Kysymys

Laskutus päin...

  • 23 syyskuu 2008
  • 20 kommenttia
  • 1299 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Lomalla ollessani maksoin elokuussa maksettavaksi tulleen puhelinlaskun heinäkuun viitenumerolla, koska lasku oli jäänyt kotiin eikä viitenumeroa ollut mukanani.

Tämä oli tietysti oma virheeni, mutta mielestäni kohtuullisen ymmärrettävä.

Mitä tekikään Saunalahti? Kirjasi syyskuun laskun maksetuksi ja elokuun maksamattomaksi. Tämän kanssa olen nyt joutunut tappelemaan usean viikon ajan. Tapahtumat ovat seuraavanlaiset:

1) Saan karhulaskun. Ilmoitan sähköpostitse, että lasku on maksettu ja pyydän korjaamaan asian.
2) En saa vastausta.
3) Saan ensimmäisen karhutekstarin.
4) Saan toisen karhutekstarin, jolloin soitan asiakas"palveluun". Noin puolen tunnin jonottamisen jälkeen pääsen läpi. Tyhmä naisihminen väittää kivenkovaan, että maksettu lasku on maksettava. Lisäksi hän teitittelee minua mallilla "olette maksaneet". Siis ketkä me?
5) Suostun periaatteessa maksamaan laskun, mutta ilmoitan, etten aio maksaa 5 euron karhumaksua, koska se on mielestäni asiaton.
6) Nainen väittää, että 5 euroa on maksettava.
7) Hermostun ja alan huutaa suoraa huutoa. Lopputulos on, että nainen suostuu alkuperäiseen ehdotukseeni, siis että elokuu kirjataan maksetuksi ja saan uuden laskun syyskuulta. 5 eurosta emme enää puhu mitään.
😎 Saan viikon kuluttua kohdan yksi sähköpostiin vastauksen, jossa todetaan, että olettekin jo hoitanut asian asiakaspalvelun kanssa ja toivotetaan hyvää syksyä.
9) Päivää myöhemmin iltapäivällä huomaan, että liittymä on suljettu.
10) Yritän kahdesti soittaa asiakas"palveluun". En pääse läpi enkä työasioiden takia jouda koko iltaa linjoilla roikkumaan.
11) Kirjoitan sähköpostia ja lähetän faksin iltamyöhään Saunalahdelle. Ja olen ilmeisesti ainakin yhden illan ilman minkäänlaista kommunikaatiovälinettä ulkomaailmaan tilanteessa, jossa vanha ja sairas 78-vuotias äitini saattaa hetkenä minä hyvänsä tarvita apua. Puhumattakaan siitä, että mieheni on ulkomailla enkä saa häneen yhteyttä muuten kuin tekstiviesteillä, jotka nyt siis eivät oikein tahdo kulkea.

20 kommenttia

Käyttäjätaso 2
No **tuiksihan tuossa on hommat selkeästi menneet, mutta jatkossa jos viitenumero häviää, niin oma.saunalahti.fi kautta saa sen selville ja pystyy myös maksamaan laskun.
Monella vaan on määräaikainen sopimus päällä, niin eipä sitä niin vaan sit taas operaattoria vaihdeta...
No niin, odotettuani tänä aamulla linjoilla huonoa musiikkia kuunnellen sain lopulta langan päähän jonkun asikas"palvelusta", joka noin kolmannen selittämisen jälkeen tajusi, mistä on kyse ja miten pitää toimia. Linja avattiin heti ja minulle luvattiin, että elokuu merkitään maksetuksi, 5 euron karhumaksua ei tarvitse maksaa ja syyskuusta tulee uusi lasku. Näinhän sen tietysti pitikin mennä. Ja näin oli alun perinkin sovittu, mutta kun siellä "palvelu"linjoilla on kommunikaatio- ja aivovammaisia töissä, niin eipäs aina menekään. Asiakkaan kannalta sietämätöntä tietysti on, että nämä kommunikaatio- ja aivovammaiset ovat valitettavan usein ymös asennevammaisia ja kohtelevat asiakkaita kuin alamaisia.

Ja toki, operaattoria voi ja tuleekin vaihtaa. Tarkistin juuri äsken, koska määräaikainen sopimus umpeutuu. Äksön!
Ikävä kyllä, mikäli viitesuoritus on maksettu virheellisellä viitteellä, maksut eivät kohdistu tuleville suorituksille. Suoritus on nyt kohdennettu ja uudet laskut heinä- ja elokuulta muodostettu. Korjaus näkyy seuraavasssa laskussanne.

/ Panu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Ikävä kyllä, mikäli viitesuoritus on maksettu virheellisellä viitteellä, maksut eivät kohdistu tuleville suorituksille. Suoritus on nyt kohdennettu ja uudet laskut heinä- ja elokuulta muodostettu. Korjaus näkyy seuraavasssa laskussanne.

/ Panu.




Toisaalta tuolta voisi ymmärtää, että viitenumerolla maksettu ylimääräinen suoritus kohdistuisi seuraavalle laskulle?


Olen laittanut asiaan liittyvän ehdotukseni tuonne:
http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,10714.0.html


Toisaalta tuolta voisi ymmärtää, että viitenumerolla maksettu ylimääräinen suoritus kohdistuisi seuraavalle laskulle?
http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,7811.0.html



Kokemuksesta voin sanoa että noin se toimii, mutta vaatii kyllä että maksaa oikealla viitenumerolla, siis jos on joku näppäily/copy paste virhe viitenumerossa niin ei onnistu...
Saa olla kyllä fakiiri, että saa näppäiltyä viitenumeron väärin hyväksytysti... siinä on näet laskettu tarkistenumero lopussa. Ainoa keino onnistua tuossa on maksaa täysin väärällä esim. edellisen kuun viittellä tms.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Saa olla kyllä fakiiri, että saa näppäiltyä viitenumeron väärin hyväksytysti... siinä on näet laskettu tarkistenumero lopussa. Ainoa keino onnistua tuossa on maksaa täysin väärällä esim. edellisen kuun viittellä tms.


Tuolta laittamani linkin takaa voisi ymmärtää Panun tarkoittaneen, että edellinenkin viitenumero olisi väärrä..... Mutta voisiko Panu laittaa yksiselitteisen tiedon johonkin vaikka tuonne aloittamaani ketjuun. Vastauksessa voisi olla tarkemmat yhteenvetotiedot kaikesta muustakin laskun maksuun liittyvistä asioista.

P.S. Itse olen kyllä onnistunut maksamaan väärällä tilinumerolla hyväksytysti, katsoin pari numeroa väärin.... ja siinä on samalla periaatteelle tarkistusnumero joten verkkopankki ei hyväksy ns väärää numeroa..... Eli väärä viite VOI onnistua.

Meni johonkin hevon kuuseen naapuripankin omalle keräilytilille pariksi viikoksi ne rahat kun omalle tilille toiseen pankkiryhmään piti mennä ja maksaa sieltä maksupalveluna joku lainan lyhennys tms.   :-",,,null,null,2014-11-19 13:58:41.0,0
99,38636,38625,38625,1223494415000,14786,0,66984,0,Vs: Laskutus päin...,"Korjatkaa, jos päättelyssäni on jotain vikaa.

Eikö niin tilinumerossa kuin viitteessäkin ole yhden merkin tarkiste. Kun käytössä on ainoastaan numerot (0..9, 10 kpl), keskimäärin joka kymmenes virheellinenkin tilinumero tai viite läpäisee tarkistuksen. Edellyttäen tietysti, että ne ovat oikean muotoisia.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3

Korjatkaa, jos päättelyssäni on jotain vikaa.

Eikö niin tilinumerossa kuin viitteessäkin ole yhden merkin tarkiste. Kun käytössä on ainoastaan numerot (0..9, 10 kpl), keskimäärin joka kymmenes virheellinenkin tilinumero tai viite läpäisee tarkistuksen. Edellyttäen tietysti, että ne ovat oikean muotoisia.


Juuri näin. Henkilötunnuksessa vissiin vain joka 32. on toimiva vai miten se oli.
Hiivatti... pitää alkaa olemaan tarkempi naputellessa viitenumeroita, mutta silti pitää kyllä käydä aika munkki, että saa just sopivasti ja sopivassa järjestyksessä numerot väärin.....
Tarkotin siis just sitä, että saa olla aika munkki silti, että saa viitteen näpyteltyä väärin ja vielä hyväksytysti... mutta kaikki on mahdollista. Jotkut voittaa lotossakin. Enemmän taitaa olla ihme, että Saunis fixais virheellisen laskun...
mutta kaikki on mahdollista. Jotkut voittaa lotossakin. Enemmän taitaa olla ihme, että Saunis fixais virheellisen laskun...


Hmmm, muistaakseni sinäkin sait varsin tuntuvan hyvityksen kun sinun hyväksi tulkitsimme kaikki puhelusi 3G-puheluiksi, vaikka todellisuudessa näin ei tainnut olla...

/ Panu.
Olenhan tuota jo kiittänyt... ja kiitän uudestaan. Kyse oli laskusta, jossa veloitetaan jo maksetut elokuun puhelut uudestaan..., mutta lasku näyttää nyt nollaa eli kaikki lopulta hyvin... kait.
Käyttäjätaso 3
Laskutus on välillä ihmeellistä. Tuli mieleeni kun aikoinaan opintolainaa maksoin takaisin ja kerran oli vähän reilummin rahaa käytettävissä niin kysyin pankista voiko lainaa lyhentää etuajassa. Vastattiin että "maksa pois vain lainatilin numerolla niin menee oikeaan osoitteeseen" Maksoin ja katselin myöhemmin lainatiliotetta ja totesin maksaneeni 3 vuoden korot etukäteen eikä markkaakaan ollut lainapääoma lyhentynyt. Marssin siltä seisomalta pankkiin keskustelemaan asiasta ja menihän se raha pääoman lyhennykseen eikä korkojen ennakomaksuun. Mutta piti käyttäytyä jo aika epäkohteliaasti:-(

-VJ-
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kävin tässä läpi muutaman kuukauden takaisia puheluerittelyitä ja laskuja. Ongelmia on täällä aiemmin ollut muillakin samasta asiasta ja nyt se on myös omalla kohdalla.

Ensin totean: Puhelin on pakotettu 3G verkkoon 110%

Ongelma on se, että Saunalahti laskuttaa 3G Fiksun puheluita normaaleina puheluina. Olen löytänyt kolmelta kuukaudelta näitä virheitä joista olen nyt laittanut reklamaation Saunalahden laskutukseen. Kokonaistulos liikaa laskutetusta oli kolmelta kuukaudeta yli 22e.

Monesti on täälläkin Saunalahden edustaja kertonut, että virheitä voi olla erittelyssä mutta laskutukseen mennessä ne korjaantuvat. No tämä nyt ei pidä paikkaansa omalla kohdalla kuten ei monilla muillakaan. Laskutukseen on laitettu samat virheet jotka ovat olleet erittelyssä.

Laitoin Saunalahdelle menneistä laskuista korjauspyynnön sekä myös erittelystä vaikka sitä ei ole laskutettu vielä. Varmaa kuitenkin on se, että laskuun sekin tulee ja väärin. Toivon, että Saunalahti saisi vihdoin korjattua nämä laskutusongelmat joita on esiintynyt jo jonkin aikaa. Sillä on erittäin turhauttavaa kun joutuu aina itse tarkistamaan laskut jotta varmistuu maksavansa oikein. Sen verran kerron Saunalahden edustajalle, että mikäli jatkossa joudun korjaamaan näitä laskuja en aio niitä itse tehdä. Laitan kirjanpitoon asian hoidettavaksi ja jos laskuissa on virheitä on Saunalahti velvoitettu korvaamaan kulut.

Toinen ongelma mikä ei liity laskutukseen mutta laitan nyt kuitenkin: Viime aikoina kun puheluita soittaa jossain vaiheessa puhelua toista osapuolta ei kuule mutta tämä kuulee toisen. Onko muilla ollut tämänkaltaisia ongelmia liittymässä? Ja minulla ei ole multisimiä enää tai ainut kortti liittymänumerolle on entinen multisim.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Vastaus reklamaatioon tuli 2 päivässä ja korjattiin. 4 arkipäivää lomakkeen lähettämisestä ja lasku oli korjattu. Pointsit Saunalahdelle nopeasta vastauksesta sekä korjauksesta. PLehti: Nyt on alkanut asiakaspalvelu parantumaan, hienoa 😎
Laskutus on tosiaan joskus päin... Itselläni liittymän määräaikaisuus oli loppunut lokakuun alissa, mutta laskut missä on mukana puhelimen osuus sen kun jatkava tulemista...
En aloita uutta topicia, menköön tämä tänne.. Eli seuraavanlainen tapaus; Vaihdoin marraskuun lopulla pari liittymää Eliitti3G:hen. Puheluerittelyt olivat sitten aika pitkään sekaisin, mutta eihän puheluerittely ole lasku. Kalkkiviivoilla sitten marraskuun puh.erittelykin kääntyi oikeaan muotoonsa ja marraskuu laskukin vääntyi oma.saunalahteen oikein. Käytössäni on e-laskupalvelu ilman laskukohtaista hyväksyntää.
Hyvin meni, mutta seuraavana päivänä oli oma.saunalahteen muljahtanut toinenkin lasku marraskuulta, jossa oli sitten Eliittipuhelut laskutettu virheellisesti, lasku oli samantien kuitattu maksetuksi oma.saunalahdessa Sauniksen toimesta, mutta e-lasku oli jo ehtinyt lähteä ja näkyi verkkopankissani erääntyvissä maksuissa. Eli marraskuulta oli erääntymässä kaksi laskua vaikka toinen niistä oli aiheeton ja näkyi maksettuna oma.saunalahdessa.

Tämä voi olla yksittäistapaus, mutta tarkastelkaa kuinka monta puh.laskua olette saaneet varsinkin, jos olette mulkanneet liittymiänne lähiaikoina ja käytössänne on e-laskupalvelu. E-laskussa on kätevää se, että laskun voi poistaa maksettavista tilinhaltijan toimesta, kuten teinkin, koska tarkoituksenani ei ole maksaa operaattorille puhelimen käytöstäni etukäteen.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Minulla on myös kerran käynyt niin, että sain Nordeaan kaksi e-laskua Saunalahdelta. Molemmat olivat laskutusjakoltaan ja eräpäviltään samoja paitsi, että toisessa oli määrä 224.17e ja toisessa 0e.. Sitä en tiedä mistä johtui tällainen mutta maksoin kiltisti molemmat laskut verkkopankissa. Myös siis tuon toisen  😉
Sain tuossa perjantaina laskun jossa loppusummana 409e ja risat, ja se mikä pisti ko laskussa silmään oli se että uusi kytkypuhelimeni oli laskutettu vaikka tilasin sen nimenomaan niin että sitä maksetaan kerran kuussa. Tilanne on ilmeisesti menny sekaisin kun tilasin ensin väärän värisen puhelimen ja se oikaistiin asiakaspalvelussa.

Osallistu keskusteluun