Kysymys

Minuun otti heinäkuun alkupuolella yhteyttä Elisan puhelinmyyjä joka tarjosi 4Gliittymää

  • 19 heinäkuu 2014
  • 14 kommenttia
  • 1861 katselukerrat

Minuun otti heinäkuun alkupuolella yhteyttä Elisan puhelinmyyjä joka tarjosi 4Gliittymää ja reititintä, pilvipalvelua ja virussuojaohjelmaa. Hän soitti useamman kerran ja keskustelimme pitkään 4G-n ja reitittimen toimimisesta osoitteessamme. Hän lupasi että kun meillä on nyt 8-megainen Soneran kiinteä langaton laajakaistayhteys, toimivuus ja nopeus paranee vähintä 25Mbit/s:iin , jopa enemmän. Ja että älyTV:mme nettiyhteys alkaa toimia paremmin tällä 4G-reitittimellä kuin kiinteällä langattomalla laajakaistalla. Hän lupasi meille kahden viikon toimintakokeilun jonka jälkeen laitteet saa palauttaa ja sopimukset eivät tule voimaan täysin kuluitta!. NYT OMISSA TIEDOISSA NÄYTTÄISI , ETTÄ SOPIMUS ON jo VOIMASSA.

 ÄLLISTYKSENI OLI SUURI KUN LIITEKIRJEESSÄ UHATTIIN PERIÄ 30% LAITTEEN HANKINTAHINNASTA, JOS SE OTETAAN KOEKÄYTTÖÖN. OLIN TIVANNUT MONTA KERTAA PUHELINMYYJÄLTÄ, ETTÄ KUSTANNUKSIA EI SYNNY JOS KOKEILEMME JA JOS EI TOIMI SOVITUSTI, PURAMME JA PALAUTAMME SOVITUT ALLE KAHDESSA VIIKOSSA. YLE-AREENA ei toimi LAINKAAN tällä liittymällä (kiinteällä SONERAN langattomalla laajakaistalla sentään jotenkuten). Tietokoneidemme nopeus ei noussut käytännössä ollenkaan: pöytäkoneen testissä se jopa laski, vaihteli 6- 16 ja läppärissä oli  n.12 Mbit/s. Asiakaspalvelijanne oli määrä soittaa meille n viikon kuluessa laitteen ja SIM kortin saapumisesta- ei ole kuulunut.

Miksi näin?????

14 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
joo älä odottele niitten yhteyden ottoa vaan muista itse irtisanoa liittymä 2vk kuluessa.siinä samalaa alat vaatimaan ilmaista kokeilua.kun eikös nuo puhelut nauhoiteta niin sieltä voi tarkistaa mitä on luvattu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +5
Hei. Pahoittelen tätä.

Valitettavasti mobiiliverkon toimivuus riippuu niin monesta tekijästä että täysin vakaata yhteyttä ei ole mahdollista saada. Vianselvitystä auttaisi paljon se, että kertoisit jonkun osoitteen lähelläsi niin voisi katsella peittoalueita tarkemmin. Älä laita tarkkoja osoitteita foorumeille, sillä ne ovat julkisia. Esimerkiksi kadunnimi riittä ja paikkakunta. Tai viereinen katu.

Noin yleisesti ongelman ratkaisemiseksi suosittelen pakottamaan yhteys 4G-tilaan. Jos tuossa tilassa nopeus ei tyydytä, pakota yhteys 3G-tilaan. Kumpi toimii parhaiten? Jos kummassakin on nopeusvaihtelua, alueen mobiiliverkko on ruuhkautunut. Vastaatko lisäkysymyksiin niin pyritään auttamaan.

Vastaa lisäksi kysymyksiin: kuinka voimakas on kenttä LTE- tai 3G-verkossa? Onko nopeus huono tiettyyn aikaan vai koko ajan? Mitä olet jo yrittänyt tehdä asian selvittämiseksi? Toimiiko yhteys pihalla paremmin? Onko tietokoneen langattoman verkon ajuri ajan tasalla?

Kiitos!
Käyttäjätaso 7
Koska puhelinmyyjät ovat puhelinmyyjiä. Ja saavat palkkansa sen mukaan, paljonko onnistuvat myymään. Asiakkaan toiveilla, tarpeilla ja teknisillä olosuhteilla ei ole asiassa mitään merkitystä.

Palstakeskusteluiden mukaan jotkut ovat saaneet sopimukset purettua ja laitteet palautettua, vaikka puhelinmyyjien "lupauksista" ei mustaa valkoisella olekaan. Varaudu kuitenkin vääntämään asiasta tosissasi.

Toivottavasti Sonera ei ehtinyt kerätä puhelinkaapelia rullalle vielä tässä välissä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Elisan puhelinmyynti tapahtuu pääasiallisesti tytäryhtiö Enian kautta. Heidän tehtävänsä on myydä ja markkinoida tuotteita ja palveluita. Langaton radiotekniikka ei pääsääntöisesti taajamissa päihitä valokuituyhteyksiä nopeudessaan, koska et saa omaa kaistaa, vaan jaat sen muiden käyttäjien kanssa. Käyttöpaikka ratkaisee kuitenkin paljon, eikä puhelinmyyjän voi olettaa tietävän tarkkaa kuuluvuutta asuinalueellasi tai asunnossasi. Paikallisia katveita syntyy helposti nykyisen tiiviin, lämpöäeristävän rakennustavan vuoksi.

En osaa ottaa kantaa tuohon kirjeeseen, mutta pääsääntöisesti pitää sitä 4G-reititintä päästä kokeilemaan käytännössä. Eihän muuten voi tietää, kuinka laite toimii kotioloissa. Jos vaihtoehtona on siedettävähintainen kiinteä laajakaista, en edes harkitsisi mobiililaajakaistaa, paitsi tilapaiskäyttöön mökille.

Keskustelusi puhelinmyyjän kanssasi on tallennettu. Jos hän kerran lupasi sinulle ilmaisen kokeilujakson, voinet palauttaa tuotteen ilman muita kuluja sovitusti. Etäkaupan 14 vuorokauden palautusoikeus on voimassa myös solmimassasi sopimuksessa. Jos päätät palauttaa tuotteet niin, toimi ajoissa! Jätä operaattorille vähintään viesti oma.saunalahdessa, jossa kerrot palautusaikeesta ja teet sopimuksen irtisanomisen.
Kuuluvuuskartasta voi osoitehaulla itsekin katsoa, minkä laatuinen yhteys on omaan ositteeseen Elisan arvion mukaan. ;)

http://www.elisa.fi/kuuluvuus/
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +1
Parisen vuotta sitten huijattiin itseäni samalla tavalla Viihde-paketin kanssa. Myyjä lupasi 2 viikon testiajan mutta kun olin toimimatonta palvelua irti sanomassa niin aspa ilmoittikin ettei sellaista testiaikaa ole olemassakaan eikä sopimuksen purkaminen onnistu.

Lähes pari kuukautta, useampi reklamaatio, monta puhelua ja sähköpostia myöhemmin sain vanhan liittymän takaisin mutta enpähän enää koskaan tilaa mitään puhelinmyyjältä..

Elisalla ei myöskään mitenkään noteerattu sitä, että myyjä huijasi minua puhelimessa vaikka tein siitä reklamaatiossani oikein isommankin pointin. Näköjään ongelma ei ole vieläkään kadonnut mihinkään..
Käyttäjätaso 7
kurkitopi kirjoitti:
Pyytäkää myyjältä mustaa valkoisella tai nauhoittakaa puhelut tai videoikaa myyntitapahtuma. Jos myyjä sanoo, ettei saa kuvata tai nauhoittaa, niin sanokaa ettei sopimusta synny muuten. Vain tällä voitte todistaa, mitä on sovittu.

Näistähän on kiistelty, onko lailista vai ei.
Oman puhelunsa saa nauhoittaa.

Mutta paljon helpommalla pääsee, kun sanoo heti ensimmäiseen mahdolliseen rakoon "kiitos, mutta en ole kiinnostunut, hyvää päivänjatkoa" ja lopettaa puhelun.

Puhelinmyyjältä ei ikinä koskaan kannata tilata mitään, mitä ei ole etukäteen itse katsonut tilaamisen arvoiseksi (tarve + tekniset mahdollisuudet + hinta). Käytännössä harvoin on sellainen tilanne, että olisi etukäteen valmistautunut, joten turha niitä "tarjouksia" on edes kuunnella. Nykyisin harvemmin tulee edes vastattua...
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Tässäpä pähkinänkuoressa myyjien arkea:  http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014072018504863_uu.shtml

Itse en ole varmaan koskaan  ostanut puhelinmyyjältä mitään, siksi varmaan soittamisen lopettaneetkin, eikä mulle niistä juuri ole ollut vaivaa pahemmin. Lehtimyyjät joskus saattaa soittaa, mutta heille sanon ettei kiinnosta. Yksi tosin soitti uudelleen, vaikka olin kieletäytyny jo aiemmin(soitti kun olin töiss). Kysyin ystävällisesti, onko hänellä kuullunymmärtämisessä vaikeuksia. Tämän jälkeen ei enää soitellut. 

Mitä täällä chatissa tilasin tai tein muutoksen, niin olen ottanut vastaajan viesteistä valokuvat luurilla, näkyypä mitä on luvattu.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tervetuloa Palstalle neljägreititin!

Sinulle onkin kerrottu jo palstalaisten toimesta mobiililaajakaistayhteyden luonteesta. Yhteysnopeus voi siis vaihdella.

Euroopan Unionin muutettua etämyyntiä koskevaa lakia, on nykyisin myös laitteilla palautusoikeus etämyynnin palautusoikeuden aikana, vaikka laite olisi otettu käyttöön. Lain mukaan myyjä voi kuitenkin veloittaa laitteesta arvonaleneman, mikäli laite ei ole uutta vastaavassa kunnossa. Jos tällainen arvonalenema perittäisiin, ollaan siitä aina yhteydessä asiakkaaseen. Tästä johtuen mahdollisesta veloituksesta on maininta myös laitteen lähetyspakkauksessa. Etämyynnin palautusoikeuden aikana sopimukset ovat voimassa normaalisti eli niistä veloitetaan normaali kuukausimaksu.

Huomasin asiakastiedoistasi, että olet ollut yhteydessä myös asiakaspalveluumme ja sinulle on vastattu yhteydenottoosi sopimuksiasi koskien. 🙂
Myyjä lupasi asiakaspalvelun tai asiakastuen ottavan yhteyttä viikon sisällä, mitä ei koskaan taåahtunut.. Keskusteluissa myyjä lupasi, että kaikki nettiyhteytemme nopeutuvat ja älyTV :n nettiominaisuudet alkavat toimia paremmin (esim.YLE AREENA) kuiin 8Mbit/s kiinteällä laajakaistalla, mitä ei tapahtunut. Nopeudet olivat pöytäkoneella jopa huonommat samoin nettiTV ei toiminut lainkaan.

Käyttöä ulkona emme tarvitse. 3G-verkolla meillä on jo yksi mokkula käytössä matkailun varalta.

Teimme kaikki toimenpiteet mukana seuranneiden ohjeiden mukaan. Aikaa ja hellepäiviä tuhraantui todella turhaan. Olemme olleet vuosikaudet ELISA/Saunalahti asiakkaita, jopa osakkeenomistajia ja tähän asti tyytyväisiä. Useaan otteeseen olen tutkinut voiko kiinteän laajakaistani (SONERA) vaihtaa ELISAan. Puhelinmyynnistänne olen saanut hyviä paikkansapitäviä tarjouksia aina 2v sopimusajan päätyttyä. Olen suositellut/hankkinut näitä perheenjäsenille ja tutuille....... Ärtymys kaikesta  kasvoi suunnattomaksi, kun huomasin, että uuden sopimuksen maksuyt on siirretty "oma-saunalahden tileille tuleviin velouituksiin!!!!!!!!!!! Eikä laitteen palauttamisesta/sopimuksen irtisanomisesta pyynnöistäni huolimatta ole poistettu sieltä.

Kuluttajalain antama nsuoja on Suomessa heikko. Myyjätaho tietää tämän. Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat vain suosituksia, ei myyjää velvoittavia (katsokaa Kuluttajalehden mustaa listaa. )Nyt, jos minulle on tulossa taloudellisia seuraamuksia tästä puhelinmyyntitapahtumasta, tulen tutkimaan, onko kyseessä rikoslainsäädännössä petokseen rinnastettavissa oleva tapahtumasarja)
Nyt uuden sopimuksen kustannukset on vihdoin poistettu sopimusluettelostani. Kiitos siitä. Aika ja vaiva kesälomakaudelal  ja Elisan maineen tuhraantuminen näissä ja facebook-keskusteluissa olisi estynyt, jos olisitte toimineet nopeammin. Eli poistaneet heti kustannukset luettelostani kun ilmoitin oma-sivuilla irtisanovani sopimuksen ja palauttavani laitteen. Samoin jos MYYJÄ OLISI ANTANUT KAIKKI!!!! OLEELLISET TIEDOT PITKISSÄ PUHELINKESKUSTELUISSA!!!!. Itse tivasin/esitin kaikki perheemme tarpeet ja myös VARMISTIN, ettei laitteen koekäytöstä aiheude meille MITÄÄN kustannuksia. Hyvään kaupankäyntitapaan kuuluu lupausten pitäminen siten, ettei pakkauksen käyttöohjeissa ole aivan uusia ennalta odottamattomia "sakko"-uhkia.

Nyt viittaatte keskusteluissa annettuihin uusiin käyttöohjeisiin.......ei voi olla todellista!!!! Jos asiakastuki olisi soittanut meille heti kun olimme vastaanottaneet laitteet, neuvonut yli kirjallisten käyttöönotto-ohjeiden, suuttumuksemme olisi lientynyt.

Kuluvan vuoden lopussa on taas kerran umpeutumassa ja uusittavissa joku sopimuksistamme..... miten uskallamme luottaa Saunalhti/ELISApalveluihin.

Nimimerkillä "vannoutunut ELISAn suosija..---jatkossakinko?"
Lue vastineeni.

Ja huom, myyjä tiesi mihin vertaamme uutta liittymää: kiinteään 8mbit/s laajakaistaan ja sen reitittimeen. Hän myös tiesi mitä tarvitsemme, mitä emme tarvitse.

Meillä on useampi liikkuva-mobiililaajakaista off-home tarpeitamme varten. Myyntipuheen aloitus ja kokoaikainen sisältö oli: "4G toimii paremmin kodissanne, sisätiloissa, kaikkina vuorokauden aikoina, kaikissa laitteissanne ja ,yös ÄLYTVssä ja riippumatta verkon kuormittumisista."
Käyttäjätaso 3
Nämä ovat Enian (Elisan tytär-yhtiö) myyjiä, eikä niihin kannata suhtautua kovin vakavasti. Kaikki liittymät ja laitteet saa tarvittaessa kuitenkin ilman puhelinmarkkinointia. Suosittelen puhelun katkaisua, jos ei ole aikaa keskustella.
Käyttäjätaso 5
Staplepexi kirjoitti:
Nämä ovat Enian (Elisan tytär-yhtiö) myyjiä, eikä niihin kannata suhtautua kovin vakavasti. Kaikki liittymät ja laitteet saa tarvittaessa kuitenkin ilman puhelinmarkkinointia. Suosittelen puhelun katkaisua, jos ei ole aikaa keskustella.

Samaa mieltä ehdottomasti.

Itse en menisi ikinä tilaamaan mitään puhelinmyyjältä, vaikka tarjous olisi hyvä ja tarvitsisin tarjottavaa liittymää/tuotetta.

Haluan itse tutustua rauhassa tuotteeseen/palveluun ja hoitaa tilauksen itse esimerkiksi verkossa.

Osallistu keskusteluun