Kokeile ensimmäisten joukossa OmaElisan uutta laskunäkymää

  • 24 toukokuu 2016
  • 22 kommenttia
  • 910 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Koodarimme ovat ahkeroineet OmaElisan parissa viime aikoina ja uudistaneet laskunäkymän. Uusi laskunäkymä on suunnitelmissa julkaista OmaElisaan ihan piakkoin, mutta kuulisimme mielellämme jo nyt ennakkoon palautettanne tulevasta uudistuksesta. 🙂 Tavoitteenamme on ollut päivittää uudistuksessa näkymästä selkeämpi ja myös helpottaa navigointia sivuilla.

Kokeile OmaElisan uutta laskunäkymää jo ennen sen virallista julkaisua osoitteessa: https://verkkoasiointi.elisa.fi/laskut/avoimet.

Käykäähän kokeilemassa ja kertokaa, mitä pidätte uudistuksesta 🙂 Onko uusi laskunäkymä parempi kuin nykyinen? Tai puuttuuko näkymästä kenties jokin toiminnallisuus, joka mielestänne olisi ehdottomasti näppärä olla mukana?

Löydät OmaElisan Laskut-osiosta jatkossakin sekä maksamattomat että maksetut laskusi. Voit myös lisätä maksuaikaa laskulle, sekä pääset suoraan maksamaan laskuja verkkopankissa.

22 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Katselin näkymää mobiilisti. Mikäli on siirtänyt eräpäivää, uusi eräpäivä pitäisi olla näkyvissä kertavilkaisulla. Nythän siellä näkyy vain alkuperäinen eräpäivä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Katselin näkymää mobiilisti. Mikäli on siirtänyt eräpäivää, uusi eräpäivä pitäisi olla näkyvissä kertavilkaisulla. Nythän siellä näkyy vain alkuperäinen eräpäivä.

Jeps, kiitokset tarkkanäköisestä palautteesta! Tämä on tiimin työlistalla ja tullaan korjaamaan niin, että uusi eräpäivä näytetään heti laskunäkymässä, jos laskun eräpäivää on siirretty.
Käyttäjätaso 1
Hyvältä näyttää.
Käyttäjätaso 7
Ei hassumpi. Riittävän selkeä ja yksinkertainen.

PS. Minulla on e-lasku käytössä , mutta jos ei olisi , niin onko uutuudessa laskun toimitustapa muokattavissa? Nyt ei ole , kun on e-lasku käytössä.
Käyttäjätaso 1
Ei hassumpi. Riittävän selkeä ja yksinkertainen.

PS. Minulla on e-lasku käytössä , mutta jos ei olisi , niin onko uutuudessa laskun toimitustapa muokattavissa? Nyt ei ole , kun on e-lasku käytössä.


En tiedä, ymmärsinkö oikein, mutta onhan siinä "välilehti" Laskujen toimitustapa.
Käyttäjätaso 7
Ei hassumpi. Riittävän selkeä ja yksinkertainen.

PS. Minulla on e-lasku käytössä , mutta jos ei olisi , niin onko uutuudessa laskun toimitustapa muokattavissa? Nyt ei ole , kun on e-lasku käytössä.


En tiedä, ymmärsinkö oikein, mutta onhan siinä "välilehti" Laskujen toimitustapa.


Ilmeisesti esitin kysymyksen vähän epäselvästi. :)

Juu kyllä siellä se välilehti on , mutta sillä välilehdellä ei voi muokata laskun toimitustapaa ainakaan minun tapauksessa , kun käytössäni on e-lasku. Luultavasti se on ihan kuten pitääkin , koska e-laskun ollessa kyseessä toimitustapaa muutettaessa ensin pitää purkaa e-laskusopimus pankissa ja sitten valita uusi toimitustapa. Olin vain utelias tietämään , mitä toimitustapavalintoja sellaisilla asiakkailla on , joilla ei ole e-laskua.

Onko tämä kysymys nyt selvempi? 🙂
Käyttäjätaso 1

Onko tämä kysymys nyt selvempi? :)


Tällaiset vaihtoehdot mulla näkyy:

Valitse toimitustapa

Sähköpostilasku
Tekstiviestilasku
Paperilasku 1,89€ / lasku

Käytössäni on tällä hetkellä tekstiviestilasku.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Itselläni on käytössä myös Elisa Kirja -palvelussa tuo e-lasku, jota hallinnoidaan oman verkkopankin puolelta. Alla kuva, miltä nuo vaihtoehdot näyttävät sekä silloin, kun e-lasku ei ole käytössä että kun e-lasku on käytössä 🙂

Käyttäjätaso 7
Itselläni on käytössä myös Elisa Kirja -palvelussa tuo e-lasku, jota hallinnoidaan oman verkkopankin puolelta. Alla kuva, miltä nuo vaihtoehdot näyttävät sekä silloin, kun e-lasku ei ole käytössä että kun e-lasku on käytössä 🙂

Ok. Uteliaisuuteni on tällä erää tyydytetty. 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Nyt on uusi laskunäkymä kaikilla käytössä - tervemenoa OmaElisaan tutkailemaan 🆒
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Selkeä ja hyvä pika-analyysin perusteella.
Käyttäjätaso 1
Yksi pieni harmittavuus on - ei sinänsä laskunäkymässä - mutta siinä, että vaikka olen merkinnyt laskun verkkopankissani maksettavaksi eräpäivänä, kuluu tuohon maksuprosessiin muutama pankkipäivä. Tämän ajan kuluessa on lasku merkitty isolla punaisella erääntyneeksi. En tunne juridiikkaa trpeeksi, mutta jos lasku on maksettu eräpäivänä, ei sen pitäisi olla erääntynyt seuraavana päivänä. Tämä on pitkälti kauneusvirhe, mutta tarkkana ihmisenä minua häiritsee tuo punainen teksti. Siinä voisi olla parin pankkipäivän viive ennen tuota erääntymisilmoitusta. Voisin toki maksaa ennen eräpäivää tai muuta vastaavaa, mutta tapanani on ollut merkitä kaikki muutkin laskut maksettaviksi eräpäivänä. Tuo aiheuttaa helposti epämiellyttävän tunteen "unohdinko maksaa?".
Käyttäjätaso 7
aiheuttaa helposti epämiellyttävän tunteen "unohdinko maksaa?".

Onneksi tuon epämiellyttävän tunteen välttämiseksi on yksi keino: Älä käy omaelisassa (ainakaan laskun eräpäivän aikoihin).

Pahimmillaanhan Elisa yritti periä jopa viivästyskorkoa siitä, että raha siirtyi heidän tililleen vasta eräpäivää seuraavana tai sitä seuraavana arkipäivänä. Vaikka kuluttajalla on täysi oikeus maksaa lasku eräpäivänä (tai sitä lähinnä seuraavana pankkipäivänä).
Käyttäjätaso 1
Yleisestihän on tiedossa, että jos firmassa vain yksi asia on priorisoitu tappiin, on se laskutus ja vielä siis firmaan päin. Tämä koskee hyvin monia firmoja - ei yksin Elisaa. Toki muitakin asioita hoidellaan, muttei niin kiihkeästi. Laskuthan ovat kauniita katsellakin 😃
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Yksi pieni harmittavuus on - ei sinänsä laskunäkymässä - mutta siinä, että vaikka olen merkinnyt laskun verkkopankissani maksettavaksi eräpäivänä, kuluu tuohon maksuprosessiin muutama pankkipäivä. Tämän ajan kuluessa on lasku merkitty isolla punaisella erääntyneeksi. .

Tässä on tosiaan kyse siitä, että kun suorituksen tekee verkkopankissa menee sen kirjautumisessa meidän järjestelmiin muutama pankkipäivä ---> Tästä syytä lasku ehtii päivän pari näyttää erääntyneeltä. Suosittelemmekin maksamaan laskun OmaElisan kautta tai pari päivää ennen eräpäivää, jos tämän tylsän seikan haluaa välttää.

Selvitämme toki mitä me voisimme asialle tehdä. Olemmehan itsekin asiakkaita ja ilmoitukset erääntyneistä maksuista kuohuttaa tunteita täälläkin päässä 😉
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ja lisätään vielä sen verran, että maksun kirjautuessa Elisalle näemme kyllä sen alkuperäisen maksupäivän. Eräpäivänä maksuun laitetusta laskusta ei siis koidu viivästyskorkoa. :8
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Ja lisätään vielä sen verran, että maksun kirjautuessa Elisalle näemme kyllä sen alkuperäisen maksupäivän. Eräpäivänä maksuun laitetusta laskusta ei siis koidu viivästyskorkoa. :8

Tuohan on itsestäänselvyys.
Se, milloin maksut kuittaantuu Elisalle on tämän idioottimaisen pankkijärjestelmän vika.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
aiheuttaa helposti epämiellyttävän tunteen "unohdinko maksaa?".

Onneksi tuon epämiellyttävän tunteen välttämiseksi on yksi keino: Älä käy omaelisassa (ainakaan laskun eräpäivän aikoihin).

Pahimmillaanhan Elisa yritti periä jopa viivästyskorkoa siitä, että raha siirtyi heidän tililleen vasta eräpäivää seuraavana tai sitä seuraavana arkipäivänä. Vaikka kuluttajalla on täysi oikeus maksaa lasku eräpäivänä (tai sitä lähinnä seuraavana pankkipäivänä).



Viittasinkin siis tuohon kommenttiin. 🙂 Eräpäivänä maksuun laitetusta suorituksesta ei tule viivästyskorkoa, vaikka se kirjautuisi kaksi päivää eräpäivän jälkeen vasta laskutusjärjestelmään. Siellä näkyy tällöin alkuperäinen kirjauspäivä. 🙂
Käyttäjätaso 7



Viittasinkin siis tuohon kommenttiin. 🙂 Eräpäivänä maksuun laitetusta suorituksesta ei tule viivästyskorkoa, vaikka se kirjautuisi kaksi päivää eräpäivän jälkeen vasta laskutusjärjestelmään. Siellä näkyy tällöin alkuperäinen kirjauspäivä. :)


Muilla laskuttajilla suoritus merkitään maksamattomaksi vasta 2..3 pankkipäivän päästä eräpäivästä. Siis he huomioivat sen normaalin maksuliikenteen viiveen ja eivät turhaan merkitse laskuja erääntyneiksi välittömästi eräpäivän jälkeen.

Ei varmaan olisi suuri muutos korjata teilläkään.

PS. No Elisa on Elisa ja ruikuttaa laskuista turhaankin , vaikka ei itse pidä sitoumuksistaan ja lupaamistaan aikarajoista kiinni. 😞
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Näinhän Elisankin laskutus toimii, mutta OmaElisan Laskut- osiossa se näkyy punaisella kun eräpäivä on ohittunut. Ei se silti tarkoita, että viivästyskorko alkaa juosta. 🙂
Mutta joo, eiköhän siitä palaute mennyt nyt oikeille korville. 🙂
Käyttäjätaso 7
Näinhän Elisankin laskutus toimii, mutta OmaElisan Laskut- osiossa se näkyy punaisella kun eräpäivä on ohittunut. Ei se silti tarkoita, että viivästyskorko alkaa juosta. 🙂
Mutta joo, eiköhän siitä palaute mennyt nyt oikeille korville. :)


No hyvä jos korjaatte vielä sen Oma Elisankin. Kiitos!

PS. Olen e-laskutuksessa ja ne laitan maksettavaksi aina eräpäivänä. No eipä minulle mitään viivästyskorkoja koskaan ole tullut , vaikka Oma Elisa punaista näyttääkin sen pari kolme päivää. On vain typerää , että Oma Elisa ruikuttaa maksamattomasta laskusta , vaikka se on maksettu ihan lain ja asetusten mukaan eli eräpäivänä.
Käyttäjätaso 1
Viivakoodia (tai virtuaaliviivakoodia) käytettäessä laskut näköjään ohjautuvat Elisan Danske Bankin tilille. Yleensähän maksut siirtyvät nopeammin samasta pankista maksettuina. Onhan Elisalla laskussaan kaksi muutakin pankkivaihtoehtoa, mutta viivakoodi on helpoin manuaalimaksutapa. Pitäisi joskus verrata tuota viivettä maksamalla samasta pankista. Tällöin kävisi selville se, onko viive kotoisin Suomen pankkijärjestelmästä vai Elisan laskutussysteemistä.

Elisa pyytää tällä palstalla kommentteja -> kommentteja annetaan -> Elisa yrittää saada asiakkaat toimimaan toisin (esim. maksamaan aikaisemmin), että virhetoiminto ei tulisi esille. Ei näin.

Toki Mits on asialinjalla:

"Näinhän Elisankin laskutus toimii, mutta OmaElisan Laskut- osiossa se näkyy punaisella kun eräpäivä on ohittunut. Ei se silti tarkoita, että viivästyskorko alkaa juosta. :)
Mutta joo, eiköhän siitä palaute mennyt nyt oikeille korville. 🙂 "

Tässähän on kaksi eri asiaa kyseessä:

1. Eräpäivä on ohittunut
2. Lasku on erääntynyt

Joku viisaampi saa selittää, mikä ero noilla on juridisesti.

Huvittavaa sinänsä, että tässä väännetään parista päivästä, kun joskus on saanut taistella kuukausitolkulla joistain liittymiin liittyvistä ongelmista 🙂

Osallistu keskusteluun