Kysymys

Kuluttaja-asiamies: Yritysten pitää kertoa sähköpostiosoitteensa

  • 23 helmikuu 2015
  • 4 kommenttia
  • 1011 katselukerrat

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 2165 kommenttia
MPC: Asiakassopimuksen muuttamista tai lopettamista koskevissa tapauksissa yritys ei voi vaatia, että asiakas käyttää juuri tiettyä kanavaa asian ilmoittamiseen. Yrityksen pitää pystyä tunnistamaan, että asiakas on se, kuka hän sanoo olevansa. Varmistuskeinona voidaan käyttää tarvittaessa esimerkiksi vastayhteydenottoa.

Kuluttaja-asiamies on linjannut, että lain mukaan verkossa toimivien yritysten on ilmoitettava sivuillaan sähköpostiosoitteensa.   

Jos asiakas haluaisi irtisanoa jonkin Saunalahden liittymänsä, on Asiakaspalvelun -> Laskutus ja sopimusasiat -> Irtisanominen, mukaan kaksi vaihtoehtoa: Jos haluat irtisanoa vanhan sopimuksesi, soita asiakaspalveluumme, tai Hoida liittymäasiasi OmaElisassa!
    

Ei, en ole irtisanomassa mitään liittymääni, tulipahan vaan kokeiltua miten olis tuon sähköpostin (vaikkapa Gmailin, Hotmailin) kautta mahdollista irtisanominen.    

    

4 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Huopa kirjoitti:
Kuluttaja-asiamies on linjannut, että lain mukaan verkossa toimivien yritysten on ilmoitettava sivuillaan sähköpostiosoitteensa.   

    

Elisalla on kiinteitä toimipisteitä, joissa asiakas voi asioida. Lisäksi Elisalla on asiakaspalvelua varten puhelinnumero. Pohdiskelen, että Elisa ei välttämättä ole kuluttaja-asiamiehen tarkoittama "verkkossa toimiva yritys".

Itse ymmärrän verkkossa toimivaksi yritykseksi sellaisen, johon kuluttajalla ei ole muuta näkyvyyttä kuin internet osoite eli yrityksellä ei ole toimipistettä, osoitetta, eikä välttämättä edes puhelinnumeroa tai kenenkään ihmisen yhteystietoja. Nämä ovat tällaisia potentiaalisia "kun webbisivu lakkaa toimimasta, rahasi ovat hävinneet" -tyylisiä yrityksiä. :p
Kyllä Elisa on verkossa toimiva yritys. Se, että tomii muuallakin ei muuta asiaa.

Tuon linjauksen perusteella Elisan olisi syytä pikaisesti laittaa myös sähköpostiosoite tarjolle, vaikka se jonkin tulkinnan mukaan mahdollisesti olisi sitä mieltä, ettei sähköpostiosoitetta olisi pakko antaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
jusvuori kirjoitti:
Huopa kirjoitti:
Kuluttaja-asiamies on linjannut, että lain mukaan verkossa toimivien yritysten on ilmoitettava sivuillaan sähköpostiosoitteensa.   

    

Elisalla on kiinteitä toimipisteitä, joissa asiakas voi asioida. Lisäksi Elisalla on asiakaspalvelua varten puhelinnumero. Pohdiskelen, että Elisa ei välttämättä ole kuluttaja-asiamiehen tarkoittama "verkkossa toimiva yritys".

Itse ymmärrän verkkossa toimivaksi yritykseksi sellaisen, johon kuluttajalla ei ole muuta näkyvyyttä kuin internet osoite eli yrityksellä ei ole toimipistettä, osoitetta, eikä välttämättä edes puhelinnumeroa tai kenenkään ihmisen yhteystietoja. Nämä ovat tällaisia potentiaalisia "kun webbisivu lakkaa toimimasta, rahasi ovat hävinneet" -tyylisiä yrityksiä. :p

Eiköhän kaikki verkkokauppaa harrastavat yritykset ole verkossa toimivia yrityksiä. Ei esim. Lappilaista asiakasta auta kauheasti jos yrityksellä ainoa toimipiste pääkaupunkiseudulla.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Verkkosivuja päivitetään kevään aikana ja nämä asiat tullaan huomioimaan uudistamisen yhteydessä 🙂

Osallistu keskusteluun