Markkinaoikeuden päätös Elisan paperilaskuista

  • 24 maaliskuu 2014
  • 30 kommenttia
  • 5041 katselukerrat

  • Anonymous
  • 0 kommenttia
Markkinaoikeus on kieltänyt teleoperaattori Elisaa veloittamasta asiakkaita paperilaskuista 100 000 euron sakon uhalla.

http://yle.fi/uutiset/markkinaoikeus_kielsi_elisalta_paperilaskuista_veloittamisen_100000_euron_sakon_uhalla/7153308

//Siirretty omaksi ketjukseen täältä. -Norris


30 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
antero kirjoitti:

Markkinaoikeus on kieltänyt teleoperaattori Elisaa veloittamasta asiakkaita paperilaskuista 100 000 euron sakon uhalla.

http://yle.fi/uutiset/markkinaoikeus_kielsi_elisalta_paperilaskuista_veloittamisen_100000_euron_sakon_uhalla/7153308


Nyt ei muuta kuin joukolla tilaamaan paperisia laskunivaskoja niin saadaan hinnat nousemaan entisestään!

//Otsikkoedit. -Norris

Käyttäjätaso 7
Eli jatkossa kaikkien asiakkaiden perus-kuukausimaksut nousevat 2 eurolla, ja sähköisen laskun käyttäjät saavat 1,9 e maksutapa-alennuksen, ja Elisa käärii tuon 0,1 e/asiakas lisää omaan taskuunsa?

//Otsikkoedit. -Norris

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
kv36 kirjoitti:

Eli jatkossa kaikkien asiakkaiden perus-kuukausimaksut nousevat 2 eurolla, ja sähköisen laskun käyttäjät saavat 1,9 e maksutapa-alennuksen, ja Elisa käärii tuon 0,1 e/asiakas lisää omaan taskuunsa?



Tuossa voisi auttaa jo 50 sentin hyvitys sähköisestä laskusta nykyisistä kuukausimaksuista siten, että annetaan asiakkaalle siitä edestä jotain lisää. Elisa olisi edelläkävijä ja asiakkaat olisivat tyytyväisiä.

Esimerkiksi Oivan ja Reilujen kuukausimaksuun lisättäisiin vaikka viisikymmentä viestiä. MegaReiluihin ja PerusReiluun taas laitettaisiin kuukausimaksun alennuksena 50 senttia sähköistä laskua vastaan.

Viimeistään sähköisen laskun muututtua tavanomaiseksi laskutustavaksi, hinnat ovat kuitenkin muuttuneet siten, että alennus on enää näennäinen.

Tai sitten Elisa maksaa uhkasakon ja tienaa kuukaudessa saman niillä paperilaskuveloituksilla.

//Otsikkoedit. -Norris

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Määrätty korjaaman tämä menettely.

"Elisa peri liikaa paperilaskusta – oikeus uhkaa sakoilla

Markkinaoikeus on kieltänyt teleyhtiö Elisaa veloittamasta kännykkäliittymän paperilaskusta 1,90 euron maksua.

Tänään ilmoittamassaan päätöksessä oikeus vahvisti kieltoa 100 000 euron sakkoukaasilla

Tietoliikenneoperaattori Elisa ilmoitti viime vuoden helmikuussa, että vastedes Saunalahden matkapuhelinasiakkailta veloitetaan 1,90 euroa paperilaskusta.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan sopimusehto on kohtuuton, minkä vuoksi se valitti asiasta markkinaoikeuteen.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan laskun toimittaminen on "kaupan välttämätön osa" ja "kuuluu myyjän perusvelvollisuuksiin".

Markkinaoikeus päätyi kieltämään Elisalta sopimusehdon, jolla kuluttaja-asiakas velvoitetaan maksamaan 1,90 euroa tai sitä enemmän matkapuhelinliittymän paperilaskusta."

 

Uutinen

http://www.taloussanomat.fi/porssi/2014/03/24/elisa-peri-liikaa-paperilaskusta-oikeus-uhkaa-sakoilla/20144197/170

  

// Siirretty samaan ketjuun muiden kirjoitusten kanssa. -Norris

// Kiitos siirrosta en huomannut ketjua. Kiju ;)

 

// Otsikko muokattu -Rapsi

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Yksinkertaisinta olisi pudottaa hinta 1,89 euroon. On valittavaa, että oikeus haluaa tappaa sähköisen laskuttamisen Suomesta. Tämä tulee johtamaan korkeampiin hintoihin. Tietääkseni suurin osa asiakkaista käyttää jotain sähköistä tapaa, joten ne ovat tavanomaisia. Ei tavanomaisuutta voi määritellä 1950-luvun standardeilla.

//Otsikko muokattu -Rapsi

Laitoin hetki sitten saunalahden asiakaspalveluun viestiä että olisin kiinnostunut tuosta 0 euron hintaisesta paperilaskusta johon minulla kuluttajana on oikeus. Ihan oikein että edes Elisan kokoinen putiikki ei pysty lahjomaan markkinaoikeutta.

Käyttäjätaso 7
Fixed kirjoitti:
Laitoin hetki sitten saunalahden asiakaspalveluun viestiä että olisin kiinnostunut tuosta 0 euron hintaisesta paperilaskusta johon minulla kuluttajana on oikeus. Ihan oikein että edes Elisan kokoinen putiikki ei pysty lahjomaan markkinaoikeutta.

Ja kuten eilen jo totesin, jos operaattorit ovat sitä mieltä, että paperilaskun lähettäminen maksaa 2 euroa, se hinta kyllä peritään asiakkaalta tavalla tai toisella.

... ja eipä tuo päätös ole vielä edes lainvoimainen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
kv36 kirjoitti:
Fixed kirjoitti:
Laitoin hetki sitten saunalahden asiakaspalveluun viestiä että olisin kiinnostunut tuosta 0 euron hintaisesta paperilaskusta johon minulla kuluttajana on oikeus. Ihan oikein että edes Elisan kokoinen putiikki ei pysty lahjomaan markkinaoikeutta.

... ja eipä tuo päätös ole vielä edes lainvoimainen.

Miksei ole? Muutoksen astuttava voimaan välittömästi ennen määräaikaa tai lankeaa uhkasakko.

Osronk, moni vastoin tahtoaan mennyt tilaamaan e-laskun, koska eivät halua maksaa riistohintaa paperilaskusta. Minulla esim. lähipiirissä on moni iäkkäämpi, jotka eivät osaa maksaa laskua sähköpostista. Paperilasku on selkein heille. Toista se on meille nuoremmille.

hpguru kirjoitti:
Miksei ole? Muutoksen astuttava voimaan välittömästi ennen määräaikaa tai lankeaa uhkasakko.
Suomessa noudatetaan voimassaolevaa lainsäädäntöä.;)

"

LAINVOIMAISUUS

Ei Lainvoimainen.

"

Täällä koko markkinaoikeuden ratkaisu:

http://markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/markkinaoikeudellisetasiat/markkinaoikeudellisetasiat/1395668332393.html

Käyttäjätaso 4
Koskeekohan tämä automaattisesti myös Soneraa ja DNA:ta, vai pitääkö Kuluttaja-asiamiehen käydä sama prosessi näiden kohdalla uudestaan?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
raastupa kirjoitti:
Koskeekohan tämä automaattisesti myös Soneraa ja DNA:ta, vai pitääkö Kuluttaja-asiamiehen käydä sama prosessi näiden kohdalla uudestaan?

Koskee ymmärtääkseni vain Elisaa ja niin tuossa markkinaoikeuden päätöksessä sanotaan.

Päätöslauselma

Markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä käyttämästä kuluttajien kanssa tehtävissä matkapuhelinliittymiä koskevissa sopimuksissa sopimusehtoa, jonka mukaan paperilaskun toimittamisesta veloitetaan erillinen 1,90 euron tai sitä suurempi maksu laskua kohti.

Kieltoa on noudatettava heti nyt asetetun 100.000 euron sakon uhalla.

Muilta osin kuluttaja-asiamiehen hakemus hylätään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Markkinaoikeuden päätös koski vain Elisaa. Muiden palveluntarjoajien laskutuskäytäntöihin emme ymmärrettävästi voi ottaa kantaa.

Päätökseen ja sen perusteluihin tutustuminen on aloitettu meillä eilen maanantaina iltapäivällä heti päätöksen saamisen jälkeen. Ymmärrämme hyvin, että päätös herättää keskustelua ja kysymyksiä, ja tiedotamme kaikista seuraavista askeleista asiakkaitamme kootusti 🙂 Mahdolliset muutokset toimintatapaamme tehdään siis keskitetysti ja niistä tiedotetaan erikseen kaikkia asiakkaita, joita asia tulee koskettamaan.

Käyttäjätaso 4
Lisäksi yrittäjänä pitää olla joka tapauksessa tuloste kirjanpitoon ja paperilasku ei unohdu samalla tapaa kuin spostin joukkoon hukkuva e-lasku.

Posti saa tuloja, metsänmyyjät saa tuloja, UPM:n omistajat kiitämme, kaikki voittavat paperilaskulla!

Mielenkiinnolla odotetaan koskeeko tämä vain matkapuhelin laskuja (itselleni ei näitä tule) vai myös laajakaista laskuja (näitä kyllä tulee).

- Jabpe

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Rähinäviina kirjoitti:
Lisäksi yrittäjänä pitää olla joka tapauksessa tuloste kirjanpitoon ja paperilasku ei unohdu samalla tapaa kuin spostin joukkoon hukkuva e-lasku.

Posti saa tuloja, metsänmyyjät saa tuloja, UPM:n omistajat kiitämme, kaikki voittavat paperilaskulla!

Kyllä minulla paperilaskut häviävät paljon helpommin kuin sähköiset. Tksikään sähköinen lasku ei ole hävinnyt minulla minnekään ennen tai jälkeen maksamisen. Et kai ole tosissasi, että kaikki voittavat. Kuluttajat, jotka maksavat eivät ole tyytyväisiä. Ei myöskään luonto kiitä siitä, jos Elisa kuukausittain tuhlaa kymmeniä tuhansia riisejä paperia laskuihin.

Jos ei suhtaudu sähköiseen laskuun yhä vakavasti kuin paperiseen, niin se on asennekysymys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jabpe kirjoitti:
Mielenkiinnolla odotetaan koskeeko tämä vain matkapuhelin laskuja (itselleni ei näitä tule) vai myös laajakaista laskuja (näitä kyllä tulee).

- Jabpe

Kuluttaja-asiamiehen vaatimus:

"Kuluttaja-asiamies on vaatinut, että markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä 100.000 euron sakon uhalla käyttämästä kuluttajien kanssa tehtävissä puhelinliittymiä koskevissa sopimuksissa sopimusehtoa, jonka mukaan paperilaskusta veloitetaan erillinen maksu."

Markkinaoikeuden päätöslauselma:

"Markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä käyttämästä kuluttajien kanssa tehtävissä matkapuhelinliittymiä koskevissa sopimuksissa sopimusehtoa, jonka mukaan paperilaskun toimittamisesta veloitetaan erillinen 1,90 euron tai sitä suurempi maksu laskua kohti.

Kieltoa on noudatettava heti nyt asetetun 100.000 euron sakon uhalla."

Kuluttaja-asiamies ei ole vaatinut, että Markkinaoikeus kieltäisi muissa sopimuksissa Elisaa käyttämästä sopimustehtoa, jonka mukaan paperilaskusta veloitettaisiin erillinen maksu. Lisäksi todistelussa on käsitelty aisioita vain puhelinliittymään nähden.

Tästä seuraa, että Markkinaoikeus ei ole voinut tehdä päätöstä minkään muun asian suhteen. Elisa voi toistaiseksi periä maksun esimerkiksi mobiililaajakaista-, luottosopimus-, toimitus- ja asennuslaskuista.

Mikäli asiakkaalla on Saunalahden matkapuhelinliittymä ja Elisa Viihde, Elisa voi po. päätöksen estämättä käyttää Viihteen kohdalla sopimusehtoa, jonka mukaan paperilaskusta veloitetaan erillinen maksu. Tämä johtuu siitä, että nämä palvelut laskutetaan erikseen.

Hei,

Kiitokset tuosta, eli ei näköjään tule vaikuttamaan mitenkään muihin kuin korkeintaan puhelinliittymiin.

ilmeisesti tämän johdosta puhelinliittymät loppuvat ja tilalle tulee mobiililaajakaista rajattomalla puhe ja sms ominaisuudella (tai sitten vain paketeilla) :)

Käyttäjätaso 4
osronk kirjoitti:
Rähinäviina kirjoitti:
Lisäksi yrittäjänä pitää olla joka tapauksessa tuloste kirjanpitoon ja paperilasku ei unohdu samalla tapaa kuin spostin joukkoon hukkuva e-lasku.

Posti saa tuloja, metsänmyyjät saa tuloja, UPM:n omistajat kiitämme, kaikki voittavat paperilaskulla!

Kyllä minulla paperilaskut häviävät paljon helpommin kuin sähköiset. Tksikään sähköinen lasku ei ole hävinnyt minulla minnekään ennen tai jälkeen maksamisen. Et kai ole tosissasi, että kaikki voittavat. Kuluttajat, jotka maksavat eivät ole tyytyväisiä. Ei myöskään luonto kiitä siitä, jos Elisa kuukausittain tuhlaa kymmeniä tuhansia riisejä paperia laskuihin.

Jos ei suhtaudu sähköiseen laskuun yhä vakavasti kuin paperiseen, niin se on asennekysymys.

No ei se sähköinen häviä muuten kuin niiden miljoonan laskun joukkoon, taisi tulla 7 karhua viime vuonna tuon takia.

Ja luonto kiittää, paperi tomii hiilinieluna ja uusi metsä kavaa tilalle. Sähköpostipalvelimet nielevät kivihiilisähköä ja posteljoonit joutuvat työttömäksi Itellan irtisanoessa. Valtio joutuu tukemaan postinkuljetusta kun tarpeeksi kirjeitä ei kulje.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki
Hyvis kirjoitti:
Jabpe kirjoitti:
Mielenkiinnolla odotetaan koskeeko tämä vain matkapuhelin laskuja (itselleni ei näitä tule) vai myös laajakaista laskuja (näitä kyllä tulee).

- Jabpe

Kuluttaja-asiamiehen vaatimus:

"Kuluttaja-asiamies on vaatinut, että markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä 100.000 euron sakon uhalla käyttämästä kuluttajien kanssa tehtävissä puhelinliittymiä koskevissa sopimuksissa sopimusehtoa, jonka mukaan paperilaskusta veloitetaan erillinen maksu."

Markkinaoikeuden päätöslauselma:

"Markkinaoikeus kieltää Elisa Oyj:tä käyttämästä kuluttajien kanssa tehtävissä matkapuhelinliittymiä koskevissa sopimuksissa sopimusehtoa, jonka mukaan paperilaskun toimittamisesta veloitetaan erillinen 1,90 euron tai sitä suurempi maksu laskua kohti.

Kieltoa on noudatettava heti nyt asetetun 100.000 euron sakon uhalla."

Kuluttaja-asiamies ei ole vaatinut, että Markkinaoikeus kieltäisi muissa sopimuksissa Elisaa käyttämästä sopimustehtoa, jonka mukaan paperilaskusta veloitettaisiin erillinen maksu. Lisäksi todistelussa on käsitelty aisioita vain puhelinliittymään nähden.

Tästä seuraa, että Markkinaoikeus ei ole voinut tehdä päätöstä minkään muun asian suhteen. Elisa voi toistaiseksi periä maksun esimerkiksi mobiililaajakaista-, luottosopimus-, toimitus- ja asennuslaskuista.

Mikäli asiakkaalla on Saunalahden matkapuhelinliittymä ja Elisa Viihde, Elisa voi po. päätöksen estämättä käyttää Viihteen kohdalla sopimusehtoa, jonka mukaan paperilaskusta veloitetaan erillinen maksu. Tämä johtuu siitä, että nämä palvelut laskutetaan erikseen.

Olisiko 1,89 sitten seuraava yritys:smileyhuh:

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
hpguru kirjoitti:
kv36 kirjoitti:
Fixed kirjoitti:
Laitoin hetki sitten saunalahden asiakaspalveluun viestiä että olisin kiinnostunut tuosta 0 euron hintaisesta paperilaskusta johon minulla kuluttajana on oikeus. Ihan oikein että edes Elisan kokoinen putiikki ei pysty lahjomaan markkinaoikeutta.

... ja eipä tuo päätös ole vielä edes lainvoimainen.

Miksei ole? Muutoksen astuttava voimaan välittömästi ennen määräaikaa tai lankeaa uhkasakko.

Osronk, moni vastoin tahtoaan mennyt tilaamaan e-laskun, koska eivät halua maksaa riistohintaa paperilaskusta. Minulla esim. lähipiirissä on moni iäkkäämpi, jotka eivät osaa maksaa laskua sähköpostista. Paperilasku on selkein heille. Toista se on meille nuoremmille.

Älä sekoita lainvoimasuutta ja toimeenpanokelpoisuutta. Lainvoimaisuus tarkoittaa, ettei se voi enää muuttua.

Tavanoimaisuus määritellään todellisuuden mukaan, ei jonkun fantasiamaailman mukaan. Se, miksi ihmiset ovat siirtyneet sähköiseen laskutukseen on irrelevanttia. Paperilasku tosiaan on  selkein tuollaiselle vanhukselle ja onneksi sen edelleen saa. Se vain maksaa sen 1,90 euroa. Jos yhteiskunta haluaa tätä tukea, niin tukekoon. Operaattorien velvollisuus se ei ole.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki
Rähinäviina kirjoitti:
osronk kirjoitti:
Rähinäviina kirjoitti:
Lisäksi yrittäjänä pitää olla joka tapauksessa tuloste kirjanpitoon ja paperilasku ei unohdu samalla tapaa kuin spostin joukkoon hukkuva e-lasku.

Posti saa tuloja, metsänmyyjät saa tuloja, UPM:n omistajat kiitämme, kaikki voittavat paperilaskulla!

Kyllä minulla paperilaskut häviävät paljon helpommin kuin sähköiset. Tksikään sähköinen lasku ei ole hävinnyt minulla minnekään ennen tai jälkeen maksamisen. Et kai ole tosissasi, että kaikki voittavat. Kuluttajat, jotka maksavat eivät ole tyytyväisiä. Ei myöskään luonto kiitä siitä, jos Elisa kuukausittain tuhlaa kymmeniä tuhansia riisejä paperia laskuihin.

Jos ei suhtaudu sähköiseen laskuun yhä vakavasti kuin paperiseen, niin se on asennekysymys.

No ei se sähköinen häviä muuten kuin niiden miljoonan laskun joukkoon, taisi tulla 7 karhua viime vuonna tuon takia.

Ja luonto kiittää, paperi tomii hiilinieluna ja uusi metsä kavaa tilalle. Sähköpostipalvelimet nielevät kivihiilisähköä ja posteljoonit joutuvat työttömäksi Itellan irtisanoessa. Valtio joutuu tukemaan postinkuljetusta kun tarpeeksi kirjeitä ei kulje.

Saat miljoona laskua? EI ihme, että on ongelmia maksaa. Luuletko, että paperisena olisi muka helpompi. Kyllä tämä on ihan asennekysymys.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
hpguru kirjoitti:
Moni vastoin tahtoaan mennyt tilaamaan e-laskun, koska eivät halua maksaa riistohintaa paperilaskusta. Minulla esim. lähipiirissä on moni iäkkäämpi, jotka eivät osaa maksaa laskua sähköpostista. Paperilasku on selkein heille. Toista se on meille nuoremmille.
Jospa nyt ei kuitenkaan yleistettäisi liikaa. Ei kaikki vanhemmat ole ihan niin tumpeloita kuin täällä annetaan ymmärtää ja toisaalta nuoremmissakin on sellaisia ,  jotka eivät edes omista tietokonetta saati osaisivat niitä käyttää. Toki nykyteinit saavat tietotekniikan opetusta jo peruskoulussa , joten he ovat hyvässä asemassa.

Siis keski-ikäisen ja sitä vanhemman väen tietotekninen osaaminen ei riipu niinkään iästä vaan ammattikoulutuksesta. Tunnen eläkkeellä olevia tietotekniikan insinöörejä ja väitän , että he hallitsevat esim. nämä e-laskuasiat paljon paremmin kuin yksikään teini.  ;)

Käyttäjätaso 2
Rähinäviina kirjoitti:
Lisäksi yrittäjänä pitää olla joka tapauksessa tuloste kirjanpitoon ja paperilasku ei unohdu samalla tapaa kuin spostin joukkoon hukkuva e-lasku.

Posti saa tuloja, metsänmyyjät saa tuloja, UPM:n omistajat kiitämme, kaikki voittavat paperilaskulla!

osronk kirjoitti:

Kyllä minulla paperilaskut häviävät paljon helpommin kuin sähköiset. Tksikään sähköinen lasku ei ole hävinnyt minulla minnekään ennen tai jälkeen maksamisen. Et kai ole tosissasi, että kaikki voittavat. Kuluttajat, jotka maksavat eivät ole tyytyväisiä. Ei myöskään luonto kiitä siitä, jos Elisa kuukausittain tuhlaa kymmeniä tuhansia riisejä paperia laskuihin.

 

Jos ei suhtaudu sähköiseen laskuun yhä vakavasti kuin paperiseen, niin se on asennekysymys.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kyllä se asenneongelma taitaa olla jollain muulla..

Jos et osaa pitää tavaroistasi huolta, kadotat ilmeisesti kuukausittain paljonkin omaisuuttasi.

Kymmeniä tuhansia riisejä kuukaudessa...? Onko kymmeniä tuhansia esim. vaikka 50 000?

50000x500=25 miljoonaa arkkia A4

Melko monta puheliittymää siis :smileycheesy:

Eniten luonto kiittäisi sitä että kiellettäisiin viherpiiperöt jotka uskonhurmioissaan aiheuttavat ympäristölleen suurimmat vahingot.

Elisan paperilaskun maksu 1,90 euroa on ylimitoitettu,

Esimerkiksiksi Postita.fi -palvelussa yhden sivun kirje kakkosluokan postissa maksaa kuluttajalle 0,93 euroa.  

Isoilla määrillä pystyy varmasti tuotakin hintaa tiputtamaan alemmas. Näitä yrityksiä on enemmäkin ja tuo tuli ensimmäisenä googlettamalla vastaan. 

Eli tuskin hinnat nousevat euroa enempää vaikka paperilasku muuttuisikin ilmaiseksi.

TuomoL kirjoitti:
Elisan paperilaskun maksu 1,90 euroa on ylimitoitettu,

Esimerkiksiksi Postita.fi -palvelussa yhden sivun kirje kakkosluokan postissa maksaa kuluttajalle 0,93 euroa.  

Isoilla määrillä pystyy varmasti tuotakin hintaa tiputtamaan alemmas. Näitä yrityksiä on enemmäkin ja tuo tuli ensimmäisenä googlettamalla vastaan. 

Eli tuskin hinnat nousevat euroa enempää vaikka paperilasku muuttuisikin ilmaiseksi.

Tuo hinta tosin on alv 0% ja yhdeltä sivulta, mutta kuitekin alle 1,90 euroa.;)

Osallistu keskusteluun