enää saa mitään ja se nyt olikin Lumia, joten en tiedä)
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Kannattaa muuten käydä Shopitissa asian kanssa noin kello 11-13 välillä. Olen huomannut, että ainakin Tampereen myymälöissä juuri silloin hiljaisinta, joten Shopitissa voi asioida kiireettömästi. Silloin asiaa voi puida liikkeen myyjän kanssa vähän tavallista pidempään, kun ei ole sitä valtavaa jonoa takana vahtimassa.

Mitä hintaan tulee, aina kun kaupasta ulos menet elektroniikkalaitteen kanssa, sen arvo laskee ja mahdollisesti hintakin. Käyttämätön tuote voi palauttaa 14 vuorokauden aikana.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
hpguru kirjoitti:. Mitä hintaan tulee, aina kun kaupasta ulos menet elektroniikkalaitteen kanssa, sen arvo laskee ja mahdollisesti hintakin. Käyttämätön tuote voi palauttaa 14 vuorokauden aikana.
Mihinkäs tuo perustuu? Ei ainakaan lakiin. Esim: Palautusoikeus ja kaupan purku
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
AnttiV kirjoitti:
Banjo kirjoitti:
Nyt kun on liikkeestäkin kysytty asiaa, niin vastauksena tuli vaan "ei mahda mitään." Appsit ovat kuulemma softa-asioita, joihin Saunalahdella ei ole mitään velvoitteita, joten koko Lumia only juttu on asiakkaiden ongelma, ei liikkeiden.

 

Appsien kohdalla en kyllä taas ole. Kyllä se kuuluu myyjien tietää (ja nimenomaan kertoa, asiakaan EI TARVITSE tietää ennen ostamista kaikkea!) jos Lumia-only appsien osuus on hiukankaan varteenotettava. Myyjien PITÄISI olla ammattimiehiä, joten he eivät voi vedota etteivät tienneet tällaisesta. Kyllä itse ainakin väittäsin, että tuossa olisi saumaa kaupan purkuun, JOS noita Lumia-only ohjelmia on enemmänkin TAI suurin osa niistä on "tärkeitä" ja suuresti markkinoituja sovelluksia.

Kuluttajansuojalaki 2:7 §
Käyttäjätaso 3
Hyvis kirjoitti:
Kuluttajansuojalaki 2:7 §
Viittikkö Hyvis copy-pastea tai (lyhentää ja) kirjottaa mitä tossa sanotaan? Täällä tulee vaan "This webpage is not available", kun sivua yrittää avata.
Olennaisten tietojen antamatta jättäminen

Markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa jättää antamatta sellaisia asiayhteys huomioon ottaen olennaisia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt.

Arvioitaessa tietojen riittävyyttä otetaan huomioon tietojen selkeys, ymmärrettävyys ja oikea-aikaisuus, käytettyyn viestimeen liittyvät rajoitteet sekä elinkeinonharjoittajan muut toimenpiteet olennaisten tietojen antamiseksi kuluttajille.
Käyttäjätaso 3
Ah, kiitos antero. Just nimenomaan tuota tarkoitin, kiitos.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Läheskään kaikki käyttäjät eivät asenna ensimmäistäkään sovellusta.  Näihin ongelmiin ei auta kuin, että tutustuu asiaan ennakolta ja valmistelee ostoa seuraten niin ominaisuuksia kuin hintojakin. Jos tähän ei halua, niin silloin on riski, että tulee tehtyä huono ostos. Toki nämä nykylaitteet ovat ongelmallisia, että kuluttaja ei osaa edes epäillä jotain puutetta. Kuitenkin periaatteen tulisi olla: älä oleta vaan varmista. Itse olen pyrkinyt ostamaan laitteeni hintakuopassa. Se toki usein tarkoittaa, että ostan hieman vanhempia malleja.

On ikävää, jos hinta laskee ostamisen jälkeen, mutta mitä sille voi. Jos niin ei voisi tehdä, ei hintoja koskaan voisi laskea, koska aina joku on ostanut vanhalla hinnalla.  Toki jonkinlainen hintatakuusysteemi voisi olla kiva, mutta ne on kielletty markkinointikeinona. Tässä kai aloite ostaa juuri nyt tuli sinulta. Tosinkin päin on ollut. Kauppa on mainostanut tuotetta tarjouksella 150 eurolla tyyliin viimeistä päivää tähän hintaan ja seuraavana päivänä hinta onkin ollut 100 euroa - täysin laillista.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
osronk kirjoitti:
Läheskään kaikki käyttäjät eivät asenna ensimmäistäkään sovellusta.  Näihin ongelmiin ei auta kuin, että tutustuu asiaan ennakolta ja valmistelee ostoa seuraten niin ominaisuuksia kuin hintojakin. Jos tähän ei halua, niin silloin on riski, että tulee tehtyä huono ostos. Toki nämä nykylaitteet ovat ongelmallisia, että kuluttaja ei osaa edes epäillä jotain puutetta. Kuitenkin periaatteen tulisi olla: älä oleta vaan varmista. Itse olen pyrkinyt ostamaan laitteeni hintakuopassa. Se toki usein tarkoittaa, että ostan hieman vanhempia malleja.

On ikävää, jos hinta laskee ostamisen jälkeen, mutta mitä sille voi. Jos niin ei voisi tehdä, ei hintoja koskaan voisi laskea, koska aina joku on ostanut vanhalla hinnalla.  Toki jonkinlainen hintatakuusysteemi voisi olla kiva, mutta ne on kielletty markkinointikeinona. Tässä kai aloite ostaa juuri nyt tuli sinulta. Tosinkin päin on ollut. Kauppa on mainostanut tuotetta tarjouksella 150 eurolla tyyliin viimeistä päivää tähän hintaan ja seuraavana päivänä hinta onkin ollut 100 euroa - täysin laillista.

Ovatko jonkun teknisen tuotteen myyjät vain sitä varten, että ottavat rahat ja latasevat ostoksen kouraan?

Kaikilla ei välttämättä ole halua tai kykyä selvittää ennakkoon, mitä sovelluksia mihinkin tuotteeseen saa. Esim. hyvässä tietokone kaupassa rehelliset ja osaavat myyjät osaavat kertoa, millainen kone kannattaa ostaa. Haluatko pelata uusimpia pelejä täysillä resoilla vai käytätkö konetta sähköpostiin ja laskunmaksuun?

Tuolla "luuri kouraan ja asiakas baanalle" -systeemillä saa taatusti kertakäyttöasiakkaita, mutta millä yrityksellä on siihen varaa? No joo, Alko (jos asiakas sattuu asumaan kauempana satamista) ja sähkönsiirtoyhtiöt.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Alko on siinä mielessä huono esimerkki, että siellä myyjät yleensä osaavat kertoa myymistään tuotteista ja hinta ei taatusti ole laskenut seuraavana päivänä. Muuten ihan asiaa.
Käyttäjätaso 7
Arska kirjoitti:

Ovatko jonkun teknisen tuotteen myyjät vain sitä varten, että ottavat rahat ja latasevat ostoksen kouraan?

Valitettavasti näin on asian laita.

Tai... siis tarkkaan ottaen, he ovat lisäksi myös sitä varten, että pakkomyyvät tuotteen mukaan luottosopimuksen ja/tai vakuutuksen, joita asiakas ei tarvitse mutta liike saa niistä provikkaa. Mieluummin siis luottosopimus kuin rahaa (tämä tosin ei ehkä Elisaa koske). Lisäksi, kuten ensimmäisessä viestissäni totesin, myyjät usein saavat paremmat provikat kun myyvät "päivän tuotetta" = se romu joka pitää saada pois varastosta.

Pitäisikö näin olla? Onko hyvä että näin on? Asiakkaan kannalta tietenkään ei, mutta...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Mulle ei o vielä kukaan koskaan "pakkomyynyt" mitään. Ihan ite on valinta tullut tehtyä joka kerta. Jos kaipaa neuvoa, niin kysyy ja jos on epäilyttänyt myyjän sepustukset, niin sitten on ostokset jääny tekemättä. Jos oon jotain tuotetta kattonu, niin ei ole koskaan tuputettu jotain toista, vaan keskusteltu siitä mitä itse olen halunnut. Ehkä mulle on sattunut kohille ne "poikkeavat" myyjät. No täytyy myöntää,et vuosia sitten yks herhiläinen lampsi perässä ja jankatti mitä halutaan, sanoin et heitä vaik vitonen. Siihen loppu se perässä vaeltelu.:D Musta hyvä myyjä on sellanen, joka on " taustalla" ja valmiina auttamaan, jos asiakkaan katse alkaa olla etsivän näkönen, eikä sellanen joka roikkuu hihassa ja juoksee perässä kyselemässä tai tuputtamassa.  
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
antero kirjoitti:
Olennaisten tietojen antamatta jättäminen

Markkinoinnissa tai asiakassuhteessa ei saa jättää antamatta sellaisia asiayhteys huomioon ottaen olennaisia tietoja, jotka kuluttaja tarvitsee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen tekemiseksi ja joiden puuttuminen on omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee päätöksen, jota hän ei olisi riittävin tiedoin tehnyt.

Arvioitaessa tietojen riittävyyttä otetaan huomioon tietojen selkeys, ymmärrettävyys ja oikea-aikaisuus, käytettyyn viestimeen liittyvät rajoitteet sekä elinkeinonharjoittajan muut toimenpiteet olennaisten tietojen antamiseksi kuluttajille.

Lisäksi pykälän lopussa on:

"Kuluttajan terveyden ja turvallisuuden kannalta tarpeelliset tiedot on aina annettava."

AnttiV kirjoitti:
Hyvis kirjoitti:
Kuluttajansuojalaki 2:7 §
Viittikkö Hyvis copy-pastea tai (lyhentää ja) kirjottaa mitä tossa sanotaan? Täällä tulee vaan "This webpage is not available", kun sivua yrittää avata.

 Minulla tuo aukeaa.

Osallistu keskusteluun