Vastattu

Lankaliittymän ja Elisa Viihteen laskujen veloitus eri tileiltä Nordean e-laskuina

  • 7 lokakuu 2014
  • 20 kommenttia
  • 1561 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Miten saa tilattua Elisan lankapuhelinliittymän ja Elisa Viihteen laskut Nordeaan e-laskuina niin, että ne veloitetaan eri tileiltä? Laskut ovat eri asiakkaiden, mutta sama henkilö hoitaa molempia maksutilejä. Nyt maksut veloitetaan jatkuvasti väärin samalta tililtä. Pankki sanoo, että saman laskuttajan ja saman laskutusaiheen laskut veloitetaan aina samalta tililtä. Siis voiko näihin antaa eri laskutusaiheen niin, että olisi kaksi erillistä e-laskutilausta Elisalta? Jos se ei ole mahdollista, niin onko joku muu keino saada molemmat laskut maksuun automaattisesti ja ilmaiseksi halutuilta tileiltä?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi J11J11 29 lokakuu 2014, 08:02

Hei rvi,

E-lasku on aina asiakkaan ja pankin välinen sopimus, joten tarkempaa tietoa meillä ei e-laskun ohjauksesta valitettavasti ole antaa. Mikäli pankki on vastannut, että kyseinen muutos ei ole mahdollinen, on asia sitten todennäköisesti näin.

Omasta mielestäni toki e-laskun voi muodostaa sille tilille mihin sen itse haluaa, voit toki heiltä tiedustella vielä asiaa uudelleen. Laskutusaiheita me emme kuitenkaan pysty tätä kautta muuttamaan.

Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Hei rvi,

E-lasku on aina asiakkaan ja pankin välinen sopimus, joten tarkempaa tietoa meillä ei e-laskun ohjauksesta valitettavasti ole antaa. Mikäli pankki on vastannut, että kyseinen muutos ei ole mahdollinen, on asia sitten todennäköisesti näin.

Omasta mielestäni toki e-laskun voi muodostaa sille tilille mihin sen itse haluaa, voit toki heiltä tiedustella vielä asiaa uudelleen. Laskutusaiheita me emme kuitenkaan pysty tätä kautta muuttamaan.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
rvi kirjoitti:
Nyt maksut veloitetaan jatkuvasti väärin samalta tililtä.

Onko käytössä automaattinen maksatus? Jos on, pankin järjestelmä voi hyvinkin olla niin kankea, että ainoa tapa ratkaista asia on avata tili toiseen pankkiin ja hajoittaa e-laskut toinen toiseen ja toinen toiseen pankkiin.

Jos laskut maksetaan käsin, samassa yhteydessä voi valita myös tilin, jolta veloitus suoritetaan. Tämä vaatii tietysti laskujen käsittelijältä tarkkuutta, että hän tarkistaa mistä laskusta on kyse.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Jos laskut ovat eri henkilöiden, niin ilmeisesti sopparitkin Elisan kanssa ovat eri henkilöille? Kokeile purkaa e-laskusopimus ja tehdä ne uudestaan kahdelle eri tilille, Viihde yhdelle ja lankapuhelin toiselle.
Arska kirjoitti:
Jos laskut ovat eri henkilöiden, niin ilmeisesti sopparitkin Elisan kanssa ovat eri henkilöille? Kokeile purkaa e-laskusopimus ja tehdä ne uudestaan kahdelle eri tilille, Viihde yhdelle ja lankapuhelin toiselle.

Nordean verkkopankissa minulla ainakin automaattinen maksatus on yhteinen kaikille Saunalahden laskuille. Jos yhden laskun kohdalla tekee muutoksen, niin muillekin laskuille tulee sama muutos.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
antero kirjoitti:
Arska kirjoitti:
Jos laskut ovat eri henkilöiden, niin ilmeisesti sopparitkin Elisan kanssa ovat eri henkilöille? Kokeile purkaa e-laskusopimus ja tehdä ne uudestaan kahdelle eri tilille, Viihde yhdelle ja lankapuhelin toiselle.

Nordean verkkopankissa minulla ainakin automaattinen maksatus on yhteinen kaikille Saunalahden laskuille. Jos yhden laskun kohdalla tekee muutoksen, niin muillekin laskuille tulee sama muutos.

Tuleeko ne laskut samalla viitenumerolla? Sikäli mikäli olen oikein asian tajunnut, niin e-laskutilauksessa pitää antaa viitenumero, jonka perusteella elasku lähtee toimimaan.

Nordean systeemiä en tunne, mutta Koivunlehtipankissa voi määritellä miltä tililtä lasku maksetaan kunhan tarvittavat tilit näkyy saman käyttäjätunnuksen alla eli voin muuttaa elaskua, että tämä maksetaan tililtä a ja tämä tililtä b. Elisa vaimon tililtä ja Saunis minun. Sain tuosta alkuperäisestä viestistä sen käsityksen, että olisi olemassa kaksi erillistä laskua ja kaksi erillistä henkilöä joiden maksuja hoitaa kolmas osapuoli.
Eri henkilöiden (= eri asiakkaiden) laskut, joten luonnollisesti eri viitteillä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Nordean e-lasku on asiakaskohtainen ja maksu menee oletuksena oletustililtä. Jos maksu ei ole automaatilla , vaan maksun hyväksyy manuaalisesti , niin maksutiliä voi hyväksynnän jälkeen muuttaa. Toki tämä on tehtävä ymmärtääkseni aina jokaiselle laskulle erikseen.

Kuten antero mainitsi e-laskusopimuksen luontivaiheessa kysytään viitenumero ja jos laskuissa on eri viite , niin sopimuksiakin voi luoda ymmärtääkseni useampia.
papparainen kirjoitti:
Nordean e-lasku on asiakaskohtainen ja maksu menee oletuksena oletustililtä. Jos maksu ei ole automaatilla , vaan maksun hyväksyy manuaalisesti , niin maksutiliä voi hyväksynnän jälkeen muuttaa. Toki tämä on tehtävä ymmärtääkseni aina jokaiselle laskulle erikseen.

Kuten antero mainitsi e-laskusopimuksen luontivaiheessa kysytään viitenumero ja jos laskuissa on eri viite , niin sopimuksiakin voi luoda ymmärtääkseni useampia.

E-laskusopimuksia voi tehdä useita, mutta automaattimaksatus on sama kaikille eikä sitä saa ymmärtääkseni erikseen pois toiselta sopimukselta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
Lienee sitten Nordea systeemi vähän kankea?

Meillä tämä systeemi on onnistunut siten, että vaimon, minun ja tyttäremme tilit näkyvät minun ja vaimoni tunnuksilla. Tenavalla ei ole vielä verkkopankkitunnuksia. Jos kirjaudun omilla tunnuksilla ja teen elaskusopparin, niin lasku näkyy sekä minulla että vaimolla. Jos vaimo menee omilla tunnuksillaan ja tekee elaskusopparin, niin lasku tulee oletusarvoisesti hänen tililtään veloitettavaksi. Laskua muuttamalla voi vaihtaa tiliä, jolta se maksetaan.

Minä kyselisin pankista onko mahdollista tehdä uusi tili, johon yhdistetään niiden tilit, joiden laskuja joutuu hoitelemaan. Tunnukset tietty vain laskujen hoitajan käyttöön, ei tilien haltioille. Tai harkita muuta vaihtoehtoa :) http://www.kstietotekniikka.com/Tiedostot/LankaPankkiyhteys.pdf
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
antero kirjoitti:
papparainen kirjoitti:
Nordean e-lasku on asiakaskohtainen ja maksu menee oletuksena oletustililtä. Jos maksu ei ole automaatilla , vaan maksun hyväksyy manuaalisesti , niin maksutiliä voi hyväksynnän jälkeen muuttaa. Toki tämä on tehtävä ymmärtääkseni aina jokaiselle laskulle erikseen.

Kuten antero mainitsi e-laskusopimuksen luontivaiheessa kysytään viitenumero ja jos laskuissa on eri viite , niin sopimuksiakin voi luoda ymmärtääkseni useampia.

E-laskusopimuksia voi tehdä useita, mutta automaattimaksatus on sama kaikille eikä sitä saa ymmärtääkseni erikseen pois toiselta sopimukselta.

Juuri näin , mutta puhuinkin manuaalisesta  maksun hyväksynnästä. Työtähän se teettää , kun joka laskun maksutilin aina joutuu vaihtamaan enkä itse ole käytännössä asiaa kokeillut.

Kun laskut ovat eri asiakkaan , niin selvintä on tehdä eri sopimukset eri asiakkaan tiedoilla , mutta silloin maksujen seurantaa ei saa yksille tunnuksille. No jos maksutilillä on useampi käyttöoikeus , niin sitten saattaa onnistua.
Arska kirjoitti:

Minä kyselisin pankista onko mahdollista tehdä uusi tili, johon yhdistetään niiden tilit, joiden laskuja joutuu hoitelemaan. Tunnukset tietty vain laskujen hoitajan käyttöön, ei tilien haltioille.

E-laskujen käsittely on verkkopankkikohtainen. Verkkopankki on taas henkiökohtainen eikä niitä ymmärtääkseni voi olla kuin yksi kullakin. Tietysti tunnukset voi luovuttaa toiselle, vaikka se on kielletty pankin sopimuksessa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
antero kirjoitti:
E-laskujen käsittely on verkkopankkikohtainen. Verkkopankki on taas henkiökohtainen eikä niitä ymmärtääkseni voi olla kuin yksi kullakin. Tietysti tunnukset voi luovuttaa toiselle, vaikka se on kielletty pankin sopimuksessa.

Kyllä, juuri näin, että on henkilökohtainen, mutta olemme tehneet pankin sopimuksen, että kaikki tarvittavat tilit näkyvät molemmilla käyttäjätunnuksilla. Eli annetaan tilinkäyttöoikeus tietylle henkilölle. Porukalla pankkiin, henkkarit mukaan ja nimmarit paperiin.

Tosin nykyisin taitaa käydä helpomminkin netin välityksellä. Ainkaan Koivunlehtipankin (=Samlink) kanssa ei ollut ongelmia.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
E-laskun tilin pystyy vaihtamaan kunhan lasku on määritelty maksettavaksi automaattisesti. Muuten tili valitaan aina erikseen maksun yhteydessä.
perheellinen kirjoitti:
E-laskun tilin pystyy vaihtamaan kunhan lasku on määritelty maksettavaksi automaattisesti. Muuten tili valitaan aina erikseen maksun yhteydessä.

Tuota ei saa automaattiseksi vaan se täytyy tehdä jokaisen maksun osalta erikseen ennen eräpäivää.

^^

"onko joku muu keino saada molemmat laskut maksuun automaattisesti ja ilmaiseksi halutuilta tileiltä?"
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Kyllä Nordeassa ainakin elaskun saa automaattiseksi eikä mitään manuaalista työtä tarvita jos on hyväksytty, että lasku maksetaan summasta riippumatta.
Kysymyshän koski sitä, että  Elisan eri laskujen veloituksen tulisi tapahtua eri tileiltä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Oikeassa olet. Tilin muutos näkyy vaikuttavan kaikkiin ko. laskuttajan valtuutuksiin. Eipä tuo taida mahdollista ollakaan koska tunnistetietona käytetään viitenumeroa eikä mitään sen yksilöivämpää tunnistetta. Taisi joku todetakin, että ainoa keino lienee avata toinen tili jonka kautta hallinnoida tuota ko. laskua.
Kiitos paljon kaikille asiaa pohtineille ja ratkaisuvaihtoehtoja esittäneille. Varmistui, että Nordean e-laskupalvelu ei taivu saman laskuttajan kahden eri sopimuksen laskujen automaattiseen maksatukseen eri tileiltä. Maksutilin valinta käsipelillä jokaiselle saapuneelle laskulle ei täytä automatiikan vaatimusta. Ainoa vaihtoehto olisi antaa toisen sopimuksen laskujen maksutilin käyttöoikeus toiselle henkilölle, joka voisi omassa verkkopankissaan laittaa laskut automaattiseen e-laskupalveluun ko. tililtä. Meidän tapauksessamme kuitenkin mahdollisilla muilla henkilöillä on jo omia henkilökohtaisia Elisan laskujaan e-laskupalvelussa, joten heille tulisi sama maksutiliongelma kuin on nykyisellä laskujen hoitajalla. Jos taas avattaisiin Nordean verkkopalvelu kokonaan uudelle asiakkaalle, jo verkkopalvelutunnukset maksaisivat 36 euroa vuodessa. Ei siis olisi ilmainen vaihtoehto. Lisäksi toisen henkilön verkkopankkia käytettäessä alkuperäinen varsinainen asiainhoitaja ei näkisi omassa verkkopankissaan laskujen sisältöä vaan ainoastaan veloitustapahtumat tiliotteella. Pankin vaihtoa ei nyt harkita, vaikka jossain muussa pankissa e-laskupalvelu ehkä toimii paremmin. Lopputuloksena en näe muuta mahdollisuutta kuin irtisanoa jompikumpi Elisan sopimuksista ja tilata vastaava palvelu toiselta operaattorilta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
rvi kirjoitti:
Jos taas avattaisiin Nordean verkkopalvelu kokonaan uudelle asiakkaalle, jo verkkopalvelutunnukset maksaisivat 36 euroa vuodessa. Ei siis olisi ilmainen vaihtoehto.
Pankkien palvelumaksuissa on isoja eroja. Tarkistapa esimerkiksi Handelbanken ja S-Pankki. Jälkimmäiseen päästäkseen täytyy tosin maksaa osuusmaksu, mutta sehän on korkoa kasvattava sijoitus. Ja noita osuusmaksujakin voi vertailla toisiinsa. Ei ole pakko olla juuri lähimmän mahdollisen osuuskaupan jäsen.

rvi kirjoitti:
Lisäksi toisen henkilön verkkopankkia käytettäessä alkuperäinen varsinainen asiainhoitaja ei näkisi omassa verkkopankissaan laskujen sisältöä vaan ainoastaan veloitustapahtumat tiliotteella.
Hänellehän voi antaa valtuutuksen molempien pankkien tileille. Tai hän voi käydä katsomassa laskut Oma Elisassa.

rvi kirjoitti:
Lopputuloksena en näe muuta mahdollisuutta kuin irtisanoa jompikumpi Elisan sopimuksista ja tilata vastaava palvelu toiselta operaattorilta.
Totta, tämä on se kätevin vaihtoehto. Se antaa myös hyvän näpäytyksen operaattorille, joka yrittää pakottaa asiakkaat kankeisiin ja huonosti toteutettuhin e-laskuihin.

Lopuksi ei voi kuin ihmetellä operaattorin propagandaa siitä, että e-laskut ovat edullisia ja paperilaskut kalliita. Nordean hinnoittelulla paperilasku tulee Elisan lankapuhelimelle halvemmaksi kuin pankin palvelumaksut e-laskujen vastaanottomahdollisuudesta.
irritus kirjoitti:

Lopuksi ei voi kuin ihmetellä operaattorin propagandaa siitä, että e-laskut ovat edullisia ja paperilaskut kalliita. Nordean hinnoittelulla paperilasku tulee Elisan lankapuhelimelle halvemmaksi kuin pankin palvelumaksut e-laskujen vastaanottomahdollisuudesta.

Kyllä e-laskut ovat ilmaisia Nordeassakin.

Eipä taida olla montakaan sellaista asiakasta, joka hankkisi verkkopankin vain Elisan yhden sopimuksen laskuja varten eikä  paperilaskua voi missään pankissa maksaa ilmaiseksi vaan siitä peritään useita euroja.

Nordean verkkopankin hintakin on asiakastasokohtainen, jopa 0 euroa.

Osallistu keskusteluun