Vastattu

Liittymämyynnin eettisyys (onko sitä)


Haluaisin kysyä, kuinka tavallista on, että myymälöiden nuoret miehet kalastelevat asiakkaita nuorista kauniista naisista "auttamalla" heitä pois toisen firman liittymäsopimuksesta teeskentelemällä olevansa heidän poikaystävänsä, kun soittavat kilpailijalle irtisanoakseen liittymän?

Kuinka tavallista on, että nämä kyseiset nuoret miesmyyjät tämän jälkeen vielä velvoittavat nuoren naisen ostamaan lisäpalveluja (Elisaviihde -paketti), koska tekivät tämän ns. palveluksen tietäen, että kilpailijan sopimuksesta ei edes pääse eroon, vaan siitä tulee joka tapauksessa kotiin satojen eurojen loppulasku, koska on kyse määräaikaisesta sopimuksesta.

Tämän kaiken jälkeen nuori miesmyyjä vielä tarjoutuu tulemaan kotiin asentamaan viihdepakettia. Tuskinpa tämäkään palvelu olisi ollut ns. ilmaista.


Suosittelen myyjäpojille näppylähanskoja ja näpit irti nuorista naisasiakkaista. Myyjä saa tietenkin lisämyynnistä bonukset ja yrittää vielä päästä kotikäynnille kauniin nuoren naisen luokse. Miten tehdään reklamaatio ja tehdäänkö se Elisalle vai sille toiselle firmalle?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Sokrates 13 kesäkuu 2018, 12:26

JoannaGlobish kirjoitti:

Miten tehdään reklamaatio ja tehdäänkö se Elisalle vai sille toiselle firmalle?



No jopas nyt jotakin. Kaikenlaista vippaskonstia olen kuullut myyjien käyttävän , mutta tuo poikaystäväkikka on kyllä minullekin uusi. Sanomattakin on selvää , että eettisyys tuollaisesta toiminnasta on aika kaukana.

Laitapa nyt ensin yksitysviestiä Palstatiimille ja kerro em. tiedot sekä myyntipiste heille sekä vaadi , että ko. henkilölle laitetaan henkilökohtaista palautetta törkeästä toiminnasta. Jos sinulle myytiin vasten tahtoasi vielä Elisa Viihde , niin ehkä sen sopparinkin saa purettua.

https://palsta.elisa.fi/members/palstatiimi-95702

Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
1) Vastaus sulkeissa olevaan kysymykseen: Ei ole

2) Jos kuluttaja lankeaa kuvailemaasi myyntitaktiikkaan, on myyjien haukkumisen lisäksi syytä katsoa myös peiliin ja (oman kauneuden ihailemisen sijasta) kysyä itseltään: Olenko todellakin kaikkien helppoheikkien vietävissä? Olenko todella niin saamaton saapas, etten osaa ajatella asioita omilla aivoillani? Eikö itselleni tullut mieleen, että aikaisempi määräaikainen sopimus velvoittaa minua edelleen? EIkö tullut mieleen, että myyjälle voi sanoa myös EI?

Et sitten kuitenkaan pyytänyt sitä nuorta miestä iltapäiväkahville? (ei, asennuspalvelutkaan eivät ole ilmaisia)
Käyttäjätaso 7
JoannaGlobish kirjoitti:

Miten tehdään reklamaatio ja tehdäänkö se Elisalle vai sille toiselle firmalle?



No jopas nyt jotakin. Kaikenlaista vippaskonstia olen kuullut myyjien käyttävän , mutta tuo poikaystäväkikka on kyllä minullekin uusi. Sanomattakin on selvää , että eettisyys tuollaisesta toiminnasta on aika kaukana.

Laitapa nyt ensin yksitysviestiä Palstatiimille ja kerro em. tiedot sekä myyntipiste heille sekä vaadi , että ko. henkilölle laitetaan henkilökohtaista palautetta törkeästä toiminnasta. Jos sinulle myytiin vasten tahtoasi vielä Elisa Viihde , niin ehkä sen sopparinkin saa purettua.

https://palsta.elisa.fi/members/palstatiimi-95702
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
olen kuullut kyllä jo kaikenlaista noista myyntitykeistä, yleensä ylimyyntiä, liiallisia lupauksia ja oleellisia asioita jätetty kertomatta. mutta tämä on uutta.

minun tulkintani mukaan jos myyntitykki irtisanoo liittymän toiselta henkilöltä on jo rikos tapahtunut eikä pelkkä valitus operaattorilla tai myynti-yritykselle riitä. jos tuo on totta mitä kerrot niin pitäisi ottaa yhteyttä poliisiin tai asianajajiin.

kyllähän tuosta valitusrumpa on tehtävä ja voisi aloittaa tuolla yksityisviesteillä palstatiimille tai elisa chatillä, jos ei mene eteenpäin niin reklamaatio (en tiedä miten tehdään, varmaan nettisivulla jossain). ja jos ei etene niin onkohan kuluttjaviranomaiset seuraava askel.

@kv36
sinun kommenttisi ei ollut rakentava tilanteeseen nähden.
Käyttäjätaso 7
lasselusse kirjoitti:


minun tulkintani mukaan jos myyntitykki irtisanoo liittymän toiselta henkilöltä on jo rikos tapahtunut



Rikospa hyvinkin.

Toki on muistettava , että liittymän tilaamiseen tai irtisanomiseen tarvitaan vahva tunnistautuminen eli sotu vähintäänkin eikä toinen henkilö voi ilman valtakirjaa sellaista ylipäätään tehdä.
Niin, kyllä näiden poikienkin pitäisi saada välillä näpeilleen ja joutua maksamaan laskua ja vastaamaan omista teoistaan ja valinnoistaan.

Ei, en puhu itsestäni. Ja kyllä, tiedostan, että myyjä ei voi myydä, jos asiakas ei osta. Asiakas on kuitenkin kuluttaja ja heikommassa asemassa ja siksi häntä tulisi suojella eikä myyjiä.
Käyttäjätaso 7
JoannaGlobish kirjoitti:

Asiakas on kuitenkin kuluttaja ja heikommassa asemassa ja siksi häntä tulisi suojella eikä myyjiä.



Totta kai. Mutta ei se silti tarkoita, että kuluttaja saa heittäytyä tyhmäksi sillä perusteella, että jälkikäteen voi aina vedota kuluttajansuojan pykäliin. Mielestäni nykyisin mennään "heikomman suojelussa" jo liiankin pitkälle, ja unohdetaan että kummallakin osapuolella on sekä oikeuksia että vastuita. Kuluttajallakin on selonottovastuu ja ajatteluvastuu. Jos nämä eivät onnistu, niin kannattaa tutustua edunvalvontajärjestelmään.

Myyjä on tuossa toiminut törkeästi, se on selvää, ja sen osalta kannattaa noudattaa Sokrateen ohjetta. Aiemmassa viestissäni korostin sanan "lisäksi" juuri sen vuoksi, että myyjää sopii tässä tilanteessa haukkua ihan urakalla.
Myyminenhän perustuu juurikin siihen, että asiakkaalle ei anneta aikaa ottaa selvää eikä anneta aikaa ajatella.
Meinaan vaan, että suurin osa kaupoista jäisi kokonaan syntymättä, jos asiakas nukkuisi yön yli. Tämän myyjätkin tietävät eivätkä siksi halua sitä aikaa antaa vaan pyrkivät saamaan diilin klousattua heti saman tien.
Käyttäjätaso 7
JoannaGlobish kirjoitti:

Meinaan vaan, että suurin osa kaupoista jäisi kokonaan syntymättä, jos asiakas nukkuisi yön yli. Tämän myyjätkin tietävät eivätkä siksi halua sitä aikaa antaa vaan pyrkivät saamaan diilin klousattua heti saman tien.



Totta. Mutta asikkaan ei tarvitse tehdä niin kuin myyjä tahtoo, vaan niin kuin asiakas itse tahtoo ja katsoo järkeväksi. Jos myyjä ei tahdo tehdä kauppoja enää seuraavana päivänä, se on todennäköisesti enemmän hänen kuin asiakkaan häviöksi.
Jes. Myöskään asiakkailla ei ole aikaa seisoa näiden kaikkien kauppiaiden pitkissä jonoissa tuntitolkulla odottamassa omaa vuoroaan. Ja tulla seuraavana päivänä vielä uudestaan jonottamaan.

Vaikka tämä case ei nyt ollut itsestäni, niin henkilökohtaisesti olen syvästi katunut joka ikinen kerta, kun olen liittymää vaihtanut. Pelkkää rahastustahan tämä koko touhu on.

Osallistu keskusteluun