Vastattu

Miksi väärin laskutettuja maksujani ei suorittukaan ?

  • 15 syyskuu 2014
  • 9 kommenttia
  • 2167 katselukerrat

  • Uusi OmaYhteisön jäsen
  • 1 kommentti
Jokin aika sitten otin Saunalahteen yhteyttä koska puheluistani oli veloitettu kymmenkertainen minuuttihinta. Ensin minulle tehtiin selväksi, että en ollut lukenut tarpeeksi tarkkaan vuosi sitten tullutta ilmoitusta, jossa olisi kerrottu muutoksesta. En löytänyt muutospaperista mitään kohtaa, joka olisi koskenut omaa liittymääni ja harmistuin asiasta niin, että irtisanoin liittymäni. Olin kuitenkin Oma Saunalahden kauttakin ehtinyt laittaa asiasta viestiä ja jonkin ajan kuluttua minulle soitti asiallinen asiakaspalvelija, joka kertoi, että liittymäni minuuttihinta  on pysynyt samana, eikä muutosta ole tapahtunut ja hän lupasi selvittää asiani. Heti luvattiin, että sen kuukauden laskun voisi jättää maksamatta. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään. Omien laskujeni mukaan Saunalahti on minulta veloittanut  yhä  n. 40 €  liikaa, joten ihmettelen miksi asiaa ei korjata ? 

Siskoni sai samanlaisen kohtalon, hänellä sama liittymä ja hänelle hyvitettiin  20 €, mutta loppu jätettiin maksamatta n. 80 €. Hänelle sattui asiakaspalvelija, jonka palvelu oli aivan ala-arvoista, siskolleni kerrottiin, että hän ei ole lainkaan tietoinen minkälainen liittymä hänellä on ja laskussa ei ole mitään vikaa. Kuitenkin seuraava asiakasalvelija oli jälleen asiallinen ja lupasi hoitaa asian, sekä hyvitti tuon 20 €:n maksun. Mutta kukaan ei ilmeisesti korjannut tulevaa laskutusta, tai oikeastaan nyt on jäänyt sellainen tunne, että kukaan ei sitten ole tarkastanut niitä edellisiäkään väärin laskutettuja maksuja. 

En vaan kertakaikkiaan ymmärrä miksi tämä on niin vaikeata. Nämä toiset asiakaspalvelijat ovat myöntäneet virheet, mutta korjausta vaan ei tehdä. Montako kertaa meidän asiakkaiden täytyy soittaa asiakaspalveluun ja pelätä minkälainen asiakaspalvelija sillä kertaa sattuu kohdalle. Lisäksi joudumme vielä maksamaan siitä, että Saunalahti itse on tehnyt virheet ? 

Mitähän tässä pitäisi nyt tehdä ?? 
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi kukkatippa 19 syyskuu 2014, 09:30

Tervetuloa Palstalla lii61!

Huomasin asiakastiedoista, että olet lähettänyt yksityisviestiä moderaattorillemme ja laskuasiasi on sitä kautta hoidossa. :)

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tervetuloa Palstalla lii61!

Huomasin asiakastiedoista, että olet lähettänyt yksityisviestiä moderaattorillemme ja laskuasiasi on sitä kautta hoidossa. 🙂
Hei, 

En katso asiaa ratkaistuksi ! Enkä voi esittää mitään vaatimuksia ennen kuin on selvitetty se, että olen todella soittanut toiseen Saunalahti lanka liittymään. Liittymää ei ole vaihdettu, se on ollut Saunalahti  Lanka GSM-liittymä koko sillä ajalla, kun olen pyytänyt teitä suorimaan virheelliset laskuni.

Lähetin edellisen viikon perjantaina viestin, jossa mukana sen liittymän lasku, johon olen soittanut suuren osan puheluista (Saunalahden lähettämä lasku, jossa lukee myös liittymän nimi Liittymä Saunalahti Lanka GSM-liittymä). Olen soittanut pääsääntöisesti kahteen liittymään ja tuon toisenkin liittymän laskun voin tarvittaessa lähettää teille.

Ihmettelen sitä, miksi minun pitää todistaa, että olen soittanut toiseen Saunalahti-Lanka-liittymään. Eikö teidän pitäisi nähdä omista tiedoistanne, mihin numeroihin olen soittanut ja sen perusteella tarkastaa mikä liittymä tällä puheluitani vastaanottavalla henkilöllä on, varsinkin kun hänelläkin on teidän liittymänne.

Tämä edellä vastauksena alla olevaan viestiin , jonka sain yksityisviestinä teiltä

Tarkastimme tilannetta laskujen suhteen. Tietojemme mukaan puhelut on soitettu laskuilla GSM-liittymiin, joten sen perusteella tässä ei ole aihetta lisähyvityksiin. Olisiko tässä mahdollisesti käynyt niin, että liittymät, joihin olet soittanut, olisi vaihdettu normaaliin GSM-liittymään. Laskulla tulisi näkyä puhelut kiinteään puhelinverkkoon, mikäli puheluita olisi soitettu Saunalahden lankaliittymiin.

Tämän perusteella katson asian ratkaistuksi. Mikäli kiistät jotain veloituksia, pyytäisin sinua esittämään selkeästi, mistä veloituksista on kyse. Tämä mahdollistaa helpomman tutkinnan asian suhteen.
Olisikohan tässä käynyt niin, että  Saunalahti olisi muuttanut järjestelmissään nuo Lanka GSM -liittymät  normaaleiksi gsm-liittymiksi, kun vastaava liittymä  nykyään on Saunalahti KotiPuhelin -niminen?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
lii61 kirjoitti:
Eikö teidän pitäisi nähdä omista tiedoistanne, mihin numeroihin olen soittanut ja sen perusteella tarkastaa mikä liittymä tällä puheluitani vastaanottavalla henkilöllä on, varsinkin kun hänelläkin on teidän liittymänne.

Jos puhelinkeskus sekoilee ja kirjaa puheluerittelyyn väärän numeron, laskutus näkee ainoastaan tuon väärän numeron. Saunalahden tuleekin tässä tapauksessa tarkistaa puhelun tiedot kaikista eri järjestelmien lokeista. On myös mahdollista, että jos heti ensimmäinen puhelua käsitellyt keskus on tehnyt virheen, tämä virhe on voinut monistua kaikkiin muihinkin puhelusta tallentuneisiin lokitietoihin.

Vika, johon törmäsit, ei ole ainutlaatuinen. Itsellenikin on sattunut samanlainen tapaus Saunalahden Nettipuhelimessa:

14.10.2006

Viesti: Reklamaatio laskuun 15906236 / 11.10.2006

Numerosta CCCCCCCCCC numeroon DDDDDDDDDD soitetut puhelut on veloitettu väärin. Puheluerittelyn mukaan puhelut olisi soitettu numeroon EEEEEEEXXX. EEEEEEE-alkuisiin numeroihin ei kuitenkaan olla soitettu tästä liittymästä ajalla 1.9.2006 - 30.9.2006. Puhelut ovat rekisteröitynyneet ja laskuttuneet virheellisesti soittoina matkapuhelimeen eikä lankapuhelimeen.

Seuraavakin lasku 16421503 / 13.11.2006 ajalta 1.10.2006 - 31.10.2006 sisälsi saman virheen.

Myös Saunalahti Lanka-liittymälleni on sattunut mielenkiintoinen aikoinaan mielenkiintoinen virhe:

4.12.2004

Viesti: Liittymäni puh AAAAAAAAAA vaihtui 3.12.2004 Saunalahti GSM+ =>
Saunalahti Lanka. Nyt oma.saunalahden puheluerittelyssä näkyy sangen
kummallinen puhelu, 3.12.2004 kello 13:52:34. Se on luokiteltu ryhmään
"Sonera GSM", vaikka kyseessä on Ipon Communicationsin teleliikennealueen
09-numero (BBBBBBBBBB).

Saunalahti kirjoitti:
Olisiko tässä mahdollisesti käynyt niin, että liittymät, joihin olet soittanut, olisi vaihdettu normaaliin GSM-liittymään. 

Saunalahden vastaus on täyttä puuta heinää. Lankanumeroa ei ole mahdollista vaihtaa matkapuhelinnumeroksi eikä matkapuhelinnumeroa ole mahdollista vaihtaa lankanumeroksi. Jos liittymä olisi vaihdettu, myös puhelinnumero olisi vaihtunut.

Onko puhelimessasi loki? Oletko verrannut puhelimen lokitietoja puheluerittelyyn? Jos puhelimen lokista löytyy samalla kellonlyömällä yhtä pitkä puhelu kuin puheluerittelyssä, mutta puhelinnumerot ovat tyystin erilaiset, vika on selvä. Mikäli mahdollista, ota valokuva puhelimen lokista ja vastaavasta erittelyrivistä ja lähetä ne Saunalahdelle.

antero kirjoitti:
Olisikohan tässä käynyt niin, että  Saunalahti olisi muuttanut järjestelmissään nuo Lanka GSM -liittymät  normaaleiksi gsm-liittymiksi, kun vastaava liittymä  nykyään on Saunalahti KotiPuhelin -niminen?

Tässä tapauksessa soittajan korvaan olisi tullut Valitsemanne numero ei ole käytössä, eikä puhelu olisi enää yhdistynyt lankanumerolla.
irritus kirjoitti:
antero kirjoitti:
Olisikohan tässä käynyt niin, että  Saunalahti olisi muuttanut järjestelmissään nuo Lanka GSM -liittymät  normaaleiksi gsm-liittymiksi, kun vastaava liittymä  nykyään on Saunalahti KotiPuhelin -niminen?

Tässä tapauksessa soittajan korvaan olisi tullut Valitsemanne numero ei ole käytössä, eikä puhelu olisi enää yhdistynyt lankanumerolla.

 

Saunalahti ravistelee monopolirakenteita
Saunalahden irtiotto on merkittävä ja kyseenalaistaa paikallisten puhelinyhtiöiden perinteisen lankaverkon käytöstä perimiä puhelumaksuja. Lankaverkon liittymän tyypillinen kuukausimaksu on 10-12,50€/kk, soittajan numeronäyttöpalvelulla toisinaan enemmänkin. Saunalahden Lanka -nimisen GSM-liittymän kuukausimaksu on 2,95€/kk asiakkaille, jotka siirtävät liittymään lankanumeronsa (muuten 7,90€/kk). Soittaminen tällä uudella liittymällä lankaverkkoon ja toisiin Saunalahti Lanka GSM-liittymiin maksaa maanlaajuisesti ympäri vuorokauden 10 senttiä/puhelu + 1 sentti/min. Puhelut muihin GSM-liittymiin maksavat 9,9 senttiä/min operaattorista riippumatta.

Lankapuhelinoperaattorit perivät paikallispuhelusta puhelinyhtiöstä riippuen 10-12 senttiä/puhelu + 1-1,2 senttiä/min ja kaukopuheluista 2,2-4 senttiä/min + pvm. Soittaminen perinteisistä lankaliittymistä matkapuhelinliittymiin maksaa 12-26,2 senttiä/min + pvm.

Saunalahti Lanka tarkemmin
Saunalahti Lanka -liittymäksi voidaan numeroa muuttamatta siirtää tavallinen lankaverkon numero (poikkeuksena Ahvenanmaan teleliikennealueen numerot). Siirrossa myös suuntanumero pysyy ennallaan. Uuden ilman numeronsiirtoa toteutettavan Saunalahti Lanka GSM-liittymän suuntanumeroksi tulee 045.

Soittaminen tai siirtäminen tavallisesta lankaverkon liittymästä 045 suuntanumeroiseen liittymään maksaa saman kuin Saunalahden muihin GSM-liittymiin (ajankohdasta riippuen 16,6-26,2 senttiä/min+pvm).

Soittaminen tai siirtäminen tavallisesta lankaverkon liittymästä normaalilta lankanumerolta näyttävään siirrettyyn Saunalahti Lanka GSM-liittymään maksaa saman kuin kyseisen teleliikennealueen perinteiseen lankapuhelinliittymään.

Saunalahti Lanka toimii Elisan matkapuhelinverkossa ja näkyy aina 045 alkuisena numerona vastaanottajalle.

http://www.matkapuhelin.net/news/04/01/041116.html
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
antero kirjoitti:
Uuden ilman numeronsiirtoa toteutettavan Saunalahti Lanka GSM-liittymän suuntanumeroksi tulee 045.
Korostamasi kohta on sikäli asiayhteydestä irrallaan, että keskustelusta ei vielä pitävästi ilmene, onko lii61 soittanut jo olemassaolevaan Saunalahti Lanka-liittymään siirrettyyn 01312, 01313, 01314, 01315, 01316, 01317, 0132, 0133, 0134, 0135, 0136, 0137, 0138, 0142, 0143, 0144, 0145, 0146, 0147, 0148, 01515, 01516, 01517, 01518, 0152, 0153, 0154, 0155, 0156, 0157, 0158, 0162, 0163, 0164, 0165, 0166, 0167, 0168, 01715, 01716, 01717, 01718, 0172, 0173, 0174, 0175, 0176, 0177, 0178, 0192, 0193, 0194, 0195, 0196, 0197, 0198, 022, 023, 024, 025, 026, 027, 028, 032, 033, 034, 035, 036, 037, 038, 052, 053, 054, 055, 056, 057, 058, 062, 063, 064, 065, 066, 067, 068, 082, 083, 084, 085, 086, 087, 088, 0912, 0913, 0914, 0915, 0916, 0917, 0918, 092, 093, 094, 095, 096, 097 tai 098 alkuiseen numeroon vai uuteen 0451, 0452, 0453, 0456 tai 0458 alkuiseen numeroon.

Jo olemassaolevaan Saunalahti Lanka-numeroon soitettaessa puhelun hinta on lankapuhelumaksu. Uuteen Saunalahti Lanka-numeroon soitettessa hinta on matkapuhelumaksu.

Kuitenkin, siitä päätellen, että homma on joskus aikaisemmin toiminut, mutta nyt yht'äkkiä ei enää toimikaan, kyse voi olla samanlaisesta laskutusvirheestä, johon törmäsin vuonna 2006. Toki soittajankin tulee olla tarkkana, että soittaa nimenomaan siihen olemassaolevaan eikä uuteen numeroon.

Nimittäin, myös jo olemassaolevalla numerolla tilatuissa Saunalahti Lanka-liittymissä on taustalla tekninen 0451-, 0452-, 0453-, 0456- tai 0458-alkuinen numero. Jos soittaa vahingossa liittymän tekniseen numeroon, hinnaksi muodostuu matkapuhelumaksu.
Olihan siinä tämäkin:

Soittaminen tällä uudella liittymällä lankaverkkoon ja toisiin  maksaa maanlaajuisesti ympäri vuorokauden 10 senttiä/puhelu + 1 sentti/min.

Siis  ymmärtääkseni ainakin aikoinaan Saunalahti Lanka GSM-liittymästä soitto oli saman  hintainen sekä lankaverkosta siirrettyyn numeroon että uuteen 045-alkuiseen numeroon.

En tietenkään tiedä onko tässä kyseessä siirretyt lankanumerot vai 045-alkuiset numerot.

Esitin vain tämän toisen vaihtoehdonkin mahdollisuuden.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
antero kirjoitti:
Siis  ymmärtääkseni ainakin aikoinaan soitto oli saman  hintainen sekä lankaverkosta siirrettyyn numeroon että uuteen 045-alkuiseen numeroon.

Toki ainoastaan toisesta Saunalahti Lanka-liittymästä. Mistä hyvänsä muusta liittymätyypistä sekä kaikilta muilta operaattoreilta hinnoittelu menee numerosuunnan eikä B-tilaajan liittymätyypin mukaisesti.

Tällainen hinnoittelu on kyllä laskutusjärjetelmän ylläpitäjälle suorastaan painajainen.

Nyt alkaa hämmästyttää mikä ihme oikein on tuo ensimmäisen asiakaspalvelijan viittaama vuoden takainen tiedote? Kuitenkin, edelleenkin myynnistä poistuneiden liittymien hinnastossa löytyy Saunalahti Lanka, ja siellä edelleen tuo Puhelut kotimaisiin lankapuhelinliittymiin sekä Saunalahti Lanka -liittymiin 0,01 e / minuutti + 0,102 e / puhelu hinta, joten toisen asikaspalvelijan väite palvelun pysymisestä ennallaan kuulostaisi mahdollisemmalle kuin ensimmäisen asiakaspalvelijan väite.
Alkuperäinen kysymyskin koski nimenomaan näitä lankaliittymien välisiä puheluita.

Eiköhän jo olisi hyvä, jos joku Saunalahdelta ehtisi tähän vastaamaan, kun tämä on tällaista arvuuttelua.

Tuo hinnastokin on tosin jo yli vuoden vanha eikä sitä ole Saunalahdella 'ehditty' päivittämään.

Osallistu keskusteluun