Vastattu

Luottokaupan pois maksaminen


  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 2 kommenttia
Oletetaan tilanne, että minulla on puhelin 24kk luottokauppasopimuksella. Voinko 12kk jälkeen maksaa koko jäljelläolevan summan pois kerralla, ja ottaa uuden puhelimen luottokauppasopimuksella?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Tomahaukki 24 elokuu 2012, 07:42

Kun laitteen käteishinta ja luottohinta eli laitteen sovitut luottokauppasopimuksen mukaiset kuukausierät ovat samansuuruiset, on kyse korottomasta luottokaupasta, johon ei sovelleta kuluttajansuojalakia. Kuluttaja voi maksaa laitteen loput kuukausierät kesken sopimuskauden, jolloin kuluttajalta ei veloiteta muita kuluja.

Saunalahden Luottomaksuehdoissa on todettu, että laitteen kuukausierät, kokonaishinta, korot ja muut mahdolliset kustannukset on eritelty erillisessä Luottokauppasopimuksessa. Jos edellä kerrottuja korkoja ja muita kuluja ei ole eritelty, niitä ei myöskään veloiteta. Tällä hetkellä, jos kuluttaja haluaa maksaa laitteen loput kuukausierät kesken sopimuskauden, jolloin jäljellä olevat kuukausierät eräännytetään loppulaskuksi, muita kuluja ei peritä.

Mikäli Luottokauppasopimuksessa on eritelty laitteen kuukausierien ja kokonaishinnan lisäksi korot ja muut kulut, ne myös veloitetaan kuluttajalta. Tällaiseen Luottokauppasopimukseen sovelletaan Kuluttajaoikeuden linjauksia ja kuluttajansuojalakia.

Tällä erää keskustelu tästä aiheesta on päättynyt. Kiitämme kaikkia keskusteluun osallistujia.

Katso alkuperäinen viesti

55 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kyllä voit. Periaatteessa sinulla voi olla vaikka kaksi erillistä luottokauppasopimusta samaan aikaan. Myyjällä on oikeus periä maksu, mikäli muutat luottosopimuksen maksuaikaa kesken sopimuskauden.
Kiitos nopeasta vastauksesta! :) Onko kyse siis vain palvelumaksusta, vai jostain sopimussakosta? Liikkeessä sanottiin sopimusta solmiessa, että maksan vaan halutessani enemmän samalla laskulla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Minä olen saanut kahdenlaista tietoa. Kyse on siis siitä, jos haluaa maksaa loppumaksun kerralla. En nyt muista, kumpi on Palstalta ja kumpi Elisa Shopitista. Toisen mukaan siinä tulee kympin maksu maksusuunnitelman muutokses ja toisen mukaan pelkkä pyyntö riittää loppulaskulle ja kuluja ei tule. Jos ajattelen maksun saajan kannalta, maksutavan muutoksesta aiheutuu käsityötä ja manuaalinen työ on aina kallista ajatellen sitäkin, että ko luottokaupassa ei peritä mitään käsittelykuluja.

Jos ajatellaan kokonaisuutta, kympin palvelumaksu ei ehkä ole kovin ylitsepääsemätön. Mitään sakkomaksua siitä ei kyllä mene, sen voin (näin asiakkaanakin) taata. Luottokauppasopimuksessa asiasta lukee vain: "Kuluttajalla on oikeus maksaa luotto etukäteen."

Luottokauppaahan voi toisaalta verrata lainan maksuun. Jos maksusuunnitelma on tietynlainen ja lainan saaja haluaa sitä muuttaa, pankilla on oikeus hinnaston mukaiseen palvelumaksuun. Opintolainassa se on pankista riippuen 30-150 euroa. Sosiaalisista syistä tehtävästä muutoksesta ei välttämättä peritä maksua. Olisihan kohtuutonta peria erään pankin hinnaston mukainen 150 euroa siitä, että asiakas haluaa lyhennysvapaan kuukauden yhden lyhennyksen ollessa esimerkiksi sata euroa tai jopa pienenpi. Minulla kävi tuolla tavalla ja ilmoitin sitten, että pidän tilin tyhjänä siihen asti kun pystyn lyhennyksen maksamaan.

Ja luulen, että siirrän kaikki tulot kokonaan toiseen pankkiin saatuani opintolainen maksettua loppuun. 😉
Kympin maksun ymmärrän kyllä, ei se mitään. Vielä askarruttaa kahden luottokauppasopimuksen yhtäaikaisuus, se helpottaisi siirtymävaihetta vanhasta laitteesta uuteen, jos oletetaan että maksaisin vanhan laitteen loppusumman myyntihinnalla jonka siitä saan.

Muussa tapauksessa kuluja tulisi jo siitä kun pitäisi hommata väliaikaiseen luuriin normaalin kokoinen sim-kortti, ja pian vaihtaa se taas micro-simiin. Eli onko kenelläkään kokemusta kahdesta päällekkäisestä luottokauppasopimuksesta? Asiasta ei löydy oikein tietoa suuntaan eikä toiseen...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Super kirjoitti:

Kympin maksun ymmärrän kyllä, ei se mitään. Vielä askarruttaa kahden luottokauppasopimuksen yhtäaikaisuus, se helpottaisi siirtymävaihetta vanhasta laitteesta uuteen, jos oletetaan että maksaisin vanhan laitteen loppusumman myyntihinnalla jonka siitä saan.

Muussa tapauksessa kuluja tulisi jo siitä kun pitäisi hommata väliaikaiseen luuriin normaalin kokoinen sim-kortti, ja pian vaihtaa se taas micro-simiin. Eli onko kenelläkään kokemusta kahdesta päällekkäisestä luottokauppasopimuksesta? Asiasta ei löydy oikein tietoa suuntaan eikä toiseen...


Hyvis oli oikeassa, eli luottokauppasopimuksen luurin loput laskuttamattomat erät voidaan laskuttaa asiakkaan pyynnöstä omaksi laskukseen. Hinnaston mukainen laskutusvälin muutos on 10 euroa, mitään muita kuluja ei toimenpiteestä veloiteta.

Voit ottaa myös toisenkin laitteen luottokauppasopimuksella samaan aikaan, ja se laskuttuu omalla laskullaan. Eli sinulla voi olla kaksi luottokauppasopimus -laitetta yhtä aikaa, jotka molemmat laskuttuvat kuukausittain.

Sim -kortin osalta on toki olemassa erillisiä adaptereita, joita saa esimerkiksi Giganteista, kodinkoneliikkeistä, netistä jne ostettua.  Eli microsimin voi asettaa ko adapteriin, jolloin sitä voi käyttää puhelimessa, joka vaatii normaalikokoisen sim -kortin. Itselläni ei kuitenkaan ole kokemusta noista adaptereista, joten sen enempää en uskalla ottaa kantaa sen ominaisuuksiin tai siihen, kuinka se käyttäytyy.

Olisikohan muilla kokemusta microsim -kortin käytöstä adapterin kera?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Varsinaisesti ei kokemusta, mutta ainakin jokin aika sitten ostamani Samsung Galaxy S2 -puhelimen mukana tuli sellainen. Saattaa olla, että jonkin muun mukana tulee myös. Periaatteessa voisin tietysti näin ollen vaihtaa nykyisen korttini microSIM-kortiksi.

Toisaalta tämä kortti on ollut hyvä yksilö, koska on kestänyt vuositolkulla. Näkeeköhän kortista sen tekoajankohdan tai sen, milloin korttisarjaa on valmistettu? Ainakin uudet kortit ovat erinäköisiä.
Käyttäjätaso 4
Taas on kysyjälle annettu täysin väärää tietoa. Korottoman luottokauppasopimuksen voi maksaa pois koska haluaa, eikä siitä tule mitään ylimääräisiä kuluja.
Käyttäjätaso 4
Ilana kirjoitti:
Hyvis oli oikeassa, eli luottokauppasopimuksen luurin loput laskuttamattomat erät voidaan laskuttaa asiakkaan pyynnöstä omaksi laskukseen. Hinnaston mukainen laskutusvälin muutos on 10 euroa, mitään muita kuluja ei toimenpiteestä veloiteta.

Ei ollut oikeassa, korottoman luottokauppasopimuksen voi maksaa pois koska haluaa ilman että siitä veloitetaan yhtään mitään ylimääräistä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +2
Laitteen eräännytys tehdään samojen toimintamallien mukaan, kuin 3G-palvelupaketeissa.Laitteen laskutusvälin muutoksesta veloitetaan 10€, kuten hinnastosta ilmenee.

 

HINNASTO
Käyttäjätaso 4
Itse olen maksanut aiemman puhelimeni erät kerralla pois ja siitä meni 10€ palvelumaksu.
Ja samalla menetin mahdollisen alennuksen viimeisistä kuukausimaksuista, ei kiva.

Nytpä en enää tee samaa virhettä tällä puhelimella...
Käyttäjätaso 4
Ilana kirjoitti:
Laitteen eräännytys tehdään samojen toimintamallien mukaan, kuin 3G-palvelupaketeissa.Laitteen laskutusvälin muutoksesta veloitetaan 10€, kuten hinnastosta ilmenee.

 

HINNASTO

Edelleen, korottoman luottokauppasopimuksen voi maksaa pois koska haluaa, ilman lisäkustannuksia.
Käyttäjätaso 4
Laitetaanpa tähän hieman kirjeenvaihtoa aspan kanssa:

Alkuperäinen viesti
... Ja toinen asia, haluaisin lunastaa puhelimen kertamaksulla pois. Kuinka se tapahtuu?

- -

Asiakaspalvelu 15.8.2010 10:18:36
Hei,
kiitos viestistäsi!
... Mikäli laite on alunperin valittu maksettavaksi kuukausittain ja se halutaankin maksaa kerralla pois, voidaan muutos tehdä. Muutoksesta veloitetaan 10 euron laskutusvälin muutosmaksu.

Mikäli haluat laitteen kertamaksuna, voit vastata tähän viestiin.

Ystävällisin terveisin,

Xxxxx Xxxxxxx

Saunalahti Asiakaspalvelu

- -

Oma kommentti 16.8.2010 11:03:22
Katsotaanpa ymmärsinkö oikein:
Jos HTC Desire maksetaan kuukausittain á15? x24 = 360?
Jos HTC Desire maksetaan kerralla 360?+10? lisä = 370?

- -

Asiakaspalvelu 16.8.2010 12:04:46
Hei,
kiitos vastauksestasi!

Kuukausierissä maksettuna laite maksaa 360 euroa.
Mikäli laitteen laskutustapa halutaan muuttaa,
maksaa laite 360 euroa + 10 euron muutosmaksu, eli 370 euroa yhteensä.

Ystävällisin terveisin,

Xxxxx Xxxxxxx

Saunalahti Asiakaspalvelu

- -

Oma kommentti 16.8.2010 21:15:18
Ja vielä,
voinko tehdä tuota muutosta itse oma.saunalahti-palvelun kautta ja siten säästää 10? ?

- -

Asiakaspalvelu 17.8.2010 08:12:58
Hei,
kiitos viestistäsi!

Valitettavasti muutos onnistuu ainoastaan asiakaspalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin,

Xxxxx Xxxxxxx

Saunalahti Asiakaspalvelu
Käyttäjätaso 4
Petunet kirjoitti:
Laitetaanpa tähän hieman kirjeenvaihtoa aspan kanssa:

Alkuperäinen viesti
... Ja toinen asia, haluaisin lunastaa puhelimen kertamaksulla pois. Kuinka se tapahtuu?

- -

Asiakaspalvelu 15.8.2010 10:18:36
Hei,
kiitos viestistäsi!
... Mikäli laite on alunperin valittu maksettavaksi kuukausittain ja se halutaankin maksaa kerralla pois, voidaan muutos tehdä. Muutoksesta veloitetaan 10 euron laskutusvälin muutosmaksu.

Mikäli haluat laitteen kertamaksuna, voit vastata tähän viestiin.

Ystävällisin terveisin,

Xxxxx Xxxxxxx

Saunalahti Asiakaspalvelu

- -

Oma kommentti 16.8.2010 11:03:22
Katsotaanpa ymmärsinkö oikein:
Jos HTC Desire maksetaan kuukausittain á15? x24 = 360?
Jos HTC Desire maksetaan kerralla 360?+10? lisä = 370?

- -

Asiakaspalvelu 16.8.2010 12:04:46
Hei,
kiitos vastauksestasi!

Kuukausierissä maksettuna laite maksaa 360 euroa.
Mikäli laitteen laskutustapa halutaan muuttaa,
maksaa laite 360 euroa + 10 euron muutosmaksu, eli 370 euroa yhteensä.

Ystävällisin terveisin,

Xxxxx Xxxxxxx

Saunalahti Asiakaspalvelu

- -

Oma kommentti 16.8.2010 21:15:18
Ja vielä,
voinko tehdä tuota muutosta itse oma.saunalahti-palvelun kautta ja siten säästää 10? ?

- -

Asiakaspalvelu 17.8.2010 08:12:58
Hei,
kiitos viestistäsi!

Valitettavasti muutos onnistuu ainoastaan asiakaspalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin,

Xxxxx Xxxxxxx

Saunalahti Asiakaspalvelu
Tuossa esimerkissä puhutaan kytkykaupasta, ei korottomasta luottosopimuksesta.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Ennenkuin asiaan saadaan vastaus on ensin ratkaistava se minkälainen osamaksusopimus on kyseessä.

Ilona on kertonut täällä, että osamaksukaupassa joka on koroton noudatetaan kytkykaupan mukaisia ehtoja. Ensinnäkin edes kuluttaja ei voi omalla suostumuksella luopua tietyistä ehdottomista kuluttajaoikeuksistaan.

Kytkykaupassa voidaan toki sopia, että laskutusmuutoksissa peritään toimenpidemaksuja kuten tässä tapauksessa on kyse kerralla maksamisessa.

Kiinnitän kuitenkin nyt huomion siihen, ettei Saunalahti voi rinnastaa iPhonen osamaksukauppaa suoraan kytkykauppaan. Tässä tapauksessa ei ilmennyt ainakaan minulle kysyjän tilanne eli onko kyse iPhonen korottomasta osamaksukaupasta vai nimenomaan kytkykaupasta.

Jos kysyjän tilanteessa on kysymys nimenomaan iPhonen osamaksukaupasta en näe mitään syytä miksei asiakas voi maksaa loppueriä kerralla ilman, että hän on velvoitettu maksamaan 10 euroa siitä.

iPhonen osamaksua ei tule sekoittaa kytkykauppaan silloin jos kyse on yli 24kk sopimuksesta. Syy on se, että yli 24kk sopimuksia ei pidetä kytkykauppana vaan osamaksukauppana. Ja kun Saunalahti itse jopa mainostaa sitä korottomana niin kyse on korottomasta osamaksukaupasta eli korottamasta luottosopimuksesta.

Kuluttajalla on AINA oikeus maksaa koroton luottosopimus kerralla pois ilman minkäänlaisia lisäkuluja. Kuluttajan oikeutta tähän ei voida edes sopimuksella poistaa vaan sopimusehto on siltä osin pätemätön.

Mielenkiintoista on, että Saunalahti mielellään rinnastaa iPhonen yli 24kk sopimukset korottomaan luottokauppaan koska eivät voisi sitä muuten myydä koska kytkykauppalaki kieltää yli 2 vuoden kytkyt. Sitten kuitenkin kun halutaan niin väitetään, että tämä todellisuudessa koroton luottosopimus onkin kytkykauppanehtoihin rinnastettava osamaksusopimus.

Eli Saunalahti mielellään tulkitsee aina tilannetta siten miten se on sille edullisin. 

Siksi Ilona odotankin sinulta, että selvität asian sekä ilmoitat miten asia oikein on. Jos nimittäin todellisuudessa iPhonen yli 24kk sopimukset onkin Saunalahden mielestä kytkykauppaa teen ilmoituksen eteenpäin kytkykauppalain vastaisesta toiminnasta. Jos taasen sanot, että kyse onkin korottomasta luottosopimuksesta niin väitteesi, että Saunalahti voi periä kuluttajalta 10e muutosmaksun kun kuluttaja käyttää oikeuttaan maksaa sen kerralla, menettää merkityksen ja olet antanut tänne virheellistä tietoa.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Ilana kirjoitti:
Laitteen eräännytys tehdään samojen toimintamallien mukaan, kuin 3G-palvelupaketeissa.Laitteen laskutusvälin muutoksesta veloitetaan 10€, kuten hinnastosta ilmenee.

 

HINNASTO

Voisitko vielä sanoa, että tuo hinnasto jonka tänne liitit koskee iPhonen korotonta luottokauppaa? Jotten väärin ymmärtänyt mutta näin oletan sinun sanovan.

Olen vuosien varrella kuullut paljonkin erilaisista "toimintamalleista" niin työsopimuksien määräaikaisuuksissa ja operaattorien laskutustavoista. Toimintamallit on usein kuitenkin osoittautuneet virheelliseksi ja lain vastaiseksi.

EDIT:

Oikeastaan odotan vastausta nyt siihen onko sopimuksessa mainittu 10e toimenpidemaksu jos asiakas maksaa puhelimen kerralla pois erien sijasta? Tähän kun saamme vastauksen Saunalahden edustajalta niin saamme myös vastauksen siihen voiko 10e toimenpidemaksua veloittaa edes kytkykaupassa.

Sopimuksella tarkoitan nimenomaan sitä sopimusta jonka asiakas ja Saunalahti kirjoittaa. En mitään hinnastoa, sillä ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa mitä on sovittu.
Käyttäjätaso 4
Saa niitä muitakin puhelinmalleja korottomalla luottokaupalla. Lisäksi edelleen maksun voi maksaa pois koska haluaa ilman kuluja.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
rma kirjoitti:
Saa niitä muitakin puhelinmalleja korottomalla luottokaupalla. Lisäksi edelleen maksun voi maksaa pois koska haluaa ilman kuluja.
Kyllä, näin on. Haluankin siksi tarkennuksen Saunalahdelta koska tämän hetkinen kertoma ei pidä paikkaansa.

Ainakin iPhonen korottomasta olen varma, että sen voi maksaa kerralla pois ilman kuluja. Kytkykauppatilanteessa en ole aivan varma ja siksi en ole sitä ehdottomana tänne laittanut. Mutta jos laitat jotakin viitettä niin hienoa asia.
Käyttäjätaso 4
salmaster kirjoitti:
rma kirjoitti:
Saa niitä muitakin puhelinmalleja korottomalla luottokaupalla. Lisäksi edelleen maksun voi maksaa pois koska haluaa ilman kuluja.
Kyllä, näin on. Haluankin siksi tarkennuksen Saunalahdelta koska tämän hetkinen kertoma ei pidä paikkaansa.

Ainakin iPhonen korottomasta olen varma, että sen voi maksaa kerralla pois ilman kuluja. Kytkykauppatilanteessa en ole aivan varma ja siksi en ole sitä ehdottomana tänne laittanut. Mutta jos laitat jotakin viitettä niin hienoa asia.

Voi myös maksaa pois koska haluaa ilman mitään kuluja jos ottaa jonkun toisen valmistajan puhelimen.
Nyt ei puhuta kytkysopimuksesta vaan korottomasta luottokaupasta.
Käyttäjätaso 4
Myös luottokauppasopimuksen hinnaston mukaisesti laskutustavan muutoksesta peritään tuo 10 euron toimenpidemaksu. Eli asia on juurikin niin, kuin Ilana onkin jo täällä aiemmin kertonut 🙂
Käyttäjätaso 4
Maicci kirjoitti:
Myös luottokauppasopimuksen hinnaston mukaisesti laskutustavan muutoksesta peritään tuo 10 euron toimenpidemaksu. Eli asia on juurikin niin, kuin Ilana onkin jo täällä aiemmin kertonut :)

Ei pidä paikkaansa. Korottoman luottomaksusopimuksen voi maksaa pois koska haluaa ilman ylimääräisiä kuluja.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Ainakin minua kiinnostaa tietää, millä perusteella näitä kymmenen ruton maksuja ei saa periä. Asian voi tietysti riitauttaa. Jos tehdyssä sopimuksessa lukee, että muutoksia voi tehdä veloituksetta, ei niistä tietenkään saa mitään periä. Jos niin ei lue, kuluttajaneuvonnan mukaan kohtuulliset kulut voi periä molemmissa tapauksissa.

Sitäkin voi tietysti harkita, kannattaako noin pienen summan vuoksi lähteä edes kinaamaan. 😉
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Kun kyseessä on koroton luottosopimus on kuluttajalla aina oikeus maksaa luotto pois ennenaikaisesti ilman lisäkuluja.

Onko sopimuksessa sovittu, että jos maksaa ennenaikaisesti, on velvoitettu maksamaan siitä hyvästä 10 euron kulun?

Nimittäin jos ei ole niin kuluttaja-asiamiehen kansa on se, että jollei maksuja ole nimenomaan sopimuksessa sovittu, ei elinkeinoharjoittaja voi vedota hinnastoon.

Lisään tänne viitteet kun saan ne.

10e takia ei kannata kinata. Jättäkää maksamatta 10e Saunalahdelle laskusta niin eihän Saunalahti sitä teiltä lain nojalla peri.

Tässä ensimmäinen viite: http://www.kuluttajavirasto.fi/File/cf58079d-3430-47ba-9dbb-009f7bdbf833/Kortti-%20ja%20tililuottojen%20sopimusehdot.pdf

Pääkohdat löytyy ensimmäisiltä sivuilta. Kuottosopimukseen liittyvät kaikki mahdolliset maksut tulee olla kirjattuna sopimukseen, hinnastoon viittaaminen ei riitä.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

KSL löytyy mm. 7 luku 28§

27 § (27.8.2010/746)Kuluttajan oikeus maksaa kuluttajaluotto ennen sen erääntymistä

Kuluttajalla on oikeus maksaa kuluttajaluotto tai sen osa ennen luoton erääntymistä.

Jos kuluttaja maksaa luoton tai sen osan ennenaikaisesti, on jäljellä olevasta luotonantajan saatavasta vähennettävä se osa luottokustannuksista, joka kohdistuu käyttämättä jäävään luottoaikaan. Luotonantaja saa kuitenkin periä kokonaisuudessaan luottosopimuksessa yksilöidyt, kyseisen luoton perustamiseen liittyvistä toimista aiheutuneet todelliset kulut.

28 § (27.8.2010/746)Luotonantajan oikeus saada korvaus ennenaikaisesta takaisinmaksusta

Luotonantajalla on oikeus saada korvaus kuluttajalta tämän maksaessa luoton tai sen osan ennenaikaisesti, jos luoton korkoa ei ole sidottu viitekorkoon (kiinteä korko).

Korvaus ei saa määrältään ylittää yhtä prosenttia takaisinmaksetun luoton määrästä tai, jos ennenaikaisen takaisinmaksun hetkellä luottosopimuksen päättymiseen on vähemmän kuin yksi vuosi, puolta prosenttia takaisinmaksetun luoton määrästä. Korvauksena saa kuitenkin enintään periä koron määrän ennenaikaisen takaisinmaksun ja luottosopimuksen päättymisen väliseltä ajanjaksolta.

Oikeutta saada korvausta ei kuitenkaan ole, jos:

1) luottoa on maksettu takaisin ennenaikaisesti viimeksi kuluneen vuoden aikana enintään 10 000 euroa;

2) takaisinmaksu suoritetaan lainaturvavakuutuksen nojalla; tai

3) takaisinmaksettava luotto perustuu käyttelytiliin liittyvään luottosopimukseen.

 

 

Joten olisi aika lopettaa se *****njauhaminen ja selvittää asiat ennenkuin valehtelette tänne palstalle väitetystä oikeudesta periä maksuja jotka on mainittu hinnastossa. Sillä ei ole merkitystä mitä hinnastossa on. Jos sopimuksessa ei ole mainittu kuluja, ei niitä voi keksiä hinnastoon jälkeenpäin.

 

 

Hyvis kirjoitti:
Ainakin minua kiinnostaa tietää, millä perusteella näitä kymmenen ruton maksuja ei saa periä. Asian voi tietysti riitauttaa. Jos tehdyssä sopimuksessa lukee, että muutoksia voi tehdä veloituksetta, ei niistä tietenkään saa mitään periä. Jos niin ei lue, kuluttajaneuvonnan mukaan kohtuulliset kulut voi periä molemmissa tapauksissa.

Sitäkin voi tietysti harkita, kannattaako noin pienen summan vuoksi lähteä edes kinaamaan. ;)
Käyttäjätaso 4
Täällä vain muutamat Saunalahden edustajat väittävät vastaan asiasta ja antavat väärää tietoa. Kun on ottanut puhelimen korottomalla luottosopimuksella, voi koska vain maksaa koko summan pois.  Ei siinä tarvitse olla yhteydessä mihinkään, eikä tule mitään lisämaksuja.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
rma kirjoitti:
Täällä vain muutamat Saunalahden edustajat väittävät vastaan asiasta ja antavat väärää tietoa. Kun on ottanut puhelimen korottomalla luottosopimuksella, voi koska vain maksaa koko summan pois.  Ei siinä tarvitse olla yhteydessä mihinkään, eikä tule mitään lisämaksuja.

Siksi olenkin huolestunut ja tyrmistynyt miten Saunalahden henkilöt voivat kertoa vääriä tietoja asiakkaille.

Toivon mukaan asiaan saadaan vastaus, perusteluineen. Vai käykö tässä niinkuin kävi TeliaSoneran palstalla jossa kyse oli iPhonen lukituksen avaamisesta määräaikaisuuden päätyttyä. Sonera väitti, että alkuperäisen ostajan pitää lukituksen purku pyytää eikä laitteen uusi omistaja voinut asialle mitään. Lisäksi sopimuksessa oli, että lukitus avautuu automaattisesti. Näinhän se ei mennyt vaan Sonera pyrki jatkamaan suorastaan lain vastaista menetelyä.

Ehti jopa Soneran lakimies iltapäivälehtiä myöten väittämään ettei toiminnassa ole mitään väärää vaikka kauppalain perusteella laite oli jo luovutushetkellä sen hetkisen omistajan.

Älkää nyt mokatko tätä Saunalahti jottette ole itse kohta uutisissa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Tässä(kin) keskustelussa aiheuttaa turhaan riitaa se, että asiakkaat esittävät kommentteja/tietoja/mielipiteitä tosina, mutta kun monikaan ei sitten halua(?) selvittää/perustella/viitata asiassa mihinkään. Tämmöiseltä turhalta kinaamiselta ja panettelulta säästyttäisiin hetkesssä.

Näissä mennään näköjään ihan turhaan henkilökohtaisuuksiin. Jos asiasta on esillä virheellistä tietoa, en ymmärrä, miksi ei voida edelleen keskustella asiasta. Tieto ei sinällään muutu oikeaksi tai vääräksi sillä perusteella, kuka sen esittää.

Kuten jokainen tietää, työntekijöiden kannalta asia on selvä. Kunnes toisin jossain heille määritellään, heidän on noudatettava sitä linjaa ja niitä ohjeita, mitä on heille työnantaja eteen antanut. Eli kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Kiitos salmasterille viitseliäisyydestä selvittää asiaa ja laittaa mukaan viestiin viitteitä ja perusteluita. :)

Muokkaus: kirjoitin tämän viestin ennen tuota edellistä salmasterin viestiä. Ei kannata muokata enempää, kun joku saattaa ehtiä kuitenkin kirjoittamaan väliin ja sitten pitäisi taas tehdä jotain muutoksia. 🙂

Osallistu keskusteluun